AMIRA MEDUNJANIN: For Him and Her

Croatia Records, 2020, 51:25

V září první místo, v říjnu druhé a v listopadu třetí. To je bilance alba For Him and Her bosenské zpěvačky Amiry Medunjanin v žebříčku World Music Charts Europe. Album, které vyšlo u největšího chorvatského vydavatelství, nástupce někdejšího Jugotonu, je krásným příkladem hudby na pomezí mainstreamu a alternativy, středního proudu a world music. Obsahuje písně z repertoáru dvou ikon jugoslávské populární hudby, Tomy Zdravkoviče a Silvany Armenulić. Třebaže jsou oba tito již dávno zesnulí umělci pro Jihoslovany synonymem televizní zábavy, nelze je srovnávat s Karlem Gottem nebo Hanou Zagorovou. Hovoří se o nich jako o představitelích kafana music, jugoslávské kavárenské obdoby jazzových barů. Zdravković je přirovnáván k francouzským šansoniérům a Armenulić je řazena mezi interprety bosenského „lidového“ stylu sevdalinka.

Jejich hity ze 70. let se vyznačují pompézním aranžmá v duchu tehdejšího popu, ale současně ve své orchestraci nezapřou balkánský či jihoslovanský původ. Amira Medunjanin, která se po více než čtyřiceti letech pokusila o nový pohled na tyto písně, vybrala ve spolupráci s koproducentem Bojanem Zulfikarpašičem nástroje, které písně dostatečně charakterizují, zachovají zdání orchestru a přitom budou ve výsledku čitelnější než lesy smyčců v originálech. A povedlo se. Tóny klarinetu, akordeonu, houslí i mandolíny odkazují k původnímu kontextu a přitom navozují atmosféru současné world music či šansonu zkříženého s orientálními melodiemi. Klíčovým nástrojem je překvapivě baskytara – pouze s ní například Medunjanin nazpívala dvě na dřeň obnažené skladby, které mají charakterizovat Zdravkovičův tragický, rakovinou zakončený život.

Jugoslávská populární hudba nebyla v 70. letech v žádném případě prosta melodických a aranžérských klišé. Amiře Medunjanin se povedlo písně aranžérsky pročistit a převést do současného stavu tak, aby byly důvěryhodné a skutečně přitahovaly pozornost i alternativnějšího publika.

 

Přidat komentář