Bratři Ebenové: Čas holin

čas holin„Každá zeď se jednoho dne rozboří.“ – „Koukněte se v Sýrii na tu demokracii, jak střílej do demonstrantů.“ Dva krátké citáty z textů mohou charakterizovat nové album Bratrů Ebenů Čas holin jako ohlédnutí za 25 lety svobody u nás s varovným průhledem za hranice. Jak Marek Eben zdůrazňuje v rozhovorech, čtvrtstoletí demokracie chápe jako léta jednoznačně pozitivní, přestože přinesla i některé negativní momenty. Třeba útoky bulvárního tisku, na které naráží v písni Noviny („A tuhle taky psali, že nechala mě žena. Tak jí to říkám, je z toho zaražená“).
Albem Čas holin Bratři Ebenové nepřipomínají pouze výročí demokracie, ale také třicet let od svého prvního alba Malé písně do tmy. A oslavovat by mohli i to, že jejich kapela v nezměněné sestavě funguje už dvanáct let. Od roku 2002 tvoří Bratry Ebeny coby kapelu nejen tři bratři, ale také zkušení muzikanti ze skupiny ETC… a kontrabasista Jaromír Honzák, který Ebeny ovšem doprovázel už v pěti písních na debutovém albu z roku 1984.
Zatímco hudební složkou nové album nepřekvapí (styl hry Pavla Skály, Jiřího Zelenky, Jiřího Veselého i Jaromíra Honzáka známe, a to i v kombinaci s nápaditými aranžemi dechů Davida Ebena), jako textař Marek Eben pochopitelně přináší nová témata. A také témata staronová. Po určitém ústupu na minulém albu Chlebíčky se například vrací k metafyzice. Píseň Zimní slevy s veršem „I nebe má však své výprodeje“ připomene podobenství Balón z Tiché domácnosti. Po téměř dvaceti letech přicházejí Ebenové také s vánoční písní V Betlémě. V ní se osel ptá vola: „Co jsou ty lidi za spolek? Daří se jim skvěle, mají Spasitele, (ale) zahřát ho na těle musí osel a volek.“
Schéma alba je podobné jako v případě předchozích ebenovských nahrávek: střídání (a často i prolínání) humoru a vážných témat, jedna zhudebněná báseň (Sbohem a šáteček od Nezvala), jedna filmová píseň (Zvláštní území ze seriálu Poste restante), inspirace Shakespearem a v jednom případě také ženský host. Po Ivě Bittové a Jaroslavě Kretschmerové, které – každá jiným způsobem – zazářily na minulých albech, si kapela tentokrát přizvala Barboru Kabátkovou, odbornici na starou hudbu a vedoucí vokálního souboru Tiburtina Ensemble, která se shakespearovské Routy zhostila opravdu půvabně.

100PROmotion, 2014, 47:06

I jinak album Čas holin přináší přesně to, co od Ebenů a jejich kapely čekáme: barevné a někdy i vtipné aranže v kombinaci s neotřelými rýmy („Bez okolků na zem plivni si / Z knížek vytrhej ex librisy“), určitou volnost v užívání slovního přízvuku (což Marek Eben kdysi snad okoukal od Jána Kollára), propojení mikro- a makrotémat (Tsunami). A k tomu neotřelé myšlenky jako například v písni Byl jsi někde. Taky se vás kamarádi v září ptají, jestli jste někde byli? A taky odpovídáte, že nikde? „A přitom je jasný, že jsem někde musel bejt,“ glosuje Marek Eben. Opravdu mimořádně dobré téma. Stejně jako celá deska.