YO-YO MA, STUART DUNCAN, EDGAR MEYER, CHRIS THILE: Not Our First Goat Rodeo

Sony Classical, 2020, 44:45

Slangový výraz „goat rodeo“ (kozí rodeo) označuje mj. schůzku lidí zcela odlišných charakterů a zájmů, která dle očekávání skončí potrkáním neboli naprostou pohromou. Jak prozrazuje název alba Not Our First Goat Rodeo, ke srážce klasicky vychovaného a zaměřeného, ale nadžánrovými přesahy proslulého violoncellisty s partou newgrassových experimentátorů nedošlo poprvé. A stejně jako v případě desky Goat Rodeo Sessions (2011), kterou ocenili dokonce i přidělovači cen Grammy, je výsledek nepravděpodobné spolupráce parádní. A aby směska hudebních temperamentů vyzněla ještě zábavněji, ani tentokrát v roli hosta nechybí irsko-americká písničkářka a zpěvačka Aoife O’Donovan.

Hned úvodní Your Coffee Is A Disaster nakopne řádnou dávkou kofeinu. Yo-Yo Ma přizná orientální dědictví, do východních stupnic prostřelují houslista Duncan a mandolinista Thile progresivně bluegrassové, řádně najazzlé divočiny a Meyer přesvědčuje, že kontrabas je melodický nástroj. A nikoliv, tohle kafe není katastrofa, spíš vyvolá dylanovské přání „one more cup of coffee“. Waltz Whitman je countryově starosvětsky líbivý. Stejně jako svižný a zároveň křehký duet Chrise s Aoife The Trappings, dokud ho neoživí věru neprvoplánové harmonie. Every Note A Pearl evokuje experimenty soudobé hudby s disonancí. V dalších skladbách se účastníci rodea, s Mayerem občas zasednuvším za piano, bez zábran pouštějí do odkazů na impresionismus, minimalismus nebo třeba „keltský“ folk (Voila!). „Nepřemýšlíme stylem ‚tohle je moc pop, to dělat nebudu‘, nebo ‚klasika je nudná‘, nebo ‚jazz a rock se musí dělat takhle‘. Negeneralizujeme, protože ve všem najdete tisíc výjimek,“ prohlásil o vstřebaných zdrojích Yo-Yo Ma.

Zatímco filmové „dvojky“ obvykle končí průšvihem, v případě tohoto poťouchlého kvarteta lze doufat, že si pánové zase za deset let najdou skulinku v nabitém harmonogramu a osedlají nějaké kozy.

 

 

 

Přidat komentář