Alternativa 2014: Letem alternativním světem

Čtvrteční večer ovládne Kaštan PRAŽSKÝ IMPROVIZAČNÍ ORCHESTR obohacený o kapelu PERCH HEN BROCK AND RAIN, kterou tvoří dvě partnerské dvojice – violistka Ig Henneman a klarinetista a saxofonista Ab Baars z Nizozemí a původem německá saxofonistka Ingrid Laubrock a bubeník Tom Rainey z USA. Podle dobrozdání jednoho ze šéfů PIO George Cremaschiho bude celý večer vypadat následovně:
PIO„První hodina od sedmi bude věnována sólovým vystoupením, duetům a triům, která budou rozmístěna v celé budově (vstupní foyer, Popmuzeum, sklep, podkroví, schody, vchod do kavárny…), kde se bude publikum pohybovat podle libosti. Vystoupí zřejmě tak sedm různých uskupení, v nichž se budou kombinovat členové PIO se členy Perch Hen Brock and Rain. Zatím jsou v plánu např. tato uskupení: Petr Vrba, Michal Matějka a Tom Rainey, Ivan Palacký a Ig Henneman, Ab Baars a George Cremaschi… Ale všechno se může ještě změnit.
Úderem osmé začne regulérní koncert kvarteta Perch Hen Brock and Rain, které po hodině vystřídá koncert Pražského improvizačního orchestru v opravdu hodně improvizovaném stylu. Stále si lámeme hlavu, jak hudebníky v sále vlastně rozmístit. Pravděpodobně všichni dostanou nějaké jednoduché instrukce, občas to budu dirigovat a zbytek bude zcela svobodná improvizace.“
PIO tentokrát vystoupí ve složení:
Michaela Antalová – perkuse, Georgy Bagdasarov – barytonsaxofon, George Cremaschi – elektronika, kontrabas Jiří Durman – basklarinet, Veronika Hladká – housle, Michal Matějka – kytara, Lucie Páchová – hlas, objekty, Ivan Palacký – kytara, elektronika, Petr Vrba – trubka, Michal Zbořil – elektronika, Pavel Zlámal – klarinet, tenorsaxofon

Na Alternativu se vrátí také americká zpěvačka LAURIE AMAT, která bude tentokrát své vystoupení koncipovat takto: „Bude to kombinace čistě vokální improvizace a elektronického smyčkování, abych rozšířila definici a účel ‚experimentální‘ hudby tím, že se vrátím ke kořenům niterného, smyslového a emocionálního vyjádření. V jednom okamžiku to budou andělské chorály, jindy brutální stroje. Přeskakování mezi žánry.“ Laurie bude mít následující neděli vokální a improvizační workshop v čítárně Unijazzu a svým potenciálním studentům vzkazuje: „Slyšte svůj hlas, ciťte svůj hlas. Bude to dílna v používání hlasu, těla, dechu a smyslových průzkumů. Výzkumná laboratoř pro profesionály i amatéry, vokalisty nebo instrumentalisty.“

zirafacDalším spektáklem v alternativních prostorech Besedy bude KOSMICKÝ ŽIRAFÁČ – nekonvenční hudebně divadelní vystoupení na elektronické bicí nástroje a samplery. Děj je tvořen rozhovory a zvuky, divák je veden k zapojování své vlastní představivosti. Hudba je vtmelena do vyprávění a zaujímá pozici třetí postavy. Představení propojuje velmi odlišné prvky – pompézní hudbu, groteskní humor, experimenty ve formě a způsobu vyprávění příběhu, profesionální hudebnickou řemeslnost.

Na závěrečném koncertu Alternativy se v sobotu 15. listopadu v Malostranské besedě představí také klávesista a elektronik Vojtěch Procházka se svým norským projektem BERGLJOT, kde po jeho boku hrají kontrabasista Adrian Fiskum Myhr a bubeník Tore Thorvaldsen Sandbakken, s nímž letos v květnu podpořil také vystoupení Pražského improvizačního orchestru. Nejen o jejich brilantním debutu solen avloser som avloser solen jste se mohli dočíst ve vyčerpávajícím rozhovoru Tomáše S. Polívky v letošním březnovém čísle UNI a pokud ho nevlastníte, není problém ho dohledat na stránkách Unijazzu na internetu. Stejný den se představí také rakouská úderka WENZEL DNATEK. Recenzi jejich CD přineslo minulé číslo UNI. Připomeňme tedy jejich stylové vymezení, které se dá označit výrazy jako ambient core, free rock, hard jazz nebo psycho punk.
V alternativních prostorech Besedy vystoupí také MARTIN JANÍČEK, který pracuje na novém objektu, který popisuje: „Je to cisterna, na které jsou natažené struny a další rezonanční komponenty. Jde mi o komplexnější výraz, zvuk jako informaci. Rád bych zapojil do procesu i další nehudební prvky: větráky, motorky a další, celé je to v procesu vzniku…“

alternativa_ruzneOstravská kapela MASSOLA zaujala svým debutem Neaderthal Jazz nejen fanoušky drsných experimentů, ale i příznivce metalu. Podle posledních informací i oni vystoupí v druhém patře Besedy. Tady jsou jejich názory:
V čem je váš jazz neandertálský?
Áda: Myslíme si, že naši hudební produkci nelze vyloženě nazvat jazzem. Bereme si z něj jen něco málo, spíš jde o hodně zvláštní pravěkou fúzi free jazzu, grindu a spousty dalších vlivů, které z nás vycházejí. A co se týká našeho živého hraní, tak je to velmi hrubé, nekompromisní a kostrbaté – prostě jedním slovem neandertálské. Proto jsme naši hudbu/nehudbu nazvali právě „neanderthal jazz“.
Viki: Jazzový element v naší hudbě reprezentuje Áda a jeho improvizačně-nervní altsaxofon. Naproti němu stojím já se svou bicí soupravou a neúnavně se snažím grindcoreovým blastbeatem rozmělnit vše, co mi v daný okamžik stojí v cestě. Kolize těchto dvou, na první pohled naprosto odlišných hudebních žánrů, v nás vyvolal pocit, že označení „neandrtálský jazz“ je zcela na místě a perfektně definuje to, co je ke slyšení mimo jiné i na našem stejnojmenném CD – frenetický konglomerát free jazzu, grindu, noisecoru a harshnoisu…

Budete se v budoucnu vyvíjet k dalším mutacím nebo se již něco takového děje?
Viki: Ano, budeme a jako nezvratný důkaz tohoto tvrzení poslouží v pořadí druhé album Massoly pod názvem Splatter Jazz, které pomalu, ale jistě v potu tváře připravujeme. Vzhledem k tomu, že se bude jednat o koncepční dílo, vzdávající hold celosvětové hororové kinematografii, troufáme si tvrdit, že fúze naší neandertálské hudby s temnými žánry jako (dark) ambient a drone je přímo nevyhnutelná, ba dokonce žádoucí. Mimořádnou péči hodláme věnovat také vokální složce, kterou jsme doposud trestuhodně zanedbávali a které bychom se v budoucnu nebáli přisoudit post dalšího nástroje.

Chystáte na tak prestižní festival jako je Alternativa něco speciálního?
Áda: Speciální bude to, že s námi bude vystupovat náš kamarád a studiový host, baskytarista Skulda. Jestli to správně chápu, tak budete vystupovat ve třech.

Podle čeho se mění pódiová sestava?
Viki: Podle toho, jak sestavíme koncertní playlist, a jaký typ písní do něj zařadíme. Některé vyžadují jemnější basové linky a komornější atmosféru, kterou umí perfektně navodit jedině temné bublání kontrabasu, jiné si zase naopak říkají o pořádně zefektovanou baskytaru, která dokonale podtrhne zběsilejší kompozice a dodá jim patřičnou surovost. A právě ta druhá, agresivnější verze Massoly bude ke slyšení na letošním festivalu Alternativa.

Kompletní program na: www.alternativa-festival.cz

Přidat komentář