František Matula: Malíř s rýčem a krumpáčem

Františka Matulu znám mnoho let. Je lékař, houslista, malíř, zahradník a občas si odskočí do sklárny, aby vytvořil sem tam nějakou plastiku. Jeho obrazy jsou kaleidoskopem pozemských i mořských krajin, často si v nich podává ruce abstrakce s fauvistickými rozkvetlými loukami nebo s podzimními lesy a nekonečným obzorem. František vystavuje na skupinových výstavách, v Domě Gustava Mahlera měl společnou výstavu se sklářem Františkem Janákem i několik samostatných výstav. Pravidelně vystavuje v rámci Sdružení malířů Podblanicka na zámku ve Vlašimi.

Když jsme s kamarády přemýšleli, jak zmapovat Frantův styl a jak mu vykolíkovat parcelu v krajině českého malířství, někdo řekl: to je jasný matulismus. Matulismus za ta léta prošel vývojem z jasných ploch do vířivé energie a při pohledu na plátna plná mořského života máte pocit, jako byste byli těsně pod hladinou, na níž září sluneční svit. Právě jste vstoupili do obrazu, kolem vás plavou pravěké ryby a medúzy a voda je teplá, jak si slunce podalo ruku s mořem a všechno je, jak má být.

Kdy a kde ses narodil a kde jsi vyrůstal?

Narodil jsem se 6.12. 1953 v Kyjově. Od dvou do čtrnácti let jsem vyrůstal na severní Moravě v obci Domašov nad Bystřicí, to je bývalé pohraničí. Prožil jsem tam pěkné dětství, i když dnes, s odstupem mnoha let, vidím, že to byl složitý kraj plný přistěhovalců z Balkánu. Měl jsem například spolužáky z celého Balkánu, mezi jinými i z Chorvatska, samý Vranešić a Jurdić. To se málo ví, že po válce do republiky přicházeli lidé i z těchto oblastí, nejen z Rumunska nebo z Volyně. Nedaleko bylo vojenské cvičiště Libavá, jinak bylo všude daleko, do houslí jsem jezdil hodinu vlakem až do Olomouce.

Z Domašova jsme se odstěhovali těsně před ruskou invazí v osmašedesátém do Letonic u Bučovic, a bylo to jen tak tak. Potom přímo do našeho bývalého domu narazil ruský tank a zdevastoval jej.

Tam jsi také studoval?

Chodil jsem do znovuobnoveného gymnázia v Bučovicích a zažil tam krásnou, uvolněnou dobu konce šedesátých let. Prožíval jsem svá formativní léta i po osmašedesátém paradoxně ve škole, která byla plná výtečných kantorů, byli mezi nimi i skvělí jazykáři. Byli totiž vyházeni z jiných škol. Náš ředitel je naopak přijímal a oni přinesli na bučovické gymnázium duch osmašedesátého roku, stali jsme se díky profesorskému sboru elitní školou. Na výlety jsme jezdili do Prahy, abychom se podívali na rozstřílené Národní muzeum, sázeli jsme lípu svobody. Tato doba byla určující pro celý můj život. V roce sedmdesát jsem potom zažil velký šok, kdy všechno, co bylo do té doby dobré, bylo najednou špatné. O to víc jsem se zatvrdil.

Jaká byla studia a praxe po maturitě?

Chtěl jsem jít na medicínu, ale dostat se na školu bylo velmi obtížné, úspěšnost byla někde mezi jedna ku deseti až dvaceti a rodiče mi poradili, abych to zkusil na fakultě v Hradci Králové. Tam to vyšlo, ale nevěděl jsem, že je to částečně vojenská škola a byl jsem bohužel po úspěšně složených přijímačkách zařazen do té vojenské části, ale já na vojně profesně rozhodně zůstat nechtěl. Navíc jsem byl automaticky zařazen do základní vojenské služby, která probíhala zároveň se studiem první dva ročníky. Nelíbilo se mi tam, dělal jsem pořád nějaké průšvihy, až mě ve čtvrtém ročníku vyhodili. Jenže jsem zároveň musel před vojenského prokurátora, který mně a ještě dalším průšvihářům dal podmínku. Potom přišel další malér – netušili jsme, že ten, kdo má podmínku, nesmí studovat na vysoké škole, a můj záměr přejít na civilní medicínu tím dostal za uši.

Abych měl šanci dostudovat, musel jsem se takzvaně napravit v dělnickém prostředí a nastoupil jsem v pražské Tesle Strašnice, v provozu Nákladového nádraží Žižkov. Dělal jsem na telefonech pro Rusáky, psal se rok sedmdesát šest a sedm. Poznal jsem tam Frantu Vaška, s kterým jsme objevovali pražskou hudební scénu a Prahu jako takovou. Po dvou letech jsem získal potvrzení o své nápravě a dostal jsem se do čtvrťáku do Brna, kde jsem medicínu v roce osmdesát dokončil.

Jak vzpomínáš na prostředí v Tesle Strašnice?

Pochopil jsem tam, že takhle strávit celý život je nesmysl, a bral jsem to jako trest. Lidi na dílně byli vcelku v pohodě, ale vedení se na mě dívalo skrz prsty. Ale taky chtěli, abychom se kulturně angažovali. A tak jsem v místním rozhlasu po drátě páchal kulturní činnost. A jak byli blbí, tak jsem tam mohl pouštět třeba Patti Smith. Shodou okolností to bylo elpíčko, které jsem si koupil na černé burze a na zadní straně obalu bylo napsáno Svobodu pro Plastic People.

Celý život jsi obvodním lékařem, nebo jsi zkusil také nemocnici? A rozhodl ses pro dráhu obvodního doktora i proto, že je to časově vstřícnější? Že máš více času na malování?

Praha mi zůstala pod kůží a chtěl jsem být co nejblíž. Začal jsem na interně v Benešově, později ve Vlašimi, kde byla interna později zrušena, a já nakonec zakotvil na obvodě v Dolních Kralovicích. Takže být obvoďákem nebylo vědomé rozhodnutí, byla to souhra okolností psaná osmdesátými roky a tehdejším režimem. Kvůli malování to nebylo. A také jsem se oženil a měl dvě děti.

Kdy ses začal setkávat s výtvarným uměním a kdy to bylo na vědomé bázi? Tedy – kdy jsi začal výtvarné umění nejen registrovat, ale také vyhledávat?

Již zmíněný Franta Vašek byl velkým fandou dadaismu a surrealismu a měl tehdy zakázaného Ludvíka Kunderu. Vydali jsme se za ním do Kunštátu, a když viděl, jaké množství jeho knih máme, poslal nás na hřbitov na Halasův hrob, aby se mohl nejdřív naobědvat. Potom jsme u něho byli až do večera a nějak jsme si padli do oka. Tehdy se živil jako zakázaný autor tak, že psal načerno a jeho práce za něho podepisoval třeba Milan Uhde, jinak by se Kundera k honoráři nedostal. Sice už byl v penzi, ale toto byl jeho jediný reálný zdroj příjmů. On neměl řidičák, a já se stal jeho dvorním šoférem. Navštěvovali jsme spolu mnoho výtvarníků, kteří měli zakázáno vystavovat. Seznámil jsem se tak s Olbramem Zoubkem, Josefem Krejčiříkem, Zdenou Höhmovou, Ludmilou Jandovou, Jaroslavem Klápštěm, Josefem Jírou nebo Vladimírem Komárkem.

Někdy jsme dostali nějakou grafiku nebo jsme si ji koupili, a ty nezarámované byly samozřejmě lacinější. Začal jsem rámovat a brzy mi Kundera, který sám pracoval s tuší na papíře, řekl, že bych měl dělat své věci. Začal jsem s péefky a pod vedením kamaráda a malíře Jana Soukupa jsem začal pracovat s akrylem.

Dá se říci, že Ludvík Kundera přímo inicioval začátky tvé malířské tvorby?

Nejen začátky malířské tvorby, ale zasloužil se i o má první hlubší setkání s literaturou. Když jsme ho s Frantou poznali, psala se sedmdesátá léta, doba velké cenzury. A u Kundery jsme nejen četli Halase, Hrubína nebo Demla, ale také nám vyprávěl o setkáních s těmito lidmi. Když jsem začal malovat, netušil jsem, že bude otevírat o deset let později mou první výstavu. Až po revoluci jsme s Frantou zjistili, že od prvního setkání s Kunderou jsme byli sledování StB.

Prožili jsme spolu i 17. listopad 1989. Vezl jsem Ludvíka na vernisáž Josefa Jíry do Národního muzea, a když jsme vyšli ven, Václavák byl celý osvětlený, ale my nevěděli, co se děje. V restauraci na Pavláku jsme pak domlouvali text do Jírovy monografie a pár metrů od nás začala sametová revoluce, aniž bychom to tehdy tušili. Večer jsme se vrátili přes Kunštát domů a ráno mi matka povídala, že v Praze je revoluce. A já na to: co blbneš, včera jsem tam byl a nic se tam neděje. Když jsem naladil na rádiu Vídeň, dozvěděl jsem se, co se děje. A to jsme původně chtěli jít k Tygrovi, to bychom tu přelomovou událost neminuli.

Vyprávěl jsi o místní amatérské malířce, která tě velmi ovlivnila, o koho se jednalo?

To byla

Uchamžiky

Přibližně před rokem jsem tu hořekoval, dokonce ve dvou sloupcích, že jsem prošvihl koncert Bruce Springsteena. Ale stačil jeden zánět v důležitém hrdle, a hnedle je všechno jinak. Už vím, co to znamená zažít koncert nejslavnějšího muzikanta z New Jersey a jeho legendárního E-Street Bandu! Byl samozřejmě skvělý. Stejně skvělý by asi býval byl i před rokem, nicméně je tu důležitá změna perspektivy. Se staronovým prezidentem, který v mezidobí nakráčel do Oválné pracovny, se totiž ve velké míře změnilo vnímání celé Ameriky. A Bruce, který byl, podobně jako třeba hamburger, baseball, Cadillac, džíny, Coca-Cola nebo E.T., vnímán jako jeden z jejích nejvýraznějších popkulturních symbolů, se teď stává jedním z nejviditelnějších odpůrců stylu, jaký momentálně razí její hlavní představitel. Ze Springsteena se tím samozřejmě nestal alternativní umělec; ostatně v tomto postoji není (naštěstí) nijak ojedinělý. Ale od dob, kdy mu Barack Obama předával ocenění se slovy: „Já jsem teď možná prezident Spojených států, ale Boss je jenom jeden!“ je to posun. Ne úplně ideálním směrem. A Springsteen si svůj nesouhlas se současným směřováním nenechává pro sebe. Pár proslovů na koncertě sice žádného psychopata opájeného mocí samo o sobě z veřejného prostoru neodstraní, ale člověka potěší, že není sám, kdo k tomuto stylu sdílí nechuť.

Nicméně, i když těch pár promluv na tato palčivá a plačtivá témata u mě zarezonovalo, 99 % koncertu přeci jen tvořila živá a živelná muzika. Člověka by nemuselo překvapovat, že za více než padesát let jsou Bruce a E-Street Band sehraní jako blázen. Ale stejně jsem se tím nechával ohromovat. Kapela působí jako starý, velký, trochu i potlučený americký bourák, který když se ale s rachotem rozjede, nic už nezastaví. A kromě toho, Boss a jeho E-Band jsou mistři v neukončování písniček! Tolik nápaditých a zábavných způsobů, jak znovu nahodit prakticky už odehranou skladbu (věc, která by asi u kohokoli jiného byla po chvíli otravná), jsem naživo ještě neslyšel.

Když to celé shrnu, myslím, že jsme si s tátou, se kterým jsme se do Letňan vypravili, užili jeden z nejlepších Dnů otců našich životů! Ostatně zahrál nám k tomu hudební „otec“ staré, dobré a „poctivé“ Ameriky. Ameriky, která se snad zase někdy stane tou zemí neomezených příležitostí, ve kterou člověk potřebuje věřit, i když těch neomezených příležitostí ani neplánuje využít.

Postila

Nebetyčnému – jde o literaturu – nedali státní cenu, i když už drahná léta je navrhován nejedním z odborných příznivců. Nevadí. Vlastně vadí, nevadí. Strindbergovi nedali nobelovku, přestože bydlel hned za rohem. Nobelova cena za literaturu bývá často udělována z důvodů nikoli literárních, ale zhola politických. I ta, kterou dostal zatím jediný Čech jménem Jaroslav Seifert. Ten si ji však zasloužil i literárně. Dnes jsou ti, kteří se kvalifikují pouze – ne však z nouze – na věky věků ztraceni, nejsou-li sdostatek politicky podlézaví, anebo rovnou fanatičtí.

Post illa verba dodávám, že Nobel vymyslel dynamit. Náš dotyčný zas, aniž by byl ras, vymyslel latinu. Ne snad kuchyňskou či mysliveckou, ale poetickou. Přišel na to, že čeština je latina přeložená z latiny do češtiny. Po vyjití Sudu kulatého, latinsky řečeno, vlastně vryto do kamene, Cadus rotundus, napsal profesor Balajka, že od doby předbělohorské se nikdo nezabýval latinskou poezií. Až teprve teď, tedy ve druhé polovině 70. let minulého století. Ostatně Božena Němcová tušila, co přijde.

Sud kulatý

rys tu pije

tu je kára

ten tu ryje.

Což jsou verše povýtce latinské. Honza skutečně uměl latinsky, a to, jak si představoval, tedy jako páni.

Vas rotundum

lynx hic potat

hic est carrus

palam motat.

Co dodat. Když si náš dotyčný nebetyčný nezaslouží cenu za českou latinu, vyloženě si svým dílem koleduje o cenu za latinskou češtinu. Prostě umí česky. Tak si to představoval Ján Kollár, což může potvrdit nebetyčného „slávy syn“. Ostatně jeho předcházející „slávy syn“ a hlavně „slávy dcera“ také.

„Přitisknou nos na Bellevue?“

ptaj se v literárním plénu.

Wolker neví, Nobel ví,

zda to má nějakou cenu.

Eugen Brikcius

Ad hot

Nejen jaksi fyzické, ale i hudební staré lásky mohou navzdory úsloví korodovat. A nic pěkného to není. Jako pár nedávných setkání s tvorbou Vana Morrisona. Jehož mi coby teenagerovi objevila legendární pražská kapela The Matadors, hrající v druhé půli 60. let několik skladeb z repertoáru belfastské skupiny Them. Které byl Morrison frontmanem. Vzdáleně připomínající Erika Burdona z Animals. Také expresivního a poučeného černými vokalisty. Akorát že z Morrisona se o něco později vyklubal uhrančivý umělec, kombinující neslýchaným způsobem soul, rock, blues, jazz a poezii. A v dalším zhruba půlstoletí vydával album za albem, obsahující úžasné, často silně melodické songy, jimž se dostávalo coververzí a sahali po nich hollywoodští režiséři. A Morrison, plný až nezkrotné energie a stále žhnoucího vztahu k hudbě, na níž vyrůstal a kterou neustále všelijak transformoval, se stal jednou z neselhávajících ikon světové scény. Tedy zdálo se, že neselhávajících. Jenže pak, snad v důsledku nějaké osobní krize spojené s věkem, začal strašlivě prskat. Na protipandemická opatření, Mezinárodní měnový fond a na kdeco vůbec. Stupidní nahrávky se nedaly poslouchat a člověk se nechtěl vracet ani k těm překrásným starším. A byl vysloveně rozčarovaný. Morrison v téhle nepochopitelně stupidní chvíli měl navíc po boku komplice, generačního, hudebního a ještě slavnějšího, Erika Claptona. Společně kleli na poměry jak dva staří kokoti, až to dunělo. Clapton se pak vůbec vybarvil, když se dávno po ruském vpádu na Ukrajinu vyznal z obdivu k Putinovi a ze zklamání, že kvůli sankcím nemůže koncertovat v Moskvě! V tom s ním Morrison naštěstí nesouzněl, přestal brblat, aspoň veřejně, a po celkem slušných albech prastarých převzatých songů Moving On Skiffle a Accentuate The Positive (obě 2023) jako by se mu vrátila autorská jiskra a interpretační síla. Kterých je plná letošní deska Remembering Now. To, co od něho léta známe a milujeme. Sice nic nového, samé osvědčené postupy, ale pořád to má magii. Ty litanické nebo snad spíš raposodicky naléhavé vlny. Ona nostalgie a cosi mystického. Někdo by řekl transcendentálního. Když se Morrison vydává do starých, respektive jeho mladých belfastských časů. Když se mu zamlouvá nápad psát zase milostné písně. Nebo když nás i sebe ujišťuje, že neztratil „smysl pro zázrak“. A Sence Of Wonder se totiž jmenuje deska z roku 1985, tedy Morrisonova plodného období. Které příznačně nazvané Rememeber Now připomíná. Jakže je to s tím nerezavěním?

Banjo s harfou a bicími? Proč ne?

V dnešní době, kdy už bylo vyzkoušeno snad vše, je těžké najít nezvyklé nástrojové obsazení a opravdu originální sound. Neúnavnému průkopníkovi nečekaných fúzí Bélovi Fleckovi se to podařilo poněkolikáté. Přesvědčit se o tom můžeme 15. července 2025 v pražském Divadle Hybernia.

Dokud se Béla Fleck nezjevil na scéně, evokovalo spojení „banjo a jazz“ maximálně představu rytmizování v dixielandových kutálkách. Béla Fleck vzešel z bluegrassového prostředí, ovšem inovativní hrou emancipoval banjo na úroveň plnohodnotného sólového nástroje v jazzu i klasice. Jak kvůli výbojům v rámci fusion kapely Flecktones, tak později třeba spoluprací v duu s Chickem Coreou nebo v triu s Jean-Lucem Pontym a Stanleym Clarkem.

Aktuální spojení banja s harfou a bicími, pro které si protagonisté píší na míru nové kompozice, patří k dalším neuvěřitelným zvukovým dobrodružstvím. Triovému projektu předcházelo Fleckovo oťukávání na jamech s harfistou Edmarem Castañedou a pak i koncertování v duu v roce 2019. A korunovalo přizvání harfisty na Fleckovo album BEATrio (květen 2025), původně plánované jako duo s bubeníkem Antoniem Sánchezem. Se Sánchezem se Fleck domluvil poté, co se s ním setkal v Indii na tributním koncertu pro Zakira Hussaina a prohlásil: „Bylo to, jako kdybychom byli odjakživa přátelé a hráli spolu už tak dvacet let.“

Boskovice potřiatřicáté

O kulturně bohatý začátek letních prázdnin se již tradičně postará festival pro židovskou čtvrť, který letos vstupuje do svého 33. ročníku. Multižánrový festival pro židovskou čtvrť proběhne od 10. do 13. července 2025 a představí umělce z Česka i zahraničí.

Hudební program zaujme milovníky nejrůznějších stylů. Například kapela The Stylists, dynamická formace kombinující electro pop s prvky disca a funku, jejichž pulzující syntezátory a strhující zpěv si podmaní každého, zaručeně roztančí publikum. Ikona české alternativní scény Načeva představí v Boskovicích svou nejnovější desku Jdem temným dnem. Album je poctou tvorbě umělců pronásledovaných během minulého režimu.

Prostor dostanou i mladší interpreti, jako experimentální trio Hihihahaholky nebo Branko’s Bridge, jazzová scéna naservíruje návštěvníkům řadu kvalitních hudebních projektů jako Osmosis kvintet nebo Baron Haze. Pro fanoušky blues bude nezapomenutelným zážitkem vystoupení australského kytaristy a světoběžníka Gwyna Ashtona nebo Ondřeje Konráda s kapelou Gumbo.

Boskovice jsou však známé hlavně multižánrovostí. Milovníci výtvarného umění se mohou těšit na tvorbu izraelsko-americké fotografky Loli Kantor a boskovická rodačka Klára Kubová představí své environmentální instalace, zatímco Drahomír Stulír přiblíží světy kočovníků skrze fotografický cyklus Nomádi.

Filmový program se zaměří na zapomenuté české snímky a jubilejní retrospektivu Jana Švankmajera. Pozornost bude věnována také dokumentům, promítat se bude například snímek Pochcánek od Jana Huška, který získal Cenu Pavla Kouteckého nebo Útěk do Berlína režiséra Martina Froyda.

Pestrý bude rovněž divadelní program, který na několik scénách potěší nejen dospělé, ale i děti. Tématem interiérové divadelní scény bude letos dialog v různých podobách a schopnost ho vést.

Třeboňská nocturna 2025: Festival přivítá špičkové interprety, premiéry nových českých děl i očekávané návraty

Třeboň, město s bohatou historií a jedinečnou atmosférou zrcadlících se rybníků, se od 8. do 12. července již po dvaadvacáté promění v centrum klasické hudby. Mezinárodní festival Třeboňská nocturna nabídne letos vyvážený program složený z osvědčených umělců i nových hudebních objevů. V repertoáru se potkají interpreti s mezinárodním renomé, vítězové prestižních soutěží a také skladby vytvořené přímo pro festival a samotné město Třeboň.

Letošní ročník zároveň zahajuje novou dramaturgickou linii nazvanou Klasická hudba Třeboni, Třeboňská nocturna hudbě. Každý ročník přinese světovou premiéru komponovanou na objednávku festivalu. „Dlouho jsme přemýšleli, jak může být festival přínosný nejen publiku, ale i samotné hudbě. Chceme být místem, kde vzniká nová tvorba, ne pouze kde se ta stávající reprodukuje,“ uvádí dramaturg Petr Nouzovský. Do první sezony této iniciativy přispěli skladatelé Roman Haas, Martin Hybler a Lukáš Hurník, tvůrci, kteří spojují vysokou kvalitu s citlivým vztahem k současné hudební scéně.

Festival otevře v úterý 8. července japonská houslistka Tsukushi Sasaki, vítězka Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2024 za doprovodu komorního orchestru Atlantis collegium. Během koncertu zazní premiéra skladby Romana Haase Pocta lidové písni o vodě, kompozice inspirované rybniční krajinou Třeboňska a motivy české lidové písně. „Drobná skladba variačním způsobem rozvíjí téma lidové písně, jejíž čirá podoba se odkryje až v samotném závěru,“ doplňuje sám Haas.

Ve středu 9. července se v Divadle J. K. Tyla představí jedno z nejvýznamnějších českých klavírních trií – Smetanovo trio. Soubor, který reprezentuje českou hudbu na prestižních světových pódiích, vyniká citlivou souhrou a precizní interpretací.

Čtvrtek 10. července nabídne dvě výrazně odlišné hudební události. Odpolední koncert v kostele sv. Jiljí a Panny Marie Královny spojí tři výjimečné osobnosti, varhanici a cembalistku Michaelu Káčerkovou, sopranistku Barboru Pernou a hobojistu Viléma Veverku. V jejich programu zazní mimo jiné i nová skladba Martina Hyblera. Večer pak patří jazzové scéně – vystoupí pianista Emil Viklický a saxofonista Štěpán Markovič, jejichž koncert slibuje spontánnost, humor i vrcholnou muzikalitu.

Pátek 11. července přinese návrat Jihočeské filharmonie v netradičním repertoáru. Pod taktovkou Kryštofa Marka zazní populární melodie z muzikálů a filmové hudby, například z Jesus Christ Superstar, Anglického pacienta, Bídníků či Fantom opery. Sólisty večera budou Charlotte Režná a Pavel Režný.

Festival vyvrcholí v sobotu 12. července tradiční Poctou Emě Destinnové, letos v mimořádném obsazení. Sopranistka Alžběta Poláčková, barytonista Sungbin Kim, vítěz Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka, a Komorní filharmonie Pardubice pod vedením Martina Leginuse předvedou operní program doplněný o další světovou premiéru. Gala Overture skladatele Lukáše Hurníka nese rafinovaný odkaz na Wolfganga Amadea Mozarta a Giacoma Pucciniho. Jak autor sám vysvětluje: „Napsal jsem šestiminutovou slavnostní předehru, která čerpá z motivů jejich oper – nikoli však z hlavních melodií, ale z meziher, předělů a protihlasů. V pomalé části jsem využil duetto z mé muzikálové opery The Angels, které kdysi vyvolalo u kritiků rozporuplné reakce – a právě proto jsem ho s chutí vrátil na scénu.“

Kompletní program Třeboňských nocturen a vstupenky jsou k dispozici na trebonskanocturna.cz.

Třeboňská nocturna 2025 program

  1. 7. 2025, 19:30 | Státní zámek Třeboň – Konírna

Slavnostní zahájení festivalu: Tsukushi Sasaki & Atlantis Collegium
Program: Haas, Telemann, Bach, Vivaldi

  1. 7. 2025, 19:30 | Divadlo J. K. Tyla

Smetanovo trio
Program: Haydn, Šostakovič, Dvořák

  1. 7. 2025, 19:30 | Kostel sv. Jiljí

Michaela Káčerková, Barbora Perná, Vilém Veverka
Program: Telemann, Fischer, Vivaldi, Klusák, Händel, Hybler, Bach

 

  1. 7. 2025, 22:00 | Lounge bar Tunel, Třeboň

Jazzový večer: Emil Viklický & Štěpán Markovič

 

  1. 7. 2025, 19:30 | Městský úřad Třeboň – nádvoří

Večer filmových a muzikálových melodií – Jihočeská filharmonie

Program: Program:

Jak ze sna procitám (Jesus Christ Superstar – muzikál)
Vše je tak jak má být (Jesus Christ Superstar – muzikál)
Memory (Cats – muzikál)
I Don’t Wanna Miss a Thing (Armageddon – film)
Anglický pacient (The English Patient – film)
James Bond (téma z filmové série o Jamesi Bondovi)
Feeling Good (původně z muzikálu The Roar of the Greasepaint – The Smell of the Crowd)
Skyfall (Skyfall – film o Jamesi Bondovi)
Who Wants to Live Forever (Highlander – film / píseň od Queen)
Shallow (A Star Is Born – film)
Butch Cassidy (Butch Cassidy and the Sundance Kid – film)
Over the Rainbow (The Wizard of Oz – film/muzikál)
Bring Him Home (Les Misérables – muzikál)
Pirates Of Caribbean (Piráti z Karibiku – filmová série)
Jsi můj pán (Dracula – muzikál)
Fantom opery (Fantom opery– muzikál)
Maria (West Side Story – muzikál)
I Don’t Know How to Love Him (Jesus Christ Superstar – muzikál)
Gethsemane (Jesus Christ Superstar – muzikál)

 

  1. 7. 2025, 19:30 | Městský úřad Třeboň – nádvoří

Pocta Emě Destinnové

Alžběta Poláčková – soprán, Sungbin Kim / Korejská republika  – baryton, Martin Leginus / Slovensko – dirigent, Komorní filharmonie Pardubice
Program: Hurník, Dvořák, Puccini, Leoncavallo, Smetana, Mozart, Bizet

V Synagoze na Palmovce ožije svět rozervaného člověka zamotaného do velkých dějinných událostí

Spolek Krajinou přílivu v koprodukci s platformou Rekultur 11. září 2025 od 19:30 uvede v režii Ewy Zembok premiéru multižánrové inscenace Morfium vycházející ze stejnojmenného románu polského autora Szczepana Twardocha. Jeho příběh se odehrává ve válečné Varšavě roku 1939 a ústřední postavou je Konstantin Willemann, potomek německého aristokrata a popolštěné Slezanky. Konstantin ale nechce být Polákem ani Němcem. Touží jenom po lahvičce morfia, ženách, drahých autech a jistotách kdysi zdánlivě pevného řádu věcí. Ten se však střetává s realitou prvních týdnů druhé světové války a s okupací milovaného města, které “znásilnily” jednotky Wehrmachtu. Dědictví předků různých jazyků a národností, zatížené potřebou volby jednoznačné identity a zároveň touha po předválečném způsobu života na Konstantina působí jako mlýnské kameny.

Z rozsáhlého románu k intimnímu portrétu

 

Režisérka Ewa Zembok se společně s dramaturgem Matoušem Danzerem rozhodli opustit epickou plochu více než pěti set stránkového románu a zaměřili se na niterný rozpor a boj s vnitřními démony rozervaného Konstantina Willemanna.

“Konstantin Willemann je třicetiletý Varšavan v říjnu roku 1939. Je to bonviván, který žije z matčiných peněz v krásném bytě se svou polskou ženou a malým synem. Konstantin ale před spořádaným životem utíká za židovskou prostitutkou Salome, se kterou se opájí morfiem a noří se do konejšivého světa “nebytí”.

V jeho hlavě se navíc neustále ozývá Černý anděl, který v sobě spojuje hlasy šílené matky, až karikaturně nacionalistické manželky, mytické kurvy nebo dokonce samotné Vlasti a její historie. Slova těchto hlasů jsou pro Konstantina ještě opojnější a ničivější než stříkačka s morfiem. Bojuje za Polsko v nacistické uniformě, ale ve skutečnosti není Polák, Němec, odbojář, ani zrádce. Není na světě z žádného jiného důvodu, než aby žil. Zásadní je tedy neustále se opakující otázka: Kdo je doopravdy Konstantin Willemann, Kosťa, Kostík?”, říká dramaturg Matouš Danzer.

“Tento nejednoznačný jedinec se zrcadlí také v dnešních společenských výzvách a dilematech, které narušují dosavadní řád věcí a žádají jasné odpovědi na otázky našich identit a postojů. V rozostřeném Konstantinovi se tak při bližším pohledu může spatřit i člověk zmítaný zběsilostí 21. století. To je samozřejmě jeden z hlavních důvodů, proč jsme se rozhodli tuto nesmírně zajímavou postavu představit současnému divákovi. Jedinečná a členitá architektura Synagogy na Palmovce nás vybízí ke specifické práci s prostorem a různými uměleckými formami, např. živým videoartem nebo výtvarným objektem, které se často stávají zásadním vyjadřovacím prostředkem”, dodává režisérka Ewa Zembok.

Multižánrová inscenace ve specifickém prostoru

Inscenace ve specifickém prostoru Synagogy na Palmovce překračuje hranice klasického divadelního tvaru a do výrazových prostředků intenzivně zapojuje videoart a práci se znakem, objektem či kostýmem. Důležitý je také sound design a živý zpěv i hudba.

Výtvarné řešení spolu tvoří Jana Hauskrechtová, Alexandra GnidiakJaro Repka, videoart vzniká ve spolupráci s Lydií Arinnou Emir.

Hudbu a sound design mají na starosti Mana Dark (Dana Marková) a Jan Čenich.

V inscenaci vystupuje herečka Dana Marková a herec Václav Marhold.

 

Třicáté 4+4 dny v pohybu otevřou novou kulturní stanici Galaxie na Hájích

Třicátým ročníkem festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu bude 19. září slavnostně otevřen nový kulturní prostor Galaxie, který oživí bývalé multikino na Hájích. Prostor bude otevřen veřejnosti až do června 2026 a nabídne nejen výstavy, ale také debaty, workshopy, přednášky a komunitní aktivity. Společně se Čtyřmi dny zabydlí tuto kulturní stanici také Dejvické divadlo, divadlo Minor, platforma DanceConnected a DAMU.

Místa činu otevřou Galaxii a představí dvě výstavy

Výstavní program, známý jako Místa činu, letos tvoří dvě expozice. První z nich, Hlava v hlavě, je dílem výtvarného umělce Davida Böhm a spisovatele Ondřeje Buddeuse. Výstava vychází ze stejnojmenné oceňované knihy tohoto tandemu a zve k nahlédnutí do tajů lidské hlavy, smyslů i vědomí. Interaktivní výstava vznikla původně ve Sladovně Písek a je určena dětem i dospělým.

Druhá výstava s názvem Sídliště je vizuální výpovědí o životě na jednom z největších českých sídlišť – na Jižním Městě. Kurátoři Denisa VáclavováOndřej Horák do bývalého kinosálu pozvali dvě desítky umělců a umělkyň několika generací (např. Magdalena Jetelová, Eva Koťátková, Josef Bolf, Kurt Gebauer, Tomáš Svoboda ad.), kteří reflektují městskou krajinu, veřejný prostor i každodenní realitu tohoto „města ve městě“. Výstava vzniká i ve spolupráci s místními obyvateli.

Divadlo a tanec napříč Evropou

Třicátý ročník festivalu nabídne tradičně i divadelní a taneční program. Mezinárodní soubory a umělci přivezou do Prahy inscenace, které rezonují s dnešní společností, technologiemi i pamětí místa.

Britsko-německý kolektiv Gob Squad představí ironicky hravou performanci Western Society, která zkoumá digitální samotu skrze karaoke video převzaté z internetu – živě, s pomocí diváků a ve zlatých kostýmech. Velmi intimní instalaci pro jednoho diváka s názvem Dear Laila představí Basel Zaraa, palestinský umělec, který prostřednictvím modelu svého domu z uprchlického tábora v Damašku sdílí osobní vzpomínky na domov, válku a exil. To vše pro svou pětiletou dceru Lailu a ty, kteří se stanou součástí této interaktivní sólo-instalace. Belgická performerka a vizuální umělkyně Miet Warlop hypnotizuje publikum rituálním pohybem v inscenaci Ghost Writer and the Broken Hand Break, která přetváří tradici dervišského tance do současného divadla. V projektu The Dancing Public dánská choreografka Mette Ingvartsen promění divadelní prostor v zaplněný taneční sál. Švýcarský soubor Theater HORA spolu s choreografkou Teresou Vittucci v inscenaci SACRE! reinterpretují Stravinského Svěcení jara skrze těla performerů s mentálním a fyzickým znevýhodněním a bourají zažité představy o „profesionálním“ jevišti. Hudebník a improvizátor Tomaž Grom ze Slovinska přiveze intermediální performanci, která rozšiřuje hranice hudby i zvukového prostoru. A česká oceňovaná performerka Nela H. Kornetová uvede nový projekt Hoří v rámci série Direct Action Theatre – silně tělesné, vizuální dílo reagující na naléhavá společenská témata. Na programu nebudou chybět ani české premiérysite-specific projekty vznikající přímo pro nový prostor Galaxie.

Galaxie jako kulturní centrum pro Jižní Město i celou Prahu

Festivalem 4+4 dny v pohybu bude 19. září slavnostně otevřena nová kulturní stanice Galaxie, která oživuje bývalé multikino na Hájích. Prostor bude otevřen veřejnosti až do června 2026 a nabídne nejen výstavy, ale také debaty, workshopy, přednášky a komunitní aktivity. Třicátiny tak festival oslaví ve velkém stylu a v netradičně dlouhém formátu. Místa činu budou divákům přístupná minimálně do konce roku 2025 a divadelní, taneční i site specific inscenace a performance budou k vidění v průběhu celého podzimu.

Oslavit třicáté výročí pobytem na jednom místě nám umožní intenzivně pracovat s lokalitou a s lidmi, kteří v ní žijí. Od začátku našeho festivalu jsme pracovali tzv. site specific, s kontextem prázdných pražských objektů, které čekají na svou novou budoucnost. Zároveň je to pro nás výzva, vykročení z modelu, který známe. Chceme pozvat také tvůrce, kteří s námi náš festival budovali, upozornit na prostory, ve kterých jsme se za těch 30 let objevili. Jde nám v podstatě o několika měsíční oslavy, do kterých chceme pozvat jak umělce, tak diváky, aby s námi zažili galaktický zážitek,” doplňuje kurátorka Denisa Václavová.

 

4+4 DNY V POHYBU | 19. září–prosinec 2025

 

Budou se otevírat hlavy. WiFič VEN! propojuje hudbu, nový cirkus, tanec, výstavy nebo rozhovory

Osmý ročník venkovního setkání WiFič VEN! se blíží. A s ním i proměna areálu firmy Egoé v jednu velkou scénu propojující žánry i generace. V industriálním prostředí, kde z nápadů vznikají produkty, se letos návštěvníci mohou těšit na koncerty kapel Dunaj, Sunnbrella, Dukla, Modré hory nebo Cotatcha Orchestra. Chybět nebudou rozhovory Lucie Výborné, představení nového cirkusu Losers Cirque Company, několik divadel a výstav, taneční performance a zcela dospělý program pro děti. To vše 29. a 30. srpna v Bílovicích u Uherského Hradiště.

 

Předprodej zahájen v síti Ticketportal.

 

Poznávat, objevovat. O tom je WiFič VEN! A letos více než jindy. Pro osmý ročník pořadatelé posunuli dramaturgii ještě dál. „Oslovili jsme ty, kdo se nebojí pozvat vás do vlastního světa. Do své hlavy. My totiž děláme totéž. Zveme všechny k nám domů a ukazujeme, jak přemýšlíme, navrhujeme a pracujeme s prostorem,“ říká umělecký šéf akce David Zezula.

 

Hudba, kterou se vyplatí poslouchat

V hudebním programu organizátoři vsadili na muzikanty, kteří mají osobitý hudební projev a texty s obsahem. To je propojující linka slovenské hiphopové skupiny Modré hory a písničkářských projektů Alois GöbelČlověk krve. Nechybí legendární formace Dunaj s Janou Vébrovou, hvězda domácí klubové scény Dukla ani slovenská indiepopová legenda Puding pani Elvisovej, která se na scénu vrací po devíti letech.

 

Mezi další výrazné položky dramaturgie patří Sunnbrella Davida Žbirky. Program ozvláštní šestnáctičlenný big band Cotatcha Orchestra, jehož kapelník Jiří Kotača letos získal už druhého Anděla, a také první česká virtuální pophvězda Nivva. „Vybrali jsme výrazná jména, která mají vlastní publikum, svůj svět. A my je dostaneme k nám, na jedno místo. Baví nás sledovat, co z toho vzniká – pestrost, dialogy, nečekaná spojení,“ popisuje dramaturgyně Kristina Frascaová.

 

Rozhovory Lucie Výborné

Stejně silné zastoupení jako hudba mají i ostatní programové bloky. Stálicí veřejnoprávních médií a dnes už i WiFič VEN! je moderátorka Lucie Výborná, která je s akcí od prvního ročníku. Letos se mimo jiné ponoří do příběhů novinářky Nory Fridrichové, sociální architektky Kateřiny Šedé, polského spisovatele Mariusze Szczygieła, horolezce a lékaře Matěje Bernáta, ekonoma Tomáše Sedláčka a literárního historika a teologa Martina C. Putny.

 

„Osobnosti, které usednou k Lucii Výborné, vybíráme podle specifického klíče. Jde o lidi, kteří jsou známí díky své profesi nebo odbornosti. Zároveň ale mají další vrstvy, o kterých se nebojí hovořit. Dokážou inspirovat, pojmenovat podstatné věci a často i otevřít témata, o kterých se běžně nemluví,“ dodává dramaturg sekce rozhovorů Petr Vavrouška s tím, že v jednání jsou ještě další jména.

 

Nový cirkus a taneční performance

Nový cirkus a pohybové divadlo do Bílovic patří už několik let. Letos přijede například Losers Cirque Company. Tento divadelní spolek herců, akrobatů a mimů nabídne představení The Losers. O přímém kontaktu s divákem pak bude vystoupení The Urge v podání Move Ostrava. Se svým fyzickým divadlem, taneční performancí Já som placebo, dorazí slovenský tanečník Michal Heriban. Představí se také akrobatka Eliška Brtnická a s projektem Dark Horse pak přijede choreografka, taneční pedagožka a tanečnice Lenka Vágnerová.

 

Děti? Vstupné nižší, program plnoletý

Dětské návštěvníky berou organizátoři zcela vážně. Po oba dny mohou využít Výtvarnou polepšovnu a vyzkoušet si pocity tvůrce – například při pískování do skla, práci se dřevem, kůží nebo keramikou. O divadelní zážitky se postará Horácké divadlo Jihlava s inscenacemi Karkulka zasahujeDatel a Slabihoudek. Divadlo Polárka uvede představení Láska z Tiktoku a ty nejmenší pohádkou O Josefíně, včelce v jiné ze svých uměleckých poloh potěší herečka a hudebnice Vanda Kavková. Na děti čeká i show Klaunů na volné noze, taneční workshop a dráha pro parkour.

 

WiFič VEN! jako pozvánka do unikátních prostor

Prostory firmy Egoé jsou součástí výrobně-edukační platformy Pole designu. Konají se zde výstavy, koncerty i školení. Vrcholem celoročního dění je právě venkovní setkání WiFič VEN!, které celý areál už od roku 2018 proměňuje ve dvoudenní otevřenou scénu. Spolu s tím, jak se areál otevíral veřejnosti, zde postupně vznikl i kemp, moderní vzdělávací zázemí a výtvarný ateliér pro děti – Výtvarná polepšovna. Více na www.poledesignu.cz.

sinekfilmizle.com