Unkilled Worker Machine/Tomáš Palucha

unkilled_workerTrh s hudebními nosiči prodělává dlouhodobou krizi, a tak se stále více objevují dlouho opomíjené formá­ty. Vracejí se vinyly, které mají sice malý, ale relativně stabilní trh, risko­vat si však dovolí jen málokdo a pro­to se vydávají samplery spřízněných kapel, z nichž některé se dokonce ob­jevují na výrobně lacinějších EP des­kách, nebo split alba, kdy každá ka­pela obsadí jednu stranu desky. To je případ dvou dvojic Unkilled Worker Machine a Tomáš Palucha.
Dokonalý retro obal připomínající nahrávky Supraphonu z konce sedm-desátých let s typickou oranžovou etiketou a sleevnotem trochu mate, snímky pozdějšího Havlova dvorního fotografa Alana Pajera se objevovaly na obalech kapel hrajících trochu jiné žánry, než nabízí Silver Rocket. S art-rockem Petřinova Super-Robota nemá ani jedna z kapel nic společného.
Tomáš Palucha jsou (skuteč­ně jsou, nenechte se zmýlit, Tomáš je také příjmení) další z mnoha po­smutnělých kytarovek, nejsou však jen unylí. Už v úvodním Homunkulo­vi je základní ostinato lehce ovlivněno bluesovou hutností a nechybí ani ry­cooderovský slide. Rozložené akordy a neúprosně se převalující smutek ale v instrumentálkách jasně převažují, i když Modročerný jazyk psů v závěru graduje podobně jako Homunkulus. I když Jan Tomáš a Libor Palucha ob­čas šikovně využívají automatického bubeníka, aby obohatil jejich zvuk a dodal písním dynamiku, což je patrné zejména v Yaunch, přece jen se nedo­káží vymanit z jisté jednopolohovosti a split je pro ně optimální formou. Sa­mostatné album by neunesli.
Unkilled Worker Machine, dal­ší projekt Kanaďana Todda Nesbitta z Wollongong, působí jako protiklad Tomáše Paluchy. Remember What We Tought About CIA sice také za­číná jako od nějaké posmutnělé ky­tarovky, ovšem dojem se změní, jak­mile nastoupí důrazné bicí. Arpeggia vystřídá zdistortovaná plocha, v níž se jen občas objevují křehčí melodie. Po­dobnost s White Stripes nebo Kont­rol je ale dána především obsazením a snahou o co nejenergičtější projev, ve snaze vytvářet archetypální, ryt­mem hnaný rockový „bordel“ plný zkreslených a pokroucených tónů, mezi nimiž nechybí ani fuzz. Unkilled Worker Machine by sice také moh­li své písně po vzoru Mudhoney po­jmenovávat podle kytarových efektů, ale už úvod první skladby a zejmé­na druhá 36 Hours s teskným voká­lem a vybrnkávanou figurou ukazu­je, že přes ryčný projev má kytarista Todd místy blízko k posmutnělému naříkavému post punku The Cure. Káka mu ovšem svými hutnými bi­cími nedovolí utápět se ve smutku, a tak v třetí skladbě Your Solution stří­dá vybrnkávané pasáže s distortova­nými plochami.
Unkilled Worker Machine nejsou ta­kovým zjevením jako Kontrol, ale uka­zují, že nejzajímavější dění v dnešním rocku se odehrává ve formátu dua. Kdysi typická forma kvarteta, jakou nabízeli The Beatles, a rozšířená ob­čas na kvinteto posílením o další ky­taru nebo klávesy, je příliš petrifikova­ná a svazující.
Silver Rocket, 2013, vinyl

Přidat komentář