Head In Body: Not So Empty

9_Dont_soPřičinlivý excentrický label Klang und Krach (KuK) vznikl v roce 2007 jako logické vyústění uměleckých snah uvnitř pražského uskupení Kaspar von Urbach (KVU), jež je členskou základnou značky. V poslední době čile organizuje koncerty experimentální hudby a pouští se i do vydávání jmen ze zahraničí. Jedním z nejzajímavějších projektů hnízda KuK je indolentně-dekadentní Head In Body, muž v krvavé masce. Na labelu nyní vyšla jeho novinka EP NOT SO EMPTY(Klang und Krach, Praha, 2010, 27:12), a to ve formátu volně dostupných MP3. Širší publikum mělo možnost poznat Head in Body na loňském Stimulu. Přestože jeho vystoupení (podpořené křehkou baskytaristkou My Sister Is Pregnant) před finskými Pan Sonic bylo nejvíce ze všeho dramaturgickým překvapením – nikdo o projektu nevěděl a k přepočítání jeho předcházející koncertní aktivity bohatě postačí jediná ruka, neřku-li jediný prst – i tak nebude „V těle hlava“ trpět komplexem rychlokvašky a ani se nezařadí mezi nepříliš výrazné boční projekty Kaspar von Urbach jako jsou Ruinu či No Pavarotti! Ví, co chce svou hudbou sdělit a používá k tomu okruh několika stabilních triků, které činí jeho produkci koncentrovanou, hutnou a znepokojivou.
Čtyři skladby EP, jimž předskakuje krátký pěvecký skvost Like A Virgin (původně Madonna), jsou emočně obsažné a sdělné. Stavy, které navozují jsou konkrétně dohledatelné v autorově tvůrčím záměru. Není to v tomto ranku samozřejmost, o to je projekt sympatičtější. Základem desky je napětí, vznikající vícero způsoby (včetně filmově hororových efektů). Nejkřiklavějším je užití vysokých frekvencí mužského zpěvu na pozadí hudebního a rytmického podkladu s frekvencí běžnou a nízkou. Zpěv, i když pošpiněn a hybridně zmutován, jaksi traumatizován, místy evokuje zpěv gregoriánský, libost tu ale stále hraničí s nejistotou, zda se zpěvák zrovna nepropůjčuje Wandě při S/M hrátkách. Zpěv je kontinuální a za instrumentální složkou se často takzvaně vleče.
Zmíněná vleklost, podpořená někdy i efektem vrstvení rytmů, které si neodpovídají, zdánlivě nesedí a opožďují se, způsobuje přechod od napětí v neklid, ve strach a téměř stihomam Hudba tě vidí! Opakované znepokojování přináší pak v průběhu EP různě modifikovaný hluk startujícího motoru, i v Can’t Get No Satisfaction. Ocitli jsme se snad sami v obří domněle prázdné podzemní garáži a někde daleko za sloupy je někdo druhý, kdo „nemůže nastartovat“, kdo „se nemůže udělat“, kdo „nemůže být spokojený“, protože zůstává někde, kde být nechce? Podobná neukojenost tkví i v kusu Washing Machine Motorcycle Human, v němž lze nalézt příběh chladného nahrazení starého tipewriteru a jehličkové tiskárny dokonalou moderní technikou, jejíž sound a dobrodružnost vyústí do bezedné prázdnoty. V posledním úzkostném kusu EPčka Look At Us But Don’t Touch si už zřejmě sama smrt naklepává kosu a pochechtává se nad svou životní náplní.
Head in Body na desce Not So Empty pracuje poměrně delikátně, jemně, je i efektní, ale ne trapný (to už s jistotou nelze tvrdit o koncertním provedení). Má co říct a ví, jak to chce říct. To vše je na české trendy diy scéně docela vzácné. Jsme spokojeni!

1 komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *