Tyler Kline: Orchard

Neuma Records, 2021, 79:37

Tvorba mladého (ročník 1991) klavíristy a skladatele z Kentucky je silně ovlivněna japonskou zenovou estetikou wabi-sabi o přijetí krásy věcí v jejich nedokonalosti a pomíjivosti. Vyjevuje to různými způsoby: užíváním rozšířených zvuků/technik účelně pro zastření hudebních textur, rytmickou disonancí, která odděluje melodické a harmonické linie od celkového pulsu, a prchavými gesty, která evokují svět přírody. Sbírka Orchard vznikla v roce 2018 coby koncipovaný projekt 50 krátkých charakterových studií pro sólový klavír na motivy různých botanických plodů průletem světa, jejich zrodu, růstu, vlastností, vůní, chuti… „Narodil jsem se a vyrostl v Kentucky a mnoho generací mých předků i širší rodiny byli farmáři. Tvorba hudby, která se týká půdy, rostlin a přírody, je tedy mým způsobem, jak uctít toto dědictví.“ V roce 2019 se v Tampě na Floridě sešlo čtrnáct klavíristů z celého světa (viz obal), aby dle svého citu/uchopení zaplnili sad. 

Orchard může být pro klavíristy krásně nenásilným vhledem do krajin, s nimiž se u svých učitelů nástroje jen tak nepotkají – Bartók, Debussy, Nyman, Corea, až po rozklížené disharmonie/preparování Johna Cagea. Jsou zváni do nejrůznějších zvukových světů zrodu, růstu a ochutnávání: útočně hypnotická kiwi, éterická i polyrytmická arpeggia v mangosteen (mangostan), vlnivé květinové tremolo v lychee (liči), nakysle trpký valčík v lemon (citron), rytmikace tlukotu do těla klavíru s minimalistickým tématem na pár klávesách v pistachio (pistácie), drnkání strun a dunivé pazvuky z nitra klavíru v Buddhaʼs Hand a mnoho dalšího. „Při farmaření obděláváte půdu. Zasadíte semínko. Staráte se o něj. Sklízíte úrodu. Je to životní cyklus, podobně jako začátek a dokončení hudební skladby.“ Kompozice mají stopáž od 43 vteřin (maličká, ale důrazná nectarine) po zmíněnou tři minuty megadlouhou Buddhovu ruku. Leckoho napadne, že Kline má ke kompozici poněkud punkový přístup. Je to tak, k vykreslení pointy stačí minuta.

Přidat komentář