Někdy to stačí – Jak „respektovaná odbornice“ sto nejlepších básní vybírala – a co z toho vzešlo

V brněnském Hostu vydali čtvrtý díl série „nejlepší české básně“ roku. Jako arbitr byl tentokrát zvolen Anto­nín Brousek (1941), jako editorka Si­mona Martínková-Racková (1976). Projekt ale doznal v průběhu zásadní změny: arbitr se ze zdravotních dů­vodů omluvil a z práce odstoupil, takže celá věc zůstala jaksi na Mar­tínkové-Rackové. Tu medailon zá­věrem knihy, která vyšla nakonec s upraveným titulem Sto nejlepších českých básní 2012, charakterizu­je odvážně jako „redaktorku, editor­ku a korektorku“, která „básně píše od dětství“ a „více než dvacet let se věnuje tanci, nyní především flamen­ku“. V „redakční poznámce“ se o do­tyčné mluví dokonce jako o „respek­tovaném odborníku na současnou poezii“. Skutečně?
nekdy_to_staciMartínková-Racková vydala před šesti lety neduživou, vnějškově tuc­tovou a vnitřně dutou sbírku básní Přítelkyně, podílela se (ve srovná­ní s kolegy J. Šofarem a J. Šulcem ovšem spíš pasivně než aktivně) na dvojdílné Antologii české poezie 1966–2006 (2007, 2009) a řemes­lu redaktorskému a korektorskému se vyučila v populárních časopisech typu Apetit nebo Marie Claire. To se zdá vskutku jako ideální východisko k odpovědné práci – pro výběr „best of“ českých básní, publikovaných za loňský rok knižně, časopisecky nebo na internetu. Zejména ve srovná­ní s všestrannou autoritou Antoní­na Brouska – básnickou, kritickou, editorskou.
Je asi opravdu jedno, kdo v ro­čence je a kdo v ní není, tedy pod­le jakých kritérií Martínková-Rac­ková básně vybírala, odkud je brala (a odkud nikoli) a jak s materiálem následně pracovala – jak jej třídi­la do šesti (tematických) oddílů, jak básně řadila motivicky (pokud vů­bec) atp. Jednak jde vždycky o vý­běr subjektivní (a tedy kritizovatelný opět jen subjektivně), jednak v tom nemá jasno tentokrát zřejmě ani edi­torka sama. V rozhovoru pro Český rozhlas 3 – Vltava si vystačila s ja­lovými příměry typu „opravdu dob­rá“ báseň a výběr „s čistým svědo­mím“. V závěrečném textu ke knize pak uvádí, že její „kritéria jsou zřej­mě o něco volnější“, protože na sou­časné české poezii ji „vždycky fasci­novala právě mnohost jejích podob a mnohdy radikální odlišnost poetik“ – aby v tom samém odstavci rázně dodala: „Bohužel, u více než poloviny z té téměř stovky básnických sbírek bylo ihned jasné, že pro tuto antolo­gii nepřipadají v úvahu.“ A co v úva­hu připadlo? 100 básní od 69 auto­rů; od 27 po dvou textech, od dvou vyvolených (Petr Hruška plus Kate­řina Rudčenková) dokonce po třech kouscích. Na vrchol editorčina zá­věrečného „top ten“ se pak vyšpl­hal jako autor „nejlepší české bás­ně 2012“ Jakub Řehák. Ten ve své „rozsáhlé skladbě“ mj. píše: „Rá­zem jsem se ale sobě musel smát, / i celé angažované poezii. Nasrat na Buddeuse, / Těsnohlídka i oplešlého Štengla.“
O vztahu editorky ke zpracovávané látce tak dává nejlepší pojem asi její doslov. Martínková-Racková text na­zvala Báseň jako dobrodružství. Nad básnickou sklizní roku 2012. Žánro­vě jde o hybrid, mix „uvolněného“ bloggerského zápisku (nebo spíš nadšeného dívčího deníčku), nepříliš podařené přehledové studie a něko­lika marných pokusů rozepsat se „na esejistickou notu“. To by ale nevadi­lo tolik, hlavním problémem doslovu je všestranná autorčina nezávaznost, nepřesnost, neznalost, respektive její totální nejistota, patrná už z ne­schopnosti najít k dané látce vlast­ní klíč. Martínková-Racková o „nej­lepších českých básních 2012“ (ani jejich autorech) nepřemýšlí, spíš je bere jako samozřejmá rukojmí, s ni­miž si lze po libosti „hrát“, která lze na různý způsob vesele pentlit a de­korovat. Posteskne si, proč nejsou po ruce „žádné dobré básně zpro­středkovávající mateřskou zkuše­nost“, svěří se, že na takzvané an­gažované poezii jí „často vadí právě fakt, že se vyčerpá už prvním čte­ním“, u ceněné sbírky Radka Fridri­cha Krooa krooa upozorní, že „dojde i na vraždu“. Plete si názvy knih (tře­ba té antologie, na níž se sama podí­lela), plete si jména autorů (Miroslav Olšovský), plete si data narození (Ka­rel Šiktanc). A závěrem přidá moud­rý apel: „Samozřejmě že bych jako kritička i jako autorka uvítala, kdy­by se situace v nakladatelstvích i ča­sopisech zlepšila a kdyby měla po­ezie více příležitostí proniknout ‚na veřejnost‘.“
Styl Martínkové-Rackové je ne­vzrušivý, únavně vláčný, stižený snad všemi možnými chorobami za­čátečnického, školního psaní; v kur­zu jsou u ní, padni komu padni, ne­úprosné fráze typu „síla generační výpovědi“, „lyrické blátíčko“, „zvá­žení všech ‚pro‘ a ‚proti‘“, „vypovídá o naší současnosti“, „zásadní udá­lost posledního roku“ atd. atp. Autorka popíše sedmnáct stránek, a čtenář se nedozví vůbec nic. Mar­tínková-Racková má ale o svém „díle“ představu zřejmě opačnou – soudě podle patologicky nadužíva­né ich-formy a neustálého připomí­nání svých „zásluh“, případně snahy být se všemi zadobře (editorka jisté­ho kritika „zcela respektuje“, jisté­mu básníkovi se pak v textu dokon­ce omlouvá, že „jeho druhou sbírku […] před časem posoudila asi až příliš příkře“). Není nadto mít kolem širokou „rodinu“, co se ozve mocným hlasem, kdykoli se někte­rému členu děje příkoří – a ne nutně rovnou tomu nejslabšímu.
Simona Martínková-Racková svo­ji roli „respektovaného odborníka na současnou poezii“ v podniku jmé­nem Sto nejlepších českých bás­ní 2012 nezvládla, a to jaksi defi­nitivně, na každý pád. Sebrat pár „opravdu dobrých“ básní a posklá­dat je do jakési knížky zvládne kdo­koli. Smyslem takové práce by ale mělo být něco víc: dokázat se zorien­tovat v mapě, najít svoji cestu a do­jít po ní jistě k cíli. Předcházející tři ročníky se o to pokusily a vyprovo­kovaly čtenáře k reakci – ať už kritic­ké negativně (2009), nebo pozitivně (2011). Ročník 2012 neprovokuje vůbec k ničemu. Snad jedině k po­horšlivému glosování editorčina ne­umětelství a neznalosti, k mrmlání nad její nešťastnou přetvářkou. Jed­no plus ale přítomná kniha přece má: oproti otřesné grafické úpravě první­ho ročníku se na ten čtvrtý dá velmi dobře dívat. Někdy to stačí…

Simona Martínková-Racková (ed.): Sto nejlepších českých básní 2012. Host, Brno 2012, 232 strany, prodej­ní cena 239 Kč

Přidat komentář