Surrealismus a fotografie: Cesta ke každodenně prožívané realitě

Fotoaparát má oko, které vidí způsobem, kterým lidské nedokáže.“

László Moholy-Nagy, Malerei, Fotografie, Film, 1925

Pro fotografii jako médium jsou dvacátá a třicátá léta 20. století (tedy doba vzniku i internalizace surrealistického hnutí) mimořádně důležitým obdobím. Fotografie přestává být definitivně divem 19. století a zejména po první světové válce se jako nástroj stává běžnou součástí různých oborů lidské činnosti, radikálně kvůli ilustrovaným časopisům vstupuje do veřejného prostoru a je neopominutelným spolutvůrcem vidění a chápání světa. Spolu s filmem (tedy dalším novým „technickým“ médiem) ovlivňuje životní styl všech vrstev obyvatelstva a stává se nepostradatelnou v nejrůznějších oborech lidské činnosti, od vědy, správy země, průmyslu až k zábavě a volnému času.

Fotografie a film zároveň jednoznačně ovlivnily i podobu vizuálního umění, jak pregnantně konstatoval Karel Teige v textu Moderní umění a společnost v roce 1924: „[…] fotografie obstarává všechny úkoly dokumentární, zdokonalená, zlevněná fotomechanická reprodukce umožňuje pak rozkvět ilustrace reportérské a žurnalistické kresby. Doména vlastního čistého výtvarnictví se zúžila, ale toto omezení znamená objektivní zúčelnění a zisk: osvobodila se forma. Fotografie rozdrtila naturalistickou malbu, poskytnuvší věrnější obrazy vylučující každou ‚rukodílnou‘ konkurenci, a je esteticky lhostejno, jde-li o produkci strojovou, záleží jen na výsledné realizaci, ne na pracovní metodě“.

Fotografie je zároveň hluboce diferencované médium a její dějiny jsou více než v případě ostatních médií podmíněny společenským, politickým a kulturním děním v té které oblasti a zároveň rozvojem techniky samotné a jsou s nimi provázány. Mluvit o „fotografii“ v kontextu určitého uměleckého směru či proudu ve 20. století znamená dotknout se řady témat, která se běžně v umění neobjevují – skrze ni vstupují do vizuální kultury „neumělecké“ obrazy, jako jsou různé vědecké fotografie, rentgeny, mikro- a makrofotografie a podobně. Zároveň je fotografie v mnoha případech „nástrojem“ pro tvorbu v jiném médiu – skicou pro finální dílo či slouží jako zdrojový materiál pro nové práce, nejčastěji nejrůznější varianty koláží. Jak se stalo, že se médium bytostně oceňované pro svou technickou povahu a „pravdu“ spojilo s hnutím, postaveném na podvědomí, snu, absurditě a fantasknu?

Paříž jinak

V posledních letech 19. století se začal ulicemi Paříže a jejího okolí toulat fotograf Eugène Atget (1857–1927). Fotografoval Paříž jinak, než bylo dosud zvykem – výlohy, opuštěná zákoutí, kavárny; nejprve prázdné ranní uličky a temná místa, později i město procházející radikální modernizací, pařížské domy před asanací, rozpadající se schodiště; detaily světa, který nenavratitelně zanikal. Lidé se zde téměř neobjevují, přesto jsou přítomní – v předmětech, které vytvořili, odložili, ztratili… Atget je jakýmsi mostem mezi 19. a 20. stoletím. Jeho nemanipulovaná fotografie pracující s řadou fotografických prvků (motivy odrazů v oknech a zrcadlech působící jako montáže z negativů, hromady opakujících se předmětů z bleších trhů a obchodů, světelnost pařížských parků a zahrádek a mnoho dalších) se stala inspiračním zdrojem snad pro všechny směry modernismu (a umění 20. století obecně), a to nejen fotografického. Atget se živil prodejem svých snímků (většinou vyvolávaných na suché kolodiové skleněné desky formátu 18 × 24 cm) umělcům, kteří je používali jako zdroj pro malbu.

S jeho dílem se před polovinou dvacátých let seznámil i Man Ray, který ho představil své asistentce, fotografce Berenice Abbott, jež byla jeho dílem naprosto fascinována. Po Atgetově smrti zakoupila jeho fotografický archiv a snažila se jeho tvorbu uvést do širšího povědomí, jeho práce byly otiskovány v různých fotografických časopisech, odtud pramení i pozornost, kterou jeho dílu začali okamžitě po jeho zpřístupnění věnovat francouzští surrealisté, ale i (a nejen) fotografové napříč celým světem, tedy tam, kam dosáhly francouzské, anglické, americké a německé fotografické časopisy.

Pro etablující se surrealistické hnutí bylo Atgetovo dílo nesmírně inspirující, a to přesto, že Atget svoji práci vnímal jako ryze dokumentární. Najednou se v jeho díle zhmotnila řada surrealistických principů – nečekaná spojení, znepokojivá prázdnota, podivné útvary na rozpadajících se omítkách. Na surrealisty jeho snímky působily, jako by odhalovaly běžně neviděný, jiný, podivný svět, existující kdesi pod či za povrchem žité reality. Jak uvádí John Szarkowski v legendární publikaci The Photographer’s Exe (1966), tak tyto náhodně působící kompozice byly ve skutečnosti výsledkem jeho pečlivého pozorování, ale surrealisté je interpretovali jako důkaz, že v běžné realitě existuje skrytý, snový rozměr.

Transformace reality

Avantgardní hnutí včetně dadaismu, z něhož se (velmi zjednodušeně) vyvinul i surrealismus, vnímali fotografii a film (oprávněně) jako média neuvěřitelných možností. Demokratizace umění byla první z nich, ale také a možná hlavně, poetika nového věku, světa strojů, velkoměst, rychlosti, která se v technických obrazech ukrývala. Surrealističtí teoretikové, jako André Breton, nebo fotografové jako Man Ray využívali technologické možnosti fotografie k rozšiřování hranic vnímání reality, zároveň tím ji ale podrobovali kritice – spolu se sociology nově vzniklého frankfurtského Institutu für Sozialforschung, který se mj. snažil popsat vliv technického obrazu na společnost – zpochybnili její objektivitu a nejčastěji jí připisovanou vlastnost: zobrazení „pravdy“. Uvědomili si, že fotografie není jenom nástrojem záznamu, ale hlavně prostředkem k transformaci reality a vytváření nového, vizuálně svébytného světa. Že umožňuje vytvářet iracionální, znepokojivé obrazy, které měly kvůli indexikální vazbě na skutečné předměty nepopiratelný vztah k realitě a zároveň představovaly iracionální a imaginativní vize. Tento rozpor napevno připoutal fotografii k surrealistickému hnutí a obloukem jako by mimochodem odpověděl na stále řešenou (a totálně zbytečnou) otázku, jestli je fotografie uměním.

Exkluzivní projekce zrestaurovaného dokumentu Bruce Webera „Let’s Get Lost“ o Chetu Bakerovi již tento pátek v kině Lucerna

Ve Velkém kinosále pražské Lucerny se divákům již tento pátek 13. prosince v rámci exkluzivní pražské premiéry představí černobílý, na Oscara nominovaný dokument fotografa Bruce Webera „Let’s Get Lost“ o jazzovém trumpetistovi Chetu Bakerovi.

Dvouhodinový dokumentární vhled do soumračné fáze života geniálního jazzového trumpetisty a zpěváka Cheta Bakera pojmenovaný po jedné z jeho nejznámějších skladeb Let’s Get Lost natočil slavný fotograf Bruce Weber v roce 1988. Pro Bruce Webera to není jediná akce, kdy se jeho ať už fotografické, nebo filmařské dílo představuje českému publiku. Ve výstavních prostorách domu U Kamenného zvonu (GHMP) až do 19. ledna 2025 probíhá retrospektivní výstava s názvem „My Education“, která představuje šest dekád jeho výrazné fotografické tvorby.

„Jsme nesmírně hrdí, že diváci v České republice budou mít možnost vidět zrestaurovanou verzi filmu Let’s Get Lost jako paralelní event k retrospektivní výstavě Bruce Weber: My Education. Unikátní projekce v kině Lucerna navazuje na premiéru v newyorském instituci Film Foru a je jedinou příležitostí shlédnout tento film na velkém plátně,“ uvádí Milosh Harajda, jehož butiková distribuční společnost MILOSH STUDIO přinesla do Čech oceňované dokumentární snímky DANCER (Národní Divadlo), House of Z nebo McQueen.“

 

TERMÍN EXKLUZIVNÍ PROJEKCE:

Pátek 13. 12. od 19:30, Kino Lucerna, vstupenky v ceně 169 Kč k dispozici ZDE.

 

SYNOPSE

Poté, co Charlie Parker slyšel poprvé hrát Cheta Bakera, údajně zavolal Milese Davise a Dizzieho Gillespieho a sdělil jim: „Pánové, připravte se, že ten bílej borec vám bude šlapat na paty.“ Bruce Weber natočil jedinečný dokumentární portrét, jenž získal před pětatřiceti lety nominaci na Oscara. Renomovaný fotograf sleduje s malým štábem legendárního jazzového trumpetistu a zpěváka od jednoho amerického pobřeží k druhému a po Evropě během tour, jež se posléze stala jeho poslední. Výjimečná možnost zhlédnout na plátně restaurovanou kopii elektrizující koláže záběrů ze studia, raritních úryvků z dávných koncertů a ještě dávnějších scén z italských béčkových filmů s mladým elegánem Chatem, ale i vyslechnout průzračně autentické rozhovory se stárnoucím a křehkým muzikantem.

 

O FILMU

120 min / Černobílý / DCP

Režie Bruce Weber / Kamera Jeff Priess / Střih Angelo Corrao / Hudba Chet Baker / Produkce Nan Bush / Výroba Little Bear Productions / Kontakt Milosh Studio

 

Umění a tradice: Severočeská galerie zve na vánoční výstavu betléma

Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích přivítá i letos své návštěvníky na tradiční vánoční výstavě betléma v Muzeu insitního umění. Představí vyřezávaný polychromovaný betlém Miroslava Pelikána, který pochází z mimořádné sbírky betlémů Muzea Jindřichohradecka v Jindřichově Hradci. Dílo osobité výtvarné poetiky přivítá v Muzeu insitního umění slavnostně 12. prosince, přístupné zde bude až do 26. ledna 2025.

 

K nejkrásnějším svátkům v roce se kromě jiných zvyklostí váže také tradice stavění betlému či jesliček. Vánoční atmosféru v Severočeské galerii výtvarného umění v Litoměřicích již tradičně navodí výstava jednoho z výjimečných betlémů z rukou neprofesionálního tvůrce. Muzeum insitního umění letos návštěvníkům představí vyřezávaný polychromovaný betlém Miroslava Pelikána, dílo osobité výtvarné poetiky, vypůjčené z mimořádné sbírky betlémů Muzea Jindřichohradecka v Jindřichově Hradci.

 

Miroslav Pelikán (1926–2017), autor mnoha jedinečných betlémů z nejrůznějších materiálů, spjatý s jihočeským krajem, regionem se silnou betlémářskou tradicí, vtiskl své vyřezávané třeboňské betlémské scenérii živou, radostnou atmosféru. Malebnost a pohádkovost celého výjevu, i půvab postav podpořil jasnou barevností a jemnou stylizací a betlémskou scénu velmi citlivě usadil mezi jehličnaté a listnaté stromy, do nezvykle svěží krajiny nesoucí v sobě ozvěnu té autorovy nejbližší, krajiny jihočeské. „Ústřední téma Svaté rodiny doplňují klanící se Tři králové. V podání Miroslava Pelikána jsou jesličky obklopeny zvířátky, k právě narozenému Ježíškovi spěchají s drobným obdarováním lidé nejrůznějších profesí a postavení: měšťan, žena v kroji, voják, muzikant s basou, řemeslníci. Vzácné královské dary doplňují dary inspirované místním prostředím: ulovená ryba, vánočka nebo zdobené srdce z perníku. Ostatně autor betléma byl nejen řezbářem a betlémářem, ale především uznávaným cukrářem a perníkářem, představila vystavený betlém kurátorka Jana M. Foltýnová.

 

Na slavnostní přivítání betléma v Muzeu insitního umění, které vánoční výstavu zahájí, zve Severočeská galerie své návštěvníky ve čtvrtek 12. prosince od 16 hodin.

 

Muzeum insitního umění, Mírové nám. 24/16, Litoměřice

13. 12. 2024 ‒ 26. 1. 2025

 

 

Světoznámé vánoční písně rozezní Divadlo J. K. Tyla v rámci koncertní série Třeboňská nocturna

Přijďte se svátečně naladit skladbami Antonína Dvořáka, Fryderika Chopina, Bedřicha Smetany či Wolfganga Amadea Mozarta i vánočními písněmi. Nádherný soprán Lucie Vagenknechtové, laureátky řady pěveckých soutěží, doprovodí uznávaný basbarytonista Daniel Klánský a vynikající pianista a dirigent Lukáš Klánský. V rámci koncertní série Třeboňských nocturen vystoupí trojice 19. prosince od 19:30 v Divadle J. K. Tyla v Třeboni.

„Se sopranistkou Lucií Vagenknechtovou mě pojí dlouholeté přátelství a spolupráce, které trvá již od společných studií na Hudební akademii múzických umění v Praze. Společně s mým bratrem Lukášem Klánským jsme vystupovali na mnoha koncertech po celé České republice. Například v roce 2017 jsme byli s Lucií pozváni na Hudební festival Smetanova Litomyšl, kde jsme zazpívali sóla ve slavném Dvořákově Te Deum. Často na různých koncertech také interpretujeme skladby Wolfganga Amadea Mozarta. Jsme rádi, že tito naši oblíbení skladatelé – Mozart a Dvořák – tvoří podstatnou část našeho programu v překrásném sále Divadla Josefa Kajetána Tyla v Třeboni, kam se již velmi těšíme! Kromě operních děl našich oblíbených českých i světových skladatelů vytvoříme na závěr koncertu vánoční atmosféru pro nás i diváky několika světoznámými vánočními písněmi.“ Zve na koncert Daniel.

  1. ročník zimních abonentních koncertů probíhá až do března 2025. Představí se pianista Miroslav Sekera, Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Součástí programu bude i diskuzní večer Martiny Kociánové s hercem Jaromírem Hanzlíkem.

Organizátoři zároveň oznamují první část programu letního mezinárodního festivalu Třeboňská nocturna, který proběhne od 8. do 12. července 2025. Vystoupí japonská houslistka Tsukushi Sasaki & Atlantis Collegium, Smetanovo Trio, hudební trojice Michaela Káčerková, Barbora Perná a Vilém Veverka, sopranistka Alžběta Poláčková, korejský tenorista Sungbin Kim, Komorní filharmonie Pardubice pod vedením Tomáše Braunera a mnozí další.

Vstupenky na jednotlivé koncerty i celofestivalovou abonentku a další informace naleznete trebonskanocturna.cz.

 

 

 

Program Aboko 2024 / 2025

 

  1. 12. 2024 19:00

Lucie Vagenknechtová – soprán

Daniel Klánský – basbaryton

Lukáš Klánský – klavír

 

  1. 1. 2025 19:00

Miroslav Sekera – klavír

 

  1. 2. 2025 19:00

Český filharmonický sbor Brno

 

  1. 3. 2025 19:00

Večerní setkání s Martinou Kociánovou a Jaromírem Hanzlíkem

 

  1. ročník MHF Třeboňská nocturna
    8. 7. 2025,
    Konírna, zámek Třeboň SLAVNOSTNÍ ZAHÁJENÍ FESTIVALU
    Tsukushi Sasaki
    / Japonsko – housle (1. místo MHS Pražské jaro roku 2024)

Atlantis Collegium

9. 7. 2025, Divadlo J. K. Tyla

Smetanovo trio 


  1. 7. 2025,
    kostel sv. Jiljí
    Michaela Káčerková – varhany
    Barbora Perná – zpěv
    Vilém Veverka – hoboj

    11. 7. 2025, nádvoří Městského úřadu Třeboň
    Bude oznámeno

    12. 7. 2025, nádvoří Městského úřadu Třeboň
    POCTA EMĚ DESTINNOVÉ
    Alžběta Poláčková – soprán
    Sungbin Kim / Korejská republika – tenor
    Tomáš Brauner – dirigent
    Komorní filharmonie Pardubice

50m Znak vydávají debutovou desku Nadechnout se

50m Znak je nová kapela z Prahy, kde se sešli členové Váša (Cardo Decumanus, ex-Or), Květák (Ex-Cirguz, New/Old), Kuba (Hever), Myšel (ex-Just for Being, New/Old) a Banán (Protijed, Thulsa).

 

Tato sestava začala zkoušet na jaře 2023 s jediným cílem a to napsat pár punkových písniček postavených stejnou měrou na energii jako melodii a také na reflexi osobních prožitků. Texty i hudba tak v mnoha ohledech opouštějí hardcore punkovou temnotu a do obou elementů se dostává alespoň světla a to přes to, že se samotné písně nevyhýbají tématům jako je smutek, pochybnost nebo strach.

 

Kapela tak i hudebně pracuje s lehce melancholickou náladou, kterou vytváří zejména lehce emo zvonivé kytary, které ale zároveň nezapomínají na své punk rockové kořeny. A to stejné platí i o rytmice.

 

Banánův vokál se v 50m Znak představuje v civilnější podobě, tak jako tomu bylo např. v Kovadlině, i on ale dokáže energičtější pasáže podtrhnout tím správným způsobem. Ve zvuku 50m Znak se tak potkává melodický hardcore Touché Amoré, dravost Hot Water Music a mnohdy i nálada Dischord kapel poloviny 80. let nebo indie hardcore mutace desek Fucked Up. „Jestli to občas bude znít malinko jako Mňága a Žďorp, tak se vám to nezdá,“ dodává Banán, frontman kapely.

 

Zvuk alba má na svědomí Amák z Golden Hive Studia, hosty na desce jsou Ryan Patterson (Coliseum, Fotocrime), Tomáš Kejmar a trumpetista Štěpán Hruška. Obal a celkový layout obstaral Hayden Menzies, bubeník kanadských Metz.

 

Album kapely 50m Znak Nadechnout se vychází ve 5. 12. 2024 na Kabinet Records na modrém transparentním LP. 50m Znak svůj debut Nadechnout se pokřtí v sobotu 14. 12. 2024 v Brně v Kabinetu MÚZ ve společnosti Vole, Mörghuul, G.U.T.S, Kronstadt a Levag. Desku je už nyní možné koupit online na eshopu Kabinet Records a fyzicky v Kabinetu MÚZ.

 

Multilink: https://orcd.co/50mznak24

Presskit: https://bit.ly/kabinetrecords50mznak

 

Umělec: 50m Znak

Album: Nadechnout se

Žánr: punk emo hardcore

Label: Kabinet Records, katalogové číslo KR040

Datum vydání: 5. 12. 2024

Formát: LP, full-length

Autor textu: Milan Trachta, Václav Orcígr

Autor hudby: 50m Znak (Václav Orcígr, Václav Kopecký, Jakub Slonina, Michal Kašuba, Milan Trachta)

 

Křest alba: 14. 12. 2024 Brno, Kabinet MÚZ

 

Odkazy 50m znak:

https://50mznak.bandcamp.com

https://www.instagram.com/50mznak

 

Odkazy Kabinet Records:

https://www.kabinetrecords.cz

https://eshop.kabinetrecords.cz/

https://www.facebook.com/kabinetrecords

https://www.instagram.com/kabinet_records_label/

 

 

Festival BESEDA ohlašuje první jména: Buty, Vojtika, DVA, Nivvu nebo Eriku Rein

Odvážnou kombinaci česko-slovenských umělců oznámili pořadatelé vyhlášeného Festivalu BESEDA. Mezi prvními jmény nadcházejícího ročníku jsou legendární Buty, ceněné domácí duo DVA, elektronická průkopnice Fæ Bestia i dvě výrazné osobnosti aktuální slovenské scény: Erika Rein a Vojtik. Chybět nebude Sýček, Nivva, Severní nástupiště, THC Luna G, Zaffer 9 a esazlesa. Dvaatřicátý ročník festivalu se bude konat 1. a 2. srpna 2025 v Tasově u Veselí nad Moravou. Na třech scénách nabídne na padesát programových položek včetně několika inspirativních zahraničních umělců.

Těžko si v rámci Česka nějaká jiná kapela než Buty může nárokovat označení „ostravská legenda“. Radek Pastrňák a jeho parta jsou poslední čtvrtstoletí nedílnou součástí domácí scény, z nečekaných hitmakerů vdevadesátkách se hudebně posouvali víc a víc k alternativě, s každou deskou se měnili a nikdy se nezaprodali. „Naším hlavním cílem je reflektovat zejména nejaktuálnější dění na české a slovenské scéně. Současně se ale snažíme přivážet i jména, která u nás patří ke kultovním. Takovou položku letos jednoznačně splňují Buty,“ říká ředitel festivalu Pavel Uretšlégr.

Mezi zkušené domácí hudebníky patří také duo DVA, Bára Ungerová a Jan Kratochvíl, kteří do Tasova přivezou svou povedenou, tancem a letní náladou napěchovanou comebackovou desku Piri Piri. A svou pozici po letech podobně razantně s albem Dokud vím, co mám potvrdili i emocoroví Esazlesa. Nové objevy v dramaturgii zastoupí Josefína Trantinová s experimentálním projektem Fæ Bestia, která míchá žánry a reflektuje současná témata, či virtuální pophvězda Nivva, jejíž audiovizuální show nabízí pohled do budoucnosti digitálního popu. Psychedelický rock (nejen) pro ornitology přiveze kapela Sýček a s odstupem několika let se na akci představí i přátelé táborových ohňů Severní nástupiště, kteří navazují na domácí předrevoluční folk, country i étos trampské pospolitosti. Přeskládat poměry na domácí hiphopové scéně, která moc nefandí ženám ani politickým proklamacím, dále přijede rapový kolektiv THC Luna G.

Vojtik měl slovenskou scénu na festivalu reprezentovat už letos, z jeho vystoupení ovšem sešlo. „Slovensko považujeme za součást našeho geografického prostoru, proto tamním umělcům dáváme vždy velký prostor. A Vojtikovo druhé album MESSIASH IX, které obsahuje velké klavírní balady i introspektivní melancholii, mimořádnost tohoto mladého hudebníka ještě podtrhlo. Vojtik dělá chytrý pop s politickým přesahem a obojí je právě teď velmi potřeba,“ dodává dramaturgyně Kač Fišer. Velmi talentovaná je také slovenská umělkyně Erika Rein, jež je na svém debutovém albu Kamibe rozkročená mezi současnou elektronikou, popem a tradičním romským folklorem. A výrazná je i produkce česko-slovenského maskovaného dua Zaffer 9 objevujícího něžnost v agresivním chaosu, kde se potkali Helena Hájková a Viktor Jenčuš.

Dvaatřicátý ročník BESEDY (u Bigbítu) se uskuteční 1. a 2. srpna 2025 v Tasově u Veselí nad Moravou a pořadatelé plánují i několik atraktivních zahraničních jmen. „Rádi bychom k domácímu kurátorovanému výběru opět přidali i několik aktuálních umělců ze zahraničí, podobně jako letos Backxwash nebo dříve The Murder Capital, Zolu Jesus, Brodku nebo Algiers. To nejlepší z naší nezávislé scény zkrátka chceme zasadit mezi relevantní hudebníky ve světovém kontextu,“ doplňuje Uretšlégr. Své zástupce na festival opět doveze i Startér Radia Wave, chybět nebude místní folklor a další umělci vystoupí také v rámci ostatních programových bloků, Soutěže písničkářů a tzv. Apollónovy návštěvy.

Předprodej probíhá v síti smsticket. Až do Štědrého dne festival za každou prodanou vstupenku koupí jednu nocleženku lidem bez domova.

DALŠÍ INFO: https://besedaubigbitu.cz/, https://www.facebook.com/besedaubigbitu

UDÁLOST: https://www.facebook.com/events/861317809395699

Vlastimil Třešňák vydává nové album Happy Hour

Legendární písničkář, malíř a spisovatel Vlastimil Třešňák vydává řadové album s novými písněmi, které nahrál se svojí studiovou kapelou Temporary Quintet.

 

Dva roky po vydání alba Kiks napsal Vlastimil Třešňák dvanáct nových písní pro album Happy Hour. Když hudba potká poezii, vznikne album, které vtáhne posluchače do světa, kde hranice mezi realitou a imaginací neexistují. Happy Hour je mnohem víc než jen album – je to divadelní představení, surrealistická hra a šansonový večer v jednom. A to vše mistrně podpořeno výjimečnými hudebníky. 12 nových písní = 12 světů.

Vlastimil Třešňák, legenda české hudební scény, přichází s nahrávkou, která posluchače provede rozmanitými příběhy plnými emocí, metafor a zamyšlení. Už po zvolání „Vlajky vzhůru!“ vtáhne posluchače do lehce ošumělého tyjátru, kde hlavní role patří nejen jeho textům, ale i posluchačově vlastní fantazii. Každá píseň je jako kapitola knihy – občas absurdní, občas melancholická, ale vždy odzbrojující svou upřímností a hloubkou. Třešňák se nebojí překračovat hranice – jednou je šansoniérkou, podruhé stoletou komtesou, jindy Sigmundem Freudem či lampářem. A když vás vezme na kafkiádový útěk z lejster, pochopíte, že nic není nemožné. Album Happy Hour dovoluje přemýšlet, cítit a snít. To vše za řízného hudebního doprovodu Temporary Quintet a hostů.

Písně vznikly ve spolupráci autora s Josefem Štěpánkem a Janem Steinsdörferem, které ve studiu doplnili basista Martin Lehký, bubeník Miloš Dvořáček a saxofonista Jan Štolba. Album nahrál ve studiu Soundevice Adam Pakosta. Deska Happy Hour vyšla rovněž i jako vinyl v počtu 300 číslovaných kusů a nabízí neopakovatelný hudební zážitek s důvěrně známým charakteristickým zvukem. Vydání podpořilo Ministerstvo kultury.

 

Obsah

  1. Happy Hour
  2. Europé
  3. Probuďte Mistra Hanuše!
  4. Dobrý den, pane profesore
  5. Maloval stříbřenkou
  6. Arcimboldo
  7. Kapištó?
  8. Fuga e-moll
  9. Pán, který utek z lejster
  10. Možná asi
  11. Lampář a Sigmund Freud
  12. Doyen Kandrdas

 

Spotify

https://open.spotify.com/album/0lV2zlsRY24VRO1EZkGfLD

 

 

Autor

Vlastimil Třešňák (26. dubna 1950 v Praze), básník, hudebník, malíř, spisovatel a fotograf.

Veřejně vystupuje od druhé poloviny 60. let, v duu s Jaroslavem Hutkou i sólově. Byl významnou osobností volného sdružení Šafrán. S přestávkami vystupoval, proslavil se jako nenapodobitelný autor nového stylu proletářské poezie. V 70. letech se postupně dostal do střetu se státní mocí, stal se jedním z prvních signatářů Charty 77 a v roce 1982 byl donucen odejít do exilu. Po pádu komunismu se vrátil do Prahy a brzy se z něj stal kritik české postkomunistické demokracie. Již jeho první album Zeměměřič, vydané v exilu, se stalo legendou, vydal dále deset dalších řadových alb (Koh-i-noor; Třešňák, Korman, Gadžor / druhá strana; Koláž; Inventura; Skopolamin; Němý suflér; Alter ego; Konvolut; Kiks a Happy Hour), poslední tři již s vlastní rockovou skupinou Band a studiovou formací Temporary Quintet. Třešňák je autorem řady knih povídek i románů (Jak to vidím já; Babylon; Bermudský trojuhelník; …a ostružinou pobíd´ koně; To nejdůležitější o panu Moritzovi; Klíč je pod rohožkou; U jídla se nemluví; Evangelium a ostružina; Domácí hosté; Melouch), ve dvou vydáních publikoval své písňové texty (Plonková sedmička), za román Klíč je pod rohožkou získal v roce 1995 cenu Kniha roku. V roce 2007 vydal bilanční rozhovor To je hezký, ne? s Ondřejem Bezrem. Je autorem řady obrazů, vydal dvě výtvarné monografie (Adam & Söhne, 49+1 ), hrál v několika filmech i divadelních inscenacích, je rovněž autorem divadelní hry Malá srdeční příhoda. V roce 2011 vyprodukoval hard-trampskou skupinu Totems, jazzově swingovou hudební partu Alo Trio a byl autorem jejího repertoáru. V současné době veřejně nevystupuje.

 

Vlastimil Třešňák a Temporary Quintet: Happy Hour

listopad 2024: CD/downloading / vinyl

obal Vlastimil Třešňák Magdalena a Karel Cudlín

doporučená cena 350 Kč (CD) a 600 Kč (vinyl)

vydal Galén

Vlastimil Třešňák – zpěv; Josef Štěpánek – kytary, zpěv; Jan Steinsdörfer – klávesové nástroje, Hammond Melodion, zpěv; Jan Štolba – tenorsaxofon; Martin Lehký – basová kytara, kontrabas; Miloš Dvořáček – bicí, perkuse, pískání a hosté Adam Pakosta – housle (3, 12); Pavel Tylšar – hoboj (4)

 

Prazdniny a Marjari představují svůj soundtrack konce podzimu

Brněnská alter popová kapela prazdniny se po několika žánrově rozkročených releasech znovu hlásí o slovo s novým singlem, tentokrát na to ale nejsou sami. Kluci k sobě přizvali českobudějovickou písničkářku Marjari a společnými silami teď posílají do světa introspektivní duet 500 days of a fall’, který poodhaluje intimní světy obou indie popových interpretů.

 

„Dlouho jsme měli v hlavě koncept na song, co by představil vhled do vztahu dvou lidí, kteří sice jsou spolu, ale je evidentní, že ho každý vnímá úplně jinak,” popisuje proces skládání producent a baskytarista Michael Schnaubert. „Hned nám bylo jasný, že to musí být duet a potom, co jsme spolu odehráli několik koncertů a začali se kamarádit, jsme věděli, že to musí být duet s Maržou,“ doplňuje. Prazdniny toho s Marjari spojuje daleko víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Kromě společných koncertů totiž oba interpreti vyhráli hitparádu neobjevených Startér na Radiu Wave. Nahrát song je tedy symbolickým propojením.

 

Samotná písnička balí hořkosladké vokály Marjari a Matěje Starečka do zasněných syntezátorových ploch a hypnotického beatu, ze kterých občas vyplavou i zkreslené kytary. „Strašně dlouho mě fascinovalo samplování a chtěl jsem pomocí téhle techniky napsat pro prazdniny písničku, ale až na jeden půlminutový nápad to všechno znělo jak Daft Punk z Wishe,“ směje se Schnaubert. „Nakonec se nám ale společnými silami podařilo z toho 30 vteřinového nápadu vykřesat celý song,” vysvětluje Schnaubert.

 

‘500 days of a fall’ představuje prazdniny i Marjari v trochu jiném světle, než je fanoušci můžou znát, aniž by ztráceli cokoliv ze své osobitosti. I proto může singl směle aspirovat na ideální soundtrack ke konci letošního podzimu.

Dialog mezi světlem a barvou

Lucie Jindrák Skřivánková a Michal Škapa představují společnou tvorbu na výstavě Luminous Mind v Nookart Studiu

Nookart Studio uvedlo výstavu Luminous Minds. Ta propojuje tvorbu dvou předních českých umělců – Lucie Jindrák Skřivánkové a Michala Škapy. Tvůrci známí svým intenzivním přístupem k barvě a světlu v ní prezentují sérii společně vytvořených obrazů, jež otevírá nové možnosti vizuálního jazyka. Samostatně pak ukazují nový směr jejich tvorby. Výstavu Luminous Minds je možné navštívit až do 31. ledna.

Série tvůrčího dialogu vznikla jako jedinečná spolupráce, při níž jeden autor dílo zahájil a druhý na něj navázal. Tvůrčí souhra kombinuje malbu, text a reliéfní vrstvy připomínající koláž. Michal Škapa do obrazů vnáší abstraktní textové fragmenty a skryté kódované vzkazy. Lucie Jindrák Skřivánková doplňuje díla plastickými reliéfy, které rozšiřují plátno do prostoru a reagují na Škapovy textové prvky. Výsledná díla jsou dynamická, vrstevnatá a plná významů, které čekají na své objevení.

„Naše společná díla jsou velmi barevná, velmi vrstevnatá, mají spoustu skrytých významů a úplně jiný přístup k malbě. Tím, že jsme s Michalem Škapou na našich společných obrazech pracovali současně a v reálném čase, cítím z nich mužskou i ženskou energii, zároveň hrubost, hravost, a celou jinou kombinaci emocí,“ komentuje společnou tvorbu malířka Lucie Jindrák Skřivánková.

Sjednocujícím prvkem výstavy je neonové světlo, které obrazům dodává živost, energii a podtrhuje intenzivní vizuální dojem. Michal Škapa jej využívá jako nástroj pro kresbu, zatímco Lucie Jindrák Skřivánková ho vnímá organicky, jako hmatatelný element. Světlo je tak středobodem jejich společné práce.

Vybrané obrazy jsou zasazeny do rámů s radiantním barevným přechodem. Ten umocňuje dojem, že díla vystupují z plátna do prostoru, a posiluje tak intenzitu barevného zážitku. Některé obrazy jsou prezentovány bez něj, čímž vzniká promyšlený kontrast mezi způsoby instalace. „Světlo a barva v této výstavě nejsou jen vizuálními prvky, ale stávají se jazykem, kterým oba autoři vedou tichý, ale intenzivní dialog – mezi sebou, dílem a divákem,“ přibližuje hru se světlem kurátorka výstavy Michaela Mellová.

Vedle společných obrazů přinášejí oba umělci nové prvky své tvorby. Michal Škapa poprvé představuje keramické objekty, na nichž ožívají jeho texty jako deníkové zápisky. Lucie Jindrák Skřivánková se věnuje minimalistické paletě inspirované prostředím bez světla. „Má nová vlastní tvorba je charakteristická redukcí barev, což vychází z mého současného ateliéru. Není v něm dostatek světla a já nevidím celou škálu barev jako v mém předchozím ateliéru na Novém městě. Nová díla jsou jednoduchá, založená především na struktuře. Objevuje se v nich pár jasných barevných akcentů odkazujících k bauhausu,“ popisuje Jindrák Skřivánková.  

„Svítíme v galerii, oknem do ulice, do města a do nebes. Už dlouho jsem necítil takovou volnost při tvorbě a s chutí jsem se odvázal. Zářící barvy, neony a spojení s Lu mi přineslo velkou radost a myslím, že je to z obrazů cítit. Těším se na další rozvíjení naší spolupráce,” okomentoval společný projekt Michal Škapa.

Výstava Luminous Minds je nejen vzájemným uměleckým dialogem, ale také tvůrčí laboratoří, v níž oba autoři nacházejí nové možnosti pro světlo, text a barvu. K vidění je až do 31. ledna v Nookart Studiu.

Album Konektiv Tape Vol. 1 přináší hudební dialogy bez hranic

Konektiv Tape Vol. 1 je kompilací představující šest uměleckých dvojic z proběhlých ročníků Konektiv Nights. Konektiv od roku 2018 spojuje české umělce se zahraničními a vybízí je ke spolupráci, což vede k unikátním projektům, propojující žánry, přístupy a kultury. Tyto spolupráce jsou každoročně prezentovány během Konektiv Night v Praze a Konektiv on Tour v Brně a Hradci Králové.

Po sedmi letech se kurátoři Pavel Kraus a Ewelina Ai-fen Vlček-Chiu rozhodli oslovit umělce zapojené do Konektivu, zda by měli zájem vytvořit studiovou nahrávku se svými tehdejšími hudebními partnery. Výsledkem je šestiskladbové album, které je stejně rozmanité jako koncerty Konektiv Night, kde se žánry setkávají a prolínají v nápaditých a neotřelých kombinacích.

Album otevírá podmanivá skladba „Siri tönünnerii“ (Land Back) od Aldany Duoraan a Tomáše Niesnera. Aldanina hra na chomus, což je tradiční brumle specifická pro oblast Sacha, se prolíná s Tomášovou hypnotickou kytarou ve stylu spaghetti westernu. Výsledkem je pocit naděje, připomínající postupné oteplování při východu slunce.

Mlžný závoj na prvních paprscích zimního rána přináší skladba „Carved in Obscurity“ od hongkongského umělce Barryho Wana a malířky Anny Ruth alias Koruth. Mystická jemnost zde spojuje zvonky, flétny a ambientní vrstvy.

Atmosféra potemní a zneklidní s elektronickou skladbou „Přechovávání velryby“ (Preserving the Whale) od Tamary Spalajković (alias hidingseason) a Mikuláše Hamerly. Tato příjemně chaotická a hlučná skladba naruší klid a zase rychle zmizí.

Poté přicházejí první tóny baskytary Jana Duždy, setkávající se s ležérním a intimním vokálem Ai fen. Skladba „Glass Box“ díky své popové struktuře navozuje falešný pocit bezpečí, aby jej pak narušily a znepokojily záblesky úzkostného křiku reprezentujícího zoufalství imigrantských dětí při hledání nového domova.

Na vokál Ai fen navazuje melodický hlas Emy Brabcové s meditací o tichu a jeho přítomnosti v našich tělech. Ticho se dále rozvíjí ve skladbě „Mirrorcylinder“ v syntezátorových tónech, jemných úderech vibrafonu a perkusích Elia Morettiho.

Album Konektiv Tape Vol. I uzavírá skladba „Sangam“, kde se Marek Kubát představuje na loutnu a Chaitanya Bhat svým hlasem suverénně přechází mezi různými rágami severoindické klasické hudby. Loutna a Bhatův hlas se zde setkávají a prolínají v radostné unii kultur a tradic, které pocházejí z opačných koutů světa i dějinných okamžiků, ale dokážou koexistovat, jako by vyrůstaly společně v kosmickém lůně za hranicemi každodenního vnímání.

Tím Konektiv Tape Vol. 1 uzavírá své putování a usazuje se v prohlubujících se drahokamových tónech zvukového soumraku, jenž předchází klidu temné a pokojné noci.

Výtěžek z prodeje alba bude použitý na podporu Iniciativy Hlavák, organizace, která poskytuje základní materiální a psychologickou pomoc uprchlíkům přijíždějícím na pražské Hlavní nádraží.

Album vzniklo za finanční podpory Institutu umění – Divadelního ústavu a hudební exportní kanceláře SoundCzech.

Konektiv Tape Vol. 1 naleznete k poslechu na Bandcampu https://konektiv.bandcamp.com/album/konektiv-tape-vol-i a všech streamovacích službách.

Poslední letošní zastávkou platformy Konektiv bude 13. prosince 2024 Divadlo Drak v Hradci Králové. Konektiv ve spolupráci s místním promotérským spolkem MENU představí ukrajinského hudebníka Jurije Nikelskyho, ovládajícího hru na působivou škálu etnických dechových nástrojů, ve spojení s kontemplativními i intenzivními ambientními vrstvami Jana Kašpara, vystupujícího pod pseudonymem Obelisk of Light. Tvůrčí zvědavost a hloubavé elektronické plochy se propojí ve spolupráci houslistky a hráčky na koto Anny Romanovské, stálé členky komorního orchestru Berg, a ruské zvukové umělkyně Rlung. Sakrální drony a vzletné vokály producentky timmi se protnou s lyrickými tóny oudu jordánsko-palestinského všestranného umělce a hudebníka Husama Abeda.

 

Web: https://www.konektiv.net/

 

 

sinekfilmizle.com