V pražské Meet Factory vystoupí 8. září Water Damage. Kapela z Austinu pracuje s neustálým opakováním riffu, okolo něhož staví zvukovou stěnu. Důraz klade na rytmus, v obsazení má dvě basy (aktuálně Jeff Piwonka a Nate Cross) a dvoje bicí (Daniele Hills a Thor Harris) a hned čtyři kytary (Jonathan Horne, Georg Dishner, Ajay Saggar a Travis Austin) a Mari Rubio hraje na elektrické housle. Thor Harris se s různými projekty na našich pódiích objevuje pravidelně, také spojil své síly s Václavem Havelkou v Sonic Herbalism.
Viděl jsem vás se Swans, kde jste pomáhal vytvářet zvukové stěny, slyšel vaše hodně komorní repetitivní album s Friends Heathen Spirituals, rockové Shearwater i Doom Dub. Kolik máte tváří?
Začal jsem hrát hudbu jako velmi malý a poslouchal jsem hodně různých druhů hudby a naštěstí taky můžu vytvářet hodně druhů hudby. Nejnověji jsem přišel s Thor & Friends, hrajeme něco jako soudobou minimalistickou hudbu, ale vyrůstal jsem hlavně na funku, soulu a R’n’B, protože jsem se narodil v roce 1965. Na krátkovlnných i středněvlnných stanicích hráli na začátku sedmdesátých let hudbu od vydavatelství Stax a Motown. To byla první hudba, kterou jsem si zamiloval, a pořád ji mám rád. Rock’n’roll jsem poznal až později.
Když jsem poslouchal poslední album Thor & Friends, byl to čistý minimalismus.
Mám moc rád tyhle věci, Miluji Terryho Rileyho a Philipa Glasse i Julia Eastmana nebo Moondoga. Tihle chlapíci dělali něco velmi zvláštního.
Taky jsem viděl, že jste hrál na nějaký xylofon vytvořený z kusů kmene stromu. Inspiroval vás Harry Partch?
Mám rád Partche, byl úžasný, byl to skutečný inovátor.
Co můžeme očekávat od zářijového koncertu v Praze v Meet Factory?
Water Damage, což je kapela, kde je nás hodně, možná, že nás na turné bude osm. Někdy v této kapele hraju na violu, ale budu hrát na bicí. Rád hraju na bicí, je to můj první nástroj a taky nástroj, který mi nejvíc vyhovuje. Máme mechanický groove, který se opakuje opravdu dlouho a moc se nemění. Stává se pro nás všechny vířícím, rituálně hypnotickým zážitkem.
Je hudba čistě složená, nebo částečně improvizovaná?
Když Nate Cross (basa), Greg Piwonka (basa) a George Dishner (kytara) přijdou na zkoušce s groovy, obvykle u toho nejsem. Oni vytvoří groovy a pak mi pošlou nahrávku. Na různých vystoupeních používáme různé groovy, je tam i malý prostor pro improvizace, ale není ho moc. Hudba se moc nemění, spíš jen trochu a velice pomalu.
Takže je to zase svým způsobem druh minimalismu.
Ano, ale trochu jiný druh, jako Water Damage používáme stejné nástroje jako rockové kapely. V Thor & Friends jsme tyto nástroje záměrně eliminovali, protože jsem s nimi hrál tak dlouho, že jsem byl trochu unavený z jejich zvuku. Ale ve Water Damage používáme basu, bicí, kytaru, housle, violu a někdy hrajeme na nástroje, které jsem si postavil podomácku. Zrovna viola, na kterou hraju živě, je jedna z těch, co jsem udělal. Ale základem hudby Water Damage jsou basa, bicí a kytara.
Zmiňujete doma vyrobené nástroje. Vezmete i ten velký