Vídeňské okénko: paralelní městské vesmíry

Pakliže jsme minule, ráčí-li čtenář pamatovat, společně dumali nad kosmickým smetím, které je pečlivě a láskyplně uchováno ve  vídeňském Muzeu přírodních dějin, tentokrát nahlédneme do celých  vesmírů. Do vídeňských komunálních dvorů, které jsou sice nenápadným, ale o to podstatnějším charakteristickým znamením  podunajské metropole.
Stačí jen trochu zaostřit a v rastru města  vyniknou desítky činžáků či celých bloků,  hrdě se hlásících k městské obci,  včetně příslušného vročení, datujících  tyto komunální domy od 20. let až po  nedávnou současnost. Najdete mezi nimi zcela nenápadné, až ohyzdné bytovky  s holou fasádou, strohé, leč elegantní  domy v moderním, funkcionalismem  poučeném střihu, stejně jako načančané  dorty, z nichž by při troše fantazie  mohla vyskočit narozeninová Godzilla,  přičemž často je mezi nimi rozdíl sotva  pár let, popřípadě ulic.
videnVlastní výstavní flotilou komunální zástavby je každopádně zhruba desítka  dvorů, postavených během 20. a 30. let,  v době vlády sociální demokracie, jejíž  pozoruhodná meziválečná etapa souvislého  metropolitního experimentu je dnes  příznačně nazývána obdobím „rudé Vídně“.  Na severu Vídně se tak v ústraní rozprostírá šedavý dvůr Karl-Seitz-Hof,  obří super-blok Engelsplatzhof a slavný  masivní koldom Karl-Marx-Hof, v němž  mimochodem naleznete muzeum předválečné  socialistické Vídně. Na západě stojí za pozornost Sandleitenhof, který  je svými takřka šestnácti stovkami bytů  z dvorů vůbec největším. Na jihu se poměrně důmyslně schovává za úsečkou  ulice poměrně nenápadný, ale poctivý  Metzleinstaler Hof (jeden z vůbec  prvních komplexů tohoto typu), a hlavně  dvě perly a nefalšované vlajkové lodě  této zástavby, temně hnědý, elegantně  moderní Rabenhof a velkolepý  Reumannhof.
Vejít do těchto bloků je jako proniknout do břicha velryby, kde do sebe líně narážejí spolykané koráby. Dvory, které dohromady nezřídka pojmou až několik  tisíc obyvatel, sestávají povětšinou  z vzájemně propojených a v rámci  bloku víceméně autonomních menších  dvorců, přičemž čelní zástavba vytváří  proti vnějšímu světu přirozenou hradbu.  Města jednoduše nevidět, neslyšet, ovšem i prostranství uvnitř dvorů připomínají svou tichou atmosférou areály léčeben,  kde se nesmí mluvit moc nahlas.  Napomáhá tomu i překvapivá skutečnost, že v komplexech sice najdete zámečníky,  prádelny, školy, školky, čítárny,  knihovny či obchody, ale vlastně ani  jednu řádnou hospodu, což zřejmě souvisí  s proklamovanou reprezentativní  i výchovnou funkcí někdejšího sociálního  bydlení. Partaj si jednoduše byla vědoma svého pionýrského úkolu a zcela explicitně dávala najevo, že tyto dvory mají nejen ukázat světu, že levicová politika  funguje, ale zároveň měla i vychovávat  a architekturou tvarovat své obyvatele.  Takže žádné chlastání po práci, i když by to domů bylo kousek.
Mimochodem, s oním „domů“ nastal menší nečekaný problém. Řada z výše jmenovaných dvorů do sebe pojme klidně jednu až dvě vesnice. Takový dvůr můžete dokonce lehce minout, protože kromě velkolepých průčelí se k městu staví cudně zády. Popřípadě budete hledat stavbu, vedle které už dávno stojíte, asi jako kdybyste hledali obra, kterému sedíte na palci. Ne nadarmo byly tyto dvory popisovány jako malé  pevnosti, přičemž Karl-Marx-Hof (který  jiný, že) během malé občanské války  v polovině 30. let skutečně jako pevnost  sloužil a i další dvory schytaly řadu  kulek. Tyto dvory jednoduše představovaly malé světy, které vprostřed města  vytvářely víceméně samostatné enklávy,  včetně přirozené tendence jejich  obyvatel se semknout a vytvořit enklávu  skutečnou. Což nikdy nedělá dobrotu.  Už ve 30. letech si řada obdivovatelů všimla, že tyto paralelní vesmíry vytvářejí  ve skutečnosti specifická snivá  města ve městech, ve kterých je velice  snadné zapomenout na „skutečný“ svět  „tam venku“. Přízračná ospalost Vídně (všimněte si, že v rakouských meziválečných  románech se to snivci a spáči  jen hemží) tak pronikla i do komunálních  srdcí proletariátu, který svůj vídeňský  experiment prohrál do značné míry  i proto, že zapomněl, že mimo tyto  paralelní vesmíry existuje jeden velký  hladový svět.

Přidat komentář