FAMU spouští projekt Green Deal: Cílí na udržitelnou budoucnost české audiovize

Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze (FAMU) oznámila zahájení ambiciózního projektu v rámci NPO Green Deal, jehož cílem je podpořit udržitelný rozvoj v oblasti české audiovize. Do roku 2025/2026 fakulta vyvine vzdělávání pro studentstvo i kurzy pro lidi z profesionální sféry, zaměřené na environmentální konzultanství, udržitelný provoz filmových institucí a festivalů, tzv. climate storytelling, etický marketing a komunikaci environmentálních témat.

FAMU navazuje na aktivity, které rozvíjela v posledních čtyřech letech. Teď má za sebou pilotní rok filmové výroby podle Manuálu udržitelné výroby studentských filmů a také zavádění pravidel pro udržitelný provoz fakulty. V rámci projektu teď probíhá zevrubný sběr zkušeností studentstva i vyučujících a produkce s praktickým provozem podle doporučení a návodů, aby tak mohla vzniknout ostrá verze Manuálu i pomůcek, jakými jsou checklisty udržitelné výroby. FAMU se jakožto jeden za zakládajících členů rovněž zapojuje do aktivit České greenfilmingové platformy, jejíž třetí setkání pořádala v květnu, a bude dále spolupracovat s klíčovými partnery v rámci českého audiovizuálního průmyslu.

Vývoj projektu iniciovala někdejší děkanka FAMU Andrea Slováková a na jeho přípravě i realizaci se podílí rozsáhlý tým, zahrnující bývalou i současnou environmentální ambasadorku FAMU – Annu TabáškovouVojtěšku Dubcovou, režisérky a pedagožky, které se environmentální agendě dlouhodobě věnují Andreu Culkovou a Terezu Reichovou, producentku Michaelu Rýgrovou, proděkana pro vnější vztahy a rozvoj Víta Schmarce, proděkana pro vědu a výzkum Jakuba Kordu, green set konzultanta Adama Karáska a další odbornice a odborníky jak z oblasti audiovize, tak z oblasti environmentálních agend. Tým se bude v dalších fázích rozšiřovat. FAMU a členky a členové týmu již teď spolupracují například s organizacemi: Institut 2050, Fakta o klimatu, Planet A, ČT, TV Nova, TV Prima, Státní fond kinematografie, ARAS, APA, Asociace pro mezinárodní otázky.

Jako jeden z klíčových problémů pomalé cesty české audiovize k udržitelným postupům pojmenovala Česká greenfilmingová platforma nedostatek, resp. neexistenci vzdělávání v této oblasti. FAMU se této role ujala právě i na základě inspirace a požadavků od institucí, sdružených v platformě, a kromě předmětů pro aktuální studentstvo vyvíjí i pět kurzů pro osoby z praxe audiovize. Kurzy budou zakončeny mezinárodně platným mikrocertifikátem. FAMU tak může přispět k rozvoji audiovize ve směrech ohleduplných k životnímu prostředí a zároveň odpovědět na poptávku studujících, pro které je environmentálně vnímavé chování samozřejmostí, ale chtějí nabrat víc konkrétních vědomostí i dovedností,říká Andrea Slováková.  

Projekt Green Deal na FAMU představuje důležitý krok směrem k udržitelné budoucnosti a odpovědné filmové produkci v České republice. Fakulta tímto demonstruje, že změna myšlení v oblasti audiovize začíná u mladé generace tvůrců a tvůrkyň, kteří budou hrát klíčovou roli v přechodu k udržitelným postupům.

 

 

 

 

Access na Gymnáziu Jana Keplera

Hudební rezidence ACCESS v České republice – Propojení evropských umělců a studentů gymnázia
V rámci evropského projektu ACCESS se na Gymnáziu Jana Keplera v Praze uskuteční unikátní umělecká rezidence, která propojí studenty s renomovanými evropskými hudebníky. Cílem této rezidence je rozvíjet kreativitu mladých lidí prostřednictvím experimentů s hudbou a prostorem a vytvořit tak unikátní platformu pro tvůrce i pro publikum.
Během rezidence od 23. do 29. září 2024 budou studenti spolupracovat s těmito umělci:

  • Susanna Gartmayer (A)
  • Lucie Páchová (CZ)
  • Rosa Parlato (F/I)
  • Vicente Mateus (P)
  • Elia Moretti (CZ/I)
  • Simon Whetham (F/UK)

Podporou na místě bude duo elektronických hudebníků – Matej Kotouček a Marie Čtveráčková.
„Tento projekt přináší studentům vzácnou příležitost tvořit společně s předními evropskými hudebníky a získat tak zkušenosti, které by jinak nebyly možné. Je to výjimečný způsob, jak rozvíjet hudební dovednosti a otevřít nové horizonty vnímání prostoru a zvuku,“ říká Petr Vrba
Během celého týdne bude 8 hudebníků pracovat s 20 teenagery ve věku od 13 do 18 let na různých místech školy (třídy, schodiště, chodby, zahrady, sportovní hala…) na vytvoření umělecké performance, která bude v závěru týdne prezentována veřejnosti.
Veřejná představení v Gymnáziu Jana Keplera (Parléřova 2, Praha 6)

  • 26. září 2024, 17:00 – Site-specific performance rezidenčních umělců
  • 28. září 2024, 15:00 – Site-specific performance studentů a rezidenčních umělců /
    veřejná generální zkouška
  • 29. září 2024, 17:00 – Site-specific performance studentů a rezidenčních umělců

Vstupné na oba koncerty je dobrovolné.

Rezidence v České republice je součástí širšího evropského projektu ACCESS, který spojuje umělce a publikum z různých kultur a podporuje inovativní přístupy k hudbě v netradičních prostorách. Projekt organizuje spolek Unijazz ve spolupráci s partnery Muzzix, Sonoscoppia a Gymnáziem Jana Keplera.

Still Corners se vrací do Prahy s novým albem Dream Talk

Dream-popová kapela Still Corners zaujala české publikum v minulosti již několikrát. Tentokrát se představí 27. září v pražském Rock Café.

Still Corners je hudební projekt zpěvačky Tessy Murray a multiinstrumentalisty Grega Hughese. Skupina vznikla krátce poté, co Murrayová potkala Hughese náhodou na londýnské zastávce v roce 2009. Kapela se záhy stala známou pro svůj dream pop okořeněný třpytivým noir zvukem a v Praze již několikrát předvedla, že její koncerty mají skvělou atmosféru.

Tentokrát se vrací s novým albem Dream Talk, které je jejich v pořadí už šesté. Tessa k němu dodává: “Mnoho skladeb z nového alba vzniklo na základě mých snů. Měla jsem deník, do kterého jsem si je pravidelně každé ráno zaznamenávala a ze kterého jsem pak čerpala inspiraci během našeho nahrávání.”

Večer otevře Mad Velvet (dříve Fialový samet) – sólový projekt Maxmiliána Hrušky, frontmana kapely Madhouse Express. Těšit se můžete na zasněnou psychedelii a electro-rock.

Vstupenky:  https://bit.ly/StillCorners_Prague

Melancholičtí Tindersticks přijíždí do Prahy s novou deskou

Legendární britská kapela Tindersticks loni oslavila 30. výročí od vydání prvního alba, ve svých aktivitách ale určitě neplánuje polevovat. Na podzim letošního roku se vrací s novou deskou, kterou doplní rozsáhlé evropské turné. V jeho rámci dorazí i do Prahy, konkrétně 30. 9. 2024 do Divadla Hybernia. 

Tindersticks není třeba dlouze představovat, v ČR zahráli již mnohokrát. Projekt se dal dohromady v Nottinghamu v roce 1991 a úspěšní byli již se svojí první stejnojmennou nahrávkou. S vydáním druhého alba upevnili svůj typický zvuk, který byl při koncertech podpořen silnou sekcí smyčců či přímo orchestrem. Po krátké pauze, kdy se členové věnovali svým sólovým projektům, se kapela vrátila na scénu v roce 2007 a v následujících letech vydala sedm řadových nahrávek.  

Novou desku ohlásil projekt před pár dny a rovnou vyšel i první singl Falling, the light. Album tentokrát vznikalo ve španělské Gironě. Podle prohlášení členů se jedná o nejsilnější nahrávku od alba No treasure but hope, jehož vydání a následné turné poznamenala pandemie.  

Vstupenky na pražský koncert jsou v prodeji v síti GoOut od 21. února od 11:00.

Pozoruhodný experimentátor Rafael Toral vystoupí poprvé v ČR 

Na třetí edici večerů Nox sonituum, které jsou věnované delším pásmům abstraktní a ambientní hudby, se v českém debutu představí zkušený experimentátor Rafael Toral, autor jednoho z ve svém ranku nejvíce oceňovaných alb letoška, Spectral Evolution.

Málokdo vydá nejsilnější nahrávku třicet let po debutu, Rafaelu Toralovi se to ale, přinejmenším podle nadšených reakcí, dost možná podařilo. Portugalský experimentátor začal s hudbou v 90. letech, kdy se pohyboval na hranici kytarového, až postrockového ambientu a akademičtější elektroniky, a od této polohy se po roce 2000 přesunul k sérii radikálnějších alb pro vlastní elektronické nástroje. Jeho aktuální tvorba se vrací ke kytaře a začíná znovu zkoumat možnosti harmonie, což vrcholí na letošní desce Spectral Evolution, která představuje syntézu všech Toralových poloh i nové východisko.

Je to hudba nesmírně barvitá a zvláštně bezčasá, plná povědomých motivů v jakési něžné dekonstrukci.

Jazzové standardy se rozpouštějí do ploch připomínajících steel kytaru, kvazivarhanní melodie procházejí spektrálními mutacemi, idylické přejímání narušují drsné granulární textury. Je tu i něco jako ptačí zpěv, jen jaksi digitální. Zvukové masy ambientu a droneu bývají naléhavé až neúprosné; Toral si naproti tomu hraje s detaily a nechává vyznění otevřené. The Quietus zařadil Spectral Evolution na třetí místo pololetního žebříčku, Pitchfork nadepsal velice pozitivní recenzi číslem 8.0, nadšené ohlasy přišly z webu A Closer Listen a řady dalších médií.

Představí se také norská trumpetistka Hilde Marie Holsen a belgická vokalistka a hráčka na elektroniku Lynn Cassiers. Ty mají na kontě nahrávku na pozoruhodném labelu Stroom, která je ukazuje v lyrické a zároveň nesmírně dynamické poloze. Procesovaná trubka upomene na Arveho Henriksena a vytváří hlavní masu, do které se noří vokály a proti kterým stojí elektronické ruchy. Francouské duo Lise Barkas a Yann Leguay uvedou projekt Acétylène, který se pohybuje mezi uhrančivým drone folkem a syrovým analogem, a lineup uzavírají Kult masek s Petrem Vrbou, kteří chystají novou nahrávku a slibují zvukovou džungli modulárových dronů, manipulované trubky a elektroniky.

 

Rafael Toral + Holsen & Cassiers + Acétylène + Kult Masek & Petr Vrba

 

Punctum, Praha

  1. 10. 18:30

Vstup: 300/400 CZK v předprodeji v síti Boom: https://connect.boomevents.org/cs/event/nox-sonituum-toral, na místě 400 CZK.

 

Sonitus je nepravidelná nežánrová série kolektivu Punctum, která v roce 2024 probíhá za podpory Ministerstva kultury ČR a Městské části Praha 3.

Sabiwa a Liew Niyomkarn. Snové koláže z Chinabotu v Punctu

První podzimní Sonitus představí dvojici hudebnic, které spojuje východoasijský původ, vydavatelství Chinabot i témata paměti a kolážová metoda, ve které se střetává tradice a futurismus. Sabiwa uvede narativní snové fantazie inspirované trip hopem i konkrétní hudbou, Liew Niyomkarn představí své zvukové deníky pro modifikované nástroje a field recordings.

Zvuk je pro Sabiwu neodmyslitelně spojený s obrazem. Tchajwanská, v Berlíně usazená multimediální umělkyně se původně věnovala pouze vizuální tvorbě a se zvukem začala pracovat jako s doplňkem svých videí. A ačkoli je v současnosti její hudba zcela svébytná, filmový rozměr je evidentní. Skladby fungují jako vyprávění, které vykresluje výseče prostoru v měnícím se čase; oproti běžným soundtrackům jsou ale oproštěné popisnosti a spíše podněcují představivost, které se otvírá celé pole možností a asociací. Na nahrávkách, které vyšly na zásadním labelu Chinabot nebo aktuálně na rovněž vynikající značce Phantom Limb, se prolíná široká škála elektronických zvuků, tradičních nástrojů z Dálného Východu a vokálních fragmentů, a přece zůstává tajemně vzdušná. Digitální šumy jako pavučiny – aktualizovaná musique concrete – se prolínají s charakteristicky křehkým zvukem východoasijských fléten, louten a cimbálů, vedle nich se prolamuje hybridní pop. Takhle nenásilné propojení experimentální tradice, postinternetové současnosti a folklóru je výjimečné. A o snovou logikou nesených a zároveň pečlivě vypointovaných skladbách to platí dvojnásob.

Velkým tématem Liew Niyomkarn je paměť. Původem thajská, dnes v Bruselu sídlící hudebnice si prošla CalArts i Institutem sinologie v Haagu a věnuje se melancholickým asamblážím pro manipulované akustické nástroje a terénní nahrávky, které vydává opět primárně Chinabot, včetně úplně aktuální In All Possible Places at Once. Liew se inspiruje tradičními instrumenty, zpravidla je ale upravuje, přelaďuje je a rozlaďuje nebo si staví vlastní verze. Citera, lyra a další strunné nástroje připomínají kromě asijského folku i tekutý zvuk steel guitar v nekonvenčním pojetí Susan Alcorn nebo Chucka Johnsona, samplované zvuky z každodennosti pak vytvářejí zvláštní dojem na rozhraní všedního a zcela cizorodého. Jsou to zvukové rekonstrukce ztraceného času – náležitě nostalgické i mlhavé.

 

Sabiwa + Liew Niyomkarn +

Punctum, Praha

 

  1. 9. 19:00

Vstup: 250/350 CZK v předprodeji v síti Boom: https://connect.boomevents.org/cs/event/sabiwa-liew, na místě 300–350 CZK.

Sonitus je nepravidelná nežánrová série kolektivu Punctum, která v roce 2024 probíhá za podpory Ministerstva kultury ČR a Městské části Praha 3.

 

https://punctum.cz/event/sonitus-77-sabiwa-liew-niyomkarn

 

DVA na albu Piri Piri zvou do světa, kde tanec je posledním jazykem, který přežil

Tanec zpívajících zadků? Nový klip DVA k písni Woo je animovanou legráckou z dílny Jaromíra Plachého

Tancem na pokraji světa, kde hudba je jedinou odpovědí, ale také soundtrackem léta, které nikdy nekončí, je právě vycházející čtvrté řadové album Piri Piri skupiny DVA. Na své comebackové desce Bára Ungerová a Jan Kratochvíl spolupracovali s britským producentem Timem Brinkhurstem. Jejich nové písně jsou ve srovnání s předchozí tvorbou celkově syrovější a zároveň optimističtější. Svědčí o tom také animovaný videoklip ke skladbě Woo.

Woo je nejletnější písnička z celé desky, na níž DVA prošli klimatickou proměnou ze seveřanů na jižany. K vytvoření klipu dvojice oslovila kamaráda a zároveň spolupracovníka ze světa videoher, animátora Jaromíra Plachého, s nímž zvukově spolupracovali na hrách studia Amanita Design Botanicula, Chuchel a Happy Game a starších klipech k písním Nunovó Tango nebo Mulatu. „Jaromír přišel s nápadem, že by celá ta písnička mohl být animovaný ‚Tanec zpívajících zadků‘, ‚Zadkové choreo‘. S tím jsme nadšeně souhlasili,“ říká Jan Kratochvíl ke skladbě, kterou během nahrávání alba ve studiu Jámor natáčeli jako první. „Woo vyzařuje sunny mood týhle party feťáků pohody,“ psala si tehdy do svého deníku z nahrávání Bára Ungerová.

Se svým novým albem se DVA na scénu naplno vracejí po deseti letech – s cílem navázat na úspěšně rozjetou kariéru doma i v zahraničí, kterou s ohledem na rodičovské povinnosti Báry Ungerové v předchozích letech budovali pouze prostřednictvím studiové práce a tvorby soundtracků k počítačovým hrám. Písničky na desku začaly vznikat před třemi lety a po celou dobu nahrávání loni v červenci panovala úmorná vedra. Ostatně právě proto se nové album jmenuje Piri Piri, což v jazyku DVA znamená úmorné vedro, neboli scorchio.

„Celá deska je hodně letní, symbolizuje dvě léta, při kterých jsme písničky vymýšleli, léto, ve kterém jsme nahrávali, léto letošní, kdy jsme k desce natáčeli videa, babí léto, ve kterém desku vydáváme. Je to i raketové léto od Raye Bradburyho. Prostě léto, které nikdy nekončí, spalující léto, které se snáší na planetu. Na léto si při této desce prostě vzpomenete a zatančíte si. Klidně v zimě,“ říká Ungerová. „Občas bylo ve vylidněné Praze takové horko, že se nám zdál náš pobyt ve studiu jako apokalyptický výjev, ve kterém jsme přeživší, co nahrávají poslední zprávu lidstva,“ dodává.

Do procesu hledání nového zvuku kapely, který by se dal popsat jako „early 90s flower hippie rave“, výrazně zasáhl respektovaný britský producent Tim Brinkhurst aka Timothy London, jenž pro svět mj. objevil kapelu Young Fathers. Ten společně s Ondřejem Ježkem, v jehož studiu Jámor deska vznikala, do nahrávky dodal více energie, špíny a syrovosti. „Tim měl chuť náš ultimátní sweet happy hippy hometable přístup trochu pošpinit. Nakonec to ale bylo tak půl napůl, protože jsme ho postupně přesvědčili o našem natural původu,“ upřesňuje Kratochvíl. „Ty písničky jsou celkově naštvanější, ale zároveň optimistické. Z veselé melancholie do veselé naštvanosti. Něco ve smyslu – všechno hoří, tak to pojďme aspoň vytancovat a pak s tím něco udělat, nic lepšího nemáme,“ říká Ungerová k albu, které i v kontextu světové scény působí jako unikátní samorost. Mezi jmény, která ve spojení s DVA zmínil sám Tim Brinkhurst, nechybí Velvet Underground, Orange Juice, Raymond Scott, Terry Riley, Tom Tom Club nebo Le Tigre.

Samostatnou kategorií tvorby DVA jsou jejich texty ve vymyšleném jazyce, které na albu doplňuje i jejich překlad do češtiny a angličtiny. Ve srovnání se staršími texty jsou ty nové osobnější. „Pro inspiraci jsem tentokrát šla víc do hloubky. Doslova jsem je vydolovala ve svým vnitřním světě, i když ani tentokrát to není o autobiografii, která se k naší hudbě nikdy moc nehodila. Surreál se mě drží jako forma dál. Několikrát se pak i do textů v různých variacích dostává tanec. Tanec v lese (Kung Fu), tanec na pokraji propasti (Again), tanec na lodi bláznů (Lococo), tanec do posledních dnů (Dance)… Důležitý vzkaz nejen Piri Piri, ale všech našich alb, je hlavně ten, že tanec je víc než slova,“ říká Ungerová, jež výtvarně zpracovala také obal alba. „Měla jsem jasnou vizi, že tentokrát bude nejbarevnější z našich alb. Chtěla jsem tam taky mít prvky neexistujících zvířat a kytek. Nakonec je z toho trochu rituální maska, která v sobě má mnoho vrstev a tváří, při každém pohledu můžete vidět jinou. Tisíc tváří Piri Piri. Zadní strana je složená z předmětů, které dlouhodobě sbírám na cestách. Pár z nich našel i můj muž nebo moje děti. Sbírka obsahuje i jedenáct talismanů symbolizujících jednotlivé písničky,“ uzavírá Ungerová.

Album Piri Piri, na kterém DVA začali pracovat před třemi lety na maringotce u řeky za Hradcem Králové, vychází 13. září 2024 u labelu Bumbum Satori digitálně, na CD a na vinylu. Jako hosté se na albu kromě producentské dvojice Tima Brinkhursta a Ondřeje Ježka podíleli Prokop Holoubek, Petr Marek, Jan Unger a Natálie Kratochvílová. Po vydání desky kapela vyrazí na česko-slovenské turné, jehož součástí jsou křty 16. října v pražském Paláci Akropolis, 23. října v brněnském Kabinetu MÚZ a 24. října v Pardubicích. Klip Woo navazuje na vizuální ztvárnění písně Kung Fu zveřejněné závěrem srpna.

Plánované koncerty

19/09 Lviv – Czech Dreams: Week of Czech Ukrainian Partnership

03/10 Plzeň, Anděl Café

10/10 Olomouc, Jazz Tibet

11/10 Litomyšl, Kotelna

12/10 Boskovice, Prostor

16/10 Praha, Palác Akropolis, křest

18/10 Chomutov, Druhé patro

23/10 Brno, Kabinet MÚZ, křest

24/10 Pardubice, Divadlo 29, křest

26/10 Bratislava, Pink Whale

06/11 Košice, Tabačka

08/11 Prešov, Wave

09/11 Trenčín, Lúč

Druhé sólové album Davida Fikrle aka Lumba: Prvok

Prvok je název už druhého sólového alba, které po side projektu Pyré vydává dlouholetý basista kapel Tony Ducháček & Garage a Moštárna David Fikrle u labelu Polí5, který také současně digitálně reedoval Fikrleho první album Lumbago.

Prvok vznikl podle slov autora z rozličných hudebních a textařských nápadů, které nastřádal v průběhu několika let a dal jim podobu jednoduchých, krátkých skladeb, do nichž postupně nahrával basy, kytary, šepot i zpěv a další zvukový materiál. Ten pak různě a na různých místech „vrstvil, ořezával, brousil a hobloval“.

Takto připravenou nahrávku pak doplnil přímo ve studiu Jámor o bicí part Jan Hladík (Johnny Smooth), toho času také bubeník Pyré a Gummy Pig (dříve také Slut). Výsledný tvar pak

smíchal a zmasteroval Ondřej Ježek.

Prvok je tak velmi živě znějící nahrávka s mnohovrstevnatým basovým zvukem a dynamickou rytmikou, které provázejí texty spíše temnějšího a expresivního ražení.

technické informace:

název kapely: Lumbago

název alba: Prvok

vydavatel: Polí5

katalogové číslo: EPP 268

formát vydání:

digitální (download na Bandcamp, streaming Spotyfy, YouTube music, iTunes, Deezer), tedy bez fyzického nosiče

link na poslech:

https://poli5.bandcamp.com/album/prvok

Festival 4+4 dny v pohybu odkrývá svá Místa činu

Výtvarná část festivalu reflektuje prostory, které dříve sloužily k policejním výslechům, sledování i odposlechům

 

Mezinárodní festival současného umění 4+4 dny v pohybu, který se uskuteční v Praze ve dnech 4. až 13. října, propojuje tradičně divadelní a výtvarné umění. Pět zahraničních a sedm českých divadelních premiér bude programově doplněno dvěma výstavami, jejichž kurátory jsou Kristýna Hájková a Radek Wohlmuth. Výstavní projekt Místa činu má letos téma Vnitro, které odkazuje k minulosti budovy Hybernská 2. Ta za minulého režimu spadala déle než půl století pod působnost Sboru národní bezpečnosti.

 

„Výraz lidské nitro označuje vnitřní svět člověka, který zahrnuje jeho myšlenky, pocity, emoce a vnitřní prožitky. Vnitro je naproti tomu politicky generovaný mocenský nástroj, jehož nedílnou součástí je represe proti nepohodlným osobám nebo skupinám lidí. Právě tato konfliktní významová přesmyčka je leitmotivem letošního výstavního projektu,” říká jeho kurátor Radek Wohlmuth. Návštěvníci se setkají s díly napříč výtvarnými médii. Z těch tradičních bude zastoupena například malba, kresba či socha, ale k vidění bude i street art, graffiti, instalace či projekce. Společným jmenovatelem nejen výstav, ale i celého festivalu, je site specific. Umělci a umělkyně tak ve svém tvůrčím procesu bezprostředně reagují na místo a prostředí, ve kterém vystavují. Ti, kteří do Hybernské 2 zavítají, uvidí tvorbu například Jakuba Janovského, Klaudie Hlavaté, Terezy Šrámkové, Toy_Box, Vladimíra 518 a dalších.

I kurátorka Kristýna Hájková svým výstavním projektem otevírá dialog mezi minulostí a přítomností. Ke konceptu dodává: „Autoři zde vytvářejí hmatatelný odraz toho, jak národní paměť formuje naši identitu a vědomí. Výstava má za cíl stát se referencí specifického místa, jeho historie a zprostředkovat individuální přístupy autorů v kontextu kolektivní paměti.” Svá díla představí například Tereza Melková, Anna Šimralová, Vítězslav Plavec, Robert Vlasák, Jan Poš a další. Místa činu tak letos reflektují temnější kapitoly naší historie a otevírají otázky, jak se smířit s minulostí, jak “se uzdravit” a zároveň uchovat v paměti to, co se již odehrálo. Konfrontují niterné s veřejným, nezávislé se systémovým, osobní s politickým nebo svobodné s totalitním. Budova Hybernské 2 se tak na necelé dva týdny promění v prostor, jehož genius loci spojí nedávno minulé s aktuálním.

Výstavy doplní komentované prohlídky, diskuse, setkání s tvůrci i tvůrkyněmi, kurátory a další program, který přiblíží historii i současnost budovy a její příběh. V rámci festivalového programu mohou návštěvníci zavítat i na přednáškový cyklus na téma VZTAHY, který připravila a bude moderovat Kamila Ženatá. Přednášky předních českých psychologů a psychoterapeutů tematizují vztahy ve skupině, vzájemné ovlivňování se i traumata, ať už jde o jejich původ či vliv.

Divadelní část festivalu uvede sedm českých premiér. Představí se soubor současného fyzického divadla Burkicom či FOSILIE / Jana Látalová, Marta Trpišovská, Lea Švejdová, které připravují pohybově hudební expanzí do světa pohřebních rituálů, tradice plaček a oplakávačů. Děti U je divadelní multižánrový projekt na podporu dětské paliativní péče v podání souboru Tantehorse. Největší záhadu rozhlasového vysílání bude rozplétat soubor Vosto5 ve svém nejnovějším díle Tragédie Liblice. Nezávislá taneční platforma Temporary Collective uvede českou verzi své zvukové performance SILENT. Divákům se setkají i s netradičním divadelním soubor UJETO, jehož základ tvoří herci s mentálním hendikepem. Poslední česká premiéra na programu pak bude od nezávislé umělecké skupiny 8lidí. Ze zahraničních hostů se představí tvůrci z Francie, Japonska, Rakouska, Mexika, Norska či Belgie.

 

Nejen Hybernskou 2, ale i vršovický Vzlet, ARCHU+ nebo Alfreda ve dvoře rozhýbou 4+4 dny v pohybu ve dnech 4.–13. října 2024. Program je postupně doplňován na webu festivalu a vstupenky na jednotlivé akce jsou k zakoupení na platformě GoOut.

 

Festival vzniká za finanční podpory:

Ministerstvo kultury ČR, hlavní město Praha, Státní fond kultury ČR, Flanders State of the Art, In Situ, Creative Europe Programme of the European Union

Mediální partneři: Radio 1, Český rozhlas Radio Wave, ArtMap, Kino Aero, Bio Oko, Kino Světozor, Art&Antique, FlashArt, divadlo.cz

Ve spolupráci: Kampus Hybernská, ARCHA+, Vzlet, Alfred ve dvoře, StageLab, WD Lux, AZ Translations, FOGI design

 

 

O FESTIVALU | 4+4 DNY V POHYBU | 4.–13. 10. 2024

Festival se koná od roku 1996 s cílem prezentovat současné inovativní umělecké projekty, každoročně na festivalu vystoupí zhruba 10 zahraničních souborů. Specifikum tohoto festivalu spočívá především v oživování objektů pražské architektury divadlem a v prezentaci mezinárodních projektů, na nichž se sdružení produkčně spolupodílí.

Projekty festivalu zahrnují všechny druhy současného umění (divadlo, tanec, hudba, výtvarné umění, film, video art). Každý ročník festivalu má své specifické téma – leitmotiv. Letos je tímto tématem VNITRO. Dvacátý devátý ročník festivalu se uskuteční od 4. do 13. října v budově Hybernská 997/2 na Praze 1, vršovickém Vzletu, Alfredu ve dvoře a ARŠE+.

 

WEB| www.ctyridny.cz

VSTUPENKY| GoOut

FACEBOOK| www.facebook.com/festival4dny

INSTAGRAM| www.instagram.com/ctyridny

Křest debutového alba „Circles“ kapely Tour Guide Blonde v dejvické Klubovně s Iggy Mayerov

Neotřelý hudební zážitek se vám 1. října chystá představit kapela Tour Guide Blonde (CZ/SK/US) v Klubovně v Dejvicích. Nejvýraznější tváří kapely je americká zpěvačka Allison Wheeler. Formace pokřtí své první debutové EP „Circles“. Nabídnou paletu emotivních melodií a nostalgické energie, včetně trochy folku, grunge a sparkly popu, s hloubkou zajištěnou citlivými hudebníky.

Album „Circles“ je jakousi sbírkou písní, poskládaných z příhod a prožitků frontmanky Allison Wheeler. S doprovodem kytary je členům nově vznikající bandy představila v roce 2022. Jednou z nich je právě vydaný singl „gold“.

O inspiraci k EP mluví frontmanka kapely Allison Wheeler takto: „Všechny písně jsou jakýmisi snímky výzev, se kterými jsem se snažila popasovat od doby, kdy jsem dokončila univerzitu, a během mého pobytu tady v České republice. Do textů jsem vtiskla hodně ze sebe a svých zážitků a písničky jsou pro mě velmi zranitelné a introspektivní. Tato kapela mě dokázala vytáhnout z mé hlavy a nějak zmenšit tu tíhu. Vytvořili jsme spolu magii z něčeho, co by jinak byly jen smutné písně holky s kytarou. Těšíme se na společná setkání a tvorbu, jako bychom byli teenageři s garážovou kapelou. Celý proces byl opravdu léčivý a možná by výsledek naší spolupráce mohl být léčivý i pro posluchače.”

První singl „gold“ byl vydán 30. srpna 2024 a celé EP má vyjít těsně před termínem koncertu, 27. září

Kapela si přizvala spřízněnou hudební duši, kapelu Iggy Mayerov z Prahy, hrající alternativní sparkly pop, která se poprvé zapsala do povědomí české scény v roce 2019 singlem Ride. S ním se dostali až do finále soutěže Startér Radia Wave. Na podzim 2022 vydali své debutové album Millennial Cliché ve spolupráci s producentem Danielem Šubrtem.

 

FB event: https://fb.me/e/5w44b2oqz

Odkazy:

tourguideblonde.com

sinekfilmizle.com