Quarter To Three

Album Quarter To Three pohybující se mezi soudobou hudbou a jazzem je zcela výjimečné nejen kvůli nezvyklému obsazení kombinujícímu klavír, zpěv a japonskou

flétnu šakuhači. Nabízí čtvrttónovou hudbu, kterou na běžném pianu hrát nejde, ale v Praze se nachází čtvrttónový klavír Aloise Háby. Jsou to dvě křídla nad sebou s dvěma manuály, přičemž na horním jsou všechny struny naladěny o čtvrt tónu výše. Z konstrukce plyne způsob hry. Obvyklý jazzový, kdy levá ruka hraje basy a pravá sólo, při kombinaci normálního a čtvrttónového ladění uplatnit nejde.

Album působí nezvykle, na čtvrttóny není naše ucho zvyklé, ovšem pianista Steven Louis Cohn volil jiný přístup než Alois Hába, jehož některá díla jsou na hranici poslouchatelnosti. Nesnažil se revolučně smést vše, co tu bylo, a vystavět úplně nový svět, ale rozšířit ten stávající. Pro svůj experiment s mikrotonální hudbou si také vybral vhodné partnery ze souboru Topos, hráče na japonskou flétnu šakuhači Marka Matviju, jehož nástroj stejně jako i jiné dechové instrumenty umožňuje opustit tradiční ladění, a především velmi expresivní zpěvačku Annabelle Plum, jež pracuje podobně jako Meredith Monk s rozšířenými vokálními technikami, takže je její výraz velmi plastický a pestrý a dobře doplňuje Cohnovu hru. Expresivní projev přecházející v kvílení a skřeky vytváří potřebný kontrast, neboť Cohn, ač jazzman, hraje velmi uměřeně, Satieovsky řídce, což je vzhledem k využití disonancí dobře.

Občas je na desce patrné, že Cohn možnosti nástroje teprve objevoval a že se snažil ho představit. Ale i edukativnější skladby, jako je 12 To 24, v jejímž závěru nechal zaznít všechny čtvrttóny v oktávě, nebo A=452, jež ukazuje, jak je posunuté ladění horního manuálu, nabízejí kromě vhledu do jiného světa i hudební kvality.  K vrcholům patří Infinite Tonalities začínající linkou šakuhači a gradující v přechodu od půltónů ke čtvrttónům, úvodní Nails And Wails s trubkou, Something Steve Will Come Up With s variací na standard Tenderly, i závěrečná Quarter To Seven. Skladby ukazují, že čtvrttóny lze dobře uplatnit i v jazzové improvizaci, což je vidět také v povedeném Quarter To Quater. Deska tak ukazuje, že mikrotóny nabízejí možnost oživit hudbu, která se utápí v harmonickém klišé.

Polí5, 2018, 51:24

Přidat komentář