Shakespearovy sonety soulově

Součástí Dnů Varšavy v Praze byl 23. 9. v Dejvickém divadle koncert zpěváka, skladatele, klavíristy a kapelníka Stanisłava Sojky (1959), od konce sedmdesátých let, kdy opustil jazzrockovou formaci Extra Ball, jeden z nejpopulárnějších zpěváků Polska. Ovlivněn osobními zážitky s jeho jazzovou… Číst dál...

Minirecenze: Chuť jazzu tuzemáku (8)

Začalo to jazzrockem. Do té doby bývalo přirozené, že skupina se jmenuje podle kapelníka. Hráli s ním his boys či orchestra v éře swingu, případně ,stádo‘ (klarinetisty Woodyho Hermana). Moderní jazz důležitost kapelníka stvrdil, takže tria, kvarteta, kvinteta atd. byla samozřejmě křtěna jeho jménem. Také byl každému hned jasný počet… Číst dál...

Doug Wimbish: CinemaSonics

Jeden z nejuznávanějších současných baskytaristů, Američan Doug Wimbish, je známý především jako člen rockových Living Colour. Právě však vydal sólové album, které natočil ve studiu Sono v Nouzově nedaleko Prahy. A mimo jiné i s českými muzikanty. Výsledkem, na kterém se kromě práce českých zvukařů Milana Cimfeho,… Číst dál...

SHQ – Karel Velebný & Company

Mluvíme-li o spolutvůrcích našeho moderního jazzu, musíme skloňovat především jména Karel Krautgartner, Luděk Hulan, Karel Velebný. A jedním dechem s nimi spojené pojmy Studio 5, Jazzový orchestr čs. rozhlasu, po rozpadu Studia 5 následnické Hulanovo Jazzové studio a Velebného S+H Kvartet. Nyní je k mání album… Číst dál...

Mathias Eick: The Door

Vydat v osmadvaceti letech desku na prestižním mnichovském labelu ECM je v jazzovém světě událostí a zároveň snem každého muzikanta. Pro norského trumpetistu Mathiase Eicka vedla cesta k debutovému THE DOOR (ECM, 2008, 49:19) skrz časté hostování v kapelách Jacoba Younga, Manu Katchého nebo na nedocěněném… Číst dál...

Jazz do regionů pokračuje

Už třetí rok pořádá agentura Art Brno nesmírně záslužný cyklus turné Jazz do regionů, který má za cíl okrajový žánr dostat na místa, která jsou často doposud jazzem nedotčena. Projekt je zaměřen na moderní a soudobý jazz, české a nyní částečně i zahraniční hudební kluby a vycházející hvězdy domácího a středoevropského… Číst dál...

Přistupovat k hudbě přímočaře a instinktivně

Někdy jako by čas utíkal v jiných intervalech. Vždyť to nejsou ani dva roky, kdy se každou chvíli náhle vyřítil na kole zpoza některého pražského rohu… Virtuózní mladý pianista a skladatel Vojtěch Procházka (27) však za tuto krátkou dobu stihl nejen opsat podstatný hudební vývoj od jazzu směrem k pomezí vážné hudby,… Číst dál...

Cassandra Wilson: Loverly

Když Cassandra Wilson začala v polovině 80. let natáčet desky, byla často srovnávána s jazzovou zpěvačkou Betty Carter. Podle většiny jejích nahrávek se skutečně zdálo, že má namířeno do mainstreamu. Velkou část jejího repertoáru tvořily standardy, obecně označované za jazzové, byť přečasto vycházející z meziválečné americké… Číst dál...

Saxophone Summit: Seraphic Light

Název sdružení Saxophone Summit může znít leckomu velkohubě, ale výsledek tomuto ,setkání na nejvyšší úrovni‘ odpovídá. Vymysleli jej před časem tři saxofonoví mistři v nejlepších jazzmanských letech Joe Lovano, Michael Brecker a Dave Liebman a natočili výborné album Gathering Of Spirits. Poté, co prostředně jmenovaný vloni… Číst dál...

Florian Ross: Eight Ball & White Horse

Opakující se vznik nových komb či big bandů složených z mladé generace jazzmanů a vycházejících z moderního jazzu je jev, který signalizuje aktuální a budoucí životaschopnost celé scény více než experimentální proudy. Lze to v současnosti pozorovat dokonce také u nás. Přestože nevím, jak českého… Číst dál...