TOMÁŠ HOBZEK QUARTET: Supernatural Phenomena

Tomáš Hobzek s desetiletým odstupem přivedl do studia kvarteto v novém obsazení – z původního zůstal kontrabasista Tomáš Liška a duo bylo výrazně posíleno výběrem spoluhráčů: klávesistou Vítem Křišťanem (zde na klavír, Fender Rhodes, syntezátor a elektronické efekty) a Marcelem Bártou (tenorový a sopránový saxofon, rovněž efekty). Někdy člověk přijde k abstraktnímu obrazu, jenž ho na první pohled zaujme, osloví. Dalším pozorováním si pak dosvědčí, že první dojem nebyl náhodný. Totéž zná posluchač hudby, která je rovněž abstraktní, ať se skladbám přisuzují sebekonkrétnější názvy – což, mimochodem, na novém albu bubeníka a skladatele Tomáše Hobzeka je nejednoznačné.

 

Úvodní skladba Frozen Clock je uvedena dramaticky rozmazanými tóny klavíru, nástupem bicích a táhlým lamentem dlouhých tónů Bártova saxofonu, později stále expresivnějšího za podpory explozivních rytmů, což posluchače nutně uhrane. V kontrastu potom zazní následující decentní téma skladby Docent není sochař, rytmicky roztančenější, zpěvnější. Temné témbry se k nám přivalí v impresi Being Alive s hlavním sólem Tomáše Lišky. Milým retro soundem zní Křišťanovo piano v One For LM. Že vyznění všech skladeb výrazně přispívá neuvěřitelným spektrem svého výraziva Marcel Bárta, platí pro celé album. Téměř do pustých severských „garbarekovských“ krajin nás zavede nejdelší skladba alba Eternity (8:02) s lyrickým sólem klavíru. Bártovo sólo v Little Figure zní díky „krabičce“ jako jazzrocková kytara. Dynamicky nejkontrastnější je skladba The Adventurer, s ambientním klidem záhadných zvuků v počátku, s dominující freejazzovou erupcí celého kvarteta před naprostým zklidněním v závěru. Novinkou je účast hlasů všech čtyř, zkraje improvizujících, později sborově opakujících celkem banální motiv v Šimonově písni, založené na opakovaném jednoduchém popěvku, tvrdošíjném rytmu, přes nějž se převaluje sólo sopránky autora tohoto písničkového opusu Marcela Bárty. Album se šesti Hobzekovými a čtyřmi Bártovými tématy je hudebně dobrodružné a interpretačně obdivuhodné.

 

 

Petr Ostrouchov (Animal Music), 2019, 55:48

 

 

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *