BRAD MEHLDAU: Finding Gabriel

„Skladba The Prophet Is A Fool (Prorok je blázen) pojednává o zbraních, nenávisti a strachu. Trump je v tom příběhu jednou z postav. On tuhle nenávist podporuje a povzbuzuje. Legislativně neudělal nic pro to, aby omezil prodej vojenských útočných zbraní mentálně poškozeným lidem, vraždícím rasistům… Podněcuje xenofobii vylhanou propagandou o imigraci. Jedna věc je ale pro mě na fenoménu Trump skvělá. Vyburcoval mě z letargie, donutil mě přestat ignorovat rasismus v mojí zemi,“ popisuje inspirace k nové desce Brad Mehldau, ten zdánlivě zasněný génius, ponořený výhradně do not. Probudil se důkladně a naštval slyšitelně hodně. Natočil sice hudbu převážně (krom samplů) beze slov, ovšem zpolitizovanou do posledního tónu. Srozumitelnost zajišťují i hojné odkazy na starozákonní texty v názvech skladeb, podobenství s dneškem. Už názvem alba je míněn anděl smrti Gabriel.

 

Hudebně už Brad Mehldau v minulosti vyzkoušel leccos myslitelného i těžko předem odhadnutelného. Přesto se zase dokázal posunout. Částečně navazuje na elektronický projekt Mehliana a album Taming The Dragon (2014), ostatně Mark Guiliana zde také hostuje. Navíc si však Mehldau vyzkoušel koketování s monumentalitou, přičemž stále ctí nosné melodie. Nejen, že vrství ke klavíru celé kopce dalších klávesových i perkusivních nástrojů. Zapojil několik vokalistů a místy dosahuje až zdánlivě chorálního efektu, byť ho spolu dosahují jen dva zpěváci, jazz-folková diva Becca Stevens (spolupráce s Esperanzou Spalding, Snarky Puppy nebo Davidem Crosbym) a brooklynský písničkář Gabriel Kahane. Také když se Kurt Elling pustí do scatu, zní zvukově vybuzená vokální stopa v bohatém aranžmá hodně mohutně. Mehldau využil i smyčcového tria, sóla připojili hvězdný trumpetista Ambrose Akinmusire či saxofonista Joel Frahm. Celek by mohl působit až přepjatě, ba kýčovitě, nebýt přesvědčivého náboje hudby. Archanděl Gabriel, se svým atributem – ohněm, by měl z vášnivého, velkolepého kázání radost.

 

Nonesuch, 2019, 55:38

 

 

Přidat komentář