THE WRONG OBJECT: Into the Herd

Belgická kapela The Wrong Object vznikla v roce 2002 jako cover-band Franka Zappy (a dodnes jeho skladby často interpretuje), ale záhy se vyprofilovala do svébytné podoby zejména díky svému šéfovi, kytaristovi Michelu Delvillovi. Jejich styl je označován jako „psychedelický jazz s moderní rockovou sensibilitou“.  To v praxi znamená, že jsou klasickou podobou „žánru“ Rock in Opposition pro 21. století. Při poslechu jejich nejnovějšího alba by vám mohla vyvstat určitá podoba s jejich soukmenovci Univers Zero. Ostatně není úplně divu, neboť jejich klávesista Antoine Guenet paralelně v tomto souboru působí. Ve svých počátcích však spolupracovali například třeba s Eltonem Deanem ze Soft Machine, což je také určitým symptomem pro jejich současnou tvorbu, kde se nezapřou ani ty zappovské inspirace.

Nicméně The Wrong Object nejsou na aktuálním albu derivátem zmiňovaných zdrojů, ale zcela svébytnou jednotkou se specifickým soundem. Tomu jednoznačně napomáhá dechová sekce dvou saxofonistů, kde basové fousy (občas i tenor či klarinet) vystrkuje Marti Melia a tenory a sopránky obhospodařuje Francois Lourtie. Pozadu však nezůstává ani rytmická sekce složená z basisty Pierra Motteta a bubeníka, perkusisty a samplisty Laurenta Delchambreho, který je vedle Delvilla dalším výrazným skladatelem.

The Wrong Object si totiž neberou z jazzrockových, progrockových či transzappovských nebo potažmo rockinoppositionovských modů klasická klišé, ale nakládají s nimi po svém. A v tom je jejich současná síla a svěžest. Už otvírací titulní skladba je příslibem a nabušenou jízdou. Ve druhé skladbě A Mercy naopak nastává melancholické zklidnění a pak už se vše proplétá ad libitum. Žádná prázdná místa, ale devět plnokrevných pecek, v nichž najdeme změny nasazení i nálad. Místy bublavě zádumčivé, jindy akčnější momenty se střídají a pořád to má svou naléhavost. Toho je nejkrásnějším příkladem skladba Another Thing promlouvající částečně jakoby z dávných časů, ale zároveň neuvěřitelně živá.

 

 

Off / Moonjune Records, 2019, 54:22

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *