V posledních letech se lidé v Česku začali houfně zajímat o genealogii. Tisíce jich počali pátrat po svých předcích, aby se dozvěděli, jací byli ti muži a ženy vyvstávající ze zažloutlých listin a co si od nich mohou slibovat. Jistým podnětem k tomu přispěly již restituce po roce 1989, kdy mnozí lidé nacházeli v rodinných dokumentech své movitější předky a přišli tak náhle k netušeným majetkům. Nicméně i jejich méně šťastní spoluobčané si řekli, že to zkusí také dopátrat se co nejdále, kam až vedou stopy jejich pokrevních i spřízněných příbuzných. Určitě napomohlo i to, že se otevřely a zpřístupnily archivy, které až do té doby byly pod bedlivým dohledem státní bezpečnosti. A tak se stovky lidí dostaly ve svém pátrání třeba až do 18. století, méně šťastlivců pak až do 17. století a ojediněle i dále. Zde ovšem už platilo pravidlo, že čím chudší byli předkové, tím hůře se vyhledávali. Lidé bez majetku jakoby v dějinách ani nebyli.
To samé platí o historických písemných pramenech, kde se obvykle mluví o panovnících, šlechtě a vyšším kléru. Příkladem je Kosmova kronika, nejstarší záznam o české historii, kde se střídají mytické postavy s historickými osobnostmi. A přece se najdou vzácné výjimky. Karel Jaromír Erben, básník Kytice, ale také archivář města Prahy, píše o jisté listině údajně z roku 1132, kterou sepsal kněz Zbyhněv, jenž zdědil se svým bratrem po otci Bohuňovi, knížecím velmožovi, a matce Boženě vesnici Únětice nedaleko Prahy. Kněz přikoupil k tomu další pole a založil ve vsi kostel. Tam usadil dva kanovníky a zajistil jim živobytí tím, že jim připsal únětický statek. Ale nejen to: k tamnímu kostelu připoutal také jistého Ostoje, jenž byl církvi darován jako „dušník“, tedy „za spásu dárcovy duše“.
I když se původní listina nezachovala, takže ji známe pouze z pozdějšího opisu, jde patrně o nejstarší zmínku o rolníkovi, o jehož životě něco víme. Onoho Ostoje se pak v nedávné době ujal báječný muž Zdeněk Smetánka, proslulý archeolog, historik a trochu i kulturní antropolog, který se rozhodl rekonstruovat život tohoto pradávného rolníka. Při této rekonstrukci musel kombinovat tři zdroje informací, aby dosáhl plastického obrazu tehdejší doby, kdy drtivá většina populace byli drobní zemědělci. Použil jednak nezpochybnitelné archeologické pozůstatky z té doby, prostudoval nemnohé listinné prameny a v nich ukryté obrazové mi-niatury a v neposlední řadě využil analogicky etnografické údaje ze života nedávných evropských rolníků.
Co víme o Ostojovi?
Bohužel není o něm známo, kdy se narodil, ani kdy zemřel, ale víme, že někdy v letech 1125 až 1140 byl již dospělý a žil v početnější domácnosti, neboť se v listině o darování uvádí, že vždy jeden člověk z jeho domu nemusel na robotu, aby hlídal dům, což znamenalo udržovat a dohlížet na oheň v ohništi. S Ostojem byl ještě darován únětickému kostelu také jistý Miloň se svou rodinou, ale ten žil daleko, až na boleslavském hradišti. Ostatně ani Ostoj nežil v Úněticích, ale měl usedlost na Levém Hradci, který byl kdysi hradištěm přemyslovského rodu. Ostoj však nesídlil přímo na bývalém hradišti, ale v jeho blízkosti. Znamená to, že do Únětic to měl pěšky asi hodinku rychlým krokem.
V době, kdy se sepisovala „Únětická listina“, byl Ostoj zřejmě mladý muž, ale byl již hospodářem na svém gruntu. Na základě analogie s etnografickými údaji můžeme usuzovat, že při tehdejší třígenerační domácnosti mohlo ve zmíněné usedlosti žít čtyři až osm osob. V době raného středověku ovšem průměrný věk dožití byl asi 33 let, ale mohl klesat i pod třicet let, což svědčí o dost mizerných životních podmínkách. Pravdou je, že ten, kdo se dožil dvaceti let, měl potom naději žít v průměru až do 44 let a ten, kdo překročil čtyřicítku, mohl pomýšlet ještě na deset až patnáct let života navíc. Ženy na tom byly ale ještě hůře, neboť se dožívaly až o čtyři roky méně. Takže to vypadá, že se tehdy málokdo dožil 60 let. Životní areál Ostoje byl zřejmě ohraničen dvěma přítoky Vltavy na jejím levém břehu: na jihu Šáreckým potokem a na severu potom potokem Žalovským. To byl jeho domovský kraj, kde se pohyboval a který byl rozhodně větší než území, jež mohl přehlédnout při pohledu z Levého Hradce do údolí řeky z výše asi 60 metrů. Tehdy, kam oko pohlédlo, byly lesy, které tam dnes chybí, neboť místo nich jsou vidět zcelená pole a novodobá zástavba blízkého velkoměsta. Tehdy také polnosti od sebe oddělovaly lesy, ale polí bylo málo a lesních porostů hodně. Avšak víme, že každý les už měl v té době své jméno, ale nejen to – měl i svého strážce a lovčího, čili les už byl cenný majetek, o který se jeho vlastník staral.
Raný středověk byl kulturou dřeva
Tehdejší les byl pro lidi vítaným zdrojem surovin pro veškerou výrobu, neboť téměř vše se pořizovalo ze dřeva, obrazně řečeno od stavby domu až po rycí hole; les byl místem, kde se pásl dobytek, sbíralo ovoce, ale i žaludy, hrabalo stelivo na zimu pro dobytek a v neposlední řadě les sloužil jako zásobárna dřeva pro domácí ohniště. Tehdejší svět byl „kulturou dřeva“. Ostojovu usedlost mohl tvořit nevelký shluk stavení, který před bývalým hradištěm působil dojmem odloučené samoty. Bohužel nevíme, jak taková usedlost vypadala, neboť ani archeologové ji nedokážou popsat ze změti stop po kůlech, četných žlábcích a po odpadních či zásobních jámách. Pozdější orba na místech, kde tato stavení stála, bezpečně zametla všechny stopy. Ostojova usedlost byla určitě oplocena a kolem ní se rozprostírala políčka. Plot propletený proutím odděloval soukromou část pozemku od obecního, ale byl nejen zábranou pro vstup cizích osob a dobytka, ale představoval také jistou psychologickou hranici. V plotu byla branka, kterou se do usedlosti vcházelo či vjíždělo vozem. Hlavní stavbou potom bylo obydlí, k němuž se lepily ostatní hospodářské objekty. Snad už v té době měl dům dvě místnosti: obytnou sednici s pecí nebo otevřeným ohništěm, kde se stále topilo, vařilo se tam jídlo, jedlo se tam i spalo; a druhou místností byla síň, spíše jakási dílna, kde jistě stál rotační mlýnek na obilí a kam se ukládalo všechno, co nebylo zrovna potřeba. Vnitřní prostor obydlí byl malý díky tomu, že strop byl nízký, aby se uvnitř dala udržovat přijatelná teplota v zimním období. Ostatně domy neměly tehdy okna, jediný otvor v obvodovém zdivu byl nízký vchod, takže v domě bylo stálé příšeří, neboť prostor uvnitř osvětloval pouze oheň, nebo otevřený vchod. Nevíme, zda se již v té době používaly ke svícení louče. Dá se předpokládat, že lidé většinu času trávili mimo dům, pouze při nepřízni počasí a v zimě se uchylovali k ohništi, kde se stále udržoval oheň. Ostoj si – jako ostatně všichni venkované – dokázal svůj dům postavit sám. Jediné, co v domě nebylo dílem jeho obyvatel, byla pouze sůl a keramické nádoby; neboť i sekeru a nůž dostal Ostoj od někoho jiného.
Ostojův sociální úděl
Když se Bořivoj I. na počátku osmdesátých let 9. století stal prvním českým knížetem, který se nechal pokřtít, znamenalo to prakticky, že ovládl hospodářsky celý střed Čech a stal se tak neomezeným vlastníkem všeho: patřila mu veškerá půda, nejen tedy polnosti, ale i lesy a ostatní část krajiny. A s půdou mu připadli i lidé, kteří na ní pracovali a museli mu část svého výdělku odvádět. Kníže z této daně udržoval svoji družinu bojovníků, které musel vyzbrojit, ošatit a i s rodinou uživit. Původně na to knížecímu dvoru stačila válečná kořist, ale když se časy uklidnily, následovaly povinné dary i potraviny, ale hlavně obilí. Tím to ale nekončilo: poddaní museli vykonávat nucenou práci – „robotu“, a navíc se povinně účastnili výstavby opevnění na knížecích hradištích.
Být tedy rolníkem nebylo v raném středověku vůbec lehké. Domníváme se, že na Levém Hradci – stejně jako na jiných hradištích – byl ustaven správce knížecího velkostatku. Právě kníže zřejmě daroval svému družiníkovi Bohuňovi půdu na Levém Hradci a s ní i našeho Ostoje. Z „Únětické listiny“ ale víme, že jeho vrchnost žila na darovaném únětickém statku, kde pracovalo celkem dvanáct lidí, kteří zde konali stálou robotu. Ovšem uživit tehdy dvě rodiny kanovníků (tenkrát se ještě knězi mohli ženit), to byla práce alespoň pro dvacet dva lidí. Z toho lze soudit, jaká byla v té době produktivita práce; ale přitom je nutno přihlédnout k tomu, že kanovníci byli určitě ještě skromná a nenáročná vrchnost.
Ovšem od 10. století byly naturální dávky pozvolna přeměněny na peněžní, takže selský lid musel na trzích prodávat část sklizené úrody nebo živý dobytek, aby mohl pak odevzdat své vrchnosti daň ve stříbrných denárech. A to platilo i pro Ostoje: byl povinen každý rok na svatého Martina (11. listopadu) zaplatit svým kanovníkům 12 denárů a vedle práce na svém statečku musel v Úněticích ještě vykonávat i robotu. Pro rolníka jako on to ovšem znamenalo, že nezdar způsobený přírodními či válečnými pohromami mohl jeho hospodářství dostat na pokraj zániku. Přežít z roku na rok a tedy zachovat svůj dům a domácnost bylo pro něho velice choulostivé.
Ostojovo hospodářství
Víme už, že jádrem Ostojovy usedlosti bylo obytné stavení bez oken a pouze s jedním vchodem. Základem stavby byly dva kůly, na které se zavěsil trám, jenž tvořil hřeben střechy. Obvodové zdi byly z kůlů, mezi nimiž byly vypleteny pruty nebo klacky a tyto stěny se potom vymazaly hlínou smíchanou se slámou. Střechu tvořily trámky a latě pokryté slaměnými došky. Do střechy mohl ještě ústit dýmník, odvádějící kouř z ohniště. Veškerý materiál pro takovou stavbu mohl Ostoj nalézt v bezprostředním okolí. Taková stavba ze dřeva a slámy měla jednu slabinu: vyžadovala stálou pozornost věnovanou ohništi, jak na to myslí i „Únětická listina“, aby stavení nelehlo popelem.
Samotnou stavbu nového domu zřejmě doprovázely magické praktiky a rituály, ale o jejich formě se můžeme jenom dohadovat. Jediné co víme, je poznatek z písemných materiálů, jakým byl cisterciácký popis hříchů známý jako „Rudolfův katalog magie“, kde se praví, že „do rohů a za pec se zahrabávaly hrnce k poctě starých bohů“. Bohužel zde tápeme. Důležitou součástí usedlosti bylo humno, tedy prostor, kam se svážela úroda obilí, seno i větve ke krmení. Tady se vše skladovalo v úzkých stozích vyztužených bidlem, nebo jen tak pod jednoduchým přístřeškem; tady se mlátilo obilí, zbavovalo plev a v ošatkách odnášelo do zásobních jam.
V Ostojově době nebyly na vesnici ještě sýpky, takže zrní na jarní setbu se nejspíš ukládalo v podzemních obilnicích, což byly jámy až dva metry hluboké, vystlané slámou a uzavřené úzkou hliněnou zátkou. Ostatně tento vynález si Slované přinesli s sebou do Čech. Za humnem bývala ohrazená zahrada, kde se pěstovala zelenina a rostlo tam několik ovocných stromů a při plotu potom lísky. Dobytek se pásl celoročně v lese a na úhorech, spásal vegetaci i křoví ve vltavské nivě a uvnitř usedlosti pouze nocoval. Někdy míval dobytek otevřený přístřešek, rozdělený pleteným plotem – zvlášť pro vepře a skot. Z mi-niatur v písemných pramenech známe také pletené kurníky pro drůbež. Ostoj určitě neměl koně, protože by ho těžko uživil a k tahu mu stačil hovězí dobytek.
Práce jako dědičný hřích
Slovo „práce“ bylo za Ostojova života (a ještě dlouho i po jeho smrti) homologické s nouzí, bídou a trápením. Ostatně české adjektivum „pracný“ vyjadřuje, že výsledek lidské činnosti vyžadoval hodně energie. Podle církve práce rolníka byla trestem za prvotní hřích Adama a Evy. Ostatně i benediktinské úsloví „Ora et labora“, modlit se a pracovat, jasně ukazuje na úděl těch, kteří byli odsouzeni v životě pracovat. Pracovali muži i ženy, dělba práce podle pohlaví byla pochopitelná, protože ve středověku rozhodovaly o přežití hlavně fyzické schopnosti jedinců: více svalů je třeba při práci v lese, na poli, obecně tedy v otevřené krajině, kde navíc číhá nebezpečí v podobě rozmarů počasí, ale i od zvěře a od lidí, zatímco o poznání lehčí je práce v domě, tedy v uzavřené usedlosti, kde je také bezpečněji.
Proto se Ostoj jistě věnoval především práci na poli a v lese, zatímco jeho ženě potom náležely starosti o dům. Jejich společná a těžká práce poskytovala jejich domácnosti velice skromné živobytí, které mělo zajistit hlavně přežití rodiny a její kontinuitu. Předpokládá se, že výnosy jejich hospodářství mohly kolísat až o více než 25 procent podle toho, jak se v daném roce urodilo. „Únětická listina“ jmenuje tři místní názvy: Řivnáč, skalnatý hřbet nad Vltavou, Kolačov, malý vršek nedaleko Řivnáče, a Svádov, jako tři body, mezi nimiž se nacházel pozemek (tzv. příloh) na pokraji lesa, vzdálený od Levého Hradce asi 500 až 800 metrů. Tam mohl Ostoj jako vlastník hospodařit, neboť to byl dobrý zdroj palivového dřeva a navíc tam mohl pást dobytek.
Dále víme, že Ostojova usedlost se nacházela na předhradí Levého Hradce, které mělo rozlohu 280 arů. Dejme tomu, že 30 arů připadalo na vlastní usedlost, takže mu na pole zbývalo 250 arů. Ostoj tedy živil domácnost z 2,5 hektarů půdy a z přílohu, který byl jakousi zálohou, kdyby potřeboval rozšířit pole. Z toho lze vypočítat, že při minimálním výnosu, kdy z 1 zrna dostal pouze 3 zrna, nemohl Ostoj uživit domácnost o 5 až 6 osobách. Je tedy zřejmé, že Ostojova bilance úrody byla dost napjatá, takže buď bylo v jeho domácnosti méně lidí (3 až 4 osoby), nebo se obilninami nedalo při špatné úrodě pokrýt 90 procent spotřeby potravin, jak předpokládají historici. Pak nezbývá než připustit, že jeho žena s dětmi ještě sbíraly divoké plodiny, nebo že Ostoj rybařil v nedaleké řece. Můžeme tedy Ostojovi věřit, že měl strach z neúrody, protože se za ní skrýval hlad.
Roční rytmus života
Ostoj tedy většinu svého času pobýval mimo dům v okolí Levého Hradce: na jaře a na podzim připravoval půdu, jednak rádlem, ale hodně také ručně, kdy zbavoval pole plevele a kamenů, sel obilí a zahrnoval zrno; více času trávil v usedlosti mezi setím obilí a senosečí, kdy mohl pracovat v zahradě a na opravách stavebních prvků: domu, plotu, přístřešků. Před senosečí se také oraly úhory a případně i příloh, aby se narušil vegetační povrch a půda se připravila pro další obdělání. Jednou z podmínek dobrého přežití zimy byla úspěšná sklizeň sena a jeho doprava do usedlosti, proto v té době museli spolupracovat všichni členové domácnosti. Během senoseče musel Ostoj s rodinou také na robotu do únětického dvora. Vrcholem rolníkova roku byly žně, včetně roboty a součinnosti celé domácnosti, kdy Ostoj trávil celé dny venku na poli; na žně navazovalo uskladnění obilí do přístřešků, případně mlácení obilí na mlatu. S podzimem přicházela opět orba a setí ozimů, zatímco jeho žena možná zpracovávala textilní rostliny – len a konopí. Zima byl čas, kdy se tempo života zklidnilo; středověké kalendáře naznačují, že to byla doba zpracování dřeva na topení z výmlatků v přílohu a klestí z lesa. Tehdy měl Ostoj také čas na výrobu a opravy nezbytného nářadí a nádobí v domácnosti. Můžeme odhadovat, že během senoseče a žní Ostoj pracoval 18 až 20 hodin denně, jinak během ostatních zemědělských prací asi o 4 hodiny méně, v zimě potom asi 12 hodin. Nepracoval v neděli a ve sváteční dny, jichž bylo ovšem během roku docela dost. Nejinak to bylo s jeho ženou. Ženy v té době nepracovaly pouze tehdy, když rodily nebo měly nějaký úraz. Nemocná žena byla pro rolníka pohroma. V hospodářství pomáhaly i odrostlejší děti, které se tak připravovaly na své budoucí hospodaření. Chlapci chodili s otcem na pole, starali se o dobytek, pracovali v lese; dívky se učily příst a tkát, staraly se o drůbež, pomáhaly matce při vaření a na poli, kde se pěstoval len a konopí, pečovaly o mladší děti. Napodobování otce a matky, večerní vyprávění dospělých u ohně, to byla tehdy škola dětí. Číst a psát rolnické děti neuměly. Zvláštní problém na Levém Hradci musel být s vodou, protože Ostojova samota i hradiště stály na terase nad řekou. Voda se tedy musela nosit buď z Žalovského potoka, nebo z nějakého průsaku vody v nedaleké strži.
Ostojův duchovní svět
V době Ostojově lidé na venkově snad ještě uctívali stromy, kameny, vody a přinášeli jim obětiny. Alespoň proti tomu brojil učený Kosmas. Archeologicky jsou doloženy oběti předkům: nádoby s potravou, části zvířecích těl, zlomek srpu, nebozez, to vše nalezené v základech staveb. V 9. a 10. století byl v mnohých hrobech nalezen nůž nebo vejce, snad pro ochranu mrtvého před zlými silami. Z černé magie bývaly často obviňovány především ženy: přivolávaly neštěstí, bouře, krupobití, nemoci dobytka i osob. Ovšem v té době ještě neexistovala inkvizice, takže nevíme, zda a jak byly obviněné ženy trestány. V té době se zřejmě již vše odehrávalo podle dichotomie Bůh – ďábel, dobro – zlo. Ale z archeologického záznamu víme, že lidé věřili v sociální démony, jakými byli vampýři, tedy mora, jenž vstával z hrobu a dusil živé, nebo upír, jenž vysával z těla živých lidí krev. Proto nacházíme v hrobech lidské ostatky přibité kůly do země, nebo s hlavou dolů či rovnou dekapitované, případně zatížené kameny, aby nemohli jejich nositelé vstát z hrobu; nejúčinnější ovšem bylo vampýra spálit. Není bez zajímavosti, že podobně se později zbavovala církev kacířů, kteří byli upáleni za živa. Stačilo málo, aby se z člověka stal po smrti vampýr: mohla za to nějaká tělesná nebo duševní anomálie, odlišující člověka od ostatních.
Kněží se nestarali pouze o duše, ale vystupovali rovněž jako terapeuti: uklidňovali nemocného, nutili ho k aktivnímu vystoupení proti nemoci, takže mohli mít u psychosomatických poruch i úspěch. O zdraví sousedů pečovali lidoví léčitelé; ti měli ověřené znalosti o léčivých bylinách, jejichž aplikaci mohli doprovázet zaříkáváním, podobným, jaké prováděli kněží. Ostatně v klášterech se pěstovaly uměle rostlinné drogy jako třezalka, meduňka, divizna. Z etnografie víme, že taková kořenářka mohla znát až kolem stovky léčivých bylin. Jejich užití bylo často jak léčebné, tak magické. Z archeologických rozborů kosterních pozůstatků víme, že lidé v Ostojově době trpěli nemocemi páteře, zraněními, špatnými srůsty kostí, měli tuberkulózu i rakovinu, záněty kloubů, velikou kazivost zubů.
Životní cyklus každého jedince
Na Ostoje jistě dohlížela jeho vrchnost, což byli kanovníci únětického kostela, aby dodržoval křesťanský roční cyklus. Ten v zásadních rysech časově odpovídal pohanskému zemědělskému cyklu, ale měnil se jeho obsah. Do jaké míry se přitom děly ještě pohanské rituály, nevíme. Tehdejší rolníci vnímali tento cyklus nikoliv po dnech jako duchovní s jejich kalendářem svatých a promluvami k nim, ale hlavně v jeho hlavních vrcholech, kterými byly velikonoční a vánoční svátky. Život rolníků ovšem určovaly nejen velké svátky, ale také drobné magické úkony, jakými bylo vyorání první brázdy na poli, první setba či vyhánění na pastvu, počátek a ukončení žatvy. Celý tento rytmus opakující se každý rok doprovázely velké i malé obřady, které prováděly rolníky a jejich domácnosti časem a díky nim se v čase také orientovali.
V Ostojově době a postavení bylo už nemyslitelné, aby narozené dítě nebylo pokřtěné. Křtilo se hlavně o velikonocích a letnicích, ale mohlo se křtít kdykoliv, neboť ani nemocné dítě nemohlo být pohřbené bez křtu. Kmotrovství bylo odpovědností i povinností a kmotrů mohlo být více. Protože se předpokládalo, že k početí dítěte dojde krátce po svatbě, bylo důležité datum sňatku. Přísloví „V máji na máry“ mělo své opodstatnění, aby se dítě nenarodilo v době největší zimy (únor), což bylo nevhodné pro dítě i matku. Slavily se také postřižiny (ustřižení dětských kadeří, což známe ze svatováclavské legendy), které znamenaly pro chlapce obřad přechodu od dětství do chlapectví; obvykle v sedmi letech totiž syn odcházel z péče matky do výchovy otce.
Nevíme, kdy docházelo k přechodu do dospělosti, ani zda existoval pro tento krok nějaký obřad. Dívka dostávala v dospělosti do vlasů „panenský vínek“, což byla stužka jako znak jejího stavu. Vztahy mezi mládenci a dívkami byly v té době pravděpodobně uvolněnější a jejich pohlavní styky byly tolerovány spíše než později v novověku. Sňatek nevyžadoval církevní akt, takže až do 14. století byly uznávány veškeré sňatky, jež byly uzavírány bez kněze, stačila přítomnost dvou svědků. Ovšem sňatky mezi bratranci a sestřenicemi považovala církev za smilstvo. Při rozptýlenosti lidských sídel a malém počtu osob ve vesnicích bylo mnohdy obtížné najít vhodného partnera k sňatku, který by byl dostatečně vzdáleným příbuzným. Tak i Ostoj si musel hledat ženu v poměrně malé vzdálenosti od bydliště: když šel na námluvy, musel totiž urazit večer cestu za dívkou a ráno se od ní vrátit zpět. Sňatek byl doprovázen veselicí, tanci a zpěvy, včetně některých erotických prvků, jejichž pravdivý popis se u nás dochoval do 20. století ve svatebních lidových písních.
Tak jako Ostoj žil celý život ve své usedlosti, tak tam také jeho život nejspíš dohasínal. Tehdy ještě lidé nevěděli nic o očistci, ale měli asi jisté povědomí o duši jako formě pokračování života. Vystavení nebožtíka na dvoře a pokropení jeho těla svěcenou vodou bylo gesto, jež připomínalo očistu mrtvého; tím zřejmě končila domácí část obřadu. Tehdy již bylo pohřebiště na Levém Hradci umístěno u kostela, kde se nachází dodnes; už se pohřbívalo do etážových hrobů a už bylo užíváno gesto oddělení mrtvého od živých ve formě sypání hrstí hlíny na tělo uložené v hrobě. Z archeologického výzkumu víme, že se mrtví kladli do hrobu s obličejem na východ slunce. Křesťanská víra v duši zemřelého nepřipouštěla kladení milodarů jak do hrobu, tak na jeho rov. A to je konec Ostojova příběhu.
Půjdete-li někdy na výlet na Levý Hradec, vzpomeňte si na Ostoje, možná tam někde na hřbitově, vysoko nad Vltavou, leží dodnes. A také na báječného Zdeňka Smetánku, který nás jeho životem provázel.
Zdeněk Smetánka (*1931) archeolog, historik a antropolog českého středověku se zaměřením na dějiny hmotné kultury a život středověkého venkovského obyvatelstva, autor mnoha publikací, kterými přibližuje čtenářům život lidí té doby.
Nejznámější publikace:
1987 Hledání zmizelého věku. Sondy do středověkých Čech
1988 Život středověké vesnice. Zaniklá Svídna
1992 Legenda o Ostojovi. Archeologie obyčejného života, další vydání 2004, 2010
2003 Archeologické etudy. Osmnáct kapitol o poznávání středověku
skvele napsane, uzasne informace, presne to, co jsem hledala abych si udelala lepsi predstavu o zivote nasich/mych predku 🙂 dekuji Mila V.
proste skvele !
Knížka pana Smetánky „Legenda o Ostojovi“ je úžasná! Výborně napsaná, měla jsem pocit, že s Ostojem vše prožívám. Díky.