Minirecenze: syrové blues v rytmu voodoo

Na český trh se dostala prostřednictvím distribuční společnosti Maximum Underground produkce kultovního švýcarského labelu Voodoo Rhythm Records.  Tu založil už na začátku 90. let zkušený bluesman, hudebník a skladatel, říkající si Reverend Beat-Man. Rozhodl se dát prostor svému srdci blízkému stylu tzv. „dirty blues“, tedy drzému, neuhlazenému až neomalenému bluesrocku, někdy s prvky punku, někdy rockabilly, jindy garážového rock’n’rollu nebo třeba folku.

9_minirecenze_1Pravidlo o tom, že kovářova kobyla chodí bosa u Voodoo Rhythm Records neplatí a pan majitel sám sobě vydává nahrávky celkem pravidelně. Byl by také hřích, kdyby tomu tak nebylo. Surový bluesový projev Reverenda Beat-Mana na albu SURREAL FOLK BLUES GOSPEL TRASH VOL. 2 převážně s dominantní vyvazbenou kytarou, ale klidně i odbočka k country-punku (Blue Moon Of Kentucky) působí skutečně monstrózně. Reverend Beat-Man je především skvělý zpěvák s různými polohami projevu, od punkového ataku až po předení starého kocoura.

9_minirecenze_2Kouzlo teprve osmnáctiletého amerického písničkáře Andyho Dalea Pettyho je v naprosté přirozenosti, upřímnosti a dokonalé stylovosti. Ta se odráží nejen na nahrávce ALL GOD’S CHILDREN HAVE SHOES samé, ale i v jeho životním stylu – mezi městy, ve kterých hraje po klubech a hospodách se prý přepravuje ve stylu „hoboes“, tedy naskakováním – samozřejmě „načerno“ – na jedoucí vlaky. Na albu kromě vlastních písní a instrumentálek brousí i k americkým tradicionálům, k Johnnymu Cashovi, Johnu Faheymu i Bobu Dylanovi, který je spolu s Woodym Guthriem jeho hlavním idolem.

9_minirecenze_3Kupodivu italská kapela Movie Star Junkies, která přichází s konceptuálním albem MELVILLE, věnovaným spisovateli Hermanu Melvillovi a jeho Bílé velrybě, zní ze všeho nejvíc „australsky“ s energií i odkazem blues pracují podobně jako Nick Cave kdysi v kapele The Birthday Party, ale volnější písně mohou připomenout i produkci jeho The Bad Seeds. Dalším vlivem, pod kterým podle vlastních slov kapela pracuje, resp. vznikla, jsou někdejší američtí The Gun Club, jedni ze zakladatelů psychobilly, inspirovaní ovšem chicagským blues i country. To všechno je na albu Melville ve svrchovaně natlakované podobě. Velký objev!

9_minirecenze_4Písničkář s prapodivným pseudonymem Possessed By Paul James nosí pravé jméno Konrad Wert, pochází z Floridy, ale do současných třiceti se stačil „probydlet“ půlkou Spojených států od Texasu po Kalifornii. Je tedy logické, že má odkud čerpat inspiraci i písničky, na albu COLD AND BLIND „vyzdrojované“ hlavně ze starého amerického folku. Při Wertově poslechu se zdá, že není nic snazšího, než být takovýmhle písničkářem, i jeho interpretace (kytara, banjo, housle, rytmus dodává tamburína nebo dupání na ozvučenou krabici, tzv. stomp box) je zcela přímočará. Ale tady jde o autenticitu, ne umění.

9_minirecenze_8Další dávka ostrých a nabroušených garážových kousků od losangeles ké čtveřice The Guilty Hearts se jmenuje PEARLS BEFORE SWINE. Přímočarý rock’n’roll, postavený na stěnách dvou zkreslených kytar a punkovém zpěvu má ovšem rytmiku, která jako by vypadla z nahrávek klasiků mississippského blues 90. let, jak se je podařilo zachytit vydavatelstvím Fat Possum Records. Ostatně právě vliv lidí jako R.L. Burnside, T-Model Ford, ale také Joh Spencer Blues Explosion je na tvorbě The Guilty Hearts dost patrný.

9_minirecenze_5Není úplně jasné, odkud prapodivná trojice Stinky Lou And The Goon Mat With Lord Benardo pochází, ale jedno je jisté: jestliže The Guilty Hearts si mississippské drsoně s levnými elektrickými kytarami dobře naposlouchali, tahle parta působí, že jim seděla u nohou, chodila pro panáky, odváděla je z hospod do chatrčí a přitom velmi bedlivě naslouchala každému slovu, každému tónu. Naprosto věrný, energický a přitom zcela důvěryhodný sound zcela opravňuje velkohubý (jistěže s nadsázkoumyšlený) název tohoto skvělého alba: 12 ROOTS’N’BOOGIE BLUES HITS.

9_minirecenze_6V kontextu produkce Voodoo Rhythm Records je kapela Mama Rosìn jednou z největších rarit. Hraje totiž cajun resp. zydeco (tedy, v prvním případě hudbu do Louisiany přistěhovalých Francouzů z Kanady, ve druhém případě černochy převzatou, upravenou a s blues spojenou variantu téhož; v obou případech s dominantním akordeonem), ale přitom pochází z Ženevy. Tradiční nástroje jsou u Mama Rosìn na albu TU AS PERDU TON CHEMIN rozšířeny o elektrickou kytaru, celkový výraz nijak nezaostává hlavně co do nápřahu za klasickými nahrávkami těchto žánrů.

9_minirecenze_7

Přidat komentář