John Landis, John Belushi, Dan Aykroyd: Prolínání

John Landis je ateista, americký filmový režisér, scenárista, producent, příležitostný muzikant a herec. John Belushi byl veleúspěšný stand-up komik albánského původu, filmový herec s nezaměnitelným výrazem, ateista, alkoholik, narkoman a příležitostný muzikant. Dan Aykroyd je kanadský herec, scenárista, producent, nedostudovaný kriminalista, zapálený fanoušek UFO a paranormálních jevů, ateista, milovník jazzu a celoživotní domácí saxofonista. Všechno zde uvedené je pravda. Leda by to v některých momentech bylo mírně odlišné od pravdy. 

Divnost nad divnost, že se tato trojice poprvé profesionálně fyzicky potkala při natáčení mystifikační parodie na entou The Rutles: All You Need Is Cash (1978). Touto filmovou relikvií vyjevil scenárista a vícerežisér Eric Idle, letošní osmdesátník a tvůrčí pokladatel balvanu Monty Python’s Flying Circus, s pomocí amerického méněrežiséra a kameramana Garyho Weise, který mj. natočil vůbec první posmrtný dokument o Hendrixovi Jimi Hendrix (1973), režíroval 45 kousků Saturday Night Live včetně nejlepších skečů Belushiho s Aykroydem a objevil talent inteligentního humoru Steva Martina, jasnou a finální pravdu o The Beatles, ehm, samozřejmě The Rutles. John Landis se po svém nevalném, sotva béčkovém režijním debutu Banana Monster (Schlock, 1973) právě chystal na velký průnik do Hollywoodu s realizací scénáře The Kentucky Fried Movie (1977) od posléze veleúspěšné trojky David Zucker – Jim Abrahams – Jerry Zucker. Během těch několika natáčecích dnů The Rutles v Americe, resp. v NY, fungoval v koprodukčním štábu coby manažer lokací. Jistěže sledoval, ba slídil, jak se ta evropsky švihlá pravda dělá.

Příběh od 12 milionů dolarů a hora koksu

Film The Blues Brothers (1980) zůstává jednou z nejdivočejších, nejzábavnějších a nejenergičtějších hudebních komedií kinematografie, co i dnes v tomhle jiném světě nadchnou nové diváky. Mnohem víc fascinující než psaní dalšího recenzního rozboru je drama, které se odehrávalo mimo plátno a v zákulisí. 

Problematicky zamotaná historie přípravy a výroby filmu se skládá z divokých příběhů o Johnu Belushim, z obrovských zpoždění v harmonogramu, intenzivní války mezi hollywoodskými studii a Danu Aykroydovi (prý) trvalo šest měsíců, než napsal 324stránkový scénář. Byl tu však jeden drobný problém: Aykroyd do té doby nikdy žádný scénář k celovečernímu filmu nečetl, natož aby ho napsal.

U zrodu Blues Brothers stál hudební skeč, který Belushi s Aykroydem předvedli improvizovaně a živě v roce 1976 v pořadu Saturday Night Live. Tato scénka se stala natolik populární, že komediální dvojka předskakovala nejprve Stevu Martinovi v divadle Universal Amphitheater, pak na velekoncertě znovuzrozených Grateful Dead v sanfranciské aréně Winterland Ballroom, načež B&A podepsali smlouvu s Atlantic Records, u níž v roce 1978 vydali živě nahrané a posléze dvojitě platinové album Briefcase Full of Blues, které patří mezi nejprodávanější bluesová alba všech dob. Štěstí i prachy padaly z nebe. 

 

John Landis je ateista, americký filmový režisér, scen . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář