Spiritualities: Three Contemporary Portrayals of Transcendence and Beliefs

Jakub Jansa, Melanie Bonajo, Priscilla Telmon & Vincent Moon MeetFactory, Praha, 25. 5. – 16. 8. 2020

Rothkovi kunsthistorie připisuje schopnost skrze obrazy zprostředkovávat spiritualitu, nahlížet vlastní nitro a zkoumat skryté emoce. Kontemplativním pozorováním abstraktního prostoru „uvnitř“ malby (ale i pobýváním v její bezprostřední blízkosti) opouštíme běžné struktury našeho verbalizujícího rácia, rozplýváme se v auře barev. Osobně svou spiritualitu vnímám naopak v souvislosti se zvnitřněním, oproštěním se od smyslových vjemů a malba, respektive dívání se na obraz, mi nikdy neposkytla tento druh zkušenosti. Kdybych ovšem měla mluvit o médiu schopném mě posunout za práh každodenního vnímání, půjdu si pro povznášející zážitek spíše do světa zvuku a hudby. Anebo na výstavu Spiritualities do pražské MeetFactory.

Právě o tomto přesně výstava je. Mozaika autenticity z hlediska subjektivního prožitku, různorodosti vnímání a snaha o sdílení nepřenosného – našeho vnitřního světa. Tři oddělené kóje autorských videoinstalací v prostoru, jehož architektura jde pocitu sakrality rozhodně naproti, si naštěstí neklade ambici nás poučit nebo osvítit.

Přináší nezávislá svědectví duchovního prožitku. V úvodu, vedena zvuky instalace, nalézám za oponou velkoformátový triptych francouzského tvůrčího dua Priscilly Telmon a Vincenta Moona, vytvořený z kolážově poskládaných dokumentárních snímků věnujících se podobám spirituality v současné Brazílii, kde je diverzita prožívání náboženského vytržení opravdu veliká. Mísí se zde křesťanství s animismem, new age tendencemi, původními kulty i zanesenými vlivy afro-brazilských obyvatel, které sem dostal kolonialismus. Bez dalších návodných interpretací shlížíme z balkonku na obrazy vřavy davové náboženské extáze, napětí a smutek, hořkost a bolest prožívanou v empatii při reprodukované Křížové cestě. Dalším kanálem právě doznívá obřad setkání s duchy, šaman těžce oddechuje na pokraji fyzického vyčerpání. V třetím obraze zrovna probleskuje dopadající světlo na noční hladinu řeky. Mír noci. Svíčky dávají tušit několik mlčenlivých postav v potemnělé místnosti. Monumentalita, pokora, pravdivost. To jsou slova, která mě napadají.

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu