Izraelský pianista Nitai Hershkovits se naráz odvážil hned několika zásadních změn: opustil jistou práci u Avishaie Cohena. Přestěhoval se do New Yorku. Ačkoliv se prosadil jako klavírista, na sólovém debutu přidal k akustickému nástroji i piano elektrické a sbírku syntezátorů. Může překvapit, že Nitai slušně ovládá také klarinet: šlo vlastně o jeho první nástroj, ale opustil ho ve prospěch piana. A aby toho nebylo málo, propojil svoji hru s loopy, beaty a elektronikou, o programování se postaral producent Rejoicer. Prvky elektronické taneční hudby i ambientu se přitom přirozeně vyvažují s pověstně jemnou Nitaiovou hrou a jazzovými kořeny – stejně jako s typicky levantskou melodikou.
„Způsob práce na albu byl opravdu velmi odlišný od toho, jak jsem nahrával dříve. Nejdříve jsme vytvořily beaty, zkombinovali akustické a elektronické elementy, editovali, samplovali,“ potvrdil Nitai v tiskové zprávě.
Díky předchozím kontaktům si navíc Hershkovits mohl dovolit pozvat zajímavé hosty. Samozřejmě baskytaristu Yogeva Glusmana, se kterým v duu vystupoval i u nás. Ale především Kurta Rosenwinkela, jehož kytara zdobí křehkou skladbičku My Turn. Album zpestřuje i soulová písnička Satellite Dish, které se zhostila už docela věhlasná losangeleská zpěvačka Georgia Anne Muldrow.
Jde zkrátka o velmi sebevědomý a přitom posluchačsky vstřícný debut. Oné chytlavosti navíc dosáhl Nitai Hershkovits bez uměleckých kompromisů: textury studiovým playbackem vrstvených kláves propracoval do filigránských detailů, na melodiích není nic prvoplánového. Pianista určitě věděl, co dělá, když se vydal na samostatnou dráhu. Zjevně máme co do činění s budoucím velkým jménem „israjazzu“.
Raw Tapes Records, 2016, 34:00