Femi Kuti: No Place For My Dream

femi_kutiAfrobeat je už dávno hudebním uni­versem, naplňujícím komukoliv na světě bez rozdílu barvy kůže před­stavy o drtivé rytmické jízdě dechů, kytar a bubnů. Tak trochu se ale za­pomíná, že byl Felou Kutim vynale­zen především jako nosič radikál­ního politického a sociálního vzte­ku. Jeho nejstarší syn Femi nám to znovu připomíná: namísto podpůr­ných tanečních drog nabízí „pilulky hořké reality“.
Deziluzi z dění v Nigérii neskrývá, chodí u toho ale jako kolem horké kaše. Ocitl se totiž tak trochu v pasti: legendární otcův třípatrový dům Ka­lakuta (v 70. letech Felou prohláše­ným za svobodnou republiku) pro­měnila vloni nigerijská vláda za po­řádný balík dolarů na muzeum Fely Kutiho a v glorifikaci tvůrce afrobea­tu hodlá pokračovat. Muzeum připo­míná všechny stěžejní okamžiky Fe­lovy kariéry, včetně krvavého doby­tí Kalakuta vojáky a jeho nevázaného života a pikantní je například výsta­va kalhotek sedmadvaceti Felových královen.
Apely synových nových skladeb proto nejsou natvrdo určeny Nige­rijcům a vlastně ani Afričanům. Mají globální rozstřel: rezonuje v nich světová eskalace chudoby, neza­městnanosti, nenasytnosti bohatých a politické korupce. Na pořadu dnes už podle Femiho není revoluce, volá­ní do zbraně, ale nutnost změn.
Vše v kostce natěsnáno do sklad­by The World is Changing, dovy­světlené klipem francouzského reži­séra Juana Gélase: „Když vidíte, co se dnes děje ve světě, budete určitě souhlasit, že chudoba v té hře vítězí. Svět se mění, každý den cítíme bo­lest. Bohatí pláčou, ale chudí umírají. Nezapomeňte na Haiti, Somálsko, na tsunami z Filipín, Chile, Číny, Pákis­tánu a Japonska. Stále víc lidí trpí.“
Femiho suverénnímu afrobea­tu nelze vůbec nic vytknout, kapela ve složitých rytmech šlape jako ho­dinky: kytaristé, dechaři, bubeníci, sboristky si v nasazení nedopřáva­jí pauzy a hodně je slyšet francouz­ský klávesák Hervé Salters (General Elektriks).
Francouzský producent Sodi s ohle-dem na politické zaměření alba po­mohl Kutimu nastavit klasický, ex­perimentování zbavený afrobeato­vý zvuk (pravda, občas monotónní), který se ale od otcova nátlakového, psychedelicky zabarveného poje­tí samozřejmě už dávno vzdálil. Na­místo dvaceti minut to agresivně i jí-mavě zpívající Femi rozjíždí maxi­málně v šestiminutových, daleko melodičtějších skladbách, takže by se klidně mohly hrát v rádiích. Reg­gae afrobeatová Action Time a hitová No Work No Job No Money určitě.

Wrasse Records, 2013, 50:32