Skupinu Hard to Frame založili před více než deseti lety saxofonistka a klávesistka Vendula Černohorská a klávesista Ondřej Černohorský (Ocze). Dalšími původními členy byli bubeník Matouš Bureš, který v kapele působí doposud, a baskytarista Dario Cadorini. Kapela kombinující drum and bass, breakbeat a dubstep, vydala spolu se zpěvačkou Annou Doležalovou (N) a raperem Petrem Eliškou (eFox) v roce 2015 EP Out of Frame. Po odchodu Doležalové, Cadoriniho a Elišky nastoupili do kapely v roce 2017 zpěvačka Karolina Tremko a baskytarista Samuel Barcík. V roce 2019 Hard to Frame vydali na vinylu své první album Ghosts. Na místo Vendy, kterou odvolaly mateřské povinnosti, se ke kapele v roce 2020 přidal Lukáš Horký. Nejnovější album, pojmenované Plastic Stars, vyšlo v listopadu 2023. K rozhovoru jsem se sešel se zakládajícím členem Oczem a zpěvačkou Karolinou.
Co jsou Plastic Stars z názvu alba?
OČ: Konceptem alba je přemýšlení nad noční oblohou. Písnička Plastic Stars Above je o cestě do neznáma. Slova Plastic Stars vyjadřují civilnost. Jde o úplně civilní písničku o tom, jak sebrat odvahu udělat první krok a překonat strach.
Zatímco na Ghosts převažovaly taneční písničky, album Plastic Stars vyžaduje soustředěný poslech. Souvisí to s osobnostním vývojem členů kapely?
KT: Určitě jsme se posunuli. Od té doby se také stalo hodně věcí, ovlivnila nás třeba i pandemická restrikce.
OČ: Rozdíl je i v tom, že jsme si začali psát texty sami. Vznikaly spolu s muzikou. Tu desku jsme chtěli mít ucelenou. Proto na ní na rozdíl od Ghosts nejsou žádní hosté, aby nepůsobila jako několik tracků pohromadě, ale spíš jako svébytné dílo, které obstojí samo o sobě jako celek.
KT: Ty texty jsou zásadní. Dříve je psal náš kamarád a textař Tomáš Dvořák. Byly skvělé, ale byl to prvek zvenčí, který bylo nutné nějak zakomponovat. Nyní napsal texty až na jednu výjimku Ondra, a tím pádem to ladilo s hudbou.
OČ: Když člověk píše souběžně text i hudbu, je tím výsledek hodně ovlivněný. Museli jsme hodně věcí měnit, až se album usadilo do výsledné podoby, a věřím, že hudební i tematickou jednolitost se nám podařilo zachovat. K tomu patří i ta introspektivní hudba. Chtěli jsme, aby písničky byly více založené na příběhu.
Hudba a texty spolu tedy tvoří jeden celek. Jak je to s grafikou alba?
OČ: Propojili jsme se s naším kamarádem malířem Oldou Navrátilem. On znal náš záměr. Vybrali jsme si ho záměrně, protože nám jeho tvorba ladila s tou naší. Albu předcházely tři singly a on ke každému z nich vytvořil obraz. My je nafotili, zdigitalizovali a jsou uvnitř vinylu. Spolu s přední a zadní stranou obalu je to pět obrazů o rozměru 80 x 80, které pro tuto desku vznikly.
Měli jste na podobu obrazů vliv?
OČ: S Oldou jsem grafiku nejvíc řešil já a on nám posílal návrhy.
KT: A my pak hlasovali na messengeru, který návrh se nám nejvíc líbí.
Karolino, jsi vystudovaná jazzová zpěvačka. Neplánuješ časem zpívat jazz?
KT: Já si občas jazz zazpívám – většinou v duu nebo v triu, s kytarou a basou. Není ale moc času a momentálně nemám energii na další projekt. Chci ji věnovat téhle kapele, pokud by se ale něco změnilo, určitě bych se něčemu dalšímu nebránila.
Chystáte netradičně pojaté album Beat of the Week. Jaká je jeho historie?
OČ: Beat of the Week je taková specialita. Není to klasické album, ale kompilace tracků, které vznikly loni v rámci našeho instagramového seriálu. Každý týden jeden z nás vytvořil jednu skladbu. Měli jsme na to hodně málo času, ty nápady jsou proto syrové a neotřelé. To je ve shodě s vizí, že to má být rychlé a spontánní. Vzniklo čtyřicet věcí a z nich jsme pro album vybrali deset až dvanáct nejlepších.
KT: S každým trackem byla většinou spojená spolupráce s nějakým dalším členem. Málokdy to dělal jen jeden člověk. Někdo něco vymyslel a někdo další do toho něco přidal, pomáhali jsme si i s grafikou nebo vizuálem.
OČ: Snažili jsme se, aby to bylo krátké a mělo to kolem minuty, a aby to mělo obrazovou složku v podobě videa.
Ve finále jsou to tedy písničky kapely, nikoli jednoho člena?
OČ: Ano, jeden člověk vykopl nápad, poslal ho mezi lidi, přijal nápady a pak to zfinalizoval.
KT: Ty věci jsou zatím vzájemně hodně odlišné. Na desku jim ale dáme trochu víc „kapelního“ zvuku.
Jak vznikla počáteční myšlenka na vytvoření alba?