Musterion: The Wondrous Journes Through The Catacombs Of Life; Maeror Tri: Multiple Personality Disorder

Krize hudebního průmyslu zamávala nejen s domácím hudebním trhem,  stále se ale najde v české i moravské kotlině dostatek nadšenců, kteří vydávají CD s hudbou okrajových žánrů, a my si dva nové přírůstky dnes představíme. Po Epidemii records, jejichž dvě nové desky jsem představil v minulém čísle, dnes přijde na řadu vydavatelství a distribuce HORUS CyclicDaemon, které přispěchalo o Halloweenu s novou sólovou deskou Švéda Simona AA Kölleho podepsanou jako Musterion. Tři roky se střádaly pilnému hudebníku, kterého známe spíše z dvojice Za Frûmi, aby našly uplatnění na jeho nové řadovce. THE WONDROUS JOURNEY THROUGH THE CATACOMBS OF LIFE (HORUS CyclicDaemon, 2009, 61:19) je druhé CD album Musterion a znovu je vystavěné na halucinogenních vizích, které se pohybují od pohádky, surrealistické konstrukce až po horor. Samotný příběh se týká kontroly mysli psychickými, elektronickými, sexuálními, farmaceutickými, subliminálními a jinými prostředky. Přesahuje až do absurdna a Simon AA Kölle přitom zcela jistě vymítal některé své soukromé démony na komplexních a obskurních kompozicích. Vtahuje tak posluchače na imaginativní a strašidelnou pouť, v níž se snoubí prvky temného ambientu, surrealismu a absurdity. Simon i na svých jiných albech kličkuje mezi melodií a snahou „filmově“ postihnout myšlenky, které byly hnacím motorem jeho hudebních črt. Především na tomto CDčku ale Kölle zařazuje velké množství fi led recordings a akustických linek, které nastřádal při společném jamování s Apocalypsis cum Figuris a míchá je z tradičního dark ambientního základu à la Cold Meat Industry. Improvizace, pokřivená cirkusová hudba, industriální partie a mnoho atmosférických momentů udává směr k vysoce symbolistické desce, kde nedílnou součástí horečnaté skládanky je i tradičně vysoce výpravný digipackový obal s grafikami od finského hudebníka Niko Skorpia z labelu Some Place Else.
3_maeror_trioNezahálí ani další český vydavatel, Petr Frinta, kterému se podařil na konci loňského roku zaháčkovat asi největší úlovek za celou jeho kariéru. Omámit totiž drone ambientní partu Maeror Tri a znovu jim vydal dlouhou dobu nesehnatelné debutové CD MULTIPLE PERSONALITY DISORDER (Purple Soil, 2009/1993, 49:32), které původně vyšlo na labelu Korm Plastics známého hlukového aktivisty Frans de Waarda. Album, jak už sám název napovídá, se věnuje vícenásobným poruchám osobnosti, to znamená vážnému onemocnění člověka, o kterém se i dnes zas tak moc neví (i když se má za to, že určitou formou poruchy trpí jeden člověk ze sta). Poruchy odhalují zcela jiné osobnosti v jedné smrtelné schránce, které se mohou přepínat mezi sebou zcela nečekaně, navíc bez doprovodných symptomů. Čtveřice původních skladeb má i proto názvy „Správce, Umrtvovač, Mstitel a Ochránce“ a jasně tak předznamenává různé nálady všech více než desítiminutových kompozic. Sedmnáct let stará deska je katalogem drone ambientu, ukazuje trojici v nátlakové „japonské“ poloze, vyváženou přesýpající se z útoku do konejšivější obrany, ale i v tiché kontemplativní poloze. Ambient i industrial jsou žánry, kde hranice mezi starým a novým je čím dál tím méně zřetelná. Důkazem budiž i letošní reedice předchozího projektu blouznivých kytarových Troum, která se může směle řadit mezi novinky nejpomalejší hlukové muziky.