Na dvojici osobitých muzikantek se doslova lepí oslavné charakteristiky. Právem. Píše-li se o Tomece Reid, nechybí obvykle konstatování, že „právě ona převedla violoncello z vedlejší role do centra pozornosti soudobé improvizované hudby“. V profilech kytaristky Mary Halvorson, jež je už dekádu věrnou členkou Tomeka Reid Quartet, se zase pravidelně objevuje epiteton „nejméně předvídatelná improvizátorka Downtownu“. Co je na tom pravdy se můžeme přesvědčit v rámci Free Jazz Festivalu (v pražském Kaštanu 26. a 27. září, Tomeka Reid Quartet vystoupí druhý den), který si k jubileu 20. ročníku nadělil věru velkorysý program.
Muži o nevyzpytatelnosti tzv. ženské logiky s povzdechem a trochu neprávem říkají „do ženy a do melounu nevidíš“. Jenže ono to může být velmi lákavé a krásné! Takových překvapení a nečekaných zvratů… Zvláště mluvíme-li o logice hudební a Tomeka Reid Quartet.
Soustředíme se na dámy, neb Tomeka Reid je tu respektovanou zakladatelkou, autorkou psaných pasáží a také jemně kormidluje koncepci. A Mary Halvorson je její improvizační sparing partnerkou, spoluurčující jedinečný sound kvarteta. Ale pro přesnost, jin a jang jsou v Tomeka Reid Quartet ve vyváženém stavu. Violoncellistku a kytaristku doplňují dva velmi uznávaní pánové, též šéfové vlastních projektů. Chicagský kontrabasista a skladatel Jason Roebke, mj. kapelník Jason Roebke Octet, úspěšně vystupující i v sólových recitálech či v duu s tanečnicí Ayako Kato. A newyorský bubeník a skladatel Tomas Fujiwara, leader Tomas Fujiwara Trio nebo sexteta Triple Double, kde s ním hraje i Ralph Alessi a Mary Hlavnorson tu oplácí dvorní služby ve svých sestavách.
Když Tomeka Reid Quartet v únoru 2014 odehrál první koncert, mluvilo se o superskupině. S podtextem „senzace“ i s trochou podezřívavosti ve stylu „znáte všechny ty supergroup, to přece nemůže fungovat, čtyři ega se budou přetahovat o pozornost a nikdy se na ničem kloudném nesehrají“. Potažmo, „i kdyby to pro jednou náhodou fungovalo, tak to nevydrží déle než jedno album a turné“. Šlo o příjemný omyl. Tomeka Reid Quartet hraje v nezměněné sestavě dekádu, alba má na kontě tři. A nezdá se, že by řekl poslední slovo nebo přesněji zaimprovizoval poslední notu. Protože tady vůbec nejde o ega, ale o čtyři citlivé umělecké osobnosti, které se vzájemně ctí a inspirují. Synergie přesně podle definice.

Cesta do Chicaga
Tomeka Reid Quartet si také vysloužil nálepku