TELLEMARKK: Tellemarkk

Trio Tellemarkk tvoří tři hudebníci se zkušenostmi z různých žánrů. Dorotu Barovou známe jako violoncellistku a zpěvačku z Tara Fuki, Vertiga, doprovází Anetu Langerovou, je polovinou dua Kuzmich Orchestra. Tomáš Reindl je náš přední hráč (nejen) na indická tabla. A saxofonista a klarinetista Pavel Hrubý stojí v čele skupiny Limbo, nahrál sólové album Between The Lines, účastnil se improvizovaného alba Phoenix a ani výčet jeho projektů tím nekončí. Do skupiny Tellemarkk přináší každý z nich něco ze sebe, jejich přístupy se prolínají, a vzniká tak stěží popsatelná směs akustické alternativy, jazzu, world music, ambientu a elektroniky, která posluchače překvapí hned v úvodní skladbě Kovárna.

Bezejmenné album skupiny Tellemarkk netvoří jednolitý proud hudby. Spíše jde o volně navazující koláž nápadů-skladeb, které se od sebe odlišují a nabízejí různé pohledy na spolupráci tří osobností. V některých momentech vystupuje do popředí jeden z protagonistů – to když například Píseň beze slov Dorota Barová uvede pizzicatem na cello a vokálem tak výrazným, že až po zlomku vteřiny posluchač pochopí, že se jedná o duo s hrajícím Pavlem Hrubým. Hypnotizující údery Reindlovy pak už jen dotvářejí celkovou atmosféru „písně“, která skutečně slova nepotřebuje. Naopak text – ve smyslu podivných deklamovaných výpovědí – hraje důležitou roli v Kovárně, pestré a gradující společné skladbě všech tří aktérů. Tablascape je naopak sólové číslo Tomáše Reindla, při jehož poslechu si člověk uvědomí, jak náročné je právě tabla správně nazvučit. Zde se to povedlo výtečně a ostatně celé album má špičkový zvuk, na němž se spolupodíleli odborníci z našich předních studií Sono (náběr) a Svengali (mix a mastering).

Netuším, do jaké míry jsou skladby předem připraveny a do jaké míry jde o improvizace. Výsledek však působí, jako by každý tón a každý úder byl na svém místě. Hudba na první poslech náročná, dramatická, dynamická a přitom uklidňující. Mimořádně zajímavý počin.

Amplión, 2017, 45:20

 

Přidat komentář