Tisková zpráva: Vladimír Merta a Ondřej Fencl vyrážejí na turné

Základní stavební kámen českého písničkářství, devětasedmdesátník Vladimír Merta a bezmála dvakrát mladší klavírista a kytarista Ondřej Fencl se po kapelních dobrodružstvích vracejí zpátky ke komornímu koncertování v duu. Po podzimní česko-slovenské části turné se aktuálně chystají do Prahy, na Moravu a pak do západních, východních i jižních krajin.

2025:
7.4. PRAHA, Malostranská Beseda
9.4. Rýmařov, SVC
10.4. OSTRAVA, Parník
11.4. Nový Jičín, Galerka
18.5. Uherský brod, schody kostela
22.5. Praha, Viola, ceny ČLF
7.6. Chotěmice, Vesnický klub V. Koubka
5.7. Chotěšov, klášter
12.7. Krasetín pod Kletí, U Kuchařů
31.7. Nové město nad Metují, areál kláštera
3.10. Klatovy, bistro Vlašťovka
15.10. Hořice, sál radnice
21.10. BRNO, Leitnerka
7.11. Rožnov pod Radhoštěm, Vrátnice
8.11. Opava, Hradecký slunovrat

Hlavní postavou je bezesporu veterán Merta, který velmi potěšil aktuálním svěžím albovým cyklem České sny. Na něm znovu dokázal, že nepatří do starého železa a má co říct nejen skrz své dávné hymny. Právě tyto kultovní songy ze 70. a 80. let jsou ovšem základem setlistu nastávající šňůry. Zazní  mimo jiné Astrolog, Omamná květina, Chtít chytit vítr, Vzdálené výstřely, K pětadvaceti, Začouzené sklíčko, Harmonie doprovázené střídavě klavírem a druhou kytarou.

Symbióza Merta-Fencl vykrystalizovala z hudebního setkání, vlastně z omylu. „Ondřej napsal email, že by mi rád poslal desku jeho kapely Hromosvod. Já si ho s někým spletl a odpověděl jsem: přijď večer do Kaštanu, mám tam koncert, přidej se,“ vzpomíná Merta na iniciační zážitek z jara 2011. „Hráli jsme bez zkoušení hodinu. To se může stát leda tak Dylanovi. Nebo mně.“ Nadšeně přijaté vystoupení pak vyústilo do čttrnáct let trvající spolupráce čítající přes tři stovky koncertů.

„Po dlouhém období v triu s Honzou Hrubým, případně s celou kapelou Hromosvod za zády jsme se vrátili k písničkářskému, niternějšímu podání jen ve dvou, tedy tak, jak jsme spolu začínali,“ doplňuje Ondřej Fencl. “ S Vláďou je to na cestách vždycky dynamické – výšlapy, bloudění, „golf“, nenadálí hosté, návštěvy rozličných kumštýřů… ale to největší dobrodružství je vždy to hudební. „

VLADIMÍR MERTA

Vladimír Metra se narodil 20. 1. 1946 v Praze. Vystudoval architekturu na ČVUT, poté ještě na FAMU, absolvoval scénaristiku a režii, jeho absolventský film na motivy povídek Oty Pavla Smrt krásných srnců byl za komunismu kultovní záležitostí.

Během studijního pobytu ve Francii začal koncem šedesátých let skládat vlastní písně, první LP deska Ballades de Prague vyšla více méně náhodou v roce 1969 u francouzské společnosti Vogue (dnes má mezi sběrateli cenu zlata).

Další možnosti silně omezila represe režimu, Merta s přestávkami koncertoval, publikoval a pokoušel se o vlastní filmařské projekty, byť oficiálními místy nepodporován.

V sedmdesátých a osmdesátých letech se stal nedotknutelnou písničkářskou ikonou. Prakticky kolem všeho, na co sáhl, vedla zdejší kritika oslavné tance. Básnické texty, ojedinělá hra na kytaru a písně jako Chtít chytit vítr nebo Omamná květina pravdy vynesly Mertovi statut svojského muzikanta, který se nenechá nikým svázat.

Na první oficiální domácí album si musel počkat až do roku 1978, o deset let později vyšlo syrové dvoj-LP s živým záznamem koncertu v Malostranské besedě, kde nechybí ani Praha magická.

Po letech čekání následovalo CD Filmy v hlavě, jímž Merta stvrdil svou roli intelektuála naprosto nezapadajícího do černobílé schematičnosti společenských poměrů.

Z množství dalších aktivit zmiňme spolupráci se souborem židovských písní Mišpacha, barokní a renesanční hudbu s Janou Lewitovou, kooperaci s Mišíkovými Etc…, která vyústila v nezvykle zpěvné CD Ponorná řeka (2011), řadová alba Domilováno (2013) a Imagena (2014) s Davidem Landštofem, Ondřejem Fenclem, Josefem Štěpánkem a dalšími elitními muzikanty v doprovodné studiové kapele… a aktuálně v sólové, bytostně „mertovské“ České sny (2024).

Více na www.vladimirmerta.cz

ONDŘEJ FENCL

Klavírista, kytarista, zpěvák, hudební manažer a publicista (nar. 8.8. 1981), třicet let frontmanem folk-rockového Hromosvodu, od roku 2007 kapelník, klávesista a manažer 5P Luboše Pospíšila a kytarista Schodiště aneb dřívějšího Nahoru po schodišti dolů bandu; textař (Lenka Dusilová, Olympic, L. Pospíšil…); vystudovaný novinář (FSV UK)…
Od jara 2011 spolupracuje s Vladimírem Mertou a Janem Hrubým, participoval také na comebacku Marsyas Oskara Petra, nově příležitostně doprovází hospodského barda Václava Koubka nebo jako host kapelu Mňága a Žďorp. V roce 2018 vyšla u nakladatelství Galén kritikou ceněná sbírka Fenclových básní Všetečky.
Je hybatelem a ústřední postavou projektu Poetické večery (s herečkou Kristýnou Ryškou, hosty Petrem Fialou a Michalem Malátným).

www.ondrejfencl.cz

Pragovka Gallery otevírá nový prostor

Ve čtvrtek 10. dubna v 18 hodin otevře Pragovka Gallery nový výstavní prostor. Další etapu zahájí vernisáží tří výstav – skupinové výstavy Around the Clock: The Factory Effect, výstavy Petry Navrátilové PPS: a výstavy Vladimíry Večeřové Phyllostachys nuda. Výstavy potrvají do 15. června.

Pragovka Gallery sídlí již osmým rokem v bývalé tovární hale v areálu legendární Pragovky. Nabízí mezinárodní výstavní program, realizuje rezidenční program pro umělce z Česka i zahraničí, pořádá edukační aktivity pro děti, školy i širokou veřejnost a zároveň podporuje uměleckou komunitu Pragovky. Druhý výstavní blok letošního roku zahájí galerie v novém prostoru, který se nachází jen několik desítek metrů od původního. Adresa zůstává stejná, galerie se pouze přesouvá do nově zrekonstruované části budovy E Factory.

„Otevření nového prostoru je pro nás důležitým a dlouho očekávaným milníkem. Přináší lepší zázemí pro umělce i více pohodlí pro návštěvníky. Spolu s novými prostory jsme po téměř osmi letech představili i novou vizuální identitu galerie, kterou opět vytvořil Pavel Tichoň,“ doplňuje ředitel galerie Filip Zimovjan.

Kurátorský směr Pragovka Gallery zůstává neměnný – každoročně vybírá jedno hlavní téma, které propojuje výstavní i doprovodný program. Letos se zaměřuje na téma zdrojů v nejširším slova smyslu. Výstavní projekty galerie vznikají částečně na základě otevřené výzvy a jsou doplňovány o výstavy rezidentů Pragovky.

V aktuálním výstavním bloku zastupuje umělecké rezidenty Pragovky umělkyně a restaurátorka Petra Navrátilová se svou sólovou výstavou PPS:. Vystavuje koláže vytvořené z historických fragmentů, které zasazuje do nových poetických souvislostí. Význam použitých předmětů, které již dosloužily a byly odsouzeny k likvidaci, ustupuje do pozadí. Dva vystavené cykly – Bílé a Černé schránky – otevírají nové interpretace a vizuální dialogy. Jako post scriptum, tedy dodatek k uzavřenému příběhu, nabývají tyto objekty nového smyslu a pokračují v komunikaci i za hranicí své původní funkce. Kurátorkou výstavy je Veronika Přikrylová.

Skupinová výstava Around the Clock: The Factory Effect pod kurátorským vedením Anežky Jabůrkové zkoumá, jak pracoviště zanechává stopy i dlouho po skončení pracovní doby. Industriální prostor bývalé továrny Pragovka zde není pouze kulisou, ale výchozím bodem pro zkoumání dopadů průmyslových pracovišť na naše těla i životní prostředí. Umělecká díla Any de Almeidy, Poliny Davydenko, Sáro Gottstein, Martinse Kohouta, Jeleny Micić, Alicje Rogalské, Kateřiny Šedé, Forensic Architecture a Anny Witt podobné úvahy podněcují. Každé z děl představuje svébytnou perspektivu, která složitou problematiku láme jako paprsek světla a odráží ji různými směry. Výstava se snaží inspirovat diváky k tomu, aby se stali aktivními účastníky společenského dění a uvědomili si svou roli při utváření změn. Různorodost přístupů vystavujících autorů ukazuje, že každý z nás může přispět k proměně světa kolem sebe.

Sólová výstava Vladimíry Večeřové se zaměřuje na koncept prázdna jako filozofického termínu, který propojuje s hlubokým nasloucháním sebe sama v tichosti. Autorka nevnímá prázdno jako absenci či negativní moment, ale jako prostor otevřenosti a klidu, kde se zvuk a ticho setkávají v dynamickém vztahu. Právě šelest bambusu a hluboké naslouchání se stávají aktivní složkou, která v galerii umožňuje rezonanci zvuků i myšlenek. Meditativní charakter tohoto zvuku ukazuje, jak může příroda zprostředkovat hlubší spojení se sebou i s prostorem, který obýváme. Když se utišíme, můžeme znovu nalézt ztracenou komunikaci se světem. Kurátorkou výstavy je Tea Záchová.

Ani v nových prostorách Pragovka Gallery neztrácí nic ze svého bohatého doprovodného programu. Ke každé výstavě chystá večery s komentovanými prohlídkami, křty katalogů, odbornými přednáškami i uměleckými performancemi. Součástí slavnostního otevření 10. dubna bude také zahájení provozu nové vzdělávací a kreativní zóny ATELIÉR, určené pro děti i dospělé. Probíhat zde budou tradiční vzdělávací programy z cyklu nazvaného Neděle pro rodiny s dětmi, první z nich už v neděli 13. dubna od 15 hodin v rámci Festivalu umění a kreativity ve vzdělávání, dále workshopy pro dospělé a programy pro školy.

Novinkou, která bude 10. dubna představena, je také aplikace Cabinet of Wonders – digitální průvodce výstavami. „S průvodcem Cabinet of Wonders usilujeme o dosažení co nejlepšího zážitku pro návštěvníky muzeí a galerií – propojením digitálních technologií, umělé inteligence a skutečně osobního přístupu. Naše technologie je snadno implementovatelná a přizpůsobitelná, a to bez nutnosti rozsáhlých investic. Nové prostory Pragovka Gallery k tomu všemu přímo vybízejí, a proto jsem rád, že průvodce představíme právě tam,“ doplňuje zakladatel aplikace Cabinet of Wonders Lukáš Pilka.

Na slavnostním otevření 10. dubna se kromě samotných vernisáží v novém galerijním prostoru představí také další prostory E Factory. Ve Factory Kafe si budou návštěvníci moci vychutnat speciální drink a otevře se jim také nová Artzóna s ateliéry uměleckých rezidentů Pragovky. Do ateliérů budou moci vůbec poprvé nahlédnout v rámci komentované prohlídky, místo na ní je však nutné předem rezervovat. Během večera vystoupí Vi Tran aka dējāvi a Tomáš Martínek aka TMA v B2B DJ setu, který doplní ukrajinská VJka Valeriia s audiovizuální show připravenou speciálně na míru budově E Factory.

Pragovka Gallery se ale v dubnu nechystá působit jen doma. Ve středu 2. dubna zahájila výstavu Between Dust and Whispering Leaves (Mezi prachem a šepotem listí) v Pražském domě v Bruselu. Výstava představuje tvorbu desítky umělkyň a umělců z řad současných i bývalých rezidentek a rezidentů Pragovky, kteří reflektují napětí mezi industriálním světem a přírodním prostředím. Kurátorkou výstavy je Tea Záchová. Vystavujícími jsou Daniel Hanzlík, Anna Hulačová, Marie Ladrová, Robert Palúch, Vladimír Merta, Terezie Kusbach Kolářová, Veronika Přikrylová, Zuzana Růžičková, Pavel Tichoň a Pavel Trnka. Otevřena bude do 6. května.

Od 3. do 6. dubna se navíc Pragovka Gallery účastní nezávislého veletrhu umění Supermarket 2025 ve Stockholmu, kde prezentuje tvorbu dvojice uměleckých rezidentů Davida Helána a Tomáše Rullera.

Orchestr BERG slaví! Zvuk, pohyb a virtuální realita v dubnu…

… nová prostorová kompozice pro pražskou katedrálu v květnu

 

Hravý večer s prvky virtuální reality, pohybem hudebníků, živou elektronikou a videoprojekcemi – Orchestr BERG nabízí ve Studiu Hrdinů v pondělí 7. dubna tři výjimečné multimediální kusy, jeden v české a jeden dokonce ve světové premiéře. V květnu se uskuteční světová premiéra celovečerní prostorové kompozice, kterou přímo na míru pražské katedrále sv. Víta vytvořil český skladatel Matouš Hejl. To vše v rámci 25. narozeninové sezóny tohoto špičkového českého tělesa.

 

Interaktivita, videoprojekce, elektronika a všudypřítomné digitální zvuky našeho všedního dne jsou základními stavebními kameny večera, který jsme nazvali NEW GAME,“ říká dramaturg a dirigent Orchestru BERG Peter Vrábel, a pokračuje: „Kompozice s videem Pierra Jodlowského vychází z lidského dechu, vlnění břicha a ponoření se do sebe. Hazardní hra Blackjack, kterou u nás známe jako ‚oko bere’, dala název scénickému kousku německého skladatele Michaela Beila. Ten si báječně pohrává s naším vnímáním reality. V novince českého skladatele Jiřího Lukeše se setkáme i s linkami pražského metra – trasy, po kterých se virtuálně projedeme, vytáčím já v simulovaném hracím automatu. Jiří ze mě udělal DJrigenta!“ Doražte v pondělí 7. dubna do Studia Hrdinů, pohodlně se usaďte, hra začíná! Hranice mezi skutečností a virtuální realitou se ztenčuje…

 

Brzy čeká Orchestr BERG také mimořádný koncert v katedrále sv. Víta. Český skladatel Matouš Hejl vytvořil na přímou objednávku tohoto tělesa novou celovečerní prostorovou kompozici, která zazní ve středu 7. května ve světové premiéře. Večer se koná nejen v rámi letošní 25. narozeninové sezóny tohoto významného českého tělesa, je také oslavou stého výročí působení Archeologického ústavu AV ČR na Pražském hradě. „Pro pražskou katedrálu dříve pravidelně vznikala hudba. Z iniciativy dr. Jany Maříkové, hlavní archeoložky Pražského hradu, jsme se rozhodli na historický hudební odkaz navázat. Kompozice Matouše Hejla využívá specifických akustických vlastností tohoto mimořádného duchovního místa. Zpěváci a hudebníci se budou pohybovat katedrálou, která se rozezní jako hudební nástroj, zvuk posluchače doslova obejme.

 

NEW GAME | … zvuk – video – pohyb

pondělí 7. dubna 2025, 19:30, Studio Hrdinů

 

… scénický koncert s videem
… novinka s digitálními zvuky všedního dne

 

Jiří Lukeš – Game (only~) / světová premiéra
Pierre Jodlowski – Respire
Michael Beil – BLACKJACK / česká premiéra

 

Miřenka Čechová – režijní spolupráce, Pavel Havrda – video a light design, Jiří Lukeš – elektronika
Orchestr BERG & Peter Vrábel – dirigent

 

HUDBA PRO KATEDRÁLU – NEŠPORY | … prostorový koncert

středa 7. května 2025, 20:00, katedrála sv. Víta, Václava a Vojtěcha

 

Matouš Hejl – Nešpory / světová premiéra

… nová celovečerní prostorová kompozice pro svatovítskou katedrálu

 

Barbora Kabátková, Pavla Radostová, Daniela Čermáková, Lucie Karafiátová, Vojtěch Semerád, Ondřej Benek, Jiří Miroslav Procházka – zpěv

Ondřej Valenta – varhaník katedrály sv. Víta v Praze

 

Miřenka Čechová – režijní spolupráce, Jaro Repka – light design
Orchestr BERG & Peter Vrábel – dirigent

 

19:00 – mše svatá u příležitosti sta let Archeologického ústavu AV ČR na Pražském hradě

Večer se koná ve spolupráci s Metropolitní kapitulou a Archeologickým ústavem AV ČR.

 

VSTUP VOLNÝ – ale pouze s rezervací

 

Open House Brno otevírá Fuchse(m) o víkendu 26. a 27. dubna. Hned v pondělí 28. dubna spouští festival rezervace na hlavní program

Festival zakončí koncert Brno Contemporary Orchestra

Mezi více než stovkou aktuálně přihlášených budov osmého ročníku festivalu Open House Brno nechybí ani realizace brněnského architekta Bohuslava Fuchse. Festival architektury a urbanismu Open House Brno na ně upozorní speciální výstavou v tramvaji nesoucí architektovo jméno i víkendovým programem Bohuslav Fuchs: architekt, manžel a otec. Prohlídky vybraných Fuchsových staveb o víkendu 26. a 27. dubna doplní divadelními mini-inscenacemi herci Městského divadla Brno. Na hlavní program festivalu se mohou návštěvníci těšit 17. a 18. května. Rezervace na portále GoOut organizátoři otevřou v pondělí 28. dubna v 16 hodin.

 

„Mottem letošního ročníku Open House Brno je prozkoumávání odkazu budoucnosti, který architekti a urbanisté Brnu zanechali i v současnosti zanechávají. Jednou z hlavních osobností brněnské architektury je bezesporu Bohuslav Fuchs, jehož osobnost představíme nejen prostřednictvím jeho budov, návštěvníkům speciální předfestivalové akce o posledním dubnovém víkendu ukážeme Fuchse i rolemi manžela a otce. Prohlídky Fuchsových budov tvoří i neoddělitelnou součást hlavního programu 17. a 18 května, které doprovodí nejen atraktivní stálice programu jako Ústavní soud či AZ Tower, ale i novinky jako Vila Wittal, Lékárna sv. Kunhuty ve Vojenské nemocnici, bazén za Lužánkami či někdejší Kino Čas,“ přibližuje první střípky programu kreativní ředitelka festivalu Lucie Pešl Šilerová ze Spolku Kultura & Management.

 

Tramvaj Bohuslav Fuchs bude zároveň celý měsíc vozit výstavu kompletně věnovanou všechovickému rodákovi, který zanechal zásadní přínos na dnešní podobě Brna. Cestující se dozvědí zajímavosti o celkem 17 objektech, mezi nimi například o Domu Pánů z Lipé, hotelech Avion či Passage, Památníku Rudé armády na Moravském náměstí či Moravské bance (dnes KB) na náměstí Svobody. Fuchsovi bude zároveň patřit i slavnostní, volně přístupné zakončení festivalu, kdy v neděli 18. května v 17 hodin zahraje Brno Contemporary Orchestra přímo v jedné z Fuchsových budov – v Alfa pasáži.

 

„Výstavu jsme koncipovali tak, aby se lidé při cestě šalinou o Fuchsově tvorbě nejen něco zajímavého dozvěděli, ale mohli popisované objekty při cestě i vidět, nebo byly jen kousek od zastávek. Myslíme si totiž, že je skvělé a v jistém smyslu povznášející pozvednou občas hlavu od přízemí budov nahoru a všímat si architektury i v jejím detailu a z neobvyklých perspektiv. Věříme, že naše výstava o Bohuslavu Fuchsovi k novým pohledům motivují. Naše díky patří Dopravnímu podniku města Brna i záštitě paní primátorky, díky nimž jsme mohli výstavu v tramvaji instalovat,“ doplňuje kurátorka Open House Brno 2025 Šárka Bahounková.

 

Program letošního festivalu i zapojené lokace organizátoři postupně rozkrývají na webu i na sociálních sítích InstagramFacebook. Open House Brno je také jedním z iniciátorů projektu Open House Europe, který vytváří prostor pro výměnu zkušeností mezi dvaadvaceti festivaly architektury a urbanismu v Evropě a přivádí do Brna zahraniční návštěvníky. Festival zároveň spadá do sítě Open House Worldwide zahrnující na padesát metropolí celého světa, kde se festivaly Open House pořádají. Pořádané akce každoročně oslovují více než dva miliony lidí po celém světě. Brno je součástí této sítě od roku 2018.

 

Festival se udělily záštitu primátorka Statutárního města Brna JUDr. Markéta Vaňková a děkanka HF JAMU prof. Barbara Maria Willi.

Rock  for  People  posbíral  ocenění  a  rozšířil  lineup  o česko-slovenské interprety v čele s Davidem Kollerem či Smack One

Jubilejní 30. ročník festivalu Rock for People, který od 11. do 15. června 2025 v hradeckém Parku 360 rozproudí 50 tisíc fanoušků, má finální lineup. Pořadatelé dnes oznámili 40 kapel z česko-slovenské scény, které doplnily hvězdy z celého světa v čele s Linkin Park, Slipknot, Sex Pistols, Avenged Sevenfold a Guns N’ Roses. “Z tuzemské scény u nás letos vystoupí například David Koller se speciálním setem, The Prostitutes, Vladimir 518 společně se 7krát3 a již tradičně nesmí na festivalu chybět vypsaná fiXa. Mladší publikum určitě potěší Smack One a P Money, Annet X a Nobodylisten nebo Mat213,” říká zakladatel festivalu Michal Thomes. Festival připravuje svůj největší ročník v historii a v tuto chvíli hlásí vyprodané všechny kategorie čtyřdenních vstupenek a sobotní den. Navazuje tak na velmi úspěšný rok 2024, který právě získal v oblíbené anketě Žebřík první místo v kategorii Akce roku. Ocenění sbírá festival i na mezinárodní úrovni, kdy nedávno převzal v Bruselu cenu Sustainability Hero v environmentální soutěži SME EnterPRIZE od Generali. Festival Rock for People byl vybrán jako jediný kulturní projekt společně s devíti evropskými společnostmi z 8900 přihlášených.

Tuzemskou scénu dále na Rock for People zastupují například experimentální rap s přesahem do tvrdé elektroniky v podání kapely P/\ST, alternativní a snoví Bert & Friends, indie rockoví The Silver Spoons nebo DJ Manene. Rock for People každým rokem dává prostor vedle českých stálic i začínajícím kapelám. Interpreti či fanoušci budou mít šanci nominovat se opět do soutěže RfP Talents. Následně bude probíhat hlasování na sociálních sítích festivalu o vítězích, kterým festival poskytne dva hrací sloty v lineupu. Mají tak jedinečnou šanci představit se tisícovému publiku a využít příležitost zaujmout. Mezi zahraničními hvězdami, které se letos na festivalu představí, nechybí například Biffy Clyro, Fontaines D.C., Awolnation, Kneecap, Shinedown, Jerry Cantrell (kytarista a zakladatel zásadní grungeové kapely Alice in Chains), Skillet, Sigrid, IDLES nebo In Flames.

V průběhu dubna pořadatelé odtajní ještě doprovodný program na ČT art a Conference stage. Návštěvníci se mohou těšit na poutavé debaty, stand-up comedy, projekce či taneční workshop. Následující 30. ročník je výjimečný přidaným Narozeninovým pátým dnem 15. 6. v čele s Guns N’ Roses, kde pořadatelé spojili síly s Live Nation CZ. Nedělní lineup tvoří celkem 15 kapel včetně Rival Sons, kteří hrají rock’n’roll v jeho nejčistší podobě nebo mexického sesterského tria The Warning, kteří dodávají rockové hudbě tolik potřebnou dávku adrenalinu.

CZ/SK lineup:

Abbie Falls, Annet X a Nobodylisten, Bert & Friends, Braagas, Branko’s Bridge, Cocotte Minute, David Koller Special Set, Dukla, Ewa Farna, Fail Together, Fall From Everest, Hentai Corporation, Horkýže Slíže, Ida The Young, I Love You Honey Bunny, Island Mint, Madhouse Express, Maella, Manene, Manon Meurt, Marie Kieslowski, Marie Rottrová, Mat213, Midnight Swimmers, Mucha, Nežfaleš, Pan Lynx, Papír Sklo Plasty & Jirka Kára, Petrofski, P/\ST, Renne Dang, Rozálie, Ruworr!ed, SHOT-C, Sépie z hor, Skotační Kulomet, Smack One & P Money, Sodoma Gomora, Šufunky Gang, The Prostitutes, The Silver Spoons, The Valentines, Vladimir 518 & 7krát3, Vyhoukaná Sowa, vypsaná fiXa, .themayrevolution

 

Čtyřdenní, sobotní vstupenky a kategorie VIP a Comfy+ jsou již zcela vyprodané. V tuto chvíli zbývají poslední stovky vstupenek na pět dní včetně přidaného Narozeninového dne s Guns N’ Roses a poslední kusy jednodenních vstupenek: https://rockforpeople.cz/tickets/. Držitelé všech celofestivalových čtyřdenních vstupenek mají možnost si za zvýhodněnou cenu dokoupit vstupenku na nedělní program. V návaznosti na vyprodané čtyřdenní festivalové vstupenky pořadatelé opět zdůrazňují, že jediný bezpečný sekundární nákup a prodej je přes portál TicketSwap.cz. Ten 100% garantuje, že vstupenky na festival, které zájemci koupí z druhé ruky, jsou opravdu pravé.

 

Rock for People, který se za poslední léta stal leaderem tuzemské hudební scény, vozí každým rokem na festival přes 150 interpretů včetně těch největších světových hvězd. Dramaturgie každého dne je pečlivě sestavená tak, aby program zahrnoval pestrý výběr jak z oblasti energických kytarových stálic, aktuálně trendujících kapel, ale i nových objevů hudební scény. Kromě zahraničních interpretů nechybí ani zástupci CZ/SK scény. Za festivalem Rock for People stojí agentura Ameba Production, která kromě festivalu pořádá vyšší desítky koncertů ročně pod hlavičkou RFP Concerts. V červenci 2024 v hradeckém Parku 360 proběhly dva megakoncerty světové hvězdy Eda Sheerana pro bezmála 100 tisíc nadšených fanoušků. V letošním roce vystoupí pod širým nebem v Parku 360 rocková legenda Bryan Adams (1. 8. 2025). Ameba Production pořádá také oblíbený bejbypankový festival Kefír a je spolupořadatelem hudební konference a showcase festivalu Prague Music Week.

TANEC V GALERII 2025 A FANCY – BAROKNĚ-FUTURISTICKÁ TOUR

Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA ve spolupráci s Národní galerií Praha a Centre Chorégraphique National en Caen en Normandie uvádí taneční představení A Fancy – Barokně-futuristická tour, které propojuje barokní umění se současným tancem v unikátním site-specific projektu.
„Jak praktikovat výstavu, jak ji obývat? Jak našimi těly procházejí přízračná těla uměleckých děl?“ Performance A Fancy je choreografickým „průvodem“ mezi sbírkami Starých mistrů Národní galerie Praha a barokní architekturou Hradčan. Futuristická procházka barokem s profesionálními choreografy i lidmi z pražských komunit zve diváky k novému prožití historie, umění a místa.

Interdisciplinární spojení tance a výtvarného umění
Za projektem stojí francouzský choreograf Alban Richard, umělecký ředitel Centre Chorégraphique National de Caen en Normandie. „Kde v našich duších sídlí duše staré? A proč se ony přízračné postavy v naší představivosti zdají tak živé?“ ptá se Richard – a skrze své vize přivádí baroko opět k životu.
Na projektu spolupracují Andrea Steckerová (kurátorská spolupráce), Hana Polanská, Viktor Černický a Katarína Brestovanská spolu s lidmi z pražských komunit. Choreografická aktivace zkoumá, jak umělecká díla ovlivňují naše těla a emoce. Performance vzniká v rámci cyklu Tanec v galerii Centra choreografického rozvoje SE.S.TA, který rozvíjí dialog mezi choreografií, kurátorstvím a site-specific uměním.

So 12. 4. 2025 | 17:00
Ne 13. 4. 2025 | 14:00 & 17:00
Schwarzenberský palác (Národní galerie Praha) | Hradčanské náměstí
Vstup volný, nutná rezervace na GoOut.cz

Doprovodný program
Součástí programu je také workshop Potenciál situace – tvorba v site-specific vedený Albanem Richardem (8. 4. 2025, Fortna) a komentované prohlídky kláštera bosých karmelitánů a Schwarzenberského paláce (11. a 13. 4. 2025).

Nový projekt Ji.hlava On Air nabídne filmy online

MFDF Ji.hlava spustil nový projekt, jehož cílem je podpořit distribuci dokumentárních filmů. Ji.hlava On Air nabídne všem akreditovaným dokumentární snímky zdarma. Zároveň s ním spustil festival také prodej cenově nejvýhodnějších Early Bird akreditací na 29. ročník (24. 10.–2. 11. 2025).

„Ji.hlava On Air nabídne výběr dokumentárních filmů, které stojí za to vidět. Každý měsíc přineseme jeden film, jehož uvedení doplníme sdílením zajímavých materiálů. Chceme pro filmy vytvořit další možnost distribuce a zároveň tak pečovat o ji.hlavské diváky a divačky. Filmy budou přístupné zdarma po zakoupení letošní festivalové akreditace, říká ředitel festivalu Marek Hovorka. „Samotná akreditace se tak rozšiřuje nejen na vstupenku do kina během samotného festivalu nebo na jeho online část, ale je celoroční příležitostí užít si výjimečné zahraniční i české dokumentární filmy,“ dodává. Všechny uvedené filmy budou s českými titulky.

Ji.hlavu On Air otevírá řecko-francouzský snímek Všechno, co od sochy chceme, je, aby se nehýbala (2024) režisérky Daphné Hérétakis, který byl po premiéře na festivalu v Cannes, uveden také třeba v Sarajevu a české premiéry se dočkal loni v Jihlavě. „Co by řekly sochy, kdyby mohly mluvit?“ ptá se režisérka v tomto poetickém snímku z athénských ulic. Jsou antické památky cenným dědictvím nebo spíše symbolem stagnace? Formálně hravý a myšlenkově mnohovrstevnatý snímek se s humorem a zábavnou podvratností zabývá stavem společnosti a skrze absurditu se dostává k hlubším odpovědím.

Současně s projektem spustila Ji.hlava také prodej zvýhodněných Early Bird akreditací, které bude možné si pořídit do 30. dubna. Festival se dlouhodobě snaží, aby byly akreditace dostupné každému a udržuje proto jejich cenu co nejníže. Ti, kteří chtějí podpořit Ji.hlavu, včetně jejích aktivit na rozvoj dokumentárního filmu, mohou zaplatit vyšší částku.

Více informací o akreditacích: www.ji-hlava.cz/akreditace

  1. MFDF Ji.hlava proběhne 24. 10.–2. 11. 2025. Sledujte Ji.hlavu na Facebooku, Instagramu a TikToku.

 

Dubioza Kolektiv vystoupí na Maratonu hudby Brno: Hudební rebelové s globálním dosahem míří na Velodrom

Energický, nekompromisní a žánrově nezkrotný – Dubioza Kolektiv, jedna z nejvýraznějších balkánských kapel současnosti, dorazí 8. srpna na brněnský Velodrom v rámci festivalu Maraton hudby Brno. Připravte se na elektrizující show plnou nakažlivých rytmů, ostré satiry a jedinečné fúze balkánského temperamentu se ska, punkem, reggae, hip-hopem i elektronikou.

Tato bosenská formace, která za dvě dekády své existence dobyla světová pódia, se vrací do Česka a slibuje koncert plný euforie a nespoutané energie. A to není vše! Během večera budou návštěvníky čekat i další hudební vystoupení a autentické balkánské lahůdky.

Dubioza Kolektiv vznikla v roce 2003 v Bosně a Hercegovině a od té doby si získala pověst jedné z nejživelnějších koncertních kapel na světě. Jejich hudba je nesmírně pestrá – kapela propojuje balkánské melodie s dynamickými beaty a sociálně angažovanými texty, které reflektují politické i společenské problémy. V jejich písních zaznívají ostré komentáře k aktuálním tématům, ale nechybí ani humor, nadsázka a ironie.

Každý rok odehrají více než 100 koncertů a pravidelně vyprodávají haly a festivalová pódia po celém světě. Vystupovali například na prestižních akcích Glastonbury, Lollapalooza, Sziget či Eurosonic Noorderslag a jejich divoké koncerty jsou pověstné nezastavitelným tempem, kdy publikum tančí od prvního do posledního tónu.

Dubioza Kolektiv nikdy neustrnuli na místě – neustále posouvají hranice své hudby a hledají nové způsoby, jak prostřednictvím hudby sdělit své poselství. Jejich letošní singl „Balkan Boys“ je dalším důkazem jejich hravosti, vizuální nápaditosti originálního přístupu. Píseň se humornou formou vyrovnává se stereotypy spojenými s Balkánem a klade otázku: je Balkán opravdu tak chaotický, jak si ho svět představuje, nebo je realita úplně jiná?

Za svou kariéru kapela získala mnoho prestižních ocenění, jejich alba se stala ikonami balkánské hudby a hity jako „Kažu“, „U.S.A.“, „Free.mp3“ či „No Escape (from Balkan)“ bodovaly na hudebních platformách i ve festivalových setlistech.

Dubioza Kolektiv dokázala propojit tradiční balkánskou hudbu s moderními žánry a vytvořit něco zcela originálního – hudbu, která spojuje lidi napříč kulturami a hranicemi. Jejich koncerty jsou vždy obrovským zážitkem, plným emocí, tance a kolektivní energie, kterou dokážou vyvolat jen ti nejlepší live performeři.

Dubioza Kolektiv si v České republice vybudovala silnou fanouškovskou základnu a jejich koncerty bývají vždy vyprodané. Letos v létě máte jedinečnou šanci zažít tuto balkánskou smršť na vlastní kůži – 8. srpna na Velodromu v Brně v rámci festivalu Maraton hudby Brno. Připravte se na nezapomenutelný hudební večer plný energie, tance a hudby, která vás strhne od prvního do posledního tónu. Vstupenky zakoupíte v prodejní síti GoOut či na maratonhudby.cz

Maraton hudby Brno je čtyřdenní mezinárodní multižánrový festival, který oživuje historické centrum města pestrou dramaturgií. Propojuje etablované umělce i nové talenty z Česka i zahraničí a přináší unikátní buskerská vystoupení v designových pokojích Kateřiny Šedé. Jako klíčová akce Brna v síti kreativních měst UNESCO propojuje hudbu s výtvarným uměním, tancem i gastronomií. Festival proběhne 7.–10. srpna 2025 a mezi první oznámené umělce patří estonští Puulup. Rezidenčním umělcem je indický perkusista a skladatel Trilok Gurtu. Kompletní program bude zveřejněn v dubnu.

 

Do Metro Music Baru míří Mica Millar, Neil Zaza, Montana Stomp i Marco Mendoza

Brněnský klub Metro Music Bar se na jaře 2025 promění v pulzující epicentrum mezinárodní hudby. V průběhu dubna a května zde vystoupí hned několik výjimečných jmen světové scény – mezi nimi britská soulová senzace Mica Millar, kytarová legenda Neil Zaza a charismatický rocker Marco Mendoza, známý z kapel Whitesnake, Thin Lizzy nebo The Dead Daisies. Klubové koncerty v Metro Music Baru přitom nejsou jen hudebním zážitkem – díky své bezprostřední atmosféře a těsné blízkosti pódia se stávají intimním setkáním s umělci světové třídy.

Hlavní hvězdou dubnového programu bude bezpochyby Mica Millar (10. 4.), jedna z nejzářivějších nových tváří britského soulu. Její sametový hlas, silné autorské skladby a osobní projev vynesly její debutové album Heaven Knows mezi nejlepší britská soulová alba posledních let. „Zrodila se hvězda s intenzivní emocionální upřímností.” píše k albu Blues & Soul Magazine. Mica byla oceněna jako Soul Act of the Year (Jazz FM Awards 2022), a kritici z BBC ji označují za „současnou Amy Winehouse s duší 70. let“. Brněnské vystoupení bude vůbec jejím prvním koncertem v České republice – o to vzácnější a neopakovatelnější příležitost se pro fanoušky nabízí.

O šest dnů později (16. 4.) se na stejném pódiu představí Neil Zaza, americký kytarový virtuóz proslulý spojením rockové energie, klasické techniky a silné melodiky. Jeho instrumentální tvorba, která se nebojí emocí ani explozivní energie, mu zajistila mezinárodní respekt mezi fanoušky i hráči. Zaza je známý I díky svým slavným „One Silent Night“ vánočním show, kde propojuje rockové aranže se symfonickým orchestrem – do Brna však přiveze to nejlepší ze svého čistě kytarového světa.

Hudební nabídku května obohatí Montana Stomp (31. 5.), španělská formace, která přináší syrový blues-rockový zvuk s výrazným jižanským nádechem. Jejich hudba spojuje dravé kytarové riffy, poctivé rockové kořeny a vášeň, která je cítit z každého tónu. Montana Stomp slibují autentickou koncertní show plnou energie, syrovosti a nefalšovaného hudebního nadšení.

Vrchol jarní sezóny však přichází 14. května, kdy do Brna dorazí Marco Mendoza se svou kapelou. Basák, zpěvák a showman, jehož jméno je spojeno s legendami světové rockové scény, je pověstný svou charismatickou pódiovou energií. Mendoza, který kromě Whitesnake a Thin Lizzy působil také v projektech jako Blue Murder, Ted Nugent nebo solo turné s Johnem Sykesem, si v posledních letech buduje silnou pozici i jako sólový umělec. Jeho koncerty jsou explozí syrové rock’n’rollové energie, latinské vášně a muzikantské virtuozity. Kromě své hudební kariéry je Marco známý svou otevřeností ohledně osobního života, včetně překonání závislostí, což inspiruje mnohé fanoušky. Večer otevře výbušná předkapela Lord Bishop Rocks, která se pyšní přezdívkou „nejhlasitější kapela světa“ a míchá rock, funk a blues s punkovým drivem – zážitek, který rozhodně nebude tiše stát v koutě.

Trojice koncertů tvoří ucelenou dramaturgickou osu jara v Metro Music Baru, který pravidelně představuje umělce světového formátu v prostředí, kde je každý tón slyšet naplno a každá emoce je na dosah. Vstupenky na všechny jsou v předprodeji, kapacita klubu je omezená.

Bouře, ticho a nový začátek. I Love You Honey Bunny přicházejí s introspektivní deskou

I Love You Honey Bunny na třetím albu procházejí jednotlivými fázemi osobní transformace

 

Pražská indie-popová kapela I Love You Honey Bunny přichází se svým třetím řadovým albem Don’t Look When I’m Changing. Po bouřlivém a euforickém předchůdci We Just Had a Wonderful Time nabízí introspektivní pohled na změnu, hledání identity a přehodnocování životních priorit. Energické kytary, agresivní syntezátory a silné melodie zůstávají, novinka je ale zvukově rozmanitější a odvážnější. Album, které vznikalo v Brightonu a Amsterdamu, pokřtí kapela 10. dubna v pražském klubu MeetFactory, 11. dubna v Budapešti v klubu Dürer Kert, 12. dubna v Bratislavě na Pink Whale a 16. května v brněnském Kabinetu Múz.

„Album Don’t Look When I’m Changing provází posluchače jednotlivými fázemi osobní transformace. Odráží cestu změny – chvíle, kdy je potřeba se stáhnout do ústraní, najít nový směr a nakonec se vrátit jako jiný člověk. Deska zachycuje celý vývoj od prvotní touhy po změně přes trnitou cestu pochybností až po přijetí sebe sama. Začíná nadějí a odhodláním v love songu Let’s Do It Again a uzavírá se melancholickou reflexí ve skladbě Faults in My Design, kde zazní klíčová věta: „Nevím, kde jsem udělal chybu, jsem stejný jako dřív.“ Cyklus se tak uzavírá – nebo možná začíná nanovo.“

„Občas je potřeba rozbořit starý svět, abychom mohli postavit nový. Je to jako oblékání nového outfitu – nejdřív se schováte do kabinky, až pak vyjdete ven,“ říká frontman kapely Sebastian Jacques, který vnímá změnu jako intimní proces. Už necítí potřebu se předvádět – místo exhibice raději jen poodhalí závěs a nechá nahlédnout ty, kteří chtějí vidět. „Právě v tom je kouzlo – je to mnohem intimnější, křehčí, nejisté, ale zároveň krásné,“ dodává.

Autenticita alba spočívá v tom, že jeho příběh kapela sama prožila. „Táhlo nám na třicet a začali jsme si klást otázku, jestli žijeme tak, jak opravdu chceme. Zároveň je ale téma osobní proměny univerzální, každý si v něm může najít svůj vlastní příběh,“ říká baskytarista Kristián Kraevski k albu, které je nejen hudební výpovědí, ale i pozvánkou k vlastní introspekci.

Zvukovou pestrost nové nahrávky naznačily už tři dříve vydané videosingly. Úderná hitovka Kintsugi reflektuje snahu poskládat se zpět dohromady vlastními silami. Rozhoupaně emocionální Under the Weather připomíná, že někdy je potřeba si bez výčitek dopřát pauzu. Hejskovsky znějící Playground Friends se věnuje fenoménu trauma bondingu. Paradoxně nejněžnější moment alba přichází v písni Storm, která symbolicky čistí vzduch.

„Motiv bouřky je nosným prvkem celé desky. Vnímám ji jako kontrast mezi chaosem venku a bezpečím uvnitř – bouřlivé etapy života střídá klid, který dává prostor začít znovu, ale s vědomím toho, co bylo dřív. Někdy je potřeba se před bouří schovat, pozorovat ji, poučit se a pak vyjít ven jako nová verze sebe sama,“ uzavírá zpěvák a zároveň textař kapely Sebastian Jacques.

Videoklip ke skladbě View of Mistakes: https://youtu.be/2DzC6xxXxkM

Zároveň s albem kapela zveřejnila nový videoklip ke skladbě View of Mistakes, který mapuje jejich koncertní zážitky a cestování napříč Evropou i mimo ni. Záběry pocházejí zejména ze společných koncertů s německou skupinou Leoniden, kterou I Love You Honey Bunny doprovodili na několika zastávkách jejich turné. „Leoniden jsou naši dlouholetí kamarádi a vždy je skvělé, když se můžeme potkat na jednom pódiu,“ doplňuje baskytarista Kristián Kraevski, který se podílel na střihu videa. Za kamerou stál fotograf a blízký přítel kapely Jan Michalik, díky jehož záběrům dostal videoklip autentickou atmosféru.

Album Don’t Look When I’m Changing od I Love You Honey Bunny obsahuje 10 skladeb a vychází 28. března 2025 digitálně, na CD i vinylu. Nahrávalo se v říjnu 2024 v legendárním Brighton Electric Studios – těsně předtím, než do něj dorazili The Cure – a také v amsterdamském STMPD Recording Studios. Na světovém zvuku nahrávky se kromě autorské vyzrálosti a hudebních zkušeností členů kapely výrazně podíleli britský producent Steven Graham Ansell a nizozemský producent Koen van de Wardt, u nějž kapela na podzim 2023 absolvovala třítýdenní rezidenci. Dílčí části alba vznikaly také ve vlastním pražském studiu Space Tape.

Bio

I Love You Honey Bunny tvoří zpěvák Sebastian Jacques, kytarista Martin Šolc, baskytarista Kristián Kraevski a bubeník Josef Keil. Díky anglickým textům kapela přirozeně zamířila na zahraniční pódia a odehrála více než 450 koncertů po celé Evropě i turné v Kanadě. Zazářili na prestižních festivalech jako Sziget (Maďarsko), Envol et Macadam (Kanada) či Eurosonic Noorderslag (Nizozemsko) a pravidelně vystupují na domácí scéně, např. na Rock for People nebo Colours of Ostrava. Dosud vydali alba Cosmic Background Radiation (2018) a We Just Had a Wonderful Time (2023), na které navazuje novinka Don’t Look When I’m Changing (2025). Vydávají ji pod vlastním labelem Space Tape.

Aktuální koncerty:

10. 4. 2025 – Praha  – MeetFactory, křest alba +  Fumar Mata
11. 4. 2025 – Budapešť  – Dürer Kert
12. 4. 2025 – Bratislava – Pink Whale​

24. 4. 2025 – Plzeň – Divadlo Pod lampou​

26. 4. 2025 – Pardubice

16. 5. 2025 – Brno – Kabinet Múz, křest alba​

Tracklist

Let’s Do It Again

Playground Friends

Kintsugi

Under the Weather

Who We Are

View of Mistakes

Voices in My Head

Storm

Secret Ploy to Destroy the World

Faults in My Design

Další informace

https://www.iloveyouhoneybunny.cz/

https://www.facebook.com/ILoveYouHoneyBunny/

https://www.instagram.com/iloveyouhoneybunnyband/

Klip Playground Friends: https://youtu.be/KrYeNjfZrC8

Klip Kintsugi: https://youtu.be/soLSgks2SMY

Klip Under the Weather: https://youtu.be/wCqa22LQNI0

Album ke stažení: http://spacetape.cz/Don’t_Look_When_I’m_Changing

Multilink: https://linktr.ee/iloveyouhoneybunnyband

Presskit (fotky, cover)

Média CZ: Zdeněk Neusar, zdenek.neusar@gmail.com, tel.: 604 480 710

Booking/management international: David Nguyen Viet Hai, booking@iloveyouhoneybunny.cz, tel.: 776 013 543
Booking/management CZ: Martin Šolc, booking@iloveyouhoneybunny.cz, tel.: 774 655 099

sinekfilmizle.com