Divnej chlápek Otis Taylor

Mají jistě kus pravdy – bluesový mainstream má skutečně neměnná pravidla už desítky let. Sice to nikterak nesnižuje jeho příjemnost, ale to, čím je blues podstatné i pro dnešní scénu, musíme hledat jinde. U hip-blues-hopových avantgardistů typu Chrise Thomase Kinga, 3_divnej_chlápek_1u africko-bluesových ,míchačů‘ jako je Corey Harris – a pak u naprosto osobitých a s čímkoli jen těžko srovnatelných solitérů, jakým je OTIS TAYLOR, kterého na vlastní oči uvidíme 16. března jako hlavní hvězdu jednodenního festivalu Echo Blues Alive v Šumperku.

Taylor k nám (a do Budapešti – a pak už jinak jen do západní Evropy) přijíždí, aby zpropagoval své poslední album Definition Of A Circle, už čtvrté na respektovaném labelu Telarc (recenzi alba najdete v minulém čísle UNI). Přizval si na ně renomované hosty: Garyho Moorea s kytarou, Charlieho Musselwhitea s foukací harmonikou a vrcholně talentovanou jazzovou Japonku Hiromi Ueharu s pianem. Sound alba se tak mírně proměnil oproti zvyklostem, ty nejpodstatnější taylorovské konstanty ovšem zůstaly: hluboká výpověď, absence klišé, mimořádná hudební i textová působivost, svérázné míchání všemožných stylů.
Představte si Johna Lee Hookera, kdyby vyrůstal v Apalačských horách, přidejte divokou politickou výpověď Petera Toshe, a začnete se dostávat do obrazu,“ napsali o něm. A jinde zase: „Taylorovy hypnotizující, rytmicky se kroutící písně připomínají Mississippi Hills country blues Juniora Kimbrougha, ale najdete tam také silné momenty psychedelie, jazzu a bluegrassu.“ Ano, Taylor je pro škatulkáře oříšek a pro poetické publicisty, bavící se vymýšlením příměrů, darem z nebes. Nejsnáze to ale vyřešili v Guitar Playeru: „Otis Taylor je pravděpodobně nejvýznamnějším bluesovým umělcem naší doby.
3_divnej_chlápek_2Otis Mark Taylor se narodil roku 1948 v Chicagu a poté, co byl jeho strýc zastřelen, rodina se přestěhovala do Denveru. Oba rodiče byli velikými hudebními fanoušky: „Byl jsem vychován ve společnosti jazzových hudebníků,“ líčí Taylor. „Můj táta pracoval pro železnici a znal hodně jazzových muzikantů. Byl socialista a opravdový bebopper.“ Matka Sarah byla ženou s liberálními orientacemi a měla zálibu v Ettě James a Patovi Booneovi. Mladý Otis trávil hodně času ve folklorním centru v Denveru, kde si také koupil svůj první nástroj, banjo. A v tomto folklorním centru také poprvé slyšel Mississippi Johna Hurta a country blues. Učil se hrát na kytaru a harmoniku a v patnácti letech založil své první kapely – Butterscotch Fire Department Blues Band a pozdější Otis Taylor Blues Band. Jeho dalším projektem se stal T&O Short Line, které překvapivě vedl s někdejším zpěvákem a kytaristou Tommym Bolinem z Deep Purple.
Po ještě několika dalších pokusech se v roce 1977 Taylor rozhodl dát si od hudby na čas klid. Zařídil si úspěšný podnik jako obchodník se starožitnostmi a začal trénovat amatérský cyklistický tým.
K hudbě se Otis Taylor vrátil v roce 1995. O dva roky později vydal debutové album Blue Eyed Monster (Shoelace Music), které přitáhlo pozornost bluesového světa a znamenalo objev tohoto mimořádně nadaného a tvůrčího zpěváka a skladatele. V roce 1998 vzbudil pozornost albem When Negroes Walked the Earth (Shoelace Music), plným nelítostných textů, drsné instrumentace a stylu, který doslova hýbe vnitřnostmi „ve stylu Johna Lee Hookera“. Kritici a hudební fanoušci si všímali Taylorova talentu jako impulzivního vypravěče a dokonalého multiinstrumentalisty.
Jestliže Taylorovy první dvě nahrávky hudebnímu světu učarovaly, deskou White African (Northern Blues Music) byli v roce 2001 posluchači doslova uchváceni. Jedná se o Taylorovu nejupřímnější osobní výpověď o zkušenostech Afroameričanů. Vylíčil lynčování svého praděda i smrt svého strýce. Jeho texty začaly reflektovat brutalitu odhalovanou v dějinách vztahů mezi rasami a sociální nespravedlnosti. S tímto albem Taylor nastoupil zcela novou tvůrčí cestu. Získal za něj čtyři nominace na W.C. Handy Award (jakási bluesová obdoba cen Grammy, dnes přejmenovaná na Blues Music Award) a vyhrál ocenění pro nejlepší debut nového umělce.
3_divnej_chlápek_3Sotva se album White African objevilo na pultech, Taylor začal psát další písně, které se měly objevit na albu Respect The Dead. Jeho vydání v roce 2002 z něj o rok později udělalo kandidáta na dvě Handyho ceny v kategoriích nejlepší akustický umělec a současné bluesové album. Následující rok dále boural konvence svým novým počinem Truth Is Not Fiction, vydaným tentokrát u renomované vydavatelské společnosti Telarc. Zde se Taylor ubíral vysloveně elektrickou, téměř psychedelickou cestou, a propracoval se ke zvuku, který sám popisuje jako ,trance blues‘ (,tranzové blues‘). Hudební kritici byli opravdu uchváceni, albu se dostalo štědré chvály od nejvýznamnějších médií a časopis Downbeat jej zvolil Bluesovým albem roku.
Velice brzy následovalo Double V, album, které si pro Telarc Taylor sám produkoval a ke spolupráci přizval i dceru Cassii jako vokalistku a baskytaristku. Další vítězství v Downbeatu, ale také chvála Rolling Stoneu a dalších tiskovin, včetně titulu Nejlepšího bluesmana roku 2004 od čtenářů specializovaného časopisu Living Blues, naznačily etablovanou pozici Otise Taylora na bluesové scéně, ale také vypověděly, že doba přeje experimentátorům – mají-li potřebný grunt. A ten Taylorovi přes všechno objevování nových uliček nikdy nechyběl.
Telarc vydal v létě 2005 Below the Fold, Taylorovo sedmé CD. Album je souborem stylisticky rozmanitých písní, které vycházejí z bluesového základu, ale jsou zaplavené apalačskými podtexty i psychedelickým rockem. V podobném duchu se nese i novinka Definition Of A Circle.
Otis Taylor ale není jen autor a interpret. Snad to souvisí s tím, že je, jak praví další žurnalista „možná posledním bluesmanem, kterému ještě o něco jde“, propaguje také blues na školách, které objíždí se svou ženou Carol. V rámci tohoto programu navštěvují základní a střední školy po celé zemi a studentům nabízejí rady, ponaučení a informace o blues. „Vždycky začnu tím, že je požádám, aby napsali, z čeho je jim smutno – strach, zklamání nebo ztráta. Jsou to často jednoduché věty, ale tak skutečné, tak smutné, tak pravdivé, tak čisté.“ Pro Taylora je působení na školách příležitostí, jak se spojit s jinými a pomáhat jim nahlédnout do jejich vlastních tvůrčích myšlenek. Zjišťuje tak, že blues a schopnost sdělovat si jeho formou životní zkušenosti určitě bude pokračovat i s další generací.

Přidat komentář