NUBYA GARCIA: Source

Concord Jazz, 2020, 60:49

Populární časopisecká pojednání o boomu mladé londýnské jazzové scény se nemohou obejít bez jména saxofonistky a skladatelky Nubye Garcia. Právem, narazíme na ni, kamkoliv se po londýnském klubovém podzemí vydáme. Hrála se Shabakou Hutchingsem a jeho provokující, přesvědčivě zpolitizovanou kapelou Sons Of Kemet, s bubeníkem a nu-jazzovým producentem Mosesem Boydem, s tubistou Theonem Crossem, s Londýnem okouzleným Američanem Makayou McCravenem, s kapelami Maisha, Nérija či Ezra Collective. Uchvátila publikum v Glastonbury. Posbírala kdejakou britskou jazzovou cenu, včetně dvou „rozhlasových“ Jazz FM Awards. V roce 2017 vydala pozoruhodné EP Nubya’s 5ive (nejde o název kvinteta, ale o vydavatelskou řadu labelu Jazz Re:freshed, nabízející vždy pět kompozic nadějných hudebníků). Navázala na něj dalším podařeným EP When We Are (2018). Ale kupodivu, plnotučný sólový debut publikuje až nyní.

Nedošlo však k promeškání vhodného okamžiku. Těšení a energie vložená do dlouhohrající prvotiny prýští z muziky jako z onoho titulního bohatého zdroje (source) inspirace. Nubya hraje dnes už vlastně typický mix z labyrintu pod Big Benem, kombinující moderní kreativní jazz s prvky africké hudby, reggae a dubu, soulu i taneční elektroniky. Ale ten plný tón a nápady. Ať už Nubya drží pozornost napříč dvanáctiminutovou kompozicí Source, nebo sice v relativně krátké, ale pouze pro perkuse, dechy a decentní dívčí vokály zaranžované nádheře Stand With Each Other.

Díky řadě hostů, různorodým rytmickým mustrům i aranžmá střídajícím střídmost s hýřením, zní album velmi pestře. Vedle Nubye excelují další hráčka na saxofon, šamanka s altkou Cassie Kinoshi (SEED, Kokoroko, Nérija), trumpetistka Sheila Maurice-Grey (šéfka spolku Kokoroko) či zpěvačka Akenya. Nicméně kapelnice příležitost debutu u prestižního labelu nepřepískla. Celkový tvar určuje její tenor. Nubya zkrátka umí udávat tón, míněno i v rámci celé britské nové jazzové vlny.

 

Populární časopisecká pojednání o boomu . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář