Festival Prague Sounds začíná za necelý měsíc. Vystoupí Branford Marsalis, Nubya Garcia, Roomful of Teeth nebo Tigran Hamasyan

Velká světová jména jazzu, soudobé vokální hudby, alternativního hip hopu i world music na pomezí s klasikou, české premiéry a unikátní jednorázové projekty. To vše přinese 28. ročník mezinárodního festivalu Prague Sounds, který proběhne letos od 3. do 20. listopadu v Praze. Přijede jeden z největších saxofonistů posledních čtyřiceti let a trojnásobný držitel Grammy Branford Marsalis se svým virtuózním kvartetem, nekompromisní londýnská saxofonistka Nubya Garcia nebo excelentní klavírista Tigran Hamasyan propojující jazz s arménskou lidovou hudbou. Americký alternativní rap se strhujícími hlasy i angažovanými texty budou reprezentovat Moor Mother, billy woods a McKinley Dixon. Živelný jihoafrický violoncellista Abel Selaocoe s britským ansámblem soudobé hudby Manchester Collective nabídne v české premiéře zážitek bez žánrových hranic na pomezí klasiky, jazzu a africké world music. Rovněž poprvé u nás vystoupí průkopnický americký vokální soubor Roomful of Teeth s kompozicí Partita for 8 Voices skladatelky Caroline Shaw oceněnou Pulitzerovou cenou. Prague Sounds také přichází s dvěma novými původními festivalovými projekty – zpěváci David Koller a Richard Müller vzdají na jediném koncertě v Rudolfinu poctu Karlu Krylovi. Poprvé také proběhne kurátorovaný večer s výjimečnými mladými českými a slovenskými talenty. Letos na něm ve výběru umělkyně Katarzie zahraje slovenská dvojice Lash & Grey a české písničkářky Nika a Johanela. Pořadatelé připravují také doprovodný program, který brzy zveřejní. Vstupenky na celý festival jsou v prodeji na www.praguesounds.cz.

Jsem rád, že divákům opět představíme řadu zahraničních jmen v české premiéře a iniciujeme také nové, typicky festivalové jednorázové projekty. Po večerech věnovaných Jiřímu Suchému a Jiřímu Stivínovi připravujeme v roce jeho dvojnásobného kulatého výročí poctu Karlu Krylovi. Oslovil jsem pro ni Davida Kollera a Richarda Müllera a naplánovali jej do Rudolfina. Oba k mému překvapení souhlasili taky rychle, že jde vlastně o nejrychleji sjednaný koncert v historii našeho festivalu,“ říká na úvod zakladatel a ředitel Prague Sounds Marek Vrabec.

Letošní ročník zahájí 3. listopadu ve velkém sále Lucerny se svým kvartetem Branford Marsalis, legendární třiašedesátiletý americký saxofonista a člen slavného muzikantského klanu. „Ač je jeho doménou jazz, výraznou stopu zanechal v mnoha dalších žánrech od popu a rocku přes funk a hip hop až po klasickou hudbu,” přibližuje Vrabec. „Marsalis přijíždí na vrcholu tvůrčích sil, kdy se svým kvartetem zúročuje všechny zkušenosti z neuvěřitelně bohatého muzikantského života, který pojmul i dlouholetou spolupráci se Stingem nebo kapelou Grateful Dead,” dodává Vrabec. Kvartet vedle Marsalise tvoří pianista Joey Calderazzo, kontrabasista Eric Revis a bubeník Justin Faulkner.

  1. listopaduLa Fabrice si přijdou na své na unikátním dvojkoncertu ctitelé výrazných hlasů, dunivých hip hopových rytmů i společensky angažovaných textů. Hudba filadelfské zpěvačky, básnířky a aktivistky vystupující pod jménem Moor Mother spojuje rap a recitaci poezie s prvky elektroniky, free jazzu, punku a zvukových koláží. „Se silným vnitřním přesvědčením zaměřuje své texty na rasové nepokoje, domácí násilí, otroctví i mýtus tzv. ´postrasové´ Ameriky,” líčí dramaturg Guy Borg. Magazín Pitchfork ji překřtil na „básnířku apokalypsy”. V druhé části večera vystoupí billy woods, nejuznávanější americký undergroundový MC, kterého díky skryté identitě obestírá aura tajemství. „Mistrovské texty a rapování se u něj prolíná s výraznými bicími i ozvěnami jazzu a blues – saxofonovými linkami, probleskujícími zvuky klavíru i kytarovými a flétnovými samply,” popisuje Borg jeho strhující produkci.
  2. listopadu ve velkém sále Lucerny čeká na diváky zážitek bez žánrových hranic. V české premiéře zde totiž se společným projektem Sirocco vystoupí jihoafrický violoncellista Abel Selaocoe a přední britský soubor soudobé hudby Manchester Collective. „Sirocco zahrnuje společné improvizace, úpravy lidových písní z Evropy a Afriky, ale i interpretaci Haydnových a Stravinského skladeb. Jde o extrémně rytmický hudební zážitek postavený na afrických základech i s hrdelním zpěvem. Výsledkem je hudební smršť, která oslavuje vřelost a rozmanitost kulturních tradic z celého světa,“ popisuje Vrabec.

Festival letos opět přichází s klubovou nocí v La Fabrice. Tentokrát 8. listopadu s českou premiérou jednoho z nejaktuálnějších mladých jmen amerického hip hopu – živelným rapperem McKinley Dixonem. „Dixon kombinuje výrazné texty – osobní i literární – a nakažlivé beaty s příměsí jazzu a funku,” láká Borg. Dixonovo nedávné album Beloved! Paradise? Jazz! je pojmenováno po třech nejslavnějších dílech americké spisovatelky Toni Morrisonové, kterou považuje za „největší rapperku všech dob.”

Letos uplynulo 80 let od narození a 30 let od smrti Karla Kryla. Jako jednorázovou poctu proto festival Prague Sounds inicioval večer nazvaný Müller/Koller: Kryl. 12. listopadu tak v Rudolfinu zazní osmnáct písní tohoto zásadního československého antikomunistického písničkáře v podání Davida KolleraRicharda Müllera. „S písněmi Karla Kryla je obvykle ten problém, že se vzpírají interpretaci jinými zpěváky, protože jeho věrohodnosti, přesvědčivosti a pravdivosti se málokdo vyrovná. Věřím, že jsme v kombinaci Davida Kollera a Richarda Müllera našli ideální řešení. Písně zazní v akustické podobě, za doprovodu kytary nebo s několika málo hudebníky, v aranžmá na míru hudebního svatostánku, kde se krylovská pocta odehraje, Dvořákovy síně Rudolfina,” přibližuje Vrabec.

Prague Sounds uvádí nový koncept ve svém programu. Vybraný umělec či umělkyně přispěje do dramaturgie svým kurátorským výběrem mladých talentů české a slovenské hudební scény. Pro letošní ročník se zhostí v roli kurátorky umělkyně, písničkářka a hudebnice Katarzia. „Katarzia prorazila v roli písničkáři a umělkyně do respektované osobnosti české a slovenské hudební scény. Pro mnoho mladých zpěvaček a skladatelek je vzorem. Jejího výběru v roli kurátorky si velmi vážím. Souzní s dosavadní dramaturgií festivalu a má možnost představit lokální naděje a mladé umělkyně v té nejlepší verzi jejich živého vystoupení,” doplňuje Pierre Urban, dramaturg večera který pod názvem Katarzia´s Choice proběhne 13. listopaduLa Fabrice.

Hlas toho dokáže mnohem mnohem více,” to je přesvědčení Brada Wellse, uměleckého ředitele Roomful of Teeth, průkopnického amerického souboru současné vokální hudby, který v české premiéře vystoupí 15. listopaduDivadle X10. Držitelé Grammy a dvou nominací uvedou mimo jiné kompozici Partita for 8 Voices skladatelky Caroline Shaw oceněnou Pulitzerovou cenou. „Od svého vzniku v roce 2009 Roomful of Teeth mění vnímání toho, co vůbec může být považováno za vokální hudbu. Jejich živá vystoupení si získala pověst výjimečných zážitků, využívají tradičním i zcela novým způsobem nejrůznější hlasové techniky – od hrdelního zpěvu až po jódlování,” zdůrazňuje Borg. Návštěvníci koncertu uslyší také dvě další skladby – Psychedelics newyorského skladatele Williama Britella a On Stochastic Wave Behaviour Leilehuy Lanzilotti, skladatelky a zvukové umělkyně, potomkyně původních obyvatel Havaje, která se sama v roce 2022 dostala mezi finalisty Pulitzerovy ceny.

Jazz je původně taneční hudba a já se vlastně vracím k jeho kořenům,“ říká nekompromisní londýnská saxofonistka Nubya Garcia, která 16. listopadu do Lucerna Music Baru přiveze to nejzajímavější z tamější nové jazzové scény. „Jako svoje hlavní vzory sice uctívá velké saxofonisty Sonnyho Rollinse nebo Johna Coltranea, ale zároveň pracuje s nejrůznějšími podněty z černé či latinské hudby – dubstep, reggae, cumbia, calypso, hip hop a soul. Dbá na to, aby její hudba byla především energická a neudržela posluchače v klidu,” popisuje Vrabec.

Letošní Prague Sounds pak zakončí 20. listopadu v Rudolfinu původem arménský klavírista Tigran Hamasyan. „Již od mládí motivy z lidové hudby svého národa začal zapojovat jak do svých improvizací, tak kompozic. Což mu vydrželo i po přestěhování do Spojených států, kde pokračoval v hudebním vzdělávání i praxi,” uzavírá Marek Vrabec. Zde byl začátek jeho velmi aktivní nahrávací kariéry, jejímž výsledkem je deset studiových alb převážně s autorským repertoárem, postaveným na kloubení jazzu a arménské hudby.

Podrobné informace ke koncertům a vstupenky jsou k dispozici na webu praguesounds.cz.

——————————————-

Videa:

 

 

 

 

Prague Sounds 2024 – program:

 

  1. listopadu, Lucerna, 20.00

Branford Marsalis Quartet

 

  1. listopadu, La Fabrika, 20.00

Moor Mother, billy woods

 

  1. listopadu, Lucerna, 20.00

Abel Selaocoe & Manchester Collective

 

  1. listopadu, La Fabrika, 20.00

McKinley Dixon

 

  1. listopadu, Rudolfinum, 20.00

Müller/Koller: Kryl

 

  1. listopadu, La Fabrika, 20.00

Katarzia’s Choice: Lash & Grey, Nika, Johanela

 

  1. listopadu, Divadlo X10, 20.00

Roomful of Teeth

 

  1. listopadu, Lucerna Music Bar, 19.00

Nubya Garcia

 

  1. listopadu, Rudolfinum, 20.00

Tigran Hamasyan

 

 

Hi-res fotografie: https://bit.ly/PragueSoundsPress

 Kontakt pro press:
Jiří Sedlák, Prague Sounds
M: +420 604 868 914
E: sedlak@praguesounds.cz

Jan Vlasák načetl kompletní román Bídníci Victora Huga. 1 560 stran se přetavilo v audioknihu se 68 hodinami záznamu na sedmi CD

Vůbec poprvé u nás vychází 31. října jako audiokniha kompletní román Victora Huga Bídníci. Jedno z nejslavnějších děl světové literatury z roku 1862 zná většina lidí ve zkrácené podobě z filmových zpracování osudů hlavního hrdiny Jeana Valjeana. Nyní 1 560 stran původní předlohy v překladu Zdenky Pavlouskové z roku 1975 načetl herec Jan Vlasák. Výsledkem je sedm mp3 CD s 68 hodinami záznamu doplněného původní scénickou hudbou hudebníka Ravena. Obří román Victora Huga, který u nás vyšel jen pětkrát, zdaleka nepopisuje jen strastiplnou pouť starého galejníka Jeana Valjeana a jeho schovanky. Přináší zevrubnou studii francouzské historie, asi nejpřesněji ze všech rozebírá příčiny Napoleonovy porážky u Waterloo, fascinovaně prochází pařížským podzemím a předvídá s až orwellovským viděním budoucnosti všechny světové válečné konflikty 20. století a jejich příčiny i souvislosti s Velkou francouzskou revolucí. Rozsáhlá audiokniha vychází jako společný projekt vydavatelství Tebenas a Nemohujinak.cz. Křest proběhne 31. října 2024 v 18 hodin ve Francouzském institutu, Štěpánská 35. Více informací na www.tebenas.cz.

 

Jedno z nejslavnější děl světové literatury se dočkalo mnohokrát zpracování do podoby filmu, seriálu či muzikálu. V strhující roli Jeana Valjeana se vystřídali Jean Gabin, Jean-Paul Belmondo, Lino Ventura, Liam Neeson, Hugh Grant a mnoho dalších. „Filmové verze zná téměř každý, ale troufám si říct, že knihu samotnou málokdo četl. Hlavním překvapením možná bude fakt, že příběh Jeana Valjeana se odehrává zhruba jen na desetině stran rozsáhlého románu,” říká na úvod Jiří Buřič z vydavatelství Tebenas. S nápadem na natočení Bídníků přišel Daniel Pagáč, majitel vydavatelství Nemohujinak.cz, které nahrávku spoluprodukovalo. „Z jeho pohledu jde o jednu z nejdůležitějších knih historie. Přiznávám, že jsem jej nějaký čas od projektu odrazoval, ale dnes mu musím dát za pravdu. Je to Kniha knih,” vysvětluje Buřič.

 

Vždy se snažíme hledat pro každou audioknihu ten nejvhodnější hlas. I za cenu, že kvůli časovým možnostem vybraného interpreta musíme natáčení o měsíce nebo i roky odložit. V tomto případě byl Jan Vlasák první a jedinou volbou. A po dokončení nahrávky jsem byl pyšný na to, že nabídku neodmítl. Dnes si neumím představit, že by knihu četl někdo jiný,” vysvětluje volbu hlasu Buřič. „A jeho reakce? Asi stejná jako u nás všech. Radost smíšená s trochou obav, jestli na dílo tak obřího rozsahu najdeme dost času a energie. Podařilo se.

 

Jan Vlasák Bídníky nečetl, i když věděl, že román existuje. „Ale netušil jsem vůbec ten gigantický rozsah. Takže nabídka na načtení tohoto díla mne vzrušila a vzal jsem to jako možnost se s takovou slavnou knihou seznámit. To jsem ale netušil, co mne čeká. Je to opravdu monument,” říká herec. „Příběh hlavních hrdinů je uchvacující a čte se jedním dechem. Potom jsou tam ovšem překvapivě dlouhatánské pasáže historických exkursů do různých oblastí, jistě zajímavých, ale pro mne poněkud vzdálených a to byl pro mne trochu problém,” dodává Jan Vlasák.

Natočení tak rozsáhlého románu zabralo přes dva měsíce velmi intenzivní práce – od konce března až po dotáčky počátkem června letošního roku. „Při pasážích z hluboké historie se nám občas zdálo, že autor zbytečně ´nastavuje kaši´ a brzdí tím napětí díla. Ale pokaždé se ukázalo, že přesně ví, co dělá a dovede posluchače či čtenáře k pochopení všech souvislostí,” zdůrazňuje Buřič. A jak se na načítání knih obecně připravuje Jan Vlasák? „Musím si text samozřejmě přečíst informativně, abych tak řekl, ale mám rád momentální inspiraci, takže větší přípravu nedělám,” odpovídá ke své přípravě.

 

Proč by si posluchači měli Bídníky jako audioknihu pořídit? „Právě proto, aby pochopili, že Bídníci nejsou jen dojemný příběh starého galejníka Jeana Valjeana. Jsou více než několik učebnic dějepisu. V žádném jiném díle není tak logicky a srozumitelně vysvětlena porážka Napoleona u Waterloo. Nikdy nikdo nepopsal tak sugestivně pařížské podzemní město. Svět obdivuje George Orwella za jeho předpověď stavu totalitní části světa v roce 1984, ale Victor Hugo už v roce 1862, kdy román poprvé vyšel, přesně popsal příčiny a důsledky dvou světových válek, ke kterým dojde až za více než 50 a 70 let. Zkrátka kompletní Bídníci vám vysvětlí i to, co nedokázala žádná absolvovaná škola,” uzavírá Jiří Buřič.

 

Více informací na www.tebenas.cz.

 

FESTIVAL DNY SEVERU 2024 vás zavede na periferie

Od 16. října do 8. listopadu pořádá Skandinávský dům již patnáctý ročník festivalu severské kultury Dny Severu. Letošním tématem je periferie, ať už v doslovném, či přeneseném smyslu slova. V Praze a Brně se návštěvníci podívají na severský venkov, do vzdálených, řídce obydlených oblastí, k lidem na okraji společnosti i mezi příslušníky menšinových národů a subkultur. Jako každý rok festival přivítá několik severských spisovatelů, a to Örvara Smárasona z Islandu, Linu Nordquist ze Švédska a Katju Kallio z Finska. V programu nechybějí ani filmová promítání, další literární pořady či cestovatelské přednášky.

„Festival zahájí 16. října v Praze večer s islandským spisovatelem, hudebníkem a vizuálním umělcem Örvarem Smárasonem, který v současné době pobývá na autorské rezidenci v Praze a pracuje tu na své nové knize, a s českým spisovatelem Miroslavem Pechem, jehož úzký vztah k Islandu inspiroval k napsání básnické sbírky Ymiho lebka,“ představuje první hosty organizátorka festivalu Anežka Soukupová ze Skandinávského domu. Řeč bude o jejich tvorbě, nezaměnitelné islandské krajině, odlehlosti této ostrovní severské země i tamním literárním bohatství.

Hlavní literární večer letošního ročníku festivalu se odehraje 31. října v Praze a 1. listopadu v Brně. „Pozvání na letošní festival Dny Severu přijaly spisovatelky Lina Nordquist ze Švédska a Katja Kallio z Finska. Obě ve svých knihách vyprávějí o životě v řídce osídlených oblastech a rozplétají složité mezilidské vztahy, do kterých promlouvá i politická situace,“ přibližuje Jitka Jindřišková, která se podílí na dramaturgii festivalu. Lina Nordquist pohovoří o románu Půjdu s tebou. Jde o příběh rodiny, která na přelomu devatenáctého a dvacátého století prchá z Norska a útočiště najde v opuštěné chalupě ve švédském Hälsinglandu. Po mnoha letech na povrch začnou vyplouvat temná rodinná tajemství. Katja Kallio v historickém románu Průsvitné srdce tematizuje lásku dvou lidí ze znepřátelených zemí. Píše se rok 1942 a mladá svobodná matka Beata se vrací s rodiči a sestrami domů na válkou zpustošený jihofinský poloostrov Hanko. Tady při letmém setkání zahoří láskou k ruskému válečnému zajatci Ivanovi.

V rámci literárního programu bude také uvedena antologie současné lotyšské literatury s názvem Lidé jako my, kterou sestavila a k vydání v Nakladatelství Karolinum připravila Anna Sedláčková. Výběr si klade za cíl představit současnou lotyšskou literaturu v celé její rozmanitosti, a to různorodými povídkami, experimentálními texty a úryvky z románů, nezřídka pojednávajícími o lidech z okraje společnosti. Zahrnuje prózy celkem jedenácti lotyšských spisovatelek a spisovatelů, jejichž texty přeložily dvě generace letonistů. Následovat bude 24. října Severský literární salón online. Debata nás zavede mimo jiné na odlehlý ostrov u severonorského městečka Bodø. Hostem bude překladatelka z norštiny Adéla Ficová a řeč bude o románu Mořský hřbitov norského autora Aslaka Noreho.

Kromě literárních besed, které spojuje téma periferie, nabídne Skandinávský dům v Praze i Brně také filmové projekce. „Letos to budou švédský dokumentární film Historjá – Stehy Sámů, poetický portrét umělkyně, vzdálených laponských končin i sámského národa, dokument Šťastná země o Grónsku bez nánosu klišé a finská komedie Heavy Trip, která si trefně utahuje z metalu, přitom tomuto hudebnímu žánru ovšem vzdává hold,“ uvádí Anežka Soukupová. Promítání budou předcházet krátké úvody týkající se problematiky snímků.

Za turistickými perlami dalekého Severu se návštěvníci vypraví během Cestovatelského odpoledne, kdy je tři znalci Severu a nadšení cestovatelé v Městské knihovně v Praze prostřednictvím bohaté obrazové dokumentace zavedou do národních parků severního Finska a až na samé trojmezí Finska, Švédska a Norska, provedou je krajinou rozeklaných fjordů, odlehlých ostrůvků a hřebenů západního Norska a také je vezmou na plavbu lodí po divokých Špicberkách, asi nejsevernějším místu, kam se turisté mohou podívat. V Brně se příznivci cestování na závěrečné festivalové přednášce Martina Mokrého vydají do Laponska bez auta.

Dny Severu se konají ve dnech 16. 10. až 8. 11. 2024. Festival pořádá Skandinávský dům za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Magistrátu hl. m. Prahy, statutárního města Brna a severských velvyslanectví v ČR.

Více informací: https://www.skandinavskydum.cz/dny-severu-2024/

 

Fotografie a bannery ke stažení:

https://drive.google.com/drive/folders/1QtqSJmCFz6Pyzv93vHs1NT0Ooc_v_8KA?usp=sharing

 

PROGRAM FESTIVALU V PRAZE:

  1. 10. 19:00 Islandský večer: Örvar Smárason a Miroslav Pech (Kampus Hybernská)
  2. 10. 19:00 Lidé jako my: uvedení antologie současné lotyšské literatury (Kampus Hybernská)
  3. 10. 18:30 Promítání: Historjá – stehy Sámů (Kino Evald)
  4. 10. 18:30 Promítání: Šťastná země (Kino Evald)
  5. 10. 19:00 Na rozcestí: Lina Nordquist a Katja Kallio (Skautský institut na Staromáku)
  6. 11. 16:00 Cestovatelské odpoledne: Perly dalekého Severu (Městská knihovna v Praze)
  7. 11. 19:00 #ReadNordicFilm: Heavy Trip (Edison Filmhub)

PROGRAM FESTIVALU V BRNĚ:

  1. 11. 17:00 Na rozcestí: Lina Nordquist a Katja Kallio (Knihovna Jiřího Mahena)
  2. 11. 20:00 #ReadNordicFilm: Heavy Trip (Kino Art)
  3. 11. 20:00 Promítání: Historjá – stehy Sámů (Kino Art)
  4. 11. 17:00 Cestovatelská přednáška: Laponsko bez auta (Knihovna Jiřího Mahena – Kleinův palác)

PROGRAM FESTIVALU ONLINE:

  1. 10. 20:00 Severský literární salón online: Mořský hřbitov (Facebook Skandinávského domu)

 

Kontakt pro média:

Hana Švolbová

Skandinávský dům

+420 724 915 139

hana@skandinavskydum.cz

www.skandinavskydum.cz

Divadlo roku 2023 otevírá novou sezónu            

Divadlo X10 uvede 18. října premiéru „Člověk se objevuje v holocénu“. Režie a adaptace jedné z posledních próz Maxe Frische se ujal mladý tvůrčí kolektiv Justina Grecová, Jana Vaverková a Jan Doležel. Hlavní hrdina tohoto díla útržkovitě hromadí své vědomosti a aktuální postřehy uprostřed zdánlivě nekonečného deště, aby před nás položil naléhavou otázku, v jakém poměru je paměť člověka a paměť krajiny. „Vyšli jsme ze společného ohledávání jednotlivých témat. Rekonstrukce života člověka se skládá z rozpomínání a kolektivního uvažování o tom, kam v současnosti ukládáme své znalosti a vzpomínky,” dodává Jana Vaverková.

 

Inscenace navazuje na site-specific projekty, které Divadlo X10 pravidelně uvádělo ještě ve svém strašnickém působišti. První část proběhne v klasickém divadelním prostředí rozděleném na jeviště a hlediště, ale posléze budou diváci vyzváni, aby se zúčastnili jedné ze tří divadelních procházek v okolí divadla. Národní třída se díky hereckým průvodcům promění např. v alpskou scenérii nebo centrum švýcarské Basileje. Každá za tří skupin prožije trochu jiný divácký trip. Závěrečná část se odehraje opět v prostoru X10, ale již v nově uspořádaném prostoru, ve změněné divácké perspektivě.

 

 

Generační divadlo?

 

Se studenty a studentkami nebo čerstvými absolventy a absolventkami uměleckých škol spolupracuje Divadlo X10 průběžně a cíleně. Poskytuje jim prostor, sehraný herecký tým nebo produkční i dramaturgickou podporu pro formulování vlastních témat a poetiky. „A recipročně tak Divadlo X10 vstřebává inspirativní impulsy od nastupující umělecké generace a získává potenciální budoucí spolupracovníky,“ dodává dramaturg Ondřej Novotný.

 

Kromě režijního tria (Justina Grecová je zároveň autorkou výpravy) se jako nová posila X10 představí herečka Aicha Roubíčková a doplní tak kmenový herecký tým ve složení Antonie Rašilovová, Lucie Roznětínská, Hynek Chmelař a Matěj Šíma, který je zároveň autorem hudby. Součástí tvůrčího týmu je také autorka ilustrací, které jsou nedílnou součástí scénografického gesta, Františka Iblová.

Majerovy brzdové tabulky vyrážejí na turné, pokřtí album Úplněk

Majerovy brzdové tabulky se vydávají na cesty, aby pokřtili čerstvě vydaný dvojvinyl Úplněk (Indies MG), který představuje živý koncertní záznam toho nejlepšího z kapelní tvorby z let 1991 – 2008. A právě tak uslyší písně i návštěvníci chystaných koncertů v Brně, Dyjici, Praze, Rožnově pod Radhoštěm a Jičíně.

„Úplněk vnímáme jako jisté završení naší hudební cesty, a tomu sluší ono tak trochu exkluzivní vydání na krásně vypraveném dvouvinylu. Pro jeho koncertní prezentaci jsme si vybrali místa, která pro nás byla a jsou důležitá – Brno, kde díky Indies vznikala většina našich alb i Prahu, kde víceméně všichni žijeme. Těšíme se na naše valašské příznivce v Rožnově pod Radhoštěm, na přátele z Vysočiny v Dyjici u Telče a závěr úplňkového turné propojíme s geniem loci Valdštejnské lodžie v Jičíně, kde jsme na jaře natočili živý záznam s výběrem několika písní z alba,“ zve na koncerty Petr Linhart.

Kapelu tvoří zpěvačka Andrea Landovská, saxofonista a klarinetista Vít Kahle, mandocellista a kytarista Petr Linhart a violoncellista a basista  Antonín Bernard. Během více než třiceti let na scéně vystoupili na Slovensku, v Belgii, Holandsku, Francii, Rakousku či Německu, vydali šest studiových alb, jejich skladby naleznete také na množství kompilací.

Novinka Úplněk vznikala v lednu 2024 ve studiu Soundevice pod zvukovým vedením Adama Pakosty. Vychází na labelu Indies MG digitálně ale i ve velkoryse pojatém provedení barevného dvouvinylu s krásným obalem, který obsahuje i texty všech písní. Jedná se dokonce o první vinyl v bohaté diskografii kapely. Základem výtvarného zpracování je obraz Petra Síse, s nímž kapela spolupracovala i na minulých albech, stejně jako s grafiky Karlem Halounem a Luďkem Kubíkem, kteří Sísův motiv z knihy Pilot a Malý princ dále zpracovali a rozvedli. A najdeme zde i fotografii kapely od Bohdana Holomíčka z doby minulé i současné.

Úplněk přináší místy svižný, místy zadumaný „tabulkovský“ průřez dvaadvaceti písní ze všech šesti alb, od Míst častých zjevení (1992) až po Noc ozvěn (2008), kde uslyšíte nejenom hity jako Gabréta, Eliška a vítr či Fabián, ale i málem ztracené perly jako Zabloudíme nebo Malvína z Bretaně. Křest alba proběhne 18. října v Brně v prostoru Leitnerka, kde jej pokřtí sám vydavatel Miloš Gruber a 22. října v Malostranské besedě v Praze, kde bude kmotrem kastelán Valdštejnské lodžie a dlouholetý spolupracovník kapely Jiří Vydra.

Světový jazz u Vltavy!

Ve spolupráci s městskou částí Prahy 5 připravil smíchovský klub Jazz Dock prestižní hudební přehlídku Jazz On5. Během devíti večerů se na pódiu u Vltavy vystřídají takové světové hvězdy, jako jsou Mike Stern, japonská zpěvačka Yumi Ito, americký pianista Kevin Hays s bubeníkem Billy Hartem nebo držitel ceny Grammy Taylor Eigsti.

 

„Stylově bude Jazz On5 pestrobarevnou mozaikou, ve které si každý divák nalezne svůj díl hudby. Zazní moderní jazz, fusion, crossover, electro nebo latino,“ říká o festivalu, který se uskuteční ve dnech 1. – 9. listopadu, manažer Jazz Docku Jakub Lederer.

 

O zahájení přehlídky se postará jeho největší hvězda – světově uznávaný kytarista a skladatel Mike Stern. Do Prahy s sebou přiváží exkluzivní kapelu, která Vás uhrane svojí energií, sehraností a hráčskou virtuozitou!

 

Dalším zahraničním bonbónkem je koncert pianisty Kevina Hayse, který patří již více než dvě dekády mezi elitní hráče světového jazzu. Jeho nejnovější triová nahrávka Bridges s kontrabasistou Benem Streetem a legendárním bubeníkem Billy Hartem obsahuje zbrusu nové skladby a písně od Harta, Miltona Nascimenta, Beatles, Waynea Shortera a Billa Frisella. A přesně na tuto sestavu se můžeme těšit také v Jazz Docku!

 

Něžné tóny přiveze k Vltavě originální zpěvačka, klavíristka a skladatelka Yumi Ito, která v Jazz Docku zahraje vůbec poprvé. Její tvorba zahrnuje jazz, art-pop, elektroniku, volnou improvizaci a neoklasickou hudbu, a všechny tyto styly neokázale spojuje v originální, naléhavou a autentickou hudbu.

 

Posledními velkými zahraničními jmény budou muzikanti, kteří přijedou na samotný závěr festivalu společně s držitelem ceny Grammy, klavíristou a skladatelem Taylorem Eigstim. Jeho kapelu snů tvoří zpěvačka Gretchen Parlato, saxofonista Ben Wendel a kontrabasista a zpěvák Casey Abrams.

 

Českou hudební scénu budou na festivalu zastupovat například kapely Zorba Že Ja Buddha, November 2nd nebo kvartet Nikol Bókové. V průběhu festivalu pokřtí své nové album významný kontrabasista Jaromír Honzák a dočkáme se také večera, který budou poctou nesmrtelnému Milesi Davisovi.

 

Podrobný program naleznete na webu Jazz Docku: https://www.jazzdock.cz/cs/festival/jazz-on5-6

 

SEZNAM KONCERTŮ:

🎷 Mike Stern Band (USA) – 01. 11. / 20:00

🎷 November 2nd – 02. 11. / 19:00

🎷 Michito Sanchez & Czechiando – 02. 11. / 22:00

🎷 Nikol Bóková Quartet – 03. 11. / 20:00

🎷 Jaromír Honzák Quartet: Křest CD – 04. 11. / 20:00

🎷 Hip-Hop Drum & Bass Workshop – 05. 11. / 13:00

🎷 Zorba Že Ja Buddha – 05. 11. / 20:00

🎷 Kevin Hays Trio ft. Ben Street & Billy Hart – 06. 11. / 20:00

🎷 Yumi Ito – 07. 11. / 20:00

🎷 Tribute To Miles Davis – 08. 11. / 20:00

🎷 Taylor Eigsti ft. Gretchen Parlato, Casey Abrams & Ben Wendel – 09. 11. / 20:00

 

 

Islandští Sigur Rós odehrají v Praze dva unikátní koncerty se symfonickým orchestrem

Melancholická a táhlá hudba z mrazivého Islandu protkaná jemným falzetem frontmana Jónsího se po třech letech vrátí do České republiky. Dva koncerty v pražském Kongresovém centru odehrají velikáni Sigur Rós 3. a 4. září 2025 za doprovodu Českého národního symfonického orchestru.

V průběhu času se kapela stala emblematickou pro špičkovou hudbu ze severského ostrova. Od vydání prvního alba letos uplynulo neuvěřitelných třicet let, poslední deska kapely nazvaná ATTA vyšla loni a sklidila ohlas kritiky i fanoušků. Sigur Rós nyní působí v sestavě, která se ustálila na třech klíčových členech, jsou jimi Jón Þór „Jónsi“ Birgisson, Georg „Goggi“ Hólm a Kjartan “Kjarri” Sveinsson, který se do kapely před lety znovu vrátil.

Nadcházející turné kapely je v určitém ohledu unikátní. Sigur Rós zahrají písně z nového alba, ale i průřez svojí starší tvorbou, to vše za doprovodu Českého národního symfonického orchestru. Dokonalé splynutí islandské melancholie s orchestrální aranží přinese nevšední zážitek pro všechny hudební fanoušky.

Vstupenky budou v prodeji v sítích Ticketmaster a Goout od 18. října 2024.

Jazzmani na Rabštejně: držitel tří Grammy zahraje v Kostelci nad Orlicí

Světově známá hvězda jazzu, John Daversa, zahraje v rámci Evropského turné i v České republice. Kde? Ve víceméně komorním prostředí vyhlášeného klubu Rabštejn v Kostelci nad Orlicí v rámci cyklu Jazzmani na Rabštejně. Podpoří ho slovenská špička jazzové scény AMC Trio Plus a dva předskokané. Nabitý hudební večer proběhne 19. října 2024.

 

„Tento večer, koncipovaný do tří hlavních částí, bude vskutku hudební lahůdkou. Muzikanta tak zvučného jména člověk nepotká každý den,“ komentuje Marta Klimešová, ředitelka klubu.

 

Za koncerty v rámci cyklu JAZZMANI NA RABŠTEJNĚ se do jazzově laděného prostředí sjíždějí milovníci hudby ze širokého okolí. V Kostelci nad Orlicí má již AMC Trio svou stálou vyhlášenou jazzovou základnu, fanoušci je při příjezdu chodí uvítat. V roce 2015 dokonce AMC Trio s Billem Evansem a „Patchesem“ Stewartem na Rabštejně pokřtilo svou novou desku.

 

Čím to, že v Kostelci nad Orlicí tak často vítají ty největší osobnosti světového jazzu?

„S AMC Triem nás pojí dlouholeté přátelství. Jejich hudba je velice bezprostřední a odráží původ inspirace, skromnost a myšlenky všech členů tria. Také díky tomu jsme si padli do noty,“ dodává se smíchem Marta Klimešová.

 

Večer z cyklu Jazzmani na Rabštejně je doprovázen stálou výstavou jazzové fotografie velice uznávaného umělce, držitele americké prestižní Jazz Journalist Award, Patricka Marka. Vystavena je samozřejmě i podepsaná vítězná fotografie.

 

AMC Trio+ vynikající jak ve slovenském, tak v evropském jazzovém měřítku, je známé svou vysokou interpretační úrovní a specifickou melodičností svých autorských skladeb. Často experimentují s jemnými fúzemi a prolínáním žánrů. Během posledních let se k triu připojil Samuel Marinčák, kytarista z mnichovské Carl Maria von Weber Hochschule.

 

John Daversa je držitel tří cen Grammy a dokonce šestkrát byl na ni nominován. Spontánní nahrávky poskytne Daversovo politicky angažované album svobody, které bylo oceněno ve třech různých kategoriích. Za skladbu „Don’t Fence Me In“ drží titul „Nejlepší improvizované sólo“. Je držitelem mnoha dalších ocenění, např. Frost Award nebo Italian Heritage Award. Zahrál si s Fionou Apple, Andrém Crouchem, Dr. Dre, Herbiem Hancockem a dalšími desítkami světových umělců.

 

Nejen, že je John Daversa skvělým trumpetistou, aranžérem a excelentním pedagogem, vyniká také ve hře na Electronic valve instrument (EVI). Co ho k tomu přivedlo?

„Viděl jsem Michaela Breckera, jak na EVI v ’80 hraje. Uhranulo mě množství barev zvuků nástroje a citlivost podobná té u lesního rohu, s plnou kontrolou dechu a dynamiky v rozsahu osmi oktáv. Vypadalo to jako hlas bez hranic, a od té doby se to stalo mým hlasem,“ říká John Daversa.

 

Posluchače přivedou do varu hned dva předskokané. Pražský TK Kvintet, složený ze studentů Konzervatoře Jaroslava Ježka, uvede mix hudebních fúzí. Po něm to rozbalí známý Mladý Týnišťský Bigband pod vedením Pavla Plašila. Večerem posluchače provede Marta Klimešová.

Droga. Cesta. Identita: Performativní site specific inscenace na Palmovce

Produkční platforma Rekultur uvede 8. 11. 2024 v Synagoze na Palmovce diskuzní a performativní site specific Droga. Cesta. Identita tematicky vycházející z románu Morfium polského autora Szczepana Twardocha

 

Na motivy zmíněného románu vznikne v roce 2025 v rámci platformy Rekultur multižánrová inscenace. Kniha popisuje výsek života Varšavana Konstantina Willemanna, který nechce být Polákem ani Němcem. Touží jenom po lahvičce morfia a po životě plném luxusu, žen, drog a alkoholu. Tento antihrdina se však střetává s realitou prvních týdnů druhé světové války. Dědictví předků různých jazyků a národností zatížené potřebou volby jednoznačné identity a zároveň touha po předválečném způsobu života na něj působí jako mlýnské kameny.

Droga. Cesta. Identita je tak jakýmsi předvojem inscenace, výzkumnou laboratoří a snad i obzor rozšiřujícím nástrojem v podobě diskuze s erudovanými odborníky a scénických i hudebních fragmentů v podání Dany Markové a Václava Marholda.

Slovo Droga má z lingvistického česko-polského hlediska 2 významy. Ten český odkazuje k morfiu a dalším závislostem hlavního (anti)hrdiny. V polštině zase slovo droga znamená cesta, po které zmíněný kráčí. Bilingvní název také odkazuje ke složitosti našeho geopolitického regionu, ve kterém velice jednoduše dochází ke konfliktům a nedorozuměním, a to i přesto, že k sobě máme v různých aspektech velice blízko.

“V centru zájmu podzimního bloku a připravované inscenace stojí identita: národní, lidská. Pro mne jako člověka, který pochází z polského Slezska a který se odstěhoval do jiné země, je toto téma osobní celoživotní otázkou. Stojím teď před příležitostí prozkoumat jeho potenciál skrze slovo, zvuk, hudbu, live video, práci se světlem či objektem. Zároveň mne zajímá, jak lze dosáhnout propojení teoretické perspektivy s uměleckou do jednoho celistvého večera. Věřím, že pořad může být v dnešní napjaté sociologické a geopolitické situaci přínosný pro široké publikum,” říká Ewa Zembok, režisérka programu i budoucí inscenace.

První ze dvou diskuzně-performativních bloků proběhne 13. 10. v 19:30 a ponese tematický podtitul „Pod tíhou identity“.

 

Na základě podnětů vycházejících z románu se budeme zabývat fenoménem národní identity a jejími projevy konkrétně ve středoevropském prostoru. Společně s komparativním historikem, autorem publikace České a polské hledání identity Milanem Scholzem a historikem z Ústavu pro studium totalitních režimů Liborem Svobodou prozkoumáme položené otázky vycházející ze středoevropského fenoménu a snad skrze ně pochopíme i širší evropský kontext formovaný historií stovek národních identit.

 

Druhý blok proběhne 8. 11. v 19:30 a ponese tematický podtitul “Závislost na identitě”.

V tomto bloku se budeme zabývat identitou člověka v její bazální, dalo by se říct až animální podobě. Přestože ji společenské konstrukty nepochybně ovlivňují, je silně navázána na jedince, přírodu, intuici a bezprostřední jednání.

Společně se socioložkou z Akademie věd Klárou Plecitou a polsko-českým bohemistou Marcinem Filipowiczem se zaměříme na otázky svobody lidské identity ve vztahu k okolí a nevyhnutelně se dotkneme i teritoria, jazyku, historie, kultury a jejich vlivu na utváření lidské identity.

 

režie: Ewa Zembok

dramaturgie: Matouš Danzer

moderuje: Jan Jiřík

účinkují: Dana Marková, Václav Marhold, Lidya Arinna Emir

výtvarné řešení: Jana Hauskrechtová, Alexandra Gnidiak, Jaro Repka

 

Událost na Facebooku najdete zde.

Vstupenky k zakoupení zde.

Vladimír Merta a Ondřej Fencl vyrážejí na podzimní česko-slovenské turné

Základní kámen českého písničkářství, osmasedmdesátník Vladimír Merta a bezmála dvakrát mladší klavírista a kytarista Ondřej Fencl se po kapelních dobrodružstvích vracejí zpátky ke komornímu koncertování v duu. První část turné proběhne v říjnu, druhá pak na jaře.

Podzimní část:
15.10. Bratislava (SK), V-klub
16.10. Nitra (SK), Music a Kaffe
17.10. Prešov, Stromoradie
16.10. Žilina (SK), Smer klub 77
19.10. Nové mesto nad Váhom (SK), Blue Note
2.11. Turnov, KC – básníci ticha

Hlavní postavou je bezesporu veterán Merta, který velmi potěšil aktuálním svěžím albem České sny, na němž znovu dokázal, že nepatří do starého železa a má co říct nejen skrz své dávné hymny. Právě tyto kultovní songy ze 70. a 80. let jsou ovšem základem setlistu nastávající šňůry Zazní  mimo jiné Astrolog, Omamná květina, Chtít chytit vítr, Vzdálené výstřely, K pětadvaceti, Začouzené sklíčko, Harmonie doprovázené střídavě klavírem a druhou kytarou.

Symbióza Merta-Fencl vykrystalizovala z hudebního setkání, vlastně z omylu. „Ondřej napsal email, že by mi rád poslal desku jeho kapely Hromosvod. Já si ho s někým spletl a odpověděl jsem: přijď večer do Kaštanu, mám tam koncert, přidej se,“ vzpomíná Merta na iniciační zážitek z jara 2011. „Hráli jsme bez zkoušení hodinu. To se může stát leda tak Dylanovi. Nebo mně.“ Nadšeně přijaté vystoupení pak vyústilo do třináct let trvající spolupráce čítající dobré tři stovky koncertů.

„Po dlouhém období v triu s Honzou Hrubým, případně s celou kapelou Hromosvod za zády jsme se vrátili k písničkářskému, niternějšímu podání jen ve dvou, tedy tak, jak jsme spolu začínali,“ doplňuje Ondřej Fencl. „Těším se zejména na slovenskou část turné, která bude určitě jako vždy dobrodružstvím zdaleka nejen hudebním. S Vláďou je to na cestách vždycky dynamické – výšlapy, bloudění, „golf“, nenadálí hosté, návštěvy rozličných dobrodruhů a kumštýřů… bude to jízda“

VLADIMÍR MERTA

Vladimír Metra se narodil 20. 1. 1946 v Praze. Vystudoval architekturu na ČVUT, poté ještě na FAMU, absolvoval scénaristiku a režii, jeho absolventský film na motivy povídek Oty Pavla Smrt krásných srnců byl za komunismu kultovní záležitostí.

Během studijního pobytu ve Francii začal koncem šedesátých let skládat vlastní písně, první LP deska Ballades de Prague vyšla více méně náhodou v roce 1969 u francouzské společnosti Vogue (dnes má mezi sběrateli cenu zlata).

Další možnosti silně omezila represe režimu, Merta s přestávkami koncertoval, publikoval a pokoušel se o vlastní filmařské projekty, byť oficiálními místy nepodporován.

V sedmdesátých a osmdesátých letech se stal nedotknutelnou písničkářskou ikonou. Prakticky kolem všeho, na co sáhl, vedla zdejší kritika oslavné tance. Básnické texty, ojedinělá hra na kytaru a písně jako Chtít chytit vítr nebo Omamná květina pravdy vynesly Mertovi statut svojského muzikanta, který se nenechá nikým svázat.

Na první oficiální domácí album si musel počkat až do roku 1978, o deset let později vyšlo syrové dvoj-LP s živým záznamem koncertu v Malostranské besedě, kde nechybí ani Praha magická.

Po letech čekání následovalo CD Filmy v hlavě, jímž Merta stvrdil svou roli intelektuála naprosto nezapadajícího do černobílé schematičnosti společenských poměrů.

Z množství dalších aktivit zmiňme spolupráci se souborem židovských písní Mišpacha, barokní a renesanční hudbu s Janou Lewitovou, kooperaci s Mišíkovými Etc…, která vyústila v nezvykle zpěvné CD Ponorná řeka (2011), řadová alba Domilováno (2013) a Imagena (2014) s Davidem Landštofem, Ondřejem Fenclem, Josefem Štěpánkem a dalšími elitními muzikanty v doprovodné studiové kapele… a aktuálně v sólové, bytostně „mertovské“ České sny (2024).

Více na www.vladimirmerta.cz

sinekfilmizle.com