TREETOP: Treetop

Petr Ostrouchov (Animal Music), 2021, 50:02

Zásadním vkladem hudby nového tria scéně je, že nereflektuje často „vlezlou“ melodickou podbízivost italsko-francouzské středomořské provenience obdobných komorních sestav s dominancí akordeonu, ani „argentinské“ inspirace tangem. Naopak, zůstává při zemité hudebnosti našeho dílu Evropy, na sever od Alp. Trio, jehož členové jsou domestikovaní v Berlíně, Bratislavě a Praze, zaujme vlastní neobvyklou zvukovostí, již tvoří souhra a souzvuky akordeonisty Vojty Drnka s kontrabasistou Michalem Šelepem a trombonistou Richardem Šandou – poslední jmenovaný společně se jmény Jiruchy či Janouška potvrzuje silnou tradici českých jazzových trombonistů, sahající přes Košvance až do času Krautgartnerova orchestru (Artur Hollitzer) či Velebného SHQ (Zdeněk Pulec).

Repertoár alba je složen ze skladeb Drnka a Šandy, dále nás trio překvapí Andantem (s kontrabasem rozeznívaným smyčcem) a skladbou Grave z díla 14 Bagatel Bély Bartóka, tématem Melodi Lyric Pieces Edvarda Griega (jejíž smutek není tak uzemňující jako u Bartóka, protože je prozářen melodií), dále zajímavým provedením Silence – známého tématu Charlieho Hadena, v impresionisticky „pohřební“ náladě. Na své si přijdou i milovníci českých folklorních písní v Šandově úpravě Koulelo se, koulelo; v překvapujícím znění se mění ve svižný, skvěle swingující hit s úžasnými sóly trombonu a akordeonu. Cold & Late s ptačím štěbetáním v úvodu mi připomnělo skvělou nahrávku tria Larse Danielssona s trombonistou Nilsem Landgrenem provedenou na pontonu na říčce Salzau při východu slunce (2005). Dokonalým titulem je také například Drunk v náladě konce flámu.

Odvázaným kouskem postaveným tematicky na dvojhlasu akordeonu s trombonem s walking basem je Blues in T, dovádivý je Tanec. Drnek i Šanda jsou výsostní instrumentalisté a basový spodek je pro znění tria důležitý, což Šelep bezpečně zajišťuje. Bylo by škoda tento potenciál nerozvíjet dalšími projekty.

 

Přidat komentář