Crewdson místo bible

Jméno amerického fotografa Gregoryho Crewdsona se zabydlelo v českých médiích teprve před několika týdny, až v souvislosti s bohatou retrospektivou, kterou ve svých sálech od konce března do konce května hostí pražská galerie Rudolfinum. Ta se už víc než dekádu zaměřuje – a to právě zejména při výběru fotografických expozic, méně při volbě výstav malířských – na umělce, kteří z různých úhlů ohledávají a zkoumají téma lidské identity, resp. její možnosti a meze. Jak svědčí dva extrémy, které výstavní síň prezentovala v minulé dekádě, děje se tak konstruktivně i destruktivně: na jedné straně tu byla představena jedinečně vyprofilovaná a magicky stylizovaná obrazná řeč Cindy Sherman, která se k divákovi důvěrně vztahuje skrze své rozmanité masky, převleky a role, vždy ,obalena‘ vrstvou odkazů k novodobým i prvotním mýtům – a na straně druhé galerie nabídla též ukázku naprosté výrazové impotence, s níž své odevzdaně pózující bezpříznakové objekty zachytila Rineke Dijkstra.
Jít do Rudolfina na Crewdsona tedy může být do jisté míry sázka, i když jeho osobní příběh leccos napoví: narodil se v roce 1962 v New Yorku, v mládí hrál v punkové kapele, která „vyprodávala newyorské kluby s hitem Let Me Take Your Foto“; poté absolvoval fotografii na univerzitě v Yale, kde „působí od roku 1993 jako profesor“. Své dílo systematicky rozvíjí od poloviny 80. let, zprvu v černobílých, dnes výhradně barevných cyklech stále pečlivěji a důmyslněji aranžovaných záběrů – a na pražské výstavě prý žádný podstatný z nich nechybí. Čili Crewdsonovo téma, které průvodní leták pojmenovává s maximem svůdnosti a neuchopitelnosti jako hledání „neuróz, obav a tajných tužeb společnosti“, tu je vyslovováno ve vší své intenzitě.
Drama začíná hned v přízemních sálech galerie, kde na stěnách visí série černobílých záběrů z nadhledu, snímaných jakoby z nejvyššího stromu v okolí: místem je americké předměstí, silnice obklopená řadami sterilních chatek, cizích a studených buněk, jejichž artificiální obyvatelé se svými prázdnými pohledy vpíjejí do epicentra, z nějž se náhle šíří vlny neklidu – jednou je spouštěčem této disharmonie zatoulaný medvěd, jindy havárie, požár či nenadálá mdloba. A přestože se v těch aranžovaných konstelacích evidentně cosi odehrává, dochází k jakýmsi pohybům, jsou to scény šíleného ticha, metafyzického prázdna a zoufalství. Neděje se tu totiž zhola nic, všechno pouze nekonečně trvá: vztahy mezi aktéry neexistují, žádná z postav se neodváží prohlédnout skrz bublinu existenciálního smutku, do níž je zakleta, natož z ní vystoupit; vězí v troskách amerického snu daleko hlouběji než osamělé kavárenské pijačky a ženy Edwarda Hoppera, jež se v prázdných hotelových pokojích svlékají pro nikoho.
To, co je v přízemí zaznamenáno z odstupu, resp. z výše, se v sálech prvního patra otvírá zblízka, rozkrývá se v naturalistickém detailu, větším formátu a útočné barvě. Crewdson se postupem času vypracoval v autora precizních záběrů komponovaných a realizovaných několik dní, ba týdnů; jejich povaha je zřejmě divadelní či spíše filmová, a to nejen proto, že fotograf v jedné ze sérií svých modelových scén angažoval reálné hollywoodské herce a jinde se vyznává z obdivu k režisérskému mistrovství Alfreda Hitchcocka. Jeho snímky jsou totiž sám generátor příběhů, které se mohly stát, právě se kdesi mimo záběr dějí anebo se k nim schyluje: co část fotografie, to tušená událost, co gesto či postoj aktérů, to symbolický odkaz – jako by jediná z těchto vizuálních zpráv do sebe za pomoci dovedné autorovy práce se skrýváním a zmnožováním klíčových motivů ,svinula‘ několik filmů naráz. A to filmů v jádru antiromantických, nádechu víc lynchovského než hitchcockovského: ty výjevy totiž nikdy nelze lapit do sítí rozumu, objasnit je – jejich černé jádro divákovi neustále uniká, jejich interpretace je svůdná, ale vratká.
Na první pohled se Crewdsonovy snímky mohou jevit jako příkladné studie existenciální prázdnoty, již známe z literatury a filozofi e od Sartra či Camuse: jako příběhy loutek, které divákovi bez zájmu tlumočí své zprávy z nicoty, z cizoty svých vyhaslých existencí;s tváří bez výrazu, vodnatýma očima, zhrouceným gestem a zvadlým tělem. Víc odkrývají až v druhém, třetím plánu. Uhrančivá je v tomto smyslu trojice snímků, které bychom neváhali seřadit jako trilogii. První je záběr křižovatky, na níž se setkali dva čekající: muž za volantem svého vozu a těhotná žena stojící na přechodu – oba dva, zamčeni hluboko v sobě, odevzdaně přihlížejí, až jim mechanismus semaforu udělí právo k pohybu, právo k životu. Druhým snímkem je takřka iniciační scéna, v níž mladé děvče, školačka, vstřícně hledí do prosvětlené noci, odkud jí kyne opuštěný školní autobus, zatímco její rodiče klimbají v křeslech před blikotající obrazovkou televize. A fotografie třetí: muž středních let, po pás v jámě, lehce vytřeštěný, nepřítomný pohled, kolem sebe desítku kufrů a krabic – svoji minulost vyhrabanou a poházenou uprostřed lesa.
Fotografie Gregoryho Crewdsona samozřejmě působí nereálně, jejich hodnota není dokumentární – tyto záběry jsou ryze esenciální, jde o jakási shrnutí klíčových motivů; shrnutí, která toho dokladují o tématech v podvědomí současné Ameriky snad až příliš mnoho: kolik se tu zračí děsu z přijetí vlastní dospělosti, kolik tu přežívá tmářských bludů o zlu těla, jak mohutně rozkymácená národní identita tu dává nahlédnout do největší hloubi svého nitra. Spíš Crewdsonovými snímky by George Bush ml. měl dennodenně intenzivně listovat namísto Bible…
5_crewdson_místo(P. S.: Crewdsonova punková kapela se jmenovala The Speedies; na serveru YouTube.com je song Let Me Take Your Foto ke shlédnutí. Kdo má rád raný britský punk, zejména The Adicts, 999 nebo The Adverts, přijde si na své.)

Přidat komentář

sinekfilmizle.com