JONATHAN FERR: Cura

Slap, 2021. 40:21

Pětatřicetiletý brazilský hudebník, skladatel a filmový režisér se považuje za jazzmana, ale taky – když se nechá unést spiritualitou náboženství candomblé – za hudebního léčitele, posluchače lidských duší, se kterými nejprve naváže kontakt a pak je pobaví, a nikoliv za nutného předpokladu, že se jedná o fanoušky jazzu. Klavírní album, místy zvukově naformátované smyčcovým kvartetem a violoncellem slavného dirigenta Jaquese Morelenbauma, má totiž vstřícný, až pop-melancholický ráz. Žádné maláskovské nokturno, jestli si rozumíme, ale ani přehršle rytmů. Ty sice do Jonathanovy instrumentální krajiny patří, co by to byl jinak za Brazilčana, pracuje s nimi však rafinovaně a někdy je ani nevnímáme. Co nám ovšem nově neuteče, je křížení jazzu s artrockem, elektronikou a funky, slévající se do podoby urban jazzu, jak své hybridní směsi říká.

Album je dost jiné kafe než tři roky starý debut Trilogia do Amor: Jonathan se na něm hlavně našel jako skladatel; už tolik netěká mezi jazzem a průhledným funkováním, zvážněl, propadl složitějším harmoniím a víc ho baví sedět za klavírem, nově jeho největším spojencem v debatě, co dnes znamená v Brazílii žít jako černoch. Ve skladbě Esperança, v níž za něho recituje text herec Serjão Loroza, směrem k výkonné moci přitvrdil nejvíc: „Už jsem unavený ze vší té bolesti a nenávisti. Každých třináct minut zemře jedno černé tělo. Lidé jsou popravováni a vražděni bez soudu. Do kdy budete předstírat, že to nevidíte? Pryč s homofoby, rasisty a misogyny.“ Oproti tomu Caminho, s dětským sborem, kvílejícími hamondkami a rozjímáním filozofky Viviane Mosé, z životního zmaru léčí nakažlivým optimismem. 

Zní to paradoxně, nicméně lyrickým stylem hry dokáže Ferr zamrazit zdaleka intenzivněji, než když donedávna rytmicky vybuchoval. Napříště mu navíc dá hodně práce, aby překonal velkolepý transcendentální účinek skladby Nascimento, poctě velikánovi brazilské hudby Miltonu Nascimentovi, zaranžované pro klavír a ďábelsky rychlé smyčcové kvarteto.

Přidat komentář