Eugen Brikcius uvádí: Díl devátý/Milan Balabán & Svatopluk Karásek

Milan Balabán (1929–2019)

Kde jste Milana Balabána poznal? Přes aktivity Nové orientace?

Já ani pořádně nevím. Když si teď vybavuji naši minulost – jde o sled dějů vesměs s mravním, nikoli však lineárním posláním –, mám pocit, jako bychom se znali už z předživota. Raný Aristoteles byl přesvědčen, že kdo se v předcházejícím životě choval nemravně, je v tomto životě za trest proměněn v ženu. Znamená to snad, že jsme se v předživotě chovali mravně? Řekl bych, že je to egál. Rozhodující je život tento. Onu metafyzicko-etickou tezi však nabourával Milanovi malíř Otakar Slavík svým tvrzením, že „příští život, to už je tenhle“. Podle něj jsem Milana nepoznal v životě předcházejícím, nýbrž v příštím. Milan Balabán se věru nemusel bát té kárné proměny. Ochotně mu přiznávám svatozářné atributy, i když ho nechci kanonizovat. Ostatně by to těžko šlo, když nebyl katolík. Myslím, že stačí upozornit na jeho zřetelnou mravnost, o filozofičnosti nemluvě.

Balabán mluvil o Nové orientaci jako o „Chartě před Chartou 77“. Byl ten jmenovatel společný, nebo byste rozlišoval?

Když Nová orientace v roce 1959 s vehementním přičiněním Milana Balabána vznikla, byl jsem ještě mlád, a navíc jsem byl tvrdošíjným vyznavačem „staré orientace“, to jest scholastické. Tehdy jsem ještě netušil, že i Sumu teologickou svatého Tomáše Akvinského lze vyložit „nepředmětně“. Byl jsem však pln úcty a snad i lásky k filozofickým „dobrodruhům“. Novou orientaci lze kromě jiného vnímat jako trénink na Chartu. Bezprostřední „Chartou před Chartou“ však byl svobodný a múzický underground, jak na to svou výstavou Charta Story s pomocí vzpomínek Václava Havla upozornila má žena Zuzana. Když Havel vzpomíná na přeplněné soudní chodby při procesu s undergroundem, konstatuje: „Byl to předobraz Charty.“ Milan Balabán byl o rozhodující roli undergroundu též přesvědčen. Ostatně sám byl jeho součástí. Magor vedl androše k umění, Jiří Němec a Milan Balabán je galantně vychovávali.

Podepsal jste Chartu, podepsal byste Balabánův výrok o víře jako „rozhodnutí dívat se vstříc budoucnosti“?

Když už víra, tak takhle pojatá i praktikovaná. Pro některé, včetně mne, je víra neuvěřitelná. A to se moje maminka jmenovala Věra a byla tatínkovi, eo ipso i mně věrná. Jinak platí, že bez budoucnosti – ať se jedná o víru v ni, či nepředmětnou nejistotu o ni – není přítomnost. Ta je nahrazena minulostí. Slouhové předmětnosti pouze napodobují pro ně závazné minulé mýty. Milan to vše dobře věděl, byl totiž nejen jedním z koryfejů Nové orientace, ale i Ekumenického semináře v Jirchářích. Důkazy existence Boží nepotřeboval, ale ovládal je. Nikdy ho nenapadlo, že by Bůh mohl být mrtev. Živý Bůh jej neopouštěl ani v těch nejmetafyzičtějších debatách. To proto, že pro něj byl víc než mravní postulát. Podržoval nedefinované vlastnosti starozákonního Hospodina.

Milan Balabán (1929–2019)

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář

sinekfilmizle.com