Sbírat mladé umělkyně a umělce v době jejich studií či krátce po nich může být sázka na nejistotu. Doufáte, že se jejich talent časem zúročí, nebo vás prostě osloví konkrétní dílo a chcete autora podpořit. Právě na této hranici intuice a zvídavosti se pohybuje skupina přátel, která stojí za sbírkou fivewords. Její část nyní představuje kurátorka Valérie Horváth na výstavě Tušení nespatřeného.
Název výstavy odkazuje nejen k ústřednímu obrazu Karolíny Šulcové, ale i k samotné filozofii sbírky, k víře v potenciál, který se teprve rodí. Sbírat to, co je zatím nehotové, nevyzkoušené, co se právě formuje, znamená mít odvahu důvěřovat tušení. Fivewords hledají ryzost nezatíženou obsáhlými biografiemi či katalogovými záznamy.
Za názvem fivewords stojí pětice přátel – Pavel Hron, Vladimír Pešek, Jan Sisr, Antonín Tesař a Petr Tošner – ke kterým se nedávno přidal i šestý člen. Zrod sbírky sahá do roku 2021, kdy se začali pravidelně setkávat v Lajce na Letné, jen pár kroků od Akademie výtvarných umění. Z debat po návštěvách klauzur vzešla myšlenka založit vlastní sbírku současného umění, zaměřenou na nejmladší autory, především na závěsnou malbu, kresbu a grafiku. Dnes společná sbírka čítá přibližně osmdesát děl od více než dvaceti autorů a autorek, převážně malířů a grafických umělců.
Fivewords představuje model aktivního sběratelství. Jeho cílem není vlastnit (a to navíc jen podíl z každého díla), ale sdílet, objevovat a představovat. Každé dva roky vydávají katalog a usilují o to, aby jejich sbírka byla vidět, na výstavách, jako je tato v Magnus Art, nebo dříve na zámku v Moravské Třebové a v pražském Operu. Soukromá expozice doma je pro ně spíše bonusem než cílem. Spojuje je touha po dobrodružství jiného druhu, po objevování současného umění ne z pozice profesionálních kurátorů, ale nadšených objevitelů.
Instalace, která ukazuje pouze část sbírky, odkazuje ke školním klauzurám. Černé dřevěné konstrukce, papírové popisky přilepené ke zdi a civilní aranžmá vytvářejí přirozený kontext, v němž se mohou jednotlivá díla volně nadechnout. Zaujmou například práce Davida Čumala, jehož výstavu lze aktuálně vidět také v Galerii moderního umění v Hradci Králové, Jánose Vámose, jednoho z prvních autorů, které fivewords oslovili těsně po pandemii, jehož tvorba vyrůstala z bezprostředního okolí a potřeby zachytit všední realitu ztišeného času, dále Ilony Koroman či Samuela Kollárika.
Sbírka fivewords přitom není jen souborem obrazů, ale sdíleným projektem, který doslova žije v domácnostech svých zakladatelů. Obrazy putují mezi byty, stávají se součástí každodennosti a vytvářejí dialog mezi životem a uměním. Výstava Tušení nespatřeného je tak nejen průřezem tvorby nejmladší generace, ale i poetickou metaforou samotného sběratelského aktu. Ukazuje, že umění může být dobrodružstvím sdíleným mezi přáteli i generacemi a že největší hodnota často tkví právě v tom, co je zatím neviditelné, přesto tušené.