EIVIND AARSET & JAN BANG: Snow Catches On Her Eyelashes

Jazzland, 2020, 42:30

Kýčovitá vize vykreslená názvem alba vlastně náladu hudby vystihuje: Něha sněhových vloček, zachytávajících se na dlouhých řasách zasněných oček krásného stvoření. Jenže samotná muzika nepůsobí jako tuctový kýč ze škatulky béčkového ambientu. Však bychom od jednoho z nejzajímavějších norských kytaristů Eivinda Aarseta, známého spoluprací s Nilsem Petterem Molværem, Jonem Hassellem, Dhaferem Youssefem či Andym Sheppardem, ani žádné zvukové krajinky s laňkou na zasněžené pasece nečekali.

Album není prezentováno jako další Aarsetův sólový titul, ale coby rovnoprávná spolupráce s krajanem, producentem a elektronickým guru Janem Bangem. Ti dva se potkávají léta, jak v projektech Molværa či Tigrana Hamasyana, tak na řadě kytaristových profilových alb včetně titulu Dream Logic (ECM, 2012). Bang však obvykle zastával pozici malíře druhých plánů. Tentokrát se jeho elektronické textury postavily Aarsetově kytaře na roveň. Tedy ne, že by bylo na první poslech poznat, které z jemných sonických ploch, decentních samplů a snových melodických náznaků „lezou“ z Bangových mašinek a které z elektronikou modulovaného Aarsetova nástroje. Norský kytarista je znám právě tím, že s oblibou využívá „zesyntetizovaný“, „klávesový“ sound. Ale samozřejmě to není totéž. Lze přece rozeznat jiný charakter zvuku už díky „rukodělné“ vibraci strun, témbru, „nepravidelnostem“ díky lidskému faktoru, dřevu a kovu.

Vrstvení hudební více-méně pohody a uklidňujících atmosfér pak odlišuje od ambientního „středního proudu“ nápaditost ve výstavbě harmonických struktur, zasazování originálních melodických postupů a nezvyklého soundu do neprvoplánové mozaiky. Tedy skutečné experimentování. I s přispěním hostů jako zmíněný trumpetista Molvær či perkusista Anders Engen. Chcete-li, tahle muzika s okolím nesplyne a krásně udrží pozornost. I proto se objevuje na streamovacích službách zároveň ve škatulkách ambient i experimentální jazz. Dokáže zaujmout příznivce obou žánrů.

 

Přidat komentář