Avishai Cohen Trio

Praha, Divadlo Hybernia, 2. 6. 2022

 

Na koncerty „starých známých“ se má chodit. Máte-li někoho v úctě, stojí přece za to poslechnout si historky, co se stalo od minule. Zvláště, když Avishai Cohen v úvodu vystoupení ohlásil, že bude hrát „samé nové skladby z alba Shifting Sands“. Nebylo tomu tak bez výjimky, naštěstí. Ve zpívané části bloku přídavků zazněla na lidový nápěv elegantně naroubovaná báseň El Hatzipor, hořkosladké vyjádření touhy po domově izraelského národního poety Chajima Nachmana Bialika, narozeného, jak symbolické, na Ukrajině. A také spirituál Sometimes I Feel Like A Motherless Child, který Avishai vystřihl jen sám s kontrabasem. Oba kusy předtím označil za „svoje vůbec nejoblíbenější písně“. Naprostou převahu ale opravdu tvořil nový repertoár ze Shifting Sands. Členitý, melodicky chytlavý a jak je u Avishaie zvykem, rytmicky „dráždivě strhující“ (jen si občas zkuste počítat doby), takže bez problému utáhl pozornost publika. A nevadilo ani, že v typických motivech se už Cohen začíná přece jen opakovat. Berme to jako autorský rukopis.

Instrumentální mistrovství pana kapelníka i pianisty Elchina Shirinova již bylo mnohokrát po právu vychváleno, netřeba se opakovat. Nicméně chvály pro služebně nejmladší bubenici Roni Kaspi nikdy nebude dost, přestože už v ČR v basistově triu hrála také potřebí. Jak je možné, že se v polyrytmicky „naschválnostní“ a velezapeklité kompozici Intertwined (trefný název) nezamotá? Umí jak křehkou něhu, tak razantní a nekompromisní atak, jak rozvolněné rytmické snění, tak přímočarý groove. Její sólo v Joy byla opravdu totální radost. Žádná prvoplánová exhibice, ale hravá, fantaskní hříčka s rytmem a dynamikou, s darem nadchnout i ty posluchače, kteří bubenická sóla obvykle odzívají. Avishai Cohen má vážně čich na mimořádné talenty. A to objevil Roni Kaspi doslova virtuálně, díky covidovému session na dálku prostřednictvím internetu.

Lepší závěr k vygradování hlavní části koncertu než Chacha Rom, s Avishaiem čarujícím smyčcem jako jakousi kouzelnou hůlkou, si trio nemohlo vybrat. Nevyhnutelně následovaly ovace vestoje, zmíněná série přídavků a dobrý pocit, že ani po „třísté třicáté třetí“ návštěvě koncertu se Avishai Cohen neoposlouchá.

Přidat komentář