360 Sound: The Columbia Record Story

Historie labelu Columbia Records je neoddělitelně spjata s celou historií nahrávacího průmyslu jako takového. Ke svému letošnímu 125. výročí vstupu do hudebního byznysu si label nadělil sobě a nám zájemcům dárek ve formě erudovaně napsané a nádherně vypravené publikace popisující celou onu legendární story. Od skromných začátků jakožto American Graphophone Company až k současnému statutu jednoho z posledních skutečných gigantů nahrávacího průmyslu.

1_360_soundFirma, která za autora tohoto „sebeoslavného“ opusu chtěla z důvodu zachování objektivity pověřit někoho, kdo operuje zcela mimo kontext showbyznysu, nakonec oslovila profesora Seana Wilentze, slovutného historika z Princetonu a mimochodem jednoho z předních „dylanologů“. Jeho úkolem bylo příběh Columbia Records seriózně zhodnotit a fundovaně zasadit do širšího kontextu americké sociální a kulturní historie. Podmínka zadání přitom zněla, že rozsah by se měl pohybovat někde na hranici třiceti tisíc slov. To proto, že jako důležitá součást výpravné knihy bylo zamýšleno (také se tak stalo) uvedení unikátních a mnohdy dosud neznámých archivních fotografií z přebohaté stáje hvězd s Columbia Records zasmluvněných. Výsledkem je 360 Sound – The Columbia Records Story (Chronicle Books, 2012, 336 s., 45 dolarů).

Ve dvacátých letech čelil nahrávací průmysl novému médiu, které ohrožovalo samotnou jeho existenci – komerčnímu rádiu. Rozhlasové stanice po celé Americe byly najednou schopny zahltit éter hudbou na stovky mil daleko, do všech světových stran. Což znamenalo, že posluchači mohli zdarma poslouchat písně, za které, jakožto gramofonové desky, museli do té doby platit. Rádio se okamžitě stalo nesmírně populárním. Hlavně díky čistotě přenášeného zvuku a rovněž ze zjevných důvodů cenových. Prodej desek tak logicky stagnoval. Gramofonové firmy tvrdily, že tehdejší úprava copyrightového zákona jim umožňovala zakazovat rozhlasovým stanicím vysílat hudbu komerčně nahranou na deskách. Na těch se objevily varovné štítky s upozorněním, že nahrávka není licensovaná pro rozhlasové vysílání. Byť toto tvrzení postrádalo právní sankce, pouze živě provozovaná hudba přenášená na rozhlasových vlnách zůstala nicméně po celá 20. léta nepsaným, ale přísně dodržovaným pravidlem.

1_360_sound_2Samozřejmě, že nakonec nahrávacím společnostem – včetně značky Columbia – došlo, že rozhlas může být vlastně velmi účinným propagačním nástrojem, který prodeji desek spíše pomáhá než by mu škodil. Nicméně však, vývojově se gramofonové firmy z konsekvencí této zbytečné paranoie, zdá se, nijak nepoučily. Stejná hysterie z jejich strany provázela příchod jukeboxů ve 30. letech, zrod opakovaně nahratelných magnetofonových kazet a vynález Walkmana v letech osmdesátých, až k blitzkriegu Napsteru koncem devadesátých let. Vypadá to, píše Wilentz, že velké labely mají tendenci obávat se jakékoli nové technologie, která nepochází z jejich vlastních centrál. A to se přitom stalo naposledy, jak zdůrazňuje autor, když v dávných 40. letech Columbia přišla na trh se svým vlastním dvanáctipalcovým formátem hudebního LP alba.

1_360_sound_3V této práci prof. Wilentz, autor mj. knih The Rise of American Democracy nebo Bob Dylan in America, nepopisuje pouze historii Columbia Records, ale též nabízí chronologický přehled a popis nahrávacích a přehrávacích technologií tak, jak se objevovaly a zanikaly od začátku 20. století až k nejsoučasnějším technickým trendům. Probírá se však též slavným panteonem umělců nejenom z mateřské stáje Columbia, ale i z jejích dceřiných společností jako byl dávný OKeh nebo ne tak dávný Epic. Zdůrazňuje přitom, že „Columbia byla vždy impériem setrvale prvotřídních talentů, nikoli nějakým butikem jednohitových zázraků.“

A vskutku. Její první hvězdou byl John Phillip Sousa a tou nejnovější je Adele. A kdože zářil 1_360_sound_4mezi těmito dvěma časovými póly? Nikdo menší než Bessie Smith, Roy Acuff, Al Jolson, Count Basie, Billie Holiday, Charlie Christian, Leonard Bernstein, Marlene Dietrich, Tony Bennett, Miles Davis, Aretha Franklin, Barbra Streisand, Bob Dylan, Santana, Johnny Cash, Bruce Springsteen a další.

Všimněte si však oné udivující žánrové diversity výše jmenovaných talentů. U Columbia 1_360_sound_5Records nikdy neexistovalo něco, co bylo typické třeba pro mladší, soulový Motown Records, tedy na první poslech rozpoznatelný a konzistentně typický „sound“ labelu. Ale nebyla zde ani nějaká jednotící žánrově-repertoárová filozofie, není-li tou filozofií samotná ona diversita. Dějiny labelu Columbia od počátků demonstrují neobyčejně široký žánrový záběr – od vaudevillu po blues, od Grand Ole Opry k Bernsteinovi a Newyorské filharmonii, od Milese Davise k broadwayským a hollywoodským muzikálovým show. Columbia byla dokonce spoluinvestorem podílejícím se na produkci svého času superslavného muzikálu My Fair Lady. Na druhé straně, žádnou divokou avantgardu na zn. Columbia/CBS také nikdy nehledejte.

Při své cestě napříč doslova „renesančně“ košatými dějinami Columbia Records se autor samozřejmě nemůže vyhnout alespoň skicovité sumarizaci vůdčích trendů a hnutí v popmusic samotné, tak jak chronologicky střídaly jeden druhý. Popularita „race“ records ve 20. letech, nástup „mládežnické“ kultury v letech padesátých, postupně upadající popularita jazzu a hudby vážné, jakož i různé permutace rocku a rapu objevivší se ve druhé polovině 20. století. Wilentz se však primárně zajímá o samotnou technologii, která tuto hudbu zachytila a distribuovala jejím posluchačům. A právě díky tomuto přístupu se kniha 360 Sound nestala jednak pouhou „další“ z mnoha historií popmusic, jednak, v jiném smyslu, ani pompézním, byť důmyslně podaným pajánem opěvujícím samotný label Columbia. Firma sama projekt knihy zadala jako zakázku, ale, jak referoval deník New York Times, sám Wilentz předem požadoval – a také dostal – kompletní autorskou a editorskou nezávislost a kontrolu nad jejím výsledným textem a podobou. Díky tomu jeho líčení zahrnuje nejenom nepopiratelné a grandiózní triumfy a úspěchy, ale i některá špatná, tvrdohlavě však prosazovaná rozhodnutí vedení firmy či z váhavosti promeškané příležitosti. Z nichž nejzávažnější asi bylo velmi zpozdilé reagování na bouřlivý nástup rock’n’rollu na začátku 50. let, při kterém Columbia, na rozdíl od dalších gigantů jako Atlantic, MCA, Capitol či RCA Victor, prostě zaspala dobu. Wilentz však též neopomine zmínit, v dnešní „politicky korektní“ hysterii i velmi citlivé téma, a sice obrovské komerční úspěchy, které label ve své rané fázi slavil v subžánru „blackface minstrel and comedy“, který je dnes některými marxistickými profesory na ame­rických univerzitách interpretován s takřka stejně derogativním despek­tem jako působení a historický vý­znam KuKluxKlanu.

1_360_sound_6Počátky Columbia Records byly však vším možným, jenom ne ryze hudbou se zabývajícím byznysem. Firma byla založena v roce 1887 jako komerční nástroj pro uvedení na trh a další vylepšování původní nahrá­vací technologie Thomase Alvy Edi­sona, jež měla sloužit jako kancelář­ský produkt pro záznam diktátu tex­tů obchodních dopisů nebo záznamů z pracovních porad. Columbia sama tuto technologii dokonce zmoder­nizovala, když vynálezcovy původní kartonové válečky pokryté cínovou fólií nahradila ozoceritem (speciál­ní druh vosku) a Edisonovu původně pevně uchycenou stacionární čtecí jehlu nahradila pohyblivou jehlou na způsob dnešní přenosky. Pro zajíma­vost, Edisonovi se nápad nahrávat a poté přehrávat hudbu ze záznamu nelíbil vůbec. Připadalo mu, že je to mrzké a hlavně neprofitabilní „zneu­žití“ jeho skvělého vynálezu.

„Zakládající obchodní ředitelé fir­my v roce 1889 rozhodli, že bude zkusmo nahrán žánrově širší vzorek hudebních snímků. Nikoli však pro­to, že by milovali hudbu, ale proto, že milovali vydělávání peněz,“ píše Wilentz a dodává: „Columbia na­bídla publiku široký hudební reper­toár především a hlavně z ryze ob­chodních důvodů, vůbec ne z důvo­dů uměleckých.“

V jistém smyslu příchod gramo­fonu hudební produkci obecně zpro­fesionalizoval. Předtím byly soukro­mé hudební produkce, a to nejenom v Americe, výsadou privilegovaných amatérů, většinou z řad společenské smetánky. Vynález gramofonu a na­hrávaných desek vyvolal potřebu vy­soce talentovaných profi muzikantů s dokonalým a původním interpre­tačním stylem. V úplných počátcích bylo totiž nahrávání skutečnou dři­nou a mnohdy navíc dost nudnou. Díky technické nedokonalosti bylo běžné jeden jediný snímek nahrávat třeba desetkrát než se opravdu po­vedl. Zejména onen výše zmíněný a slavný kapelník Sousa prý nahráva­cí seance z duše nenáviděl a údajně při nahrávání svých nejslavnějších pochodů z let okolo 1900 ze studia záměrně a pokaždé odcházel. Pozdě­ji zase tvrdil, že celý nahrávací kon­cept je urážkou profesionálního hu­debníka a „zločinně ubohou náhraž­kou zážitku z živého muzicírování.“ Na druhé straně to byl právě on, kdo se nejvíce zasloužil o to, že hudební­ci začali za svůj výkon dostávat tanti­émy z prodeje desek.

1_360_sound_7Podle Wilentzovy knihy byla Co­lumbia Records rovněž první na­hrávací společností, která kompletně a bez zaváhání koncem 20. let přešla na elektrickou nahrávací technologii, se kterou jako první přišel výzkumný tým tehdejšího telefonického operá­tora AT&T. Columbia v tom předstih­la svého největšího konkurenta, RCA Victor. Pikantní na tom je, že samot­ný Victor výlučná práva k této tech­nologii, která patentově vlastnil, sám značce Columbia odprodal.

V praxi to byl průlom. Tato techni­ka najednou umožnila nahrávat celé orchestry v dobré zvukové kvalitě namísto dosavadních malých sou­borů, které se snáze natěsnaly kolem mikrofonu a objemného nahrávací­ho zařízení. S tím souvisel i násled­ný rychlý vývoj samotných mikrofo­nů, které byly záhy schopny zachytit teplejší instrumentální tóny a to ze­jména ze spektra lidského hlasu. „Do popředí se proto začali dostávat vo­kalisté, což vyústilo ve zrození ma­sově populárního trendu sólových vokálních croonerů ve 40. letech,“ píše Wilentz a v této souvislosti poněkud diskutabilně tvrdí, že do­konce i Elvise Presleyho, coby ido­lu -náctiletého publika, implicitně stvořila právě tato „nadvláda“ náh­le upřednostněného mikrofonu počí­naje o deset let dříve před ním již Si­natrou (!?).

Koncem 40. let se společnost RCA Victor pokoušela na trh zavést nový nosič, dlouhohrající desku. Zkusmo otestovanému publiku se však ne­zdál ani formát navrhovaného nosi­če, ale ani reprodukční zařízení, kte­ré by si k jeho poslechu muselo nově zakoupit. RCA Victor se proto zamě­řil na výzkum technologie gramofo­nových a jukeboxových měničů de­sek, jakožto způsob umožnění dé­letrvající hudební reprodukce bez nutnosti otáčet desku samotnou. To však RCA připoutalo spíše k vý­voji singlového 45-otáčkového for­mátu. Columbia na to šla jinak. Její tehdejší prozíravý prezident Ted Wal­lerstein s velkým tahem na branku a perfekcionismem donutil svůj vý­vojový tým zavrhnout hned několik pokusných prototypů (8, 12 a 18 mi­nut na stranu) a jít ještě dál. Žádný z těchto formátů by nebyl s to zachy­tit symfonická díla, což byl standard, z něhož Wallerstein nemínil ustoupit. Výsledný schválený produkt, průmě­rem dvanáctipalcová a 33 1/3 otáčko­vá dlouhohrající deska, byla revoluč­ním průlomem pro celou gramofono­vou branži. Klasičtí muzikanti mohli nyní nahrávat své svity na jediné stra­ně LP desky a popzpěváci zase moh­li předkládat posluchačům tonálně

a tematicky kohesivní soubor svých písní (koncepční alba). Z těch pozdě­ji jmenovaných, jak píše Wilentz, byl jedním z vůbec prvních těchto zpěvá­ků Tony Bennett, kdo této výhody po­hotově využil a jeho LP deska z roku 1944 s názvem Cloud 7, byla vůbec prvním koncepčním albem s jednot­ným hudebně-ideovým tématem. Všimněte si, dávno před beatlov­ským Sgt. Pepperem (1967), které­mu z nějakého důvodu toto prvenství rocková žurnalistika odedávna, a jak je vidět mylně, připisuje.

Na druhou stranu právě tato filo­zofie LP nosiče byla jedním z hlav­ních důvodů pro velmi vlažnou úvodní reakci a váhavost Columbia Records při zasmluvňování nastu­pujících rock’n’rollových a rhythm and bluesových křiklounů z přelomu 40. a 50. let. Kromě Johnnyho Ca­she a Carla Perkinse, kteří však byli zaškatulkováni do žánru country mu­sic, label Columbia zcela prošvihl je­jich bouřlivý nástup a masovou obli­bu u nového, ale hlavně ohromného, navíc rasově již smíšeného mladého publika ze silných poválečných po­pulačních ročníků. Bylo to ale nepo­chybně i proto, že úspěch žánrů R&R a R&B byl poháněn hlavně prodejem mládeži cenově mnohem dostupněj­ších singlů, které navíc nenasytně přímo „požíral“ obrovský trh juke-boxů ve velkých černošských aglo­meracích na Severu. A tak když byli Elvis a další na vrcholu své populari­ty, Columbia si dál vydávala své mu­zikály, popové standardy, umírně­ný jazz a klasiku. Prodávaly se sice u mainstreamového publika docela slušně, nicméně label samotný začal být u „in“ publika vnímán jakožto te­maticky zcela mimo mísu.
I přes rané kasovní úspěchy, kte­ré měla Columbia s Cashem nebo Bobem Dylanem, trvalo ještě ně­kolik dlouhých let, než label do své umělecké stáje nakonec přibral rockové hvězdy kalibru Janis Jo­plin nebo Santany, ikonoklastický, jazzem šmrncnutý rock-bluesový big band Ala Koopera Blood, Sweat & Tears, texaského bluesového al­bína Johnnyho Wintera, Stevieho Raye Vaughana, Bruce Springsteena nebo Elvise Costella. A ovšem i ka­pelu Toto, což byl špatný vtip už sám o sobě. V té době firma Columbia také přijala své nové reklamní mot­to – 360 Sound, proto je i částí sa­motného názvu této knihy. Slogan sliboval zvýšený důraz na high fi­delity reprodukovaného zvuku. S pý­chou vlastním několik dnes sběra­telsky velmi ceněných, protože prv­ních, amerických vinylových vydání Dylanových alb ze 70. let – Blood on the Tracks, Desire nebo Live at Bu­dokan. Již když jsem si je tehdy ku­poval, překvapilo mne, že ty desky mají stopáž téměř 60 minut, tedy 29 minut na stranu. Na rozdíl od jiných tehdejších labelů – Elektra, Van-guard, Verve nebo Warner Bros. – jsou však elpíčka Columbia/CBS pře­kvapivě tenká. V prstech je lze do­slova prohýbat jako list papíru, ale dodnes přitom na gramofonu znějí skvěle! Tuto periodu Wilentz ozna­čuje jako „hvězdnou éru“ labelu a tehdejším šéfům CBS, Cliveu Davi­sovi a Walteru Yetnikoffovi, nemluvě o firemních talentskautech jako byl Art Satherley, autor věnuje a připi­suje stejnou pozornost a význam jako umělcům, kteří pro Columbia Records/CBS nahrávali.

Deluxe vydání této publikace je doplněné o flash drive s názvem Le­gends and Legacy a další doprovod­nou knihu z pera rockového publi­cisty Davea Marshe. Na flashku zařa­dil a v knize podrobně popsal celkem 263 nejreprezentativnějších nahrá­vek z archivů Columbia Records a jejích sesterských sublabelů – od pochodu Johna Phillipa Sousy Wa­shington Post March (1895) až ke skladbě Rolling in the Deep (2011) v podání Adele.
Hlavní dojem, který si čtenář z této knihy odnáší, je zjištění, že součas­ná, makroekonomicky řečeno, pro­hlubující se recese hudebního nahrá­vacího průmyslu, není ničím novým. Všechny labely, jeden jako druhý, se jen pomalu adaptují na nové techno­logie, ale zato velmi rychle a přitom maximálně, „vyždímávají“ nové tren­dy do mrtě. Vždy se přitom ženou za co nejméně posluchačsky „uchopi­telným“ crossover interpretem a po­každé následně zaplaví trh odvarem z toho, co je právě v tu chvíli nejpo­pulárnější. Jak tato Wilentzova fasci­nující publikace dokazuje, je to sa­motná technologie, která nejenže pohání kupředu hudbu a s ní celou popkulturu, ale je to i tatáž samot­ná technologie, která definuje a vzá­pětí redefinuje naše vlastní vnímání úspěchu daného interpreta.

Foto archiv

Přidat komentář