Nastane svátek milovníků královské disciplíny sólového recitálu, již 29. ročník Mezinárodního festivalu jazzového piana

Osm špičkových umělců z osmi zemí a čtyři emocemi a krásou naplněné večery. V termínu od 18. listopadu do 9. prosince 2024 v pražských sálech Nuselské radnice a Atrium na Žižkově potěší posluchače virtuózní klavíristé Alfredo Rodriguez z Kuby a Moisés P. Sánchez ze Španělska, oba ocenění nominacemi na Latin Grammy, italská hvězda Antonio Faraò, izraelský hráč Yonathan Avishai nebo kosmopolitní umělec Jean Michel Pilc – někdejší kapelník Harryho Belafonta.

 

Na jarní prolog 29. Mezinárodního festivalu jazzového piana, o který se v květnu v Rudolfinu postaral ikonický americký hudebník Cyrus Chestnut, naváží podzimní slavnosti jazzového piana dvojkoncertem mongolské pianistky, skladatelky a aranžérky Shuteen Erdenebaatar a španělského pianisty, skladatele, improvizátora a hudebního producenta Moisése P. Sáncheze. Hostit je bude 18. listopadu sál Nuselské radnice.

 

Navzdory svému mládí už si Shuteen Erdenebaatar (*1998, Ulánbátar) stihla vybudovat na mezinárodní scéně renomé. Je držitelkou prestižní German Jazz Award 2024, které předcházela řada dalších ocenění. Včetně 1. místa Kurt Maas Jazz Price 2021, zahrnujícího stipendium na Berklee College Of Music v americkém Bostonu.

Shuteen je hudebnicí velmi všestrannou. Díky klasické průpravě má za sebou vystupování s Mongolskou státní operou či Mongolským státním filharmonickým orchestrem, stejně jako s bigbandy a jazzovými comby. Vede vlastní kvartet, hraje v Lightville Duu a založila také dvacetičlenný crossoverový Chamber Jazz Orchestra. V roce 2023 podepsala smlouvu s newyorským labelem Motéma, u kterého vydala album Rising Sun a chystá další dva tituly.

https://www.youtube.com/watch?v=ZzRzSTlLjxw

 

Moisés P. Sánchez (*1979, Madrid) patří k nejrespektovanějším jazzmanům španělské scény. Ostatně jeho album Unbalanced: Concerto For Ensemble (2019) bylo nominováno na Latin Grammy. Vedle vlastní dvacetileté sólové dráhy spolupracoval s osobnostmi jako Plácido Domingo, John Adams či Chuck Loeb.

Se Shuteen ho pojí všestrannost jak co do žánru, tak schopnosti vyniknout v jakémkoliv obsazení. Rád účinkuje s orchestry, natočil mj. s Bratislavským symfonickým orchestrem album Adam The Carpenter (2008). Nebo sám, což dokumentuje nahrávka sólového piana Soliloquio (2014). Vede trio i kvinteto. Věnuje se jazzovým variacím skladeb J. S. Bacha či Bartóka, ale není mu není cizí ani jazzrocková fúze. Na objednávku Španělského národního baletu napsal balet Elektra. Pracuje i jako producent pro španělské písničkáře a popové hvězdy.

https://www.youtube.com/watch?v=auyxuXCxNH4

 

Během druhého festivalového večera 25. listopadu pozvou posluchače v Atriu na Žižkově do světa klavírní jazzové virtuozity dva brilantní evropští hráči, Piotr Matusik z Polska a jeho italský kolega Antonio Faraò.

 

Piotr Matusik (*1991, Bielsko-Biala) absolvoval Hudební akademii v Katovicích. Z mezinárodních soutěží si odnesl slušný počet prestižních cen. Například v oboru skladby zvítězil v belgické B-Jazz 2016. Je členem World Orchestra Grzecha Piotrowského, doprovází zpěvačky Ewu Bem či Justynu Steczkowskou, spolupracoval s Apostolisem Anthimosem, spoluzakladatelem slavné polské skupiny SBB. Ale především vede vlastní trio. V něm rád střídá klavír se syntezátory, během sólového recitálu ovšem předvede dokonalý cit pro čistě akustický zvuk.

https://www.youtube.com/watch?v=ExSbJOksK-M

 

Antonio Faraò (*1965, Řím), s kapelnickou diskografií u prestižních značek jako Verve, CAM Jazz, Warner či Enja, je našemu publiku znám i díky spolupráci s Miroslavem Vitoušem. Ten účinkoval na Antoniově albu Takes On Pasolini (2005). Na deskách fenomenálního pianisty ovšem neváhali hrát ani legendy Jack DeJohnette, Marcus Miller, Lenny White či Manu Katché.

Faraò také patří k žádaným sidemanům. Doprovázel Johna Abercrombieho, Lee Konitze či Tootse Thielemanse. Natáčel i ve studiích Abbey Road s Londýnským symfonickým orchestrem pro soundtrack k filmu Hledejte Anthonyho (2005). https://www.youtube.com/watch?v=sgPII55ubjE

 

Třetího večera 2. prosince se festivalové dění vrátí do sálu Nuselské radnice s argentinským virtuózem Pablem Murgierem a izraelskou, či spíše kosmopolitní osobností Yonathanem Avishaiem.

 

Pablo Murgier (*1988, La Plata) se narodil v Argentině, nicméně od roku 2017 žije v Paříži. Hudbu rodné země však nezapřel. Přivezl si ji uloženou ve vlastním srdci. Tango navíc s láskou obohacuje prvky jazzové improvizace. S Pablo Murgier Ensemble získal v roce 2017 World Tango Orchestra Award. A netřeba asi dodávat, že tango umí mistrovsky i bez doprovodu svého orchestru. Přesvědčit se o tom lze na sólovém klavírním albu Los Espejos (2019).

https://www.youtube.com/watch?v=iij1Jfwdgao

 

Yonathan Avishai (*1977, Tel Aviv) vyrůstal nejen v Izraeli, ale také v Japonsku. A později se usadil, stejně jako jeho mladší nástrojový kolega Pablo, ve Francii. I v tom můžeme hledat kořeny jeho originality a neotřelých hudebních postupů, svobodně čerpajících z rozličných kultur. „Jeho zvuk i styl jsou radikální. Dělá pauzy tam, kde byste je nečekali,“ napsali o něm s nadsázkou.

Yonathan se prosadil jako kmenový člen kapely trumpetisty Avishaie Cohena, se kterým vydal pět alb u stylotvorného labelu ECM. Hrál i s Omerem Avitalem. Zároveň však jde o zkušeného sólistu a také leadera.

https://www.youtube.com/watch?v=y7EIH1A_2sg

 

Finále 29. MFJP proběhne 9. prosince v Atriu. Do svátečně adventní nálady jistě zapadne jak klasicizující i experimentující styl Jeana Michela Pilce, tak temperamentní hra Alfreda Rodrigueze.

 

Pianista, skladatel a uznávaný pedagog Jean Michel Pilc (*1960, Paříž) podlehl v roce 1995 lákání Ameriky a přestěhoval se do New Yorku. Dobře udělal, protože v jazzovém pupku světa jeho talent rozkvetl. Jak díky studiu na Newyorské universitě, tak zásluhou koncertování v legendárních klubech Bird Land, Blue Note či Knitting Factory. Stal se hudebním ředitelem kapely samotného Harryho Belafonteho. Hrál s Johnem Abercrombiem, Royem Haynesem či Michaelem Breckerem. Komponoval scénickou hudbu k filmům. Později ovšem zvolil přece jen volnější tempo kanadského Montrealu, kde učí na McGillově universitě.

Snad nejvýstižnější charakterizoval Pilcovu tvorbu právě Belafonte: „Vedle toho všeho, co lze říci o jeho mistrovské technice a kráse úhozu, je to nepředvídatelnost, která je ústředním bodem jeho pozoruhodného talentu.“

https://www.youtube.com/watch?v=gbuyOvr2kgA

 

Alfredo Rodríguez (*1985, Havana) má hudbu v krvi, vždyť pochází ze slavné muzikantské rodiny. Jeho otcem je zpěvák „Alfredito“ Rodríguez. V roce 2006 si mladičkého Alfreda vybral hvězdný producent Quincy Jones, aby zahrál na slavném Montreux Jazz Festival. Rodríguez nezklamal a Quincy Jones se mu na oplátku stal producentem a mentorem.

Nominaci na Grammy získal Rodríguez v kategorii Nejlepší instrumentální aranžmá za úpravu klasické písně Guantanamera, ovšem sám píše silné kompozice. Kritika ho chválí mimo jiné za schopnost „koncepčně hladce propojit bebopovou tradici i melodickou invenci Keitha Jarretta s kubánským dědictvím“. Alfredo přitom nezapomněl na svoji erudici v klasické hudbě, získanou na havanských konzervatořích. A klidně k tomu všemu přidá strhující jazzovou reinterpretaci hitu Michaela Jacksona.

https://www.youtube.com/watch?v=rWlG57gL2cw

 

Mezinárodní festival jazzového piana zkrátka opět přiveze reprezentativní ukázku klavírního kumštu z nejrůznějších koutů světa. Hudbu mimořádně kvalitní, ale zároveň sdílnou a neuvěřitelně pestrou.

 

  1. 11. 2024 19:00 | Shuteen Erdenebaatar (Mongolsko), Moisés P. Sánchez (Španělsko) | Nuselská radnice, Táborská 30, Praha 4
  2. 11. 2024 19:00 | Piotr Matusik (Polsko), Antonio Farao (Itálie) | Atrium na Žižkově, Čajkovského 12a, Praha 3
  3. 12. 2024 19:00 | Pablo Murgier (Argentina), Yonathan Avishai (Izrael) | Nuselská radnice
  4. 12. 2024 19:00 | Jean Michel Pilc (Francie/Kanada), Alfredo Rodriguez (Kuba) | Atrium na Žižkově

Načeva – Jdem temným dnem

„Je jistě ještě spousta básníků v naší básnické minulosti, kteří si zaslouží, aby byli konečně vyslyšeni. Tito mnohdy outsideři si to moc zaslouží, protože opravdová poezie je jako perla v uměleckém moři. A je potřebná v našich všedních, stále více těžších a temných dnech!“

 

Čtyři roky od vydání alba Zdivočelí koně navazuje Monika Načeva na projekt zhudebňování básní umělců pronásledovaných minulým režimem z 60. – 80. let novinkou Jdem temným dnem. Jdem temným dnem představí deset písní s texty Šárky Smazalové, Vladimíry Čerepkové, Ivana Blatného, Jana Hanče, Pavla Zajíčka, Milana Kocha, Věry Jirousové a Egona Bondyho, jehož báseň dala i albu název.

 

Producenty Jdem temným dnem jsou Monika Načeva a Tomáš Vtípil, který na desce hostuje i stojí za prvním mixem. Druhý mix a master připravil  Amák Golden, dlouholetý spolupracovník Načevy a její dvorní zvukař.

 

„Deska vznikala dva roky. Mým prvotním záměrem bylo představit tvorbu neznámých, opomíjených nebo už zapomenutých básníků skrze hudbu složenou skvělými muzikanty, kteří jsou nyní mými spoluhráči. V brněnském studiu dinn is not noise u Tomáše Vtípila jsme tvořili, rovnou vše nahrávali a také bydleli, takže jsme byli pořád ve spojení a totálně ponoření do tvorby. Měli jsme tak čas se sehrát i jako kapela.“ Vzpomíná na intenzivní natáčení Monika Načeva. Ostatně nahlédnout do procesu vzniku Jdem temným dnem nechala kapela nahlédnout i v živém záznamu písně Šaman v loňském roce.

 

Na albu i během živých koncertů se Načeva obklopila hudebníky z opačných pólů české alternativní scény – na bicí nástroje Zdeněk Regál Jurčík (Lvmen, Tomáš Palucha, Priessnitz, Kafka band), na klávesy Vojtěch Procházka (Vertigo, Harpreet Bansal, Freetown Quartet, Mikoo, Sisa Feher, Talaqpo) a na basovou kytaru Michal Koval (Masomlejn, Dg 307, s Načevou nahrál také album Nebe je rudý).

 

„Neuchopitelná tekoucí hmota, kterou nelze zkrotit, zaškatulkovat žádným žánrovým šuplíkem, ba dokonce ani pojmem alternativní dílo, jelikož svou strukturou, rozkročenou mezi Prahou, Brnem a Jeseníkem může udělat vše, co chce.“ Dodává Jurčík.

 

Obal desky nese nejen samotné básně, ale opět i dílo současného českého umělce. Ve spolupráci s kurátorem Ottou M. Urbanem byl osloven Siegfried Herz, který namaloval hned několik portrétů Načevy. Graficky jej zpracoval Kryštof Doležal.

„V krajinných výjevech, jimiž jsem výtvarně obepnul tělo nové desky, tvář Moniky nemohla nevyrůst jako vzácný květ.“ Říká sám výtvarník, jehož dílo bylo vystaveno v galeriích DOX i GASK, v lednu 2025 začíná sólová výstava Herze v Alšově jihočeské galerii.

Novinka Jdem temným dnem vychází na vinylu, včetně číslované limitované vinylové edice alba s reprodukcí obrazu Siegfrieda Herze a podpisy Herze a Načevy, na CD a digitálně 5. listopadu ve spolupráci Načevy s vydavatelstvím Polí5 za podpory Ministerstva kultury České republiky a OSA – Ochranného svazu autorského.

SEZNAM SKLADEB ALBA JDEM TEMNÝM DNEM

Fouká vítr tečou řeky – text: Egon Bondy hudba: Monika Načeva / Vojtěch Procházka /  Michal Jarmil Koval / Zdeněk Regal Jurčík

Černý déšť – text: Šárka Smazalová / hudba: David Kabzan

Nazpátek – text: Vladimíra Čerepková / hudba: Michal Jarmil Koval

Podzim – text:Ivan Blatný / hudba: Tomáš Vtípil

Pravidelnost není rytmem mé duše – text: Jan Hanč / hudba: Vojtěch Procházka

Šaman – text: Egon Bondy / hudba: Monika Načeva / Vojtěch Procházka / Michal Jarmil Koval / Zdeněk Regal Jurčík

Kdybych – text: Pavel Zajíček / hudba: Monika Načeva / Vojtěch Procházka / Michal Jarmil Koval / Zdeněk Regal Jurčík

Nikdo neviděl naši lásku – text: Milan Koch / hudba: Monika Načeva / Vojtěch Procházka / Michal Jarmil Koval / Zdeněk Regal Jurčík

Jdem temným dnem – text: Egon Bondy / hudba: Monika Načeva / Vojtěch Procházka / Michal Jarmil Koval / Zdeněk Regal Jurčík

BONUS: Uzavřené tělo – text: Věra Jirousová / hudba: Monika Načeva /  Vojtěch Procházka / Michal Jarmil Koval / Zdeněk Regal Jurčík (Pouze na CD)

Hudební obrazy francouzského neoklasického skladatele Sylvaina Chauveau představuje jedinečný limitovaný vinylový boxset Politique du silence

Minority Records vydává unikátní boxset Politique du silence s trojicí raných alb francouzského skladatele minimalistické neoklasické hudby Sylvaina Chauveau.

Ujistěte se, že jste vyčerpali vše, co lze sdělit prostřednictvím klidu a ticha – Když jsem jako skladatel natáčel svá první alba, byl jsem posedlý minimalismem a tento citát filmového režiséra Roberta Bressona vystihoval mé rozpoložení. Stanovil jsem si tři zásady: 1) používat ticho jako výchozí bod, 2) přidávat zvuk, jen když je to nezbytně nutné, 3) nenapodobovat anglosaské hudebníky, které jsem obdivoval, ale čerpat z hudební kultury mé země, Francie, což mě vedlo k intenzivnímu poslechu Satieho, Debussyho a Ravela,“ říká o pozadí své tvorby Sylvain Chauveau.

Soubor Politique du silence obsahuje nahrávky Des plumes dans la tête (2004), Un autre Décembre (2003)Nocturne impalpable (2001) na barevných 180 gramových vinylech. Přebal boxsetu nese dílo francouzského fotografa Valéryho Lorenza.

Když jsem v 90. letech objevil jednoduché a působivé černobílé obrazy Valéryho Lorenza, okamžitě jsem si je zamiloval. Stali se z nás dobří přátelé a od té doby ho žádám, aby mi dovolil použít některou z jeho fotografií na většinu obalů svých alb nebo aby mi udělal portréty. Bylo tedy logické požádat ho znovu o obal tohoto boxsetu, jako jemnou reflexi mé klavírní a smyčcové éry. Je pro mě opravdovou ctí, že se moje raná tvorba po takové době znovu připomíná a remasteruje. Dává mi to naději, že hudba, do které jsem v letech 2001 až 2003 vložil celou svou duši a srdce, snad ještě není zapomenuta,“ dodává ke čtvrtstoletí trvající spolupráci s Valérym Lorenzem sám Chauveau.

Nocturne impalpable a Un autre Décembre představilo Minority Records v reedicích v letech 2014 a 2015, oba tituly jsou zcela vyprodány. Letošní vydání doplňuje album Des plumes dans la tête, které se tak objevuje na vinylovém nosiči ve své světové premiéře.

Nocturne impalpable je světem minimalismu, abstrakce a současného pojetí vážné hudby s  variacemi pro klavír, klarinet, smyčce a akordeon jež jsou často přirovnávány k tvorbě skladatelů Harolda Budda a Clauda Debussyho. Chauveau zde poodhaluje svůj všestranný skladatelský talent, kdy s osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.

Album klavírních variací Un autre Décembre je prokládáno terénními nahrávkami a elektronickými ruchy. Inspirací k natočení desky a jejího názvu byla píseň  Jaurès belgického zpěváka a skladatele Jacquese Brela. Ta pojednává, hovoří o generaci prarodičů, kteří tvrdě pracovali v dolech. „Pohodlí a zdraví neubrání naši generaci před smutkem a nespokojeností. I my  prožíváme zimní období, i když ta jsou kvůli současnému klimatu trochu teplejší.“

Nahrávka dvaceti krátkých instrumentálních portrétů s několika delikátními intermezzy pro klavír, smyčcové trio a klarinet, Des plumes dans la tête, byla komponována pro stejnojmenný film režiséra Thomase de Thiera.

Boxset Politique du silence vychází ve dvou edicích – v klasické, ale i limitované verzi padesáti kusů doplněných o číslovanou a signovanou velkoformátovou fotografii Valéry Lorenza. Ta bude k zakoupení pouze v e-shopu vydavatelství Minority Records.

Sylvain Chauveau se narodil v roce 1971 ve francouzském městě Bayonne, v současnosti však žije v Barceloně. Jeho obsáhlá diskografie, převážně meditativních neo-klasických nahrávek pro vydavatelství FatCat, Sub Rosa, Sonic Pieces a Flau, je obohacena o několik spoluprací a figurování v projektech Ensemble 0, Arca nebo On. Kromě toho je skladatelsky podepsán pod mnoha filmovými soundtracky a hudbou k divadelním představením. Několikrát se představil v Praze, naposledy na jaře 2024 v rámci festivalu Spectaculare. Jeho skladby dosahují desítek milionů přehrání na streamovacích službách, je nazýván francouzským králem minimalismu.

Z médií:

„Ponoření se do paradigmat rockové a popové hudby a zároveň ještě vzdálenější žánrovým normám“ ― Pitchfork

„Jeho hudba je střídmá, nenáročná a odpovídajícím způsobem účinná“ ― The Wire

„Eliminace jakéhokoliv zvuku, který je považován za zbytečný k vyjádření základních emocí“ ― The Washington Post

„Jeden z nejskvělejších mozků francouzské hudby“ ― Les Inrockuptibles

„Poklidné, meditativní“ ― The Quietus

Katarzia připravuje dva výjimečné koncerty v Brně a v Praze a představuje na novém albu hudbu pro Cirk La Putyka

Katarzia, písničkářka, skladatelka a producentka, připravuje se svou kapelou dva výjimečné koncerty. Uskuteční se v Brně v klubu Fléda 19. listopadu a v Praze v Lucerna Music Baru 23. ledna. Obě vystoupení budou charakteristická speciální sestavou, která bude kombinovat akustické nástroje a elektroniku. Hudbu a texty umocní projekce česko-islandské umělkyně DVDJ NNS. Brněnský koncert natočí Česká televize v režii Terezy Rekové. Katarzia současně přichází i s novou tvorbou. 7. prosince vychází elektronické album Rest in Euphoria s hudbou složenou pro stejnojmenné představení pražského Cirku La Putyka.

Katarzia se v loňském roce na albu „Šťastné dieťa, které získalo hned dvě nominace v rámci slovenských cen Radia FM Radio_Head Awards, vrátila k akustické podobě své tvorby a obklopila se kapelou ve složení Robin Galia – klávesy, Miloš Klápště – baskytara a Oliver Lipenský – bicí. Tato základní sestava však bude na chystaných speciálních koncertech v Brně a v Praze rozšířena o Aid Kida – elektronika, Františka Vaníčka – trubka a Simonu Hulejovou a Eriku Rein – vokály. Vizuální rozměr vystoupení představí projekce vytvořené na míru Katarziiným textům česko-islandskou umělkyní DVDJ NNS a light design v režii Tomáše Košťáka. „Tyto dva chystané koncerty vnímam ako špeciálne koncerty, kde prejdeme s kapelou a s Aid Kidom cez niekoľko albumov a k tomu chystáme nové vizuálne projekcie od Kateřiny Blahutovej aka DVDJ NNS, s ktorou spolupracujeme už od Antigony, přibližuje plány Katarzia. „Inšpirovali sme sa metalovou a pohrebnou poetikou ako metaforou na smútok v hudbe. Chceme tradičnú čiernu smútočnú farbu posunúť do ružovej. Moje texty podľa mňa najlepšie chápu ženy a citliví ľudia a aj preto sa teším na pódiové spojenie s ďalšími speváčkami, ktoré sú samé autorky hudby, textov a songwriterky, dodává. Brněnský koncert bude zaznamenán v režii Terezy Rekové Českou televizí, uvedení pořadu je plánováno na příští rok. Jako hosté vystoupí v rámci obou večerů jazzová kapela Baron Haze, kterou tvoří také Robin Galia a Simona Hulejová, kteří se prolínají se sestavou Katarzie.

Katarzia kromě koncertní činnosti přichází i s albovou novinkou. Na 7. prosince je naplánováno vydání novinkového titulu Rest in Euphoria, který obsahuje hudbu složenou pro stejnojmennou inscenaci divadelního souboru Cirk La Putyka. Termín vydání je dnem obnovené premiéry představení, které i tento rok proběhne celkem jednatřicetkrát na domovské scéně Jatka78 v pražských Holešovicích v průběhu prosince 2024 až ledna 2025. V Rest in Euphoria se propojují elementy současného kabaretu s kontextem rave scény pro oslavu svobody  a sexuality na místě, kde se dokážeme nejen tolerovat, ale i milovat svůj svět v otevřenosti a volnosti. Po ukončení série představení Cirku La Putyka zůstane hudba z tohoto elektronického alba naživu i  na koncertě 23. ledna v Praze v Lucerna Music Baru. Kromě dvou velkých koncertů Katarzie je do konce roku naplánováno i několik komornějších vystoupení: 8. listopadu v České Třebové v hudebním klubu Modrý trpaslík, 16. listopadu v Ústí nad Labem ve Veřejném sálu Hraničář a 20. listopadu v Olomouci v Jazz Tibet Clubu. Vstupenky jsou k dispozici v předprodejových sítích GoOut.net, smsticket nebo na webových stránkách pořadatelů.

Předprodej na brněnský koncert https://goout.net/cs/katarzia+support-baron-haze/szauyjx/

Předprodej na pražský koncert https://goout.net/cs/katarzia+support-baron-haze/szqnikx/

 

Fyzická akrobacie na nejvyšší úrovni. Mezinárodní soubor Knot on Hands přiveze na Jatka78 českou premiéru představení Concrete

Holandsko-německo-belgické akrobatické trio Knot on Hands přiveze 16. a 17. listopadu do pražského divadla Jatka78 českou premiéru představení Concrete. Inscenace je založena na párové akrobacii a na obrovských pohybových možnostech, které skýtají atletická, fyzicky vytrénovaná těla. Oba večery jsou součástí projektu Cirkusové noci, který koordinuje Asociace nového cirkusu, a La Nuit du Cirque, mezinárodní akce organizované Territoires de Cirque (Francie). Více informací a vstupenky jsou v prodeji na www.jatka78.cz.

 

Soubor Knot on Hands posunuje partnerskou akrobacii novým směrem, kde hlavní důraz spočívá ve fyzickém propojení tří těl,” zdůrazňuje Rostislav Novák ml., umělecký šéf Jatek78, kde soubor v rámci umělecké rezidence částečně i zkoušel.

 

Akrobatické trio, které vytváří díla na základě čistě fyzikálního výzkumu, pracuje v průběhu představení se třemi způsoby pohybu ve třech kapitolách. Organická kapitola s názvem Roll (Rolování) rozvíjí pocit kontinuity a vývoje, kdy jeden pohyb plynule přechází v druhý a rezonuje s proměnlivou povahou života. Rytmická a dynamická kapitola nazvaná Weave (Tkaní) je vizuální podívanou, kde se tři těla proplétají a vytvářejí živé obrazy, harmonické a expresivní. Závěrečná kapitola Stay (Zůstat) popírá zákony gravitace a vytváří nezrušitelné pouto mezi akrobaty a stěnou, které ohýbá a popírá perspektivu.

 

Knot on Hands je holandsko-německo-belgické akrobatické trio, které tvoří Britt Timmermans, Mario Kunzi a Tijs Bastiaens. Vznikli v roce 2017 a snaží se posunout partnerskou akrobacii novým směrem, kde hlavní důraz spočívá ve fyzickém propojení tří těl. V něm nacházejí společný základ, z něhož vycházejí při tvorbě inovativních cirkusových kusů.

 

Knot on Hands (NL/DE/BE): Concrete

 

Délka představení: 55 min.

Vhodné od 6 let

Jazyk: Bez jazykové bariéry

Premiéra: 1. 12. 2023

 

Koncept a režie: Knot on Hands

Účinkují: Britt Timmermans, Mario Kunzi, Tijs Bastiaens

Dramaturgie: Piet van Dycke

Vedoucí projektu: Cahit Metin

Produkce: Peggy Loch

Hudba: Roman Naef, Florestan Berset

Světelný design: Cahit Metin

Rezidence: Werkplaats Diepenheim, Leeraum.offen, Circuskapel

Za podpory: Performing Arts Fund NL, Amsterdam Fund for the Arts, Werkplaats Diepenheim, CirkLabo, This is not a circus

 

Vítězné filmy 28. MFDF Ji.hlava: Prezidentka i Dům bez východu

Osmadvacátá Ji.hlava vyhlásila vítězné snímky. Nejlepším tuzemským dokumentem je Dům bez východu Tomáše Hlaváčka, cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesla Prezidentka režiséra Marka Šulíka. Ocenění za nejlepší debut letos získal snímek Šedá zóna Daniely Meressy Rusnokové. Cenu publika si z Ji.hlavy odvezl snímek Dajori Martina Páva a Nicolase Kourka. Za přínos světové kinematografii byl oceněn přední představitel tchajwanské nové vlny Tsai Ming-liang. Ji.hlava pokračuje online až do 17. listopadu.

Zítra večer startuje Ji.hlava Online. Potrvá do 17. listopadu a nabídne více než 150 filmů z programu letošního fyzického ročníku, včetně většiny vítězných filmů.

Opus Bonum: Prezidentka

Sekce Opus Bonum, která reprezentuje přehlídku současného světového dokumentu, letos uvedla 13 snímků.

Z nich vybrala tříčlenná porota snímek Prezidentka slovenského režiséra Marka Šulíka a udělila mu hlavní cenu. „Fascinující a poutavá charakterová studie o pětiletém působení Zuzany Čaputové ve funkci slovenské prezidentky a o tom, jakými etickými a politickými změnami za tu dobu prošla slovenská společnost. Snímek vykresluje osobní a intimní filmový portrét se zvláštním důrazem na genderovou a rodinnou dynamiku a drtivé politické tažení lídra opozice, populistického premiéra Roberta Fica. Dokument umožňuje diváctvu hluboce nahlédnout výzvy, kterým dnes čelí ženy v politice,“ zdůvodnila porota, ve které zasedl australský filozof Robert Sinnerbrink, oceňovaný čínský režisér Xiaoshuai Wang a česká filmařka a hudební skladatelka Eliška Cílková. Autoři*ky vítězného snímku obdrží finanční odměnu deset tisíc dolarů.

V rámci Opus Bonum udělila letos porota také ocenění nejlepšímu filmu z regionu střední a východní Evropy. Získal ji český snímek Štěstí a dobro všem režiséra Filipa Remundy. „Působivá a znepokojivá observační studie postavy nespokojeného člověka na okraji společnosti, která ohledává společenský kontext, z nějž pramení Putinův nacionalistický populismus. Štěstí a dobro všem je provokativní a podnětný film, jenž prozkoumává zneklidňující trend současné středoevropské politiky,“ uvedla porota. Autoři*rky vítězného snímku ze střední a východní Evropy obdrží finanční odměnu pět tisíc dolarů.

Cenu za nejlepší střih získal argentinský film Rozloučení režisérky Toii Bonino. „Film Rozloučení je komplexní a výmluvnou sondou do rodinné historie, v níž režisérka Toia Bonina rozkrývá fašistické vazby svého dědečka, který byl pobočníkem Benita Mussoliniho. Ty se stávají výchozím bodem pro intuitivní, hloubavé zkoumání genderových vztahů, v němž se prolíná rodinná, kulturní a politická historie. Mnohovrstevnatá narativní mozaika je zde mistrovsky sestříhaná dohromady způsobem, který zůstává otevřený a nutí k zamyšlení,“ uvedla porota.

Ocenění za nejlepší kameru získal snímek Chvála stínů kanadské filmařky Catherine Martin. „Uhrančivá vizuální meditace o stínech a jejich významu ve vztahu ke kulturní zkušenosti a uměleckému vyjádření. Chvála stínů je vizuálně poutavý snímek s vynikající kamerou, jíž se daří poeticky evokovat různá ztvárnění světla a stínu inspirovaná japonským autorem Džuničiró Tanazakim,“ zní verdikt poroty.

Cenu za originální přístup si odnesl rakouský snímek Čistit a cídit Thomase Fürhaptera. „Poutavá a podmanivá filmová studie představuje běžné činnosti spojené s čištěním a úklidem v různých pracovních, institucionálních a společenských kontextech – od jatek až po vesmírnou stanici. Čistit a cídit je ryze formální a precizní snímek s nápadně ‚čistým‘ střihem a zvukem, které dokonale doplňují jednotlivé záběry. Pro dnešní západní společnost tolik typická posedlost čistotou a hygienou je zde podrobena nečekaně nápadité analýze,“ uvádí porota ve svém vyjádření.

Cenu studentské poroty v sekci Opus Bonum získal argentinský film Rozloučení režisérky Toii Bonino. „Osobitý dokument odhaluje dynamiku mužů a žen jedné italsko-argentinské rodiny. Toia objevila nečekané rodinné dědictví v podobě negativů svého dědečka, a započalo tak odvážné zkoumání rodinných kořenů. Namísto tradičního dokumentárního vyprávění Toia Bonino spojuje různorodé záběry, fotografie a texty, aby odhalila napětí mezi muži a ženami v rodině, kde ženy nesly břímě rodinné minulosti v tichosti. Porota snímek vybrala za originální pohled autorky, nečekaně pestrou mozaiku mikro příběhů, metafor a často zastřených okolností rodinné historie,“ uvedlo studentstvo.

Česká radost: Dům bez východu

Česká radost letos čítala 21 soutěžních dokumentů. Nejlepším z nich je podle poroty Dům bez východu režiséra Tomáše Hlaváčka. „Jde o strhující film, který dokázal stmelit materiál natáčený v průběhu mnoha let do celku, ve kterém mizí čas a zůstává přesvědčivě vykreslený obraz individuální zločinnosti i systémových selhání; film, jenž na pozadí vyděračských taktik obchodníka s chudobou zachycuje beznaděj i sílící hlas romských protagonistek žijících v Domě bez východu,“ zní zdůvodnění pětičlenné poroty, ve které zasedli: hudebník a spisovatel Vladimír Merta, estetička Tereza Hadravová, básník a jihlavský vydavatel Aleš Kauer, producentka Pavlína Kalandrová a slovenský filmař Pavol Pekarčík, který si spolu s Ivanem Ostrochovským odnesl hlavní cenu v této kategorii v loňském roce. Autoři*rky vítězného snímku obdrží finanční odměnu dvě stě tisíc korun.

Porota udělila také zvláštní uznání. Ocenila Štěstí a dobro všem Filipa Remundy.  „Zvláštní uznání poroty České radosti získává mistrovsky natočený film, kterému se povedlo vyjádřit vidění světa zevnitř Putinovy totality prostřednictvím fyzické akce, gesta a tělesnosti, snímek, jenž snoubí fascinaci drsným životem na Sibiři s vulgaritou autokracie a který ukazuje, jak propastně jiné se z této perspektivy jeví Štěstí a dobro všem,“ popsala film porota.

Cenu za nejlepší střih získal snímek Echt – Film o malíři Janu Mertovi režiséra Tomáše Merty. „Ocenili jsme nenásilný způsob, kterým nás do vnitřního světa svého hlavního protagonisty, rozkročeného mezi introverzí a angažovaností, a do napětí v jeho obrazech vtahoval střih ve filmu o malíři Janu Mertovi, Echt,“ uvedla porota.

Cenu za nejlepší kameru v sekci Česká radost pak získal snímek Fakír režiséra Romana Ďuriše. „O životě mezi vězením a cirkusem vypráví pohotová a akční kamera, které se daří zachytit celkovou situaci a vtáhnout do atmosféry znázorněného světa, aniž by opustila intimní prostor hlavní postavy filmu Fakír,“ uvedla porota.

Ocenění za nejlepší zvukový design si odnesl snímek keď som vošla dnu, bolo ťažké vyjsť von filmařky Nory Štrbové. „Ocenili jsme hudebně citlivé zacházení se zvukovou stopou, která pomáhá odlišit vnitřní svět hrdinky od vnější reality a vytváří svůj vlastní, mýto-poetický svět ve filmu keď som vošla dnu, bolo ťažké vyjsť von,“ ohodnotila snímek porota.

Cenu za originální přístup si odnesl Martin Páv a Nicolas Kourek za Dajori. „Cenu za originální přístup se porota České radosti rozhodla udělit filmu, který se soustředí na péči, starost a lásku v romské rodině a jenž vyniká a inspiruje citlivým nasloucháním svým protagonistům,“ uvedla porota.

Studentská porota ocenila film Svět mezi námi Marie Dvořákové. „Naše porota se rozhodla ocenit tento film, protože v nás osvěžující formou vzbudil optimistický pocit a naději, že lze něco dokázat. Inspiroval nás a vnukl chuť něco podniknout. Objevili jsme v sobě pocit, že film chceme vidět zas a znova, jednou to prostě nestačí! Nezaměřuje se pouze fotografickou kariéru Marie Tomanové ale i na výjimečný vztah s jejím manželem Thomasem. Tím také film promlouvá jedinečným jazykem, neboť hledá to nejzajímavější i v těch nejobyčejnějších lidech a běžných vztazích. Portrétuje s optimismem a lehkostí osobnost fotografky i její dílo portrétů a ukazuje, že najít sám sebe můžeme i na druhém konci světa. Myslíme si, že by ho měli vidět všichni mladí lidé, aby se nebáli jít za svým snem, shodli se studenti a studentky.

První světla: Šedá zóna

Nově Ji.hlava udělila i ceny za nejlepší první nebo druhý film. V sekci První světla získal hlavní cenu slovenský snímek Šedá zóna Daniely Meressy Rusnokové. „Tohoto filmu si vážíme pro jeho citlivý přístup k zachycení dlouhodobých souvislostí, působivé záběry a naraci z pohledu první osoby jakož i práci s archivními materiály pro doplnění kontextu. Cenu za nejlepší dokumentární film získává pro svou syrovost a filmovou kvalitu snímek Daniely Rusnokové Šedá zóna,“ uvedla porota, která filmu udělila i cenu za nejlepší zvukový design. „Tento film zdařile propojuje několik typů obrazů v jeden soudržný celek,“ ocenila porota, ve které zasedla americká kurátorka a šéfredaktorka magazínu o dokumentu Abby Sun, český režisér Tomáš Klein a argentinská filmařka Laura Ruggiero.

Zvláštní uznání v sekci získal rakouský film Stát se obrysem Miriam Bajtaly. „Hlubokomyslný zážitek z tohoto snímku stojí na důmyslně vystavěném příběhu, mnohovrstevnaté inscenaci a odvážném rozkrývání vlastního života režisérky,“ shodla se porota.

Cenu za nejlepší kameru získal snímek Svět mezi námi režisérky Marie Dvořákové. „Tento film buduje intimní atmosféru, v níž se může plně vyjádřit duch a osobnost hlavní hrdinky,“ zdůvodnila porota.

Ocenění za nejoriginálnější přístup si pak odnesl film Já + Ty režisérské dvojice Zohra Benhammou a Romy Mana. „Tento film nás mile překvapil svou jedinečnou a autentickou poflakovací strukturou, v níž jsou sdílené okamžiky důležitější než dramatický děj, což nás hluboce zasáhlo,“ zhodnotila porota.

Nejlepší film z visegrádského regionu: Šedá zóna

Cenu za nejlepší film z visegrádského regionu získal snímek Šedá zóna Daniely Meressy Rusnokové. „Šedá zóna je podle nás mimořádně odvážný a esteticky zdařilý film. Spojením archivních záběrů s tou nejosobnější zkušeností a odloučením, kterému kdy může matka čelit, nás autorka seznámila s univerzálním příběhem plným lásky a silných rodinných pout. Jsme vděční, že jsme mohli nahlédnout do intimního vztahu autorky s jejími třemi dětmi, což vneslo kus světla i do těch nejtemnější zákoutí našich srdcí,“ uvedla porota ve složení: čínská producentka Xuan Liu, programová manažerka Galya Stepanova a americká dokumentaristka Kirsten Johnson.

Zvláštní uznání získala polská filmařka Joanna Janikowska za film Soudružky a soudruzi. „Film cituplně ilustruje prolínající se cesty tří mladých idealistů, kteří bojují se starým politickým rámcem i s vlastní budoucností. Režisérka přináší jedinečný pohled na evropskou demokracii očima tří postav, které se s nadšením zapojují do politických aktivit a po svém usilují o lepší společnost. Výchozí hrubý materiál se podařilo kreativně sjednotit do půvabného a chytře zpracovaného filmu navzdory omezeným výrobním prostředkům,“ shodla se porota.

Fascinace: Saigon, Kosovo

Sekce Fascinace uvedla 24 snímků. Cenu za nejzajímavější světový experimentální dokument získal snímek Saigon, Kosovo mexického režiséra Tina Dirdamala. „Emotivní snímek zachycuje pocit vykořenění na příkladu dvou konkrétních lidských osudů. Kdy odtržení od vlastních kořenů a ztráta původní identity i jazyka může mít nečekaně pozitivní konsekvence,“ zhodnotila rodinná porota pro experimentální sekce ve složení výtvarný umělec Dominik Gajarský a jeho matka Romana Gajarská.

Zvláštní uznání pak získal snímek indický snímek Dinosauří vejce v režii Sruthil Mathew. „Poetické zkoumání rodinné historie skrze ohledávání míst nabitých vzpomínkami na odchod prarodičů. Sruthil citlivým a místy performativním způsobem přibližuje diváctvu mýty spojené s těmito místy,“ uvedla porota.

Druhé zvláštní uznání bylo uděleno filmu space_invaders.exe syrského režiséra Malaze Usty.  „Malaz ve svém díle využívá archivního materiálu, aby vyprávěl příběh vysídlených osob z historie i současnosti. K tomu využívá nejen filmovou řeč a koláž, ale i vizualitu počítačových her. Nebojí se zároveň využít nadsázky k vyprávění tohoto zatěžkaného tématu,“ shodla se porota.

Exprmntl.cz: Nadějní návštěvníci a truchlící průvodci: Zápisky z cestovního deníku temného turisty

Sekce Fascinace: Exprmntl.cz uvedla 14 snímků. Tím nejlepším z českého experimentu je film Nadějní návštěvníci a truchlící průvodci: Zápisky z cestovního deníku temného turisty režisérské dvojice Jiří Žák a Matěj Pavlík. „Zážitková turistika má různé podoby. Jiří s Matějem si zajeli do Norska, aby pro jistotu přeměřili sochy Gustava Vigelanda, jestli skutečně odpovídají nacistické doktríně, nebo na nechvalně proslulý ostrov Utøya, kde byl v roce 2011 spáchán chladnokrevný teroristický útok na skupinu mladých lidí,“ zdůvodnila porota.

Zvláštní uznání v sekci získala také Ruvja a Morena filmařky Julie Slovenčíkové.  „Kdyby tu s námi ještě byla Věra Chytilová, jistě by také ocenila neučesaný a syrový způsob práce s filmovou řečí a upřímnost a rozpustilost dvou hlavních postav krátkého filmu zachycujícího čas trávený u vody,“ shodla se porota.

Druhé zvláštní uznání se pak porota rozhodla udělit filmu Pyramida režiséra Matěje Smetany. „Matěj Smetana se rozhodl, že se podělí o svůj lidský nákup se sousedy z hmyzí říše. Postavil malou kopii Džoserovy pyramidy z cukru v sousedství velkého mraveniště a počkal si na reakci jeho obyvatel a dalších zvědavých kolemjdoucích,“ uvedla porota.

Svědectví: Nebe nad Zenicou

Sekce Svědectví uvedla 15 filmů. Hlavní cenu v soutěži získal snímek Nebe nad Zenicou bosenského režiséra Zlatko Pranjiće a dánské filmařky Nanny Frank Moeller. „Tento film nás zaujal hloubkovým a dlouhodobým pohledem na to, jakou cenu lidé platí za chamtivost korporací, a na neochvějnou sílu komunity, která se postaví na odpor,“ zhodnotila porota složená z dokumentaristky Katerina Cizek, norské mírové expertky Siri Aas Rustad a mikmakské aktivistky Cheryl Maloney.

Zvláštní uznání pro nejlepší film o politice získal Den, kdy se zastavil Island americké režisérky Pamely Hogan. „Tento inspirativní dokument, v němž se rozhovory z první ruky prolínají s archivními a animovanými záběry, reflektuje počátky první vlny feminismu na Islandu. Vypráví příběh mocného kolektivu bystrých, vtipných a kreativních matriarchálních figur, které překonaly strach a díky geniální strategii dokázaly přemostit politické i třídní odlišnosti a zmobilizovat ohromujících 99 % Islanďanek, aby stávkovaly za svá práva. Cenu udělujeme za subtilní, duchaplné a elegantně jasné vykreslení průkopnického feministického hnutí na Islandu v 70. letech,“ zhodnotila porota.

Zvláštní uznání pro nejlepší film o poznání bylo uděleno snímku Pistáciové války tvůrčí dvojice Yasha Levine a Rowan Wernham. „Tento nekompromisně nezávislý dokument, hrdě financovaný skrze crowdfundingovou kampaň, pátrá po finančních důvodech rostoucí nedostupnosti vody v Kalifornii. Stopy vedou k pistáciovým magnátům, kteří neváhají manipulovat s vodními toky, toxiny, vykořisťovatelskými pracovními praktikami i globální geopolitikou, aby si zajistili tučné zisky z monokulturního zemědělství. Příběh rozkrývá rozsáhlou tajnou korupční síť, která je přitom všem na očích. Zvláštní uznání udělujeme za pronikavou investigativní analýzu a hledání souvislostí v boji proti korporátní chamtivosti,“ uvedla porota.

Třetí zvláštní uznání pro nejlepší film o přírodě získala australská dokumentaristka Sally Aitken za snímek Každá maličkost. „Tento intimní dokument o přírodě sleduje neohroženě soucitnou lidskou hrdinku, pevně ukotvenou ve svém každodenním poslání zachraňovat nejmenší ptáky na zemi, kolibříky. Záchranou těchto malých tvorečků ve své svatyni ve městě andělů, zachraňuje i sebe sama. Oceněný film je dojemným svědectvím o tom, že naděje a trpělivost mohou uzdravit zraněná křídla kolibříků – a zlomená srdce lidí,“ zněl verdikt poroty.

Nejlepší VR dílo: Snění o Libanonu

Vítězem sekce se stal snímek Snění o Libanonu autorské dvojice Martin Waehlisch a Cynthia Sawma. „Snění o Libanonu využívá impresivní prvky virtuální reality ke sdílení zkušenosti doby a místa v krizové situaci. Spojuje dokumentární a iluzivní prvky, aby zdůraznilo individuální zapojení do kolektivní odpovědnosti. Cenu udělujeme filmu za použití VR jako empatického média,“ zní výrok poroty, ve které zasedla slovenská filmová historička Katarína Mišíková, francouzská umělkyně Gwenola Wagon a český dokumentarista Andran Abramjan.

Cenu za přínos světové kinematografii si z Ji.hlavy letos odvezl oceňovaný režisér, přední představitel tchajwanské nové vlny Tsai Ming-liang. „Je nám ctí, že letošní Cenu za přínos světové kinematografii převezme v Ji.hlavě tchajwanský režisér Tsai Ming-liang, který je jedním z nejvýznamnějších asijských filmařů vůbec. Ve svých filmech ukazuje člověka ve své zranitelnosti a osamělosti, vrací důstojnost lidem na okraji společnosti, často migrantům pracujícím na těch nejpodřadnějších pracovních místech,“ říká ředitel festivalu Marek Hovorka.

Cenu publika letos získal snímek Dajori režisérské dvojice Martin Páv a Nicolas Kourek.

Nejlepším filmem v sekci Krátká radost je indický snímek Když dítě zapláče… režiséra Shadaba Farooqa. Vybrali ho diváci hlasováním na DAFilms. Vítězný snímek získá distribuci a propagaci na platformě DAFilms v hodnotě 3000 euro.

Letos počtvrté udělila Ji.hlava také Cenu za nejlepší dokumentární knihu. Pětičlenná porota ocenila publikaci Jestli mám zemřít, ať je to příběh (Utopia Libri, 2024). Sborník prostřednictvím rodinných příběhů několika Palestinek žijících v Česku nebo Čechů s kořeny v Palestině zprostředkovává kontext povahy okupace. V odborné porotě zasedli novinářka Linda Bartošová, publicistka Magdalena Dušková, dokumentarista Štěpán Pech, spisovatelka a překladatelka Markéta Hejkalová a audio-dokumentaristka Brit Jensen.

Cenu Respektu za nejvýraznější audiovizuální reportáž si odnesla válečná zpravodajka Darja Stomatová a kameraman Ján Schrüger za reportáž Most mezi životy, která vznikla pro Českou televizi. „Ruská agrese na Ukrajině znamená miliony lidí na útěku z ohrožených a devastovaných domovů. Darja Stomatová dokázala bez patosu, prakticky v komorním prostředí, zachytit tragédii evakuace lidí z Rusy ohrožených míst na Ukrajině. Příběhy lidí, kteří se často brání odchodu, i těch, kteří je evakuují, jsou prosté, a přitom přesvědčivě dokumentují tíhu i sílu života na území blízko válečné linie. Obrazy zachycené štábem Darji Stomatové nám řeknou o válce možná víc než drsné záběry z fronty,“ uvedla porota složená z redaktorů a redaktorek týdeníku Respekt.

Tradičně Ji.hlava udělila i cenu za pozoruhodný přínos pro producenty (APA World Excellence Award), kterou převzala slovenská producentka Zuzana Mistríková.

Cenu Festival Identity si letos odnesl 4 Živly Film Festival 2024

Cenu publika za nejlepší festivalový plakát získal IFF Rotterdam 2024.

Živá část 28. MFDF Ji.hlava se uzavře v neděli 3. října. Od 18:00 pak festival pokračuje jako Ji.hlava Online a nabídne k přehrání více než 150 filmů pro všechny akreditované účastníky*ice. S již platnou festivalovou akreditací se stačí na webových stránkách Ji.hlavy přihlásit do osobního profilu prostřednictvím účtu na Visitor Page. Filmy bude možné přehrát do půlnoci v neděli 17. 11. Filmy podléhají geoblokaci – budou dostupné pouze na území ČR. Všechny filmy budou dostupné od spuštění programu Ji.hlava Online až do jeho konce.

Další informace na ji-hlava.cz a také na festivalovém Facebooku, Instagramu, TikTok.

 

Vítězné snímky, které bude možné vidět v rámci Ji.hlavy Online

Chvála stínů (r. Catherine Martin)

Čistit a cídit (r. Thomas Fürhapter)

Dům bez východu (r. Tomáš Hlaváček)

Echt – Film o malíři Janu Mertovi (r. Tomáš Merta)

keď som vošla dnu, bolo ťažké vyjsť von (r. Nora Štrbová)

Dajori (r. Martin Páv, Nicolas Kourek)

Stát se obrysem (r. Miriam Bajtala)

Já + ty  (r. Zohra Benhammou, Romy Mana)

Šedá zóna (r. Daniela Meressa Rusnoková)

Soudružky a soudruzi (r. Joanna Janikowska)

Nadějní návštěvníci a truchlící průvodci: Zápisky z cestovního deníku temného turisty (r. Jiří Žák, Matěj Pavlík)

Pyramida (r. Matěj Smetana)

Ruvja a Morena (r. Julie Slovenčíková)

Den, kdy se zastavil Island (r. Pamela Hogan)

Pistáciové války (r. Rowan Wernham, Yasha Levine)

 

Konektiv Night Vol. VII nabídne netradiční spojení kultur a žánrů

Arabská loutna zahalená do hávu elektronických ploch nebo japonské koto v kontrastu s hutnými post-klubovými beaty. Zcela nová hudební vystoupení, při kterých se setkávají hudebníci rozličných kultur a žánrů, se představí 6. listopadu 2024 v pražském divadle Alfred ve dvoře a začátkem prosince následně v Brně a Hradci Králové.

 

Konektiv Nights je pravidelná série experimentálních hudebních večerů, které přinášejí premiéry nových koncertních vystoupení. V nich se prolínají nejen rozmanité hudební žánry, ale i kultury, z nichž jednotliví hudebníci pocházejí. „Radikální spojení rozličných tvůrčích přístupů vybízí k hledání vzrušujících a nepředvídatelných výsledků a zároveň symbolizuje jednoznačné odmítnutí předsudků vůči cizincům a příslušníkům menšin,“ uvádí iniciátor projektu Pavel Kraus.

 

Na letošním, již sedmém, ročníku se představí ukrajinský hudebník Jurij Nikelsky, ovládající hru na působivou škálu etnických dechových nástrojů, ve spojení s kontemplativními i intenzivními ambientními vrstvami Jana Kašpara, vystupujícího pod pseudonymem Obelisk of Light. Tvůrčí zvědavost a hloubavé elektronické plochy se propojí ve spolupráci houslistky a hráčky na koto Anny Romanovské, stálé členky komorního orchestru Berg, a ruské zvukové umělkyně Rlung. Sakrální drony a vzletné vokály producentky timmi se protnou s lyrickými tóny oudu jordánsko-palestinského všestranného umělce a hudebníka Husama Abeda.

 

„Proces objevování umělců mě nutí vyhledávat nejen na alternativní hudební scéně, jejíž jsem součástí, ale i prohlubovat znalosti dalších rozmanitých hudebních světů a setkávat se s řadou talentovaných hudebníků a hudebnic, s nimiž bych se jinak pravděpodobně nesetkala. Je to způsob, jak vytvořit nové spolupráce a dát příležitost i novou prezentační platformu umělcům z různých kultur. Zároveň je to způsob, jak se vyjádřit proti nenávisti a především strachu, který bohužel v naší společnosti stále zesiluje“, říká kurátorka večera Ewelina Ai fen Vlček Chiu.

 

Po premiérovém pražském koncertu se koncertní program v první polovině prosince přesune i do dvou dalších měst, vždy ve spolupráci s místními promotérskými uskupeními. 8. prosince proběhnou vystoupení na sklepní scéně Divadla Husa na provázku ve spolupráci s performativní platformou Terén a v pátek 13. prosince pak již potřetí ve studiu královéhradeckého Divadla Drak ve spolupráci s promotérským spolkem MENU.

 

Konektiv Nights se každoročně konají již od roku 2018 a za tu dobu se na nich představilo téměř dvacet nových a jedinečných hudebních spojení. Mezi vystupujícími byli například skladatel a intermediální umělec Ian Mikyska ve spolupráci s tradičními mongolskými hudebníky ze skupiny Dunjingarav, Ema Brabcová z kapely Khoiba společně s experimentálním perkusistou Eliou Morettim původem z Itálie nebo kytarový virtuóz Tomáš Niesner a hráčka na jakutský chomus Aldana Duoraan. Konektiv je hrdým podporovatelem Iniciativy Hlavák, uskupení pomáhající lidem, kteří jsou z různých důvodů nuceni opustit své domovy – ať už tito lidé přijíždějí přímo ze zemí sužovaných válkou, chudobou a z dalších vážných důvodů, nebo přijíždějí na nádraží po propuštění z českých detenčních zařízení, uprchlických táborů nebo z cizinecké policie.

Výstava Win-Win představí v holešovické H40 Gallery dialog mezi aktuálními i bývalými studujícími a pedagogy z Fakulty umění a designu UJEP

Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem uvede 14. listopadu od 18.00 v holešovické H40 Gallery výstavu s názvem Win-Win. Své práce zde představí pedagožky a pedagogové, studenti i studentky nebo čerství absolventi a absolventky z celkem osmi ateliérů zaměřených na volné umění. Výstava zdůrazňuje obousměrný umělecký dialog vycházející ze vzájemné souhry mezi oběma stranami – etablovanými a začínajícími umělci a umělkyněmi. Výstavu bude možné navštívit od 15. 11. do 15. 12., nabídne i doprovodný program v podobě večeru s ateliéry, komentovaných prohlídek s kurátory a vystavujícími, a lektorských programů pro děti.

Výstava Win-Win, zaměřená na uměleckou souhru a spolupráci, představí osm ateliérů Fakulty umění a designu zaměřených na volné umění. Vystavující: Anna Beglyakova (Voločanská), Vojtěch Groot, Radek Jandera, Lukáš Jasanský, Václav Kopecký, Pavel Kopřiva, Jiří Kovanda, Jan Krtička, Martin Krupa, Františka Malasková, Lukáš Marek, Kristýna Marková, Silvie Milková, Pavel Mrkus, Lenka Tam Nguyen, Lucie Oplíštilová, Jiří Pitrmuc, Johana Pošová, Jan Prošek, Adéla Rálišová, Michaela Thelenová, Jiří Thýn, Filip Trubač, Sofia Sováková, Robert Vlasák a Lev Zlokazov.

Hlavním cílem výstavy je ukázat princip vzájemné souhry mezi oběma stranami a zdůraznit obousměrné předávání inspirace mezi etablovanými umělci a umělkyněmi a začínajícími autory i autorkami. Téma win-win zároveň odkazuje na širší významový kontext hry, která v současnosti prochází proměnou. Antropologický základ hry vychází ze zkušenosti s uměním jako specifickým komunikačním a inspiračním procesem, do kterého se zapojují jak tvůrci a tvůrkyně, tak i diváctvo. Kurátory výstavy jsou letošní absolventi oboru Kurátorských studií Jan KiewegKarolína Lapešová. Autory kurátorského konceptu jsou Jiří ThýnAnna Vartecká.

Doprovodné programy jsou významnou součástí výstavy pro zájemce o studium, dětské a školní skupiny i veřejnost. V rámci akce – večera s ateliéry se představí současní pedagogové a pedagožky a promluví o své umělecké tvorbě, která vzniká během studia. Dále se uskuteční lektorské programy pro děti a školní skupiny a komentované prohlídky pro veřejnost s vystavujícími a kurátory výstavy.

Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelista Purkyně v Ústí nad Labem je instituce zaměřená na výuku umění a designu s respektem k tradičnímu řemeslu, dějinám umění, filozofii a vědě. Výuka propojuje současná ateliérová studia s teoretickými obory, s výstavními, prezentačními a publikačními aktivitami, a vytváří tak komplexní kreativní prostředí plné tvůrčí umělecké a badatelské činnosti.

 

Zahájení výstavy Win-Win zaměřené na prezentaci tvorby umělců a umělkyň z Fakulty umění a designu UJEP proběhne 14. listopadu od 18h v holešovické H40 Gallery za přítomnosti významných současných umělců a umělkyň. Výstavu na téma souhry a spolupráce bude možné navštívit od 15. 11. do 15. 12. 2024 v H40 Gallery | Holešovická tržnice, Hala 40, Bubenské nábřeží 306/13, Praha 7. Výstava vzniká ve spolupráci s H40 a Chemistry Gallery. Vstupné dobrovolné.

MFDF Ji.hlava a podnikatel Jan Barta rozdělili 110 tisíc euro mezi filmaře a filmařky ze Slovenska, Ukrajiny a Polska

Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava a český podnikatel Jan Barta společně založili koprodukční projekt Ji.hlava /JB Films, jehož cílem je podpořit autorský dokumentární film ze střední a východní Evropy. Dokumentární Ji.hlava dnes, během Industry Days (29.10. – 1.11.), oznámila, které tři projekty podporu získaly.  

„Ji.hlava dlouhodobě přichází s inovacemi ve filmovém sektoru a koprodukční projekt Ji.hlava / JB Films je další z nich. Jeho cílem je vytvořit komunitní projekt pro dokumentaristy a dokumentaristky, kteří si skrze něj mohou navzájem pomoci dofinancovat své filmy. Cílem je také motivovat producenty a producentky, režiséry a režisérky k promyšlené distribuci dokončovaných filmů. Pandemie ztížila distribuci artových filmů a toto je jedna z iniciativ, která na to má poukázat a také nabídnout pomocnou ruku. Do naší první výzvy se přihlásilo téměř osmdesát filmů ze zemí střední a východní Evropy a podporu by si zasloužily všechny. I když tvorba z těchto zemí není výrazněji zastoupena na většině festivalů v západní Evropě, jak dlouhodobě monitorujeme skrze East West Index, přihlášené projekty ukazují, že se ještě máme na co těšit,“ říká ředitel MFDF Ji.hlava Marek Hovorka.

Všechny příjmy generované z koprodukčního podílu Ji.hlava / JB Films budou znovu investovány do dalších dokumentárních filmových projektů ze střední a východní Evropy.

Vybrané projekty v roce 2024:

Power, Elaine, režírovaný a produkovaný srbskou režisérkou Milou Turajlić, získal koprodukční podporu 40 000 EUR. V tomto osobním dokumentu se alžírská aktivistka Elaine Mokhtefi vrací do svých radikálních aktivistických dní a sleduje více než půl století vzestupu a pádu progresivního boje. Očekávané datum premiéry je leden 2025.

With Love, from the Frontline, režírovaný ukrajinskou režisérkou Alisií Kovalenko a produkovaný polskou producentkou Katarzynou Kuczyńskou (Emerging Producer 2023), získal koprodukční podporu 40 000 EUR. Tento osobní projekt je založen na soukromých záběrech režisérky pořízených na ukrajinské frontě od začátku jara do léta 2022. Film by měl mít premiéru v lednu 2025.

Wishing on a Star, režírovaný a produkovaný slovenským režisérem Peterem Kerekesem, získal koprodukční podporu 30 000 EUR. Tato dokumentární komedie je také jemným a empatickým zkoumáním silné lidské potřeby: hledání smyslu v kosmu plném nekonečného chaosu. Film měl premiéru na Benátském filmovém festivalu a je promítaný na 28. MFDF Ji.hlava.

Projekty byly vybrány odbornou komisí, ve které byli Daniela Cölle (Pluto Film), Bernice Hahn (Square Eyes) a Galina Stepanova (DAFilms.com), spolu se zástupci Ji.hlava IDFF Markem Hovorkou a Jarmilou Outratovou.

Ji.hlava / JB Films doplnila řadu festivalových nástrojů zaměřených na podporu ekosystému dokumentárního filmu – přidává se k programům jako Emerging Producers, Ji.hlava New Visions Forum & Market, First Lights Academy a Docu Talents from the East.

Michal Rataj, Jaromír Typlt: Škrábanice ve Věži

U příležitosti 15 let spolupráce  Michala Rataje a Jaromíra Typlta  vychází jejich koncertní album ŠKRÁBANICE VE VĚŽI. Album překvapivým proslovem uvádí Ivan Palacký.

Kam až do jaké dálky zanesl mě smích?

Škrábanice Michala Rataje a Jaromíra Typlta se obrací k těm prchavým okamžikům, kdy člověk svoji vlastní myšlenku zatím ještě rozpoznává jen jako „lupnutí těsně u mé hlavy“. Mezi slovy a zvuky, v rozeznělé neujasněnosti, co vlastně řeknu, až promluvím – tam někde se oba „škrábající“ setkali při prvním veřejném vystoupení 17. června 2009 v Praze v galerii Školská 28.

Po patnácti letech různých průzkumů, kam je tento meziprostor může dovést, nahráli Rataj s Typltem 21. června 2024 ve věži kostela svatého Jana Křtitele ve Frýdku-Místku svoje první živé album – předcházely mu studiové Škrábanice (2014) a Zaškrábnutí (2020). Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.

Na pozvání pořadatelů dorazil do frýdecké Galerie Věž – pro Rataje a Typlta jako zcela nečekaný host – hudebník a básník Ivan Palacký, který svou nabídkou „libreta“ pozoruhodně předznamenal celý další průběh koncertu.

Nahrávka byla připravena s podporou Galerie Věž.

Skladby:

1
Ivan Palacký: Lehké bezosé spirálové dopravníky
(úvodní proslov)

2Jenom tak na otočku

3Smích stíhá smích

Recorded and mixed by Michal Rataj

Mastered by Michal Rataj and Michal Kořán

Photo by Michal Kořán

Cover by Amonit Sharpei

Produced by Michal Rataj & Jaromír Typlt

Executive producer Michal Kořán

 

Michal Rataj
zvukové objekty, live electronics

Jaromír Typlt
texty, hlas, akustická baskytara

+

Kostel sv. Jana Křtitele – zvony

Ivan Palacký – úvodní řeč

 

© 2024 Blue Lizard

 

sinekfilmizle.com