Einstürzende Neubauten vydali začátkem dubna Rampen /AMP. Jde o jednu z nejrozsáhlejších nahrávek, poprvé v historii kapely jde o studiové dvojalbum. Vzniklo netypicky, na posledním turné v roce 2022 kapela zahrála na každém koncertu jednu improvizaci. Z nich pak vybrala ty nejzajímavější a znovu je nahrála naživo ve studiu v několika verzích, a z těch vybrala ty nejlepší. Z improvizací už dříve vzešly některé skladby jako například Redukt.
Důležitou součástí skladeb Neubautenů jsou texty. Opět se v nich střídá angličtina s němčinou a jsou plné podivných odkazů a pohrávání si s jazykem, kdy je ve verši slovo nahrazeno podobně znějícím, avšak s úplně jiným významem. I o nich jsme hovořili s frontmanem Blixou Bargeldem.
Předposlední skladba se jmenuje Trilobiten. Znamená to, že vás zajímá paleontologie, když zmiňujete silur a fosilie?
Když se podíváte na všechno, co jsem udělal v hudbě, tak je tam několik oblastí, z nichž používám metafory. Jsou to přírodovědné metafory, zejména z astronomie a biologie, ale taky geologie a paleontologie. Jsou rozhodně vrstvou, které prochází vším, co jsem napsal. A všechno, co jsem napsal, je samozřejmě metaforické. Když říkám něco o trilobitech, neznamená to, že mám zájem o paleontologii. Když jsem však hrál v polovině osmdesátých let na EXPO ve Vancouveru, tak mi po koncertě organizátorka Myra Daviesová dala trilobita se slovy: „To je z doby před legendami.“ To je ukázka, jak použít metaforu: „já / ty, já / ty, ještě nerozdělení“.
Jste posedlý jazykem.
Vždycky jsem byl. To je další pole metafor. V zásadě používám metafory z vědy, z jazyka, z lingvistiky, z identity a mytologie. Když tyto oblasti propojíte, tak se velmi přiblížíte panu Bargeldovi.
Jste lapen v jámě jazyka?
To zpívám.
A hned poté zpíváte o téru a peří.
To je úkrok od písně The Pit of Language, kterou jsme hráli v Londýně. V The Pit of Language jsme dokonce použili na začátek kus improvizace z Londýna, aby se to rozjelo. V zásadě mezi nimi nejsou velké rozdíly, ale na desce je to lepší.
Tím úkrokem