KING’N’DOOM FEAT. CHEIKH LÔ: Live

Rustical Records, 2022, 61:50

Tak personálně výjimečná pódiová sestava, ve které zdejší produkce v čele s kytaristou Pavlem Šmídem dala pro festival Colours Of Ostrava 2022 dohromady osobnosti, jako jsou senegalský zpěvák Cheikh Lô, britský bubeník Dave Smith (Robert Plant, JuJu, Patty Griffin, Donny McCaslin), izraelská klávesistka Sharon Mansur (Orphaned Land, Yossi Fine), senegalský perkusista Leopold Lô či perkusista z Burkiny Faso Abdoulaye Dembele (Mamadou Diabate’s Percussion Mania) třeba s Tomášem Liškou a Petrem Smékalem, si zasloužila záznam a vydání na albu. Přestože platí reflexe samotného festivalového koncertu, „projekt neměl moc času na zkoušení, a tak nápadnou část repertoáru tvořily improvizace na jedno kilo“ (UNI 8/22).

Live je totiž víc než jen přímočarým živým záznamem setu kapely. Zatímco na vystoupení jisté „natahování“ vůbec nevadilo díky pohodové festivalové atmosféře, při poslechu doma by mohlo nudit. Proto se tvůrci rozhodli živý záznam z pódia Colours citlivě editovat, a navíc doplnit nahrávkami z ostravského rozhlasového studia, kde měla kapela možnost krátce před koncertem zkoušet. Koncertní záznamy dokládají atmosféru času a místa, ty „živě rozhlasové“ ji zpestřují a zhutňují. Celek přitom nezní rozklíženě či dvojvrstvě, nerozpadá se na dvě kontrastní polohy. A nijak zvlášť se nepřekrývá ani se studiovým albem King’N’Dom (2019). I když hit Jah’rabi, kterým vzal celý projekt počátek, a také balada King Lô pochopitelně zazní. Nejzábavnější jsou přitom dobře vybrané momenty invenčních jamů či rozšíření repertoáru o písně Degg Gui či Ne La Thiass.

Jistě, nemusí jít o zásadní titul. Jenže další pozitivní zprávou je, že CD jen nedokumentuje cosi minulého a neopakovatelného, ale posloužilo také jako propagační materiál třeba pro WOMEX. Je tudíž šance na pokračování sympatické globální spolupráce, další koncertování, cizelování a ještě dotaženější repertoár.

 

Přidat komentář