MIRKA NOVAK: Malbum

Hevhetia, 2022, 46:33

Desek natočených a capella (většinou) jen jedním zpěvákem za pomoci playbacků, looperů a případně pitch-schifterů (elektronické mašinky, které k původnímu zvukovému signálu přidávají další harmonické linky, nebo ho transponují níž či výš), není zrovna milion. Už tím je debut zpěvačky a hlasové pedagožky Mirky Novak zajímavý. Samo o sobě by to ale samozřejmě nestačilo. Mirka Novak především nabízí nosné melodické nápady, které bezeslovnou koláž hlasů na ploše alba činí posluchačsky bezproblémově přístupnou. Aniž by měl tenhle termín vyznít s despektem, jde o výtečnou a neobvyklou easy listening s potenciálem nadchnout třeba příznivce vokálních hříček takového Bobbyho McFerrina. A kterou by zároveň byla škoda vnímat jen jako kulisu, protože pozorný poslech odhalí kvanta zajímavých aranžérských detailů.

Ač jde o debut, naprostá zralost interpretky nepřekvapí. Mirka Novak má za sebou bohaté americké zkušenosti na scénách v New Orleans či NYC, na Berklee v Bostonu dokonce prezentovala vlastní výukové metody zpěvu. Během dekády činnosti spolupracovala s řadou výtečných muzikantů (Federico Gonzalez Pena, Edward Miles, HLASkonraBAS Octet) a také vedla nebo vede vlastní Mirka Novak 4tet, se kterým zpívá jazzové standardy, či kapelu Dozen Street, nasměrovanou na autorský repertoár v žánrových mantinelech R&B/soul/jazz.

Ačkoliv jde o album převážně sólové, zpestřují ho vítané momenty komunikace. Do dvou písní přizvala Mirka Novak kolegyni, hlasovou čarodějku Ridinu Ahmedovou, k jedné se přidává beatboxer, zpěvák a „smyčkovač“ Endru (Ondřej Havlík). Na blízkovýchodní notečku Sandesh, která je i výjimkou z a capella koncepce desky, si s Mirkou zaimprovizoval kytarista a zpěvák Zdeněk Bína z -123min.

Samotná autorka popsala album jako „oslavu lidského hlasu, všech jeho barev a nálad, které my lidi máme“. Polemizoval bych ale se slovem „všech“. Vztek, zášť nebo opovržení bychom na milé nahrávce hledali těžko.

 

Přidat komentář