 Japonský tanečník Min Tanaka vystoupil v Čechách poprvé v roce 1984, pro malou skupinu zasvěcených diváků. Od devadesátých let spolupracuje s pražským  divadlem Archa, kde také vznikla jeho nová choreografie Tělo, uvedená prvně v červnu 2017. Min Tanaka v ní vystupuje spolu s osmi tanečnicemi. A zatímco mezi dívkami se odehrávají – leckdy spíš zuří – vztahy, samotný Min Tanaka prochází scénou jako záhadná mužská postava, válečník a referenční bod ženského světa zároveň. Vyjadřuje se náznakem, gesticky, záhadně – podobně jako při našem rozhovoru. Min Tanaka odpovídal laskavě, ale velmi úsporně. Zvláštně to korespondovalo s jeho vlídnou tváří, která mi připomněla hned několik českých přátel najednou. O fyzickou podobu nešlo. O jakousi vnitřní souvislost s někým/něčím dobře známým ano.
Japonský tanečník Min Tanaka vystoupil v Čechách poprvé v roce 1984, pro malou skupinu zasvěcených diváků. Od devadesátých let spolupracuje s pražským  divadlem Archa, kde také vznikla jeho nová choreografie Tělo, uvedená prvně v červnu 2017. Min Tanaka v ní vystupuje spolu s osmi tanečnicemi. A zatímco mezi dívkami se odehrávají – leckdy spíš zuří – vztahy, samotný Min Tanaka prochází scénou jako záhadná mužská postava, válečník a referenční bod ženského světa zároveň. Vyjadřuje se náznakem, gesticky, záhadně – podobně jako při našem rozhovoru. Min Tanaka odpovídal laskavě, ale velmi úsporně. Zvláštně to korespondovalo s jeho vlídnou tváří, která mi připomněla hned několik českých přátel najednou. O fyzickou podobu nešlo. O jakousi vnitřní souvislost s někým/něčím dobře známým ano.
 Proč se vaše nové dílo jmenuje právě Tělo? Vy jste přece pracoval s tělem ve všech svých představeních?
Proč se vaše nové dílo jmenuje právě Tělo? Vy jste přece pracoval s tělem ve všech svých představeních?
Pro mě nastal ten pravý čas, abych nové představení pojmenoval právě takhle: Tělo. Protože tělo – to je moje první slovo. V těle jsem se narodil. Tělo – to jsem já. Tělo mi umožňuje, abych zůstal naživu. Z těla nemůžu odejít. Ale tohle tělo má své meze, během historie spousty lidí zmizely, tedy přišli o svá těla, protože je například někdo zabil. I v dnešní společnosti si lidé jenom kvůli tělu navzájem ztěžují život.  Takže je opravdu čas zeptat se: Co znamená tělo pro lidskou bytost? – Přesně to chci svým představením říct.
Proč jste angažoval tanečnice a ne tanečníky?
To je velmi jednoduché. Udělal jsem v Praze konkurs a potkal jsem se tady se spoustou zájemců, ale spíše dívek; jak se zdá, tak tanečníky-muže to moc nezajímalo. A pak jsem si uvědomil, že mi z výběru vycházejí jenom dívky. A kvůli nim jsem možná postavil tuto hru právě takhle. Možná vypráví také o dějinách ženy. I ženy jsou součástí lidského kmene, a když někde umírají muži, žen se to týká také. I ony zemřou. Ženy v minulosti umíraly – ne v bitvě, ale kvůli tomu, že společnost se chovala hloupě.
Takže je to také hra o ženách?
Ano.
 A začal jste ji připravovat až podle vybraných tanečnic? Takže to vlastně vyšlo…?
A začal jste ji připravovat až podle vybraných tanečnic? Takže to vlastně vyšlo…?
… od tanečnic.  Moje vedení zcela závisí na tanečnících. Bez tanečníků si nedokážu nic představit.
A máte na počátku alespoň nějakou představu, plán nebo strukturu?
(Úsměv.) Jak to říct? Od svého dětství jsem vůči společnosti cítil tak trochu vztek. A nikdy mě to doopravdy nepřešlo. Jenže – já nejsem politik, nejsem ani filozof, já jsem tanečník. A tak ten svůj vztek doopravdy uplatním jenom v tanci.
Co si myslíte o krutosti? Myslím, že řada scén v představení vyprávěla o ní.
Dnešní svět je opravdu bláznivý. Doslova pomatený. A zároveň velice křehký, všude. Jak se zdá, může za to jenom pár lidí nahoře: ti způsobují, kam svět směřuje – proč ale? Proč je lidé musejí následovat? Ti lidé zdola?
Shodneme se asi na tom, že politici jsou většinou muži. Souvisí tato skutečnost s tématem vaší hry?
Ano. A proč museli během historie muži a ženy zůstat v takhle nastaveném vztahu? Proč se to nikdy neotočilo vzhůru nohama? Někomu by taková výměna rolí připadala špatná, ale já si to nemyslím.
 Takže je čas na změnu?
Takže je čas na změnu?
Nevím. Nacházíme se v jednadvacátém století. Toto století mi ale připadá horší než to minulé. Ve všem. Všude se ustanovuje hierarchie. Všichni chtějí být slavní. Tanečníci také – proto přicházíme o skutečné tanečníky. Většina tanečníků chce totiž peníze a slavné jméno. Je to pomatené.  Já se dívám na věci úplně jinak. Pro mě je tanec daleko, daleko víc vzrušující než peníze a víc než sláva. Hledám odpovědi v něm.
 
