Art on Saturn: The Album Cover Art of Sun Ra’s Saturn Label 

Editoři Irwin Chusid a Chris Reisman Fantagraphics, 2022

Po celých 45 let jeho trvající hudební kariéry byl jazzový skladatel, klávesista a kapelník známý jako Sun Ra (vlastním jménem Herman „Sonny“ Blount, 1914–1993) jedním z vůbec nejoriginálnějších, nanejvýš ikonoklastických černošských hudebních umělců 20. století. Jak nyní dokládá tato nádherně vypravená obrazová publikace, byl rovněž neméně erudovaným vizuálním umělcem s dalekosáhlou futuristickou vizí.

Sun Ra byl experimentátorem, jehož hudební tvorba čerpala z celé dosavadní historie jazzu a mířila doslova až za hranice Sluneční soustavy. Jeho slavné nahrané projekty jako Space is the Place, The Helliocentric Worlds of Sun Ra, Vols. 1-2 nebo Cosmos naznačovaly inspiraci jazzovými styly od neworleanského dixielandu přes swing, bebob, R&B, blues, avantgardu až po divokou nadčasovou elektroniku.

Jeho eklektický ideově-obsahový kadlub spolu se scénickou prezentací v „mimozemských“ pódiových kostýmech a s kázaným „evangeliem“ kosmologické filozofie podnítily svého času zájem černé americké inteligence o tzv. afrocentrismus – dobový historický světonázor s dominantní perspektivou a úhlem pohledu lidí afrického původu, a velmi přispěly k formulaci pozdějších postulátů tzv. afrofuturismu – estetické vize africké diaspory a jejímu vztahu k vědě, technologii a budoucnosti. Zde si dovolím podotknout, že samotný Sun Ra o konceptu afrofuturismu neměl osobně ještě ani „šajna“. Tento neologismus razil autor Mark Deny až v roce 1993, kdy Sun Ra zemřel.

Jakožto tvrdošíjně a záměrně absolutně nezávislý umělec a tvůrce si Sun Ra udržoval totální kontrolu nad každým z aspektů své umělecké tvorby a jejího dopadu, tudíž i souvisejícím byznysem – výrobou, prodejem a distribucí nahrávek, ať již ve formě LP, ale hlavně kotoučových pásků nebo magnetofonových kazet, a to včetně navržení a ztvárnění grafické podoby obalů těchto nosičů, ale i jejich středových etiket (labelů) rukou a mozkem svým vlastním i svých spoluhráčů z kapely The Arkestra.

Tyto jejich originální, vlastnoručně vytvořené grafické podoby obalů nahrávek, z nichž každý byl jedinečný originál, a které se prodávaly zájemcům při samotných živých vystoupeních kapely, ale i poštou, se v průběhu let staly vyhledávanými a velmi ceněnými artefakty mezi zasvěcenými sběrateli desek a uměleckými aficionados.

Jedním ze spolueditorů této unikátní publikace je Irwin Chusid, novinář, autor a hudební producent z Hobokenu, N.J. Ten je rovněž exkluzivním správcem pozůstalosti Sun Ra s oficiálním názvem Sun Ra LLC, kteroužto právnickou entitu musel doslova soudně „vydobýt“, spolu se všemi autorskými, copyrightovými a publikačními právy v roce 2014 pro oprávněné dědice z muzikantovy rodiny po táhnoucím se soudním dědickém řízení s několika neoprávněnými nárokovateli v Jefferson County v Alabamě, kde dle rozhodnutí soudu jinak v New Yorku zesnulý Sun Ra měl svůj rozhodující, skutečný a právoplatný domicil.

Druhým editorem je Chris Reisman, který vlastní hudebně-produkční firmu Hudson Valley Vinyl v městě Beacon ve státe New York. Dali se dohromady v roce 2019, kdy plány nadšenců na rozsáhlou grafickou knižní monografii Sun Ra dostaly stopku, když bylo zjištěno, že oficiálních, průmyslově vyrobených, grafických a na gramofonovém trhu vydaných obalů nosičů bylo pro potřeby knihy žalostně málo. On díky svým kontaktům se sběrateli přišel s nápadem použít onu „samizdatovou“ (DIY – do it yourself) grafiku od sběratelů. A ti s nadšením oběma poskytli desítky svých naskenovaných originálů. A ty přesvědčily i původně skeptické nakladatelství Fantagraphics. Výsledkem je tato unikátní publikace.

 

Foto: Courtesy of Fantagraphics Publishing Company

Přidat komentář