Muž v pozadí

V posledních týdnech rozčeřil vlny amerického hudebního dění nečekaný comeback kultovní postavy, která se sice kolem toho nejlepšího v branži pohybuje již od roku 1967, ale o které, zejména zde v Evropě, asi jen málokdo kdy slyšel – J. Henry ,T-Bone‘ Burnett (58). Tento obrovitý Texasan hrál v sedmdesátých letech na kytaru u Dylana a zúčastnil se pověstného turné Rolling Thunder Revue. Jako producent stál u zrodu toho nejlepšího, co kdy natočili Elvis Costello, Roy Orbison, k.d. lang, Tony Bennett, Sam Phillips či Cassandra Wilson. Napsal divadelní hudbu pro dvě inscenace Sama Sheparda. Byl producentem jedněch z nejlepších nekonvenčních filmových soundtracků, které v poslední době vzešly z Hollywoodu. Navíc od roku 1972 do letoška vydal jako sólista či s kapelou osm autorských alb své vlastní tvorby v žánru, který americká kritika nazývá chytrým a sečtělým futuristickým ,roots‘ rockem. Letos v květnu vyšla jednak dvojalbová kompilace Twenty Twenty: The Essential T Bone Burnett (DMZ/Columbia Legacy) s výběrem toho nejlepšího z oněch předchozích dvaceti let jeho kariéry coby interpreta. Skvělý materiál však v době svého vzniku zůstal pohříchu publikem nepříliš povšimnut, patrně zastíněn tím, co Burnett jakožto producent dokázal vymáčknout z jiných. Současně, po čtrnáctiletém odmlčení, vyšlo též jeho nové, místy temné, avšak silně evokativní album The True False Identity (DMZ/Columbia), na němž se autor vrací ke svému milovanému blues, country a gospelu, ke kterým však nepřistupuje s nostalgií, nýbrž jako ke tvárné a velmi současné umělecké formě. Výčet Burnettových počinů na poli filmových soundtracků je neméně impozantní. V roce 1987 produkoval Roye Orbisona při remaku jeho hitů pro film Davida Lynche Blue Velvet. O dva roky poté stál za hudbou ve zfilmovaném životopisu Jerryho Lee Lewise Great Balls of Fire. V roce 1997 sestavil soundtrack k filmu bratří Coenových The Big Lebowski a v roce 2000 k jejich dalšímu snímku Bratříčku, kde jsi. Alba se prodalo 8 milionů kusů a Burnett tak dokázal přivést tradiční americkou hudbu z Appalačských hor do centra zájmu dnešních posluchačů. Poté napsal a nazpíval balady k filmu z doby Občanské války Návrat do Cold Mountain (2003). Jeho zatím nejnovějším úspěchem je dokonale dotažená hudba oscarového snímku Walk the Line, ztvárňujícího život Johnnyho Cashe.

Přidat komentář