Vanessa

Fuck Art Leť s Dance praví se na prvním albu Discobastards (Globus, 1991) těchto pražských „brutálních elektroniků“. A skutečně to funguje. Většina strahováků, co se dřív meditativně povalovala při koncertech čínské čtvrti, se dneska zmítá v rytmu české podoby body music.
Při současné záplavě unylých kytarových kapel působí elektronika znovu svěže, soubory jako Front Line Assembly nebo Front 242 dokazují, kolik energie ještě v sobě má syntezátor a jako by hledaly hranici jeho možností. U nás je těchto skupin zatím jen několik a právě Vanessa je stylově nejdál, dá se říci, že ve své třetí fázi. Současná koncertní podoba je už trochu jinde než repertoár z první desky, která zvukově nedopadla nejlépe. Začátkem září jsem se sešel s Danem Rodným synt., prog. (ex Čínská čtvrt), Samirem Hauserem vok,kyt. (ex P.S., čínská čtvrt) a Karlem Starlightem Jarůškem sampl. synt., perkuse, abych se dozvěděl, co je nového, kromě zmizení přídomku de! Rio z názvu skupiny (nikoliv z pseudonymu pornohězdy).

Právě jste se vrátili z koncertu v Bratislavě, kde jste hráli společně se skupinou Dark. Jak reagovali lidi na vaši hudbu?
Vanessa: Na Slovensku jsme hráli poprvé, byli jsme překvapený tamnější atmosférou všude nápisy elektronickejch kapel, přišlo hodně lidí, reakce byla dobrá, až na incidenty s místníma fašistama a bylo tam dost skins, na což nejsme zvyklí. Zvlášť u nás je to pikantní vzhledem k našemu sionistickýmux zaměření.

Vaše první deska se celkem slušně prodává, ale zvuk asi zcela nevyšel podle vašich představ…
Jo, deska se prodává dobře, bohužel mám pocit, že s každou prodanou deskou ztrácíme jednoho fanouška, protože zvuk je opravdu špatnej. Je to daný tím, že byla natočená a smíchaná za dva dny. Měli jsme na to od Globusu asi tolik peněz, kolik se dává na singl, nebyla téměř možnost nic opravit, je to alespoň nějaká zkušenost pro nás.

Nový repertoár je o hodně tvrdší než deska, zároveň jste začali psát texty v češtině, máte dost materiálu pro novou desku?
Přes léto jsme udělali dost novejch věcí. Nová deska by měla bejt stylovější, tvrdší, s hutnější basou a bicíma, k firmě bych se zatím nerad vyjadřoval. Co se týče textů, zjistili jsme, že čeština je přeci jen komunikativnější, dá se s ní intonačně vyjít, takže v budoucnu asi budeme dělat nahrávky ve dvou verzích. Na koncertech hodláme posílit rytmiku, měla by se objevit kytara a nějaký železa.

Čínská Čtvrt byla ve svý době docela dobře zaběhnutá skupina. Jak došlo kpřerodu ve Vanessu del Rio?
Po odchodu části kapely na vojnu začala Čínská Čtvrf stagnovat, takže jsme ještě s Martinem Kadnárem (77 Betlémů) nezávazně udělali tenhle projekt. Líbila se nám tvrdá elektronika, kterou tady v tý době nikdo nedělal. Po odchodu Martina jsme přibrali ještě Karla – „samplovýho technika“ – pak přišla Daphne…

Co dělá váš souběžný projekt Tel Aviv (Jaroušek, Rodný, Dušan Vozáry)?
No, jeden čas už byla v jednání deska, ale v současný době jsme příliš vytížený Vanessou.

Z první desky hrajete na koncertech už jenom Killing Dance a Cop is Cop.
V novějších skladbách je daleko víc použita kytara, tedy samplovaná kytara… Samplujeme nejrůznější věci, ale nechceme týhle techniky zneužívat. Úplně nejlepší by byl DAT Walkman, aby se dalo samplovat v terénu. Zrovna teď jsem byl kupovat maso U Anděla a měl jsem ve sluchátkách starý Nitzer Ebb, dost mě to vzalo, když jsem slyšel tu jednoduchou bašu a do toho to působivý stereofonní prostředí masny – pleskání masa, šoupání regálů…

V současný době se hodně diskutuje o legalizaci lehkých drog, jako o určitém východisku z kriminality, která se kolem drog tvoří. Jakej je váš názor?
Bylo by to určitě pozitivní, co se týče trávy, hašiše a možná ještě trip. Ideální by byl přídělovej systém, jako si člověk může vyzvednout příděl marek do roka, moh by dostat svoje množství tripu.

Zaslech jsem nějakou historku o hořícím člověku při koncertě v Pardubicích. Mohli byste na závěr vysvětlit, jak to vlastně bylo?
To už je dávno. Samír měl v oblibě pyrotechnický efekty, polil si plechy naftou a bušil do toho železnou tyčí a hezky to vystřelovalo plameny. V těch Pardubicích se nepodařilo sehnat naftu, tak jsme si od hostinskýho půjčili ředidlo, který v závěru vyšlehlo tak, že začaly hořet kabely a technika. Samír duchapřítomně skopnul hořící plechy z pódia do publika. Několik lidí začlo hořet a Samír se na jednoho kluka vrhnul s bundou, aby ho uhasil, ale místní rockeři si mysleli, že ho chce dodělat a s výkřiky „už ho nech“ mu v tom zabránili. Bylo to při poslední písničce, takže jsme ihned sbalili syntezátory a naběhli do autobusu, na kterej v zápětí začaly padat dlažky. Naštěstí se to pak vyřídilo v klidu, zrovna těm, co hořeli, se koncert líbil. Za jedním z nich jsme pak byli v nemocnici, přinesli jsme mu pomeranče a lístky na koncert.
…no, dneska už pyrotechnické efekty nepoužíváme.

Dík za rozhovor.

Foto Michal Poupě

Už jsme doma

…jsou jednou z nejvýraznějších a nejosobitějších hudebních skupin poslední doby, a to nejen u nás… Na jejich koncerty se vždy ukrutně těším, jsou velice expresivní, hypnoticky vás vtahují dovnitř. Čas přestane plynout, z beden se na vás valí dunění a rejpání basy a fantastických bicích, chrochtání i kvílení saxofonu, zpěvákův zpěvořev a… no, nevím, jak dál popisovat obtížně zařaditelnou muziku, v které se těžko dají rozeznat vlivy, snad jen trošičku punku.
Rozhovor s leaderem skupiny Už jsme doma Mirkem Wanekem

Kdy a jak jste vznikli? Považuješ UJD za přímé pokračování FPB?
Tato kapela vznikla v roce 1985 v Teplicích, a to nezávisle na FPB. Já jsem přišel až po půl roce. Původně to byla taková hospodská recese, o muziku vysloveně nešlo. Z FPB jsem si přinesl hlavně pracovitost. Návaznost na FPB přímá není. Ale FPB v Teplicích v té době existovali už pět let, denně jsme se setkávali v určitém okruhu lidí, takže duchovní ovlivnění tu bude určitě.

To, co říkáš, mě překvapuje, protože já mám pocit vývojové kontinuity mezi FPB a Už jsme doma.
Mám ten samej dojem, je to samozřejmě příjemný zjištění, hlavně pokud mluvím za sebe. Důkazem je i poslední písnička na LP, které FPB natočili u firmy NAR a má každým dnem vyjít. Ta píseň je členitá, je poměrně dlouhá, složená z pěti oddílů. Byli jsme z toho sami překvapeni, když jsme lovili staré aranže, že už byly skoro jako písně UJD. FPB vytvořili v Teplicích takovou atmosféru, že ovlivnili spoustu dalších kapel.

Všechny texty děláš ty. Můžeš něco říct z nadhledu o jejich filozofii?
Ano, ale předešlu, že do měsíce vyjde kniha mých textů v edici, kterou produkuje Petr Váša (vydavatel NAR), kde nedávno vyšel Filip Topol. Budou tam téměř všechny texty, které jsem dělal pro FPB, Už jsme doma i ty, které jsem napsal pro skupinu Divize T. Součástí knihy je i rozhovor s Petrem Vášou a v něm tu filozofii dost podrobně formuluji. Tedy krátce. Texty se dají rozdělit do tří oblastí. Ty první, týkající se hlavně FPB, jsou velice konkrétní…

…myslíš vykřičení problému?
…třeba. Myslím, že u punku je to možné. Ty texty jsou přímočařejší, ovšem nikdy ne úplně, to si hlídám. Nic není tak jednoduchý. Potom počátky UJD jsou spojeny s hříčkama, s fonetikou, frázováním, zvukomalebností slov (např. mu-je-ha). A to platí nejen pro slova, ale i pro celé věty. A třetí období je charakteristické mnohovrstevnatostí, určitou složitostí. Dávám si pozor, aby to byl text a ne báseň. To je rozdíl. Text tvoří doplněk hudby a zároveň hudba doplňuje text, který bez ní není úplný. Pro mě osobně jsou ty texty velice konkrétní, nemusí se ale tak zdát ostatním. Například teď máme text Hollywood, který je o tom, jak se všechno hromadí a posléze vyvalí. Zpívá se tam: co unesu, odnesu, co zůstane, uzamknu a pak, když to proteče skrz vrata co proteče, přikreju, co prosvitne, zapřu.

Co přijde dřív: text nebo muzika?
V drtivé většině je to muzika. Napřed se to zpívá v té „svahilštině“. Přitom mě napadnou slova, která jsou podobná češtině a na nich stavíš text. Takže primárně působí muzika.

Kdo nosí ty prvotní hudební nápady?
Tak z devadesáti procent já a Jindra Dolanský.

Jaké je složení kapely?
Jindra Dolanský saxofon, zakládající člen kapely. Pavel Pavlíček bicí, Pavel Keřka basa, Romek Hanzlík kytara a já hraju na piáno a kytaru.

Ty jsi hrával taky na basu?
To ano, než přišel Pavel Keřka. Já na ni ale nikdy hrát nechtěl. Vždy mi zůstala jako Černej Petr. Ale kluci chodili na vojnu a tak podobně…

To mě mrzí, z toho, co jsem slyšela, se mi basák právě líbil, hrál tak specificky.
…ha ha… z nouze ctnost. To vyplynulo z těch počátků.

Atmosféra vašich koncertů je jistě těžko přenosná na pásek.  Jste spokojeni se zvukem na dvou deskách, které jste natočili?
Se zvukem té první Uprostřed slov (Globus International), moc spokojeni nejsme. Ale to až teď, v tý chvíli jsme spokojený byli. Je to dobrá zkušenost. Druhou desku jsme točili o tři měsíce později, v červenci ʼ90 u Pantonu. Ten ji hodlal vydat v lednu ʼ91, ale mezitím se málem rozpadl. Až teď se zase vzpamatoval.

Nepodepsali jste tedy s Globusem smlouvu?
Ne, jen jednorázovou.

Zůstanete tedy nezávislí?
Určitě. Koho znám, např. Chadima, Psí vojáci, tak se to nikomu neosvědčilo.
 nikdy nebude masová muzika a je to dobře.

Stačíte mimo nahrávání i koncertovat? Jak často hrajete?
To je různý. Jsou měsíce, kdy nehrajem vůbec, někdy hrajeme třeba osm až desetkrát za měsíc, v průměru tak čtyři až pětkrát. Teď nám začíná nová sezóna a to hned v Německu, kam jedem na dvanáct koncertů. Pak nás čeká křest desky – šňůra s Psíma vojákama a s The Blech. Celkem sedm koncertů. Jedem také na deset dní do Itálie a 11. prosince koncertem na Deltě letos končíme.

S kterejma kapelama byste chtěli hrát, které máte rádi a naopak, s kým nechcete koncertovat?
Myslím samozřejmě naše kapely. Hrát bych chtěl okamžitě s The Residents a nechtěl bych vystupovat třeba s Rolling Stones. A co se týká našich skupin, pořadatelé sami vycítili, s kým jsme spřízněni a s kým ne. Nejčastěji hrajeme s MCH Bandem, Psími vojáky, dále s Krásnými novými stroji, s Majklovým strýčkem a v poslední době s Brnem, to znamená s Éčkama a s Vášou, to jest se skupinou Z kopce. No a nechtěli bychom hrát s těma komerčníma skupinama, protože to nejde k sobě. To by pak bylo televarieté.

Jste všichni na volné noze. Uživíte se?
Zatím takhle hrajeme jeden rok a uživíme se – ovšem také díky agentuře Rachot.

Držím palce a díky za rozhovor.

Foto: Jiří Volek

Naše játra

Mají rádi Deep Purple, Jethro Tull, Led Zeppelin, Mišíka a Růžu (Vladimír Růžička – hokejový fenomén, nyní v NHL). Jsou typicky českou hospodskou kapelou, která se po práci povětšinou slézá u piva, a když je nálada a chuf (mimořádná), zajde do zkušebny a muzicíruje. Jednou za čas si zahrají i před lidmi, to když je někdo pozve a jim se zrovna chce a pokud se během jejich přibližně padesátiminutové produkce i točí pivo a v dosahu je i nějaký ten šluk trávy, panuje vždy příjemná atmosféra. Tak tomu bylo i 2. září na Žofíně, a to před nečekaně velkou návštěvou zhruba dvou stovek lidí. Pokud počasí přeje, není snad v Praze příjemnějšího místa pro podobné akce. Naše játra spolu hrají necelý rok. Osobně se však znají o něco déle, a to nejen kvůli pivu, ale i Hanspaulské lize malé kopané. Zde se pod názvem PUNK (Pokroková Unie Nekomerční Kopané) již několik sezón pokoušejí o postup z kvalifikace do šesté ligy. Marně. Zas tak jim na tom ale nezáleží a obdobný přístup hledejme i u jejich kapely. Na nic si nehrají, nikam se necpou, jejich projev je vysloveně civilní. Nezainteresovaný člověk by při jejich názvu a při vlastních zhoubných myšlenkách na zdevastované, prohnilé a bující rakovinou prolezlé vnitřnosti čekal, že uslyší buď depresivní nářez či zažije nějaký happening. Není tomu tak. Tihle kluci, kterým už v průměru táhne na třicítku, sami sebe neberou moc vážně a o nějakém hledání výjimečného image nemůže být ani řeč. Posedí svámi u jednoho stolu, natankují zásoby tekutin, a když nadejde čas, odplouží se na pódium. Žádné převleky, žádné manýry, žádná velká gesta, zato slušná dávka blues a hardrocku. Prostě nezamindrákovaný pohodový bigbeat k tanci a pivu. Bavte se a zapomeňte na starosti. Zatímco mnohé ambiciózní kapely do toho dávají všechno, dřou ve zkušebně i na pódiu, pot z nich teče proudem a životospráva je v jejich případě téměř nutnou povinností, tady jde o zcela jiný přístup. Naše játra hrají především pro vlastní potěšení. Zeptejte se jich, jestli by chtěli natočit desku a vyjet na turné. Předpokládám, že buď puknou smíchy a nebo se překvapeně zarazí, protože na něco podobného asi ještě nikdy nepomysleli.

Easy Rider po dvaceti letech

Pokud se vám podaří předvést v téhle kanceláři levitaci, navalím vám prachy okamžitě.
Huntington Hartford, producent
Byli tři. Ničili auta. Kouřili marjánku a zkoušeli vlastně kdeco. Chlastali a milovali jazz. Kašlali na okolí a morálku, o které si mysleli své. Bohémové, herci. Předzvěst Kerouacových hrdinů. Všichni tři se sešli i v legendárním filmu Rebel bez příčiny.
James Dean, Nathalie Woodová a Dennis Hopper. Přežil to jen ten poslední a jak sám tvrdí, ani neví jak.
Buřič a provokatér, těžký alkoholik a narkoman, z hlediska filmového světa nepoužitelný egocentrik a šílenec. Osobní přítel Andyho Warhola, Boba Dylana a většiny malířských es newyorských galerií, včetně Oldenburga. Naivista a génius. Tvůrce nejvýznamějšího filmového manifestu o šedesátých letech.
Chcete-li slyšet, jak hrály sanfranciské kapely, vrhněte se na Jefferson Airplane. Chcete-li vědět něco o filosofii, přečtěte si Learyho nebo Jankovského. Chcete-li ale tu dobu nasát a máknout si na ni, podívejte se na film Easy Rider. Firma Lucernafilm byla tak laskavá, po dvaceti letech.
Vždy volní být a nikdy nezemřít Bom to Be Wild (Steppenwolf)
Za neuvěřitelných podmínek, prakticky zadarmo a na koleně Dennis Hopper společně s hercem Peterem Fondou natočili příběh dvou kamarádů, putujících na motocyklech napříč Amerikou, aby prodali v nádržích převážené drogy. Dlouhovlasatí, nadopovaní, bezstarostní, za doprovodu rockových kapel tehdejších let, před námi rozprostírají mozaiku drobných příhod a rozhovorů, z nichž je patrné, jak oficiální Amerika hippies a jejich pojetí svobody nenáviděla a nechápala.
Ve jménu Otce
jsem nažhavene
jsem žhavej.
Wyatt a Billy, hromada potkaných přátel, hippies komuna, noční rozhovory, Jack Nicholson ve skvělé roli advokáta, který s mladíky putuje až do své tragické smrti, originální střih a syrovost, dodnes z filmu dělají nadčasové dílo, časem nezničitelné. O své době toho Hopper a Fonda řekli hodně moc a svým způsobem hráli sami sebe, protože v této krátké éře svobody a lásky jeli taky.
Chtěls být někdy někým jiným? – Jo, chtěl bych zkusit tlustý prase.
Hudba Steppenwolfa, Carol Kingové, Bandu, Jimiho Hendrixe, Electric Flagu, Rogera McGuinna aj., je neoddělitelnou součástí tohoto filmu, společně s titulkovanými texty i zvonícími kytarovými kaskádami psychedelie. Dotvářela celkový rozmarně naivní obraz hippiovské neutěšenosti. Závěrečný karneval, prožitý pod vlivem drog, plný vizí, chlastu a dvou najatých holek, stále zachmuřenější Wyatt, to všechno trychtýřovitě spěje ke konci a k nesmyslné smrti obou hrdinů při cestě z města, kdy je farmáři pro jejich „zvířecí“ podobu oba zastřelí z okénka jedoucí dodávky. Jako při honu. Amerika se bránila. Těžko si představit, že tohle filmové gesto, zoufalé a skličující, bránící právo na svobodu, by vzniklo třeba u nás. Tu kupu násad ke krumpáčům a baseballových pálek bych nechtěl vidět.
Až budeš jako pták
tak nezapomeň
jak strašně tvrdá je
pod tebou zem.

O Garáži a agentuře Radost s Ivo Pospíšilem

„Jim Morrison měl asi největší péro, co jsem viděl u někoho famózního, známého jako rockstar. Tenkrát jsem nevěděl, že to co držím v ústech je jako historický okamžik, to všechno jsem se dozvěděl až za několik let.“ Robert Vano

To je nášup, co! A kdo že je to ten Robert Vano? Český rodák, který utekl do Ameriky někdy v devětašedesátém. Utekl za svobodou sexu, hudby, dlouhých vlasů. Stýkal se s homosexuály, hippies, bral drogy. Několikrát se ocitl na dně společnosti, ochutnal i život úspěšného podnikatele. Teď se vrátil zpět do Československa a agentura Radost mu do konce roku vydá první knížku. Jmenuje se „Možná ráj“ a výše uvedená ukázka je právě z ní.

Ovšem nejen kvůli tomu jsem se sešel s Ivo Pospíšilem, zástupcem agentury RADOST, managerem Půlnoci a především baskytaristou a kapelníkem Garáže. Garáž se totiž vrátila ze dvou úspěšných koncertů v Americe, respektive Francii, připravuje svou třetí desku, opustila firmu Globus… Zkrátka bylo si o čem povídat.
Hráli jsme 20. června v Central Parku před 3 000 lidmi. Spolu s námi tam vystupovala i ruská Brigáda S, ovšem při jejich produkci lidi dost odcházeli. My jsme sklidili úspěch celkem slušnej, ostuda to rozhodně nebyla. Byli jsme v New Yorku deset dní, napojil se tam na nás Copernicus a provedl nás undergroundem. Zvláště Ducháček z toho byl dost odvázanej, ten do New Yorku patří odjakživa. Potom jsme se na dva dny vrátili z tý Ameriky a rovnou letěli do Francie. V Belfordu se konal třídenní velkej festival na kterém vystoupilo třiatřicet kapel a denně bylo přítomno okolo 30 000 diváků. My jsme tam působili spíš jako takový exoti z Východu. Celkem se nám ale podařilo udělat atmosféru a strhnout diváky.
I s přídavkem jsme hráli 50 minut a vládla pohoda. Vůbec, celej ten festival byl skvělou rekreačkou. Pohodlí, hotel, jídlo, všechno bylo zajištěno.

V New Yorku byli v programu prezentováni jako nejlepší „Východní“ kapela. V Belfordu vystupovali po boku INXS, Pixies, Charlatans, James, House Of Love, ale i Johna Calea. Tedy venku slušná aktivita a co doma…?
Především nová deska. Bude se jmenovat „Praha“ a natáčíme ji u Jirky Hradce. Vyjde do konce roku a to jak na vinylu, tak i na CD, kde budou dvě písničky navíc. Od podzimu bychom mohli začít i koncertovat.

První LP „Best“ jste vydali v nákladu 50 000, druhé LP „Vykopávky“ mělo 30 000, maxisingl u Pantonu – 20 000. Teď plánujete pouhých 5 000 vinylů a 2 000 CD. Znamená to, že se může Garáž časem vytratit?
Myslím si, že ještě nějaký čas vydržíme a co se týče toho nákladu připravované desky, nezapomeň, že dneska nikdo nemá peníze nazbyt, a taky ani agentura Radost si nemůže dovolit vydávat velké náklady. Až se to prodá, může se vylisovat další část.

Je tady přece Globus?
Globus tady je a bude, ale myslím si, že ty dvě zkušenosti stáčej.

Špatné zkušenosti?
Nemyslím, že špatné. Každá zkušenost je dobrá, ale člověk má pocit, že věci, které se ho týkají, dokáže nejlépe udělat sám. Tudíž to tentokrát zkusíme sami.

Jak se s odstupem času díváš na ty tři desky a co si slibuješ od té nové?
Ty desky splnily svůj účel, díky jim se Garáž dostala k širšímu publiku. Samozřejmě, že úroveň těch nahrávek nebyla valná. Byly původně natáčeny pro ty demokazety a moc jsme se s nima nesrali. Teďkon už nahráváme pro desku a bude to znát. Kvalita nahrávek bude nesporně lepší. Máme nový obsazení, jsou tam vyspělejší muzikanti, bude to tedy i instrumentálně kvalitnější. Nová deska bude prostě posunem ve vývoji Garáže.

Můžeš co nejstručněji představit tu svou agenturu?
Nakladatelství a vydavatelství Radost už funguje víc než rok. Vydáváme časopis Post, vydáváme knížky jako třeba Roberta Vana, Knížáka… a připravujeme také klub s galerií na Bělohorské ulici. Mělo by se tam vejít na 300 lidí.

Je Garáž schopná sama sebe uživit, anebo…
Tou muzikou se neživíme, spíše přiživujeme…

Michael Jackson má z každé prodané desky 1 dolar, kolik korun máte z desky vy?
Jackson natáčí pro Sony music, my natáčíme pro Radost music.

Takže dík za informace a zas někdy v UNI načtěnou.

Foto: Tomáš Turek

UNI v Londýně 1 – londýnské kluby

Jsou jich desítky, ale všechny se uživí, protože kapel jsou stovky. V některých klubech vás u vchodu důkladně prošacují, nemáte-li u sebe pistoli nebo bombu, v jiných se na vás vykašlou. V dalších následuje za zelené cigáro vyhazov, jinde je jim to jedno. Ve všech se nalévá minimálně pivo (někde za libru, jinde třeba za 1,80), bary bývají v zadní části hlediště, takže popíjení můžete spojit s poslechem a koukáním. Ve všech klubech je velice hlasitý a kvalitní zvuk. Nikde neexistují v hledišti (či spíš na parketě) žádné židle. Někde si cílevědomě pěstují kultovní monotematické publikum, jinde těží z programové všehochuti. Jsou i kluby, kde se pouští pouze reprodukovaná hudba. Většina z nich praktikuje systém agentů, kteří u východů z jiných klubů nabízejí odcházejícím letáky s programem. Přijdete-li do dotyčného klubu s jeho letákem, zaplatíte nižší vstupné. To se jinak pohybuje mezi 3–10 librami v závislosti na vystupující kapele, na velikosti a umístění klubu atd. Pokusím se vám teď některé z nich, jež jsem navštívil, přiblížit.
Marquee Club – v Londýně jeden z nejstarších a nejslavnějších. Už od konce 60. let tu hrál snad každý, kdo v bigbítu něco znamená. Nachází se na rušné Charring Cross Road, interiérem i velikostí je křížencem mezi Deltou, Chmelnicí a Novým Horizontem. Vládne tu neustálé přítmí, všechno je černé, kovové a oprýskané, je tu i „galerie“, pro ty, co zrovna nechtějí křepčit, nebo se už nevejdou na parket. Na koncertě Bad Brains, který jsem navštívil, platila spíš druhá možnost. Snad je uvidíme i u nás a ochutnáme tak hardcore-punk-metal, proložený občas jednohubkou reggae, vše v čistě černošském podání. Ani předkapela Chunk s rytmickým psychedelickým kraválem nebyla marná.
Venue – leží v ošklivé jihovýchodní části Londýna a má pověst kytarově nezávislého klubu, pod kterýžto pojem se tady už ovšem schová leccos. A opravdu, zlatý hřeb ze tří kapel toho večera, poměrně renomovaní Balaam And The Angel svými zjevy, výkonem i hudbou neuvěřitelně připomínali třeba takové GunsʼnʼRoses. Černě oděné vlasaté publikum se výborně bavilo, já taky.
Town and Country Club – nalézá se ve čtvrti Camden. Vypadá jako přední půlka Lucerny (bez těch ochozů ovšem). Na plakátech na zdi můžete číst jména zde vystoupivších. Seznam začíná někde u Davidů Byrna a Bowieho a končí u Roberta Planta –  pardon, v červenci ho rozšířila Siouxsie svými třemi vyprodanými koncerty a pár dní na to Ziggy Marley, dnes už slavný syn slavného otce, zcela mu podobný hlasem i zjevem, ovšem hrající se svou jedenáctičlennou(!) kapelou podstatně ostřeji a rockověji.
V Jazz Café nedaleko odtud se navzdory názvu dost často setkáte s africkým popem či folklórem, jehož pravé středisko je ovšem v Africa Centru na Covent Garden. V klubu Underworld zase neuslyšíte jenom underground, ale rock všeho možného druhu, stejně jako v Pop clubu se zdaleka nehraje jenom pop. Jste-li příznivci brutal disco či industrialu, v Hard club 92 vám DJ Theresa Orlowski napumpuje do hlavy Laibach, Ministry, Front 242 atd., zatímco ve Full Metal Jacket se při zvucích technopopu a house music můžete napájet psychoaktivním džusem. Vydržíte-li dlouho vzhůru, jděte do Badcat, údajně nejdéle otevřeného klubu v celé Británii (22.30 – 06.00). Patříte-li mezi fanoušky Hellls Angels, silných motorek a tomu odpovídající hudby, přijdete si na své v L.A.Rock Club. Jste-li náhodou homosexuál nebo lesbička, nezapomeňte zajít do Lesbian and Gay Centre, největšího toho druhu v Evropě. Je to málo? Pak je tady ještě Powerhaus, Half- Moon, New Pegasus, George + Dragon, Vertigo, Amersham Arms, Robey, Rock Garden, Beckett, Kingls Head, Queenʼs Head… ách, moje hlava. Už dost.

Radio1

O Rádiu 1 (dřívější názvy – Stalin, Ultra, 92,6 …), které začalo úplně poprvé vysílat v říjnu 1990, se toho napsalo už docela dost. Dnes už tuto stanici chytá nejen centrum Prahy, ale téměř celé Čechy a počet posluchačů, kteří si alespoň na hodinu denně naladí 91,9 MHz se odhaduje na dobrých sto tisíc. Již od počátků kormidlují tuto velmi vratkou loď Vladimír Vintr a Jiří Neumann. Podařilo se jim zajistit oficialitu (takže už žádní piráti), přežít bouře temných sil, zabezpečit nepřetržitý vysílací provoz a taktéž zkonsolidovat kádr diskžokejů. Právě o nich se toho zatím napsalo nejméně, takže je co napravovat.
Střídá se jich tu (bezplatně) okolo pětadvaceti. Někteří jen hostují (např. Cafourek, Kracík), jiní na sebe berou tíhu častějších vysílacích šicht (např. Zima, Bernatský, Stehlík). Najdete tu pražské, zkušené i méně zkušené DJ z klubů a nočních podniků (např. Sedloň, Šulc, Máka, Neumann), ale i aktivně hrající muzikanty (Gregar, Rejholec, Šrůmová).
V převážné míře se jedná o studující a dobrodruhy na volné (zchudlé) noze, které k Rádiu 1 pojí jediné – láska k muzice a nadšení pro dobrou věc. Jelikož k těmto bláznům též patřím, nebylo velkým problémem zkontaktovat většinu svých kolegů a předložit jim anketní lístky, které by v konečném součtu zobrazily vkus DJ Rádia 1. A jak to všechno dopadlo? U domácí scény bylo vyjmenováno na 55 skupin a zde je výčet těch, kteří získali od 3 hlasů výš:
7 hlasů – ECSTASY OF ST. THERESA, 5 hlasů – TICHÁ DOHODA, VANESSA DEL RIO, 4 hlasy – OCEÁN, LUCIE, 3 hlasy – GUN DREAMS, MIRO ŽBIRKA, GARÁŽ.
U zahraniční scény jsem napočítal 96 jmen a jak se sami můžete přesvědčit, bylo to nadmíru vyrovnané: 4 hlasy – CURE, DEAD CAN DANCE, NEW ORDER, FRONT LINE ASSEMBLY, CHARLATANS, 3 hlasy – PALE SAINTS, SWANS, BORGHESIA, BELOVED, COCTEAU TWINS, BEATLES, CLAN OF XYMOX, PRINCE, NICK CAVE, SUNDAYS, SONIC YOUTH, SINEAD O‘ CONNOR, MEGA CITY FOUR, PIXIES.

Rockový šlahoun
„Rockový šlahoun je hitparáda našich méně známých a začínajících kapel, o jejichž postupu do dalšího kola rozhodují posluchači svými hlasy, mohou po skončení pořadu volat na číslo 231 45 35“, říká tvůrce jednoho z nejstabilnějších programů Rádia 1. Jmenuje se Milan Šindelář, sám si pořad připravuje a sám si ho i uvádí. Dělá to takhle už od 24. 3. a to každou neděli od 19. hodin. Když jsem s ním mluvil, měl už za sebou 13 vydání, ve kterých odeznělo na sedmdesát kapel různých žánrů. Jak už to u soutěží bývá, některé skupiny vypadly hned, jiné se udržely i několik týdnů. Nejúspěšnější jsou pozvány na profilový pořad, který zpravidla následuje po odvysílání Šlahounu. Rockový šlahoun má už devět vítězů a sice: N.I.C. (zatím suverénně nejúspěšnější kapela), ZEZADU BAND, SLUNÍČKO, BRATRSTVO, ČERNÁ A BÍLÁ, MAUZOLEUM, GREGGARY PECCARY, SOHO a LEVÍ BANAH. Kdo bude ten desátý, o tom se rozhodne až po letní přestávce. O co v této soutěži jde je jasné…
„Jde o to, aby se lidi seznámili s novými jmény, dozvěděli se o jejich existenci a eventuálně je vyhledali na koncertě.“ A co plánuješ do budoucnosti? „Rádio 1 by mělo mít v budoucnu vlastní studio a v něm by mohly ty nejúspěšnější kapely točit své reprezentativní snímky, případně i desky.“
Přihlásit se do Rockového šlahounu není vůbec složité. Nejlépe je zavolat do rádia jmenovanému DJ a to v neděli mezi 19. a 21. hodinou anebo rovnou zaslat kazetu a informace o kapele na adresu: Rádio 1, Lodecká 2, Praha 1,110 00.

P.S. U Rádia 1 si můžete zajistit libovolnou reklamu. Ceny se pohybují v nižších relacích, než u státního rozhlasu, TV či časopisů. Rádio 1 vám s patřičnou seriózností zajistí odvysílání vaší reklamy v den i čas, který si budete přát.

 

Pověra jménem Siouxsie

Doba, kdy se zdálo, že elitní britská skupina Siouxsie And The Banshees má největší rozkoš z toho, že v jejích písničkách pobíhají samí schizofrenici a psychopati v prostředí gotických náhrobních kamenů a kaskád neopětovaných lásek, je již několik let pryč. Na zbrusu novém, v pořadí již dvanáctém albu The Banshees, nazvaném SUPERSTITION (Pověra) se příklon k „normálnějšímu“, poklidnějšímu a melodičtějšímu pop-rocku oproti předcházející desce Peepshow ještě prohloubil. Vždyť kromě Siouxsie a kytaristy Jona Kleina ostatní tři členové kapely – sošný basista Severin, multiinstrumentalista Martin McCarrick a aristokratický bubeník Budgie – obsluhují i klávesové nástroje. O zklidnění souboru svědčí i fakt, že Siouxsie na hlavě dnes již nenosí ptáky plašící chomáč vlasů, ale zcela obyčejný účes doplněný běžnou kosmetikou. Málokdo asi čekal, že se z démonické „woodoo-dolly“ může vyklubat tak hezká holka…
Superstition je podle Melody Makeru deska „o posedlosti, fóbii, perspektivě a emocionální tyranii“. V Anglii bylo album přijato různě – velmi pochvalnou kritiku Melody Makeru rozbil New Musical Expres pravdivým tvrzením, že mezi dobrými a špatnými kusy této desky se rozprostírá enormní propast. Mezi to nejlepší bezesporu patří libozvučné, houpavé obrazce v „koitálním“ hitu „Kiss Them For Me“, z něhož na MTV běhá překrásný videoclip. Dále zaujme hravá rocková „koloratura“ Siouxsie a hutný kytarový základ ve strhující „Cry“, stejně jako majestátní zakončení desky v podobě „The Ghost In You“. V pomalé „Softly“ někdejší divoká černokněžnice Siouxsie, létající na koštěti depresí a morbidnosti, dostává křehkost veronské Julie.
Jisté je jedno – nadprůměrná deska sice postrádá pro The Banshees kdysi příznačné dramatické napětí, ale tento odklon k popu v nejlepším slova smyslu je při vývoji skupiny zcela pochopitelný. A vlastně nutný.

The Creatures

Nejen při příležitosti koncertu legendární Siouxsie v Praze (Lucerna, 1. 11. 1991) předkládáme výňatky z nevšedního rozhovoru Melody Makeru s paralelní skupinou The Banshees, která si říká THE CREATURES (Bytosti, Tvorové). Tvoří ji pouze dva členové Banshees – temná zpěvačka Siouxsie a mlčenlivý bubeník Budgie. Netradičně pojatý rozhovor se netýkal ani tak muzikantských otázek, ale spíše některých obecných životních postojů a názorů obou hudebníků, které částečně vysvětlují jak smysl existence The Creatures, tak do jisté míry i změnu image skupiny Siouxsie And The Banshees.
Bitva pohlaví (Melody Maker, 24. února 1990, str. 14–15, D. Ridgers) Společně s hodnocením alba „Boomerang“, které se objevilo v roce 1989, Siouxsie a Budgie našli nový smysl života. Povídáme si se Siouxsie o problémech a o dalších věcech, které se jí týkají. O polekaném muži, o silné ženě a o rozdílech mezi nimi. The Creatures jsou v Nomis, aby nacvičili své následující turné. Bude to jen Siouxsie, Budgie a množství složité techniky. Budgie to má moc rád: „Muzikanti hovoří jeden s druhým. Stroje to dělají také, ale neodmlouvají.“
Album „Boomerang“ je mlhavá a nejasná záležitost a trochu připomíná poslech básně čtené cizím jazykem. Všechno je tak, jak by mělo být, ale nic není jisté.
Musíte být na něj asi velmi pyšná?
„Jsem na to hrdá,“ odpovídá Siouxsie, „protože jsem překvapená způsobem, jakým to šlo. Z nějakých důvodů jsme to udělali na nejtěžší možné cestě do Španělska, do zcela nekontrolovatelné situace, bez kontroly nad vybavením. Bylo to něco jako jet poprvé na dovolenou do kempu a uvědomit si, jak vypadá život bez koupelny.“
Nejhezčí moment „Boomerangu“ je Standing There, atak proti nesporné zpustlosti mužů. To co nás ale zajímá víc, je, jak moc může osoba tak odmítavá jako Siouxsie utrpět rukou muže. Trpěla jste?
„V každodenním smyslu ano. Víc než profesionálně.“
Je těžké uvěřit, že mnohá z přídavných jmen aplikovaných na ženy mohou být aplikována i na vás.
Vaše celkové způsoby chování a vůbec všechno ostatní říká, že jste velmi svá, nezranitelná.
„To je dobře, že se to tak zdá, hlavně když se cítíte být zraněn.“
Mají muži nervy na to, aby vás zranili?
„Hm, když jich je dost. Vždycky si myslím, že když projdu nějakou situací osamělá nebo něco takového, tak nevíte nic o tom, co se děje. Ale víte, že takový zmítající se jedinec s několika dalšími jako je on se bude cítit silnější. A to je jen proto, že cítí, že této síly, lze použít a zneužít.
Myslíte si, že takoví muži diskriminují ženy?
„Ne. Řekla bych, že před dvěma generacemi mělo mnohem víc mužů vymyté mozky a diskriminovali ženy. Teď si myslím, že oddělení pohlaví je méně přísné, lidé už nechtějí sexuální stereotyp.“
Všichni muži diskriminují ženy, Budgie?
„Právě přemýšlím o mužích a ženách dohromady, co se zdá být příznačné pro muže, je způsob jakým jsou žoviální a veselí, a najednou jak se rychle změní v něco úplně opačného. Úsměvy, šťouchání a pohledy se mohou náhle změnit v hrubost.“
Budgie pokračuje: „Mám ale na mysli i to, že existují také agresivní ženy. V Liverpoolu jsou agresivní ženy, které chodí ve skupinách a jsou velmi hrubé.“
„Možná jsem považována za agresivní,“ říká Siouxsie, „agresivnější, než mnozí muži, ale záleží to na určité situaci. Mám na mysli to, když stojíte na rohu – tak co kdo udělá? Buď roh zaoblíte anebo do něj kopnete.“
Myslíte si, že děsíte muže?
„Možná,“ odpovídá Siouxsie.
Těší vás to?
„Ano.“
Mohla byste definovat sílu, kterou zneklidňujete lidi?
„Ne. Nikdy jsem nebyla analytik vlastního já.“
Myslíte si, že se muži děsí silných žen?
„Jenom slabí muži, jenom opravdu nejistí muži. Také si myslím, že silné ženy nejsou silné ve smyslu agresivity. Jen nezůstávají na dně a ani se na dno nenechají dostat.“
Jsou tedy definovány rozdíly mezi mužem a ženou?
„Myslím si, že muži mohou mnohem víc pít. Muži inklinují k práci se stroji, ženy se krásně bojí techniky. Ale opět nevíte, zda to není jenom podmínkami a prostředím.“
„Domnívám se,“ říká Budgie, „že jak ženy, tak muži jsou v pozici síly, a mohou zneužít svého postavení stejným způsobem. Žena ve vedení společnosti může zneužít své moci a často muži ve stejné korporaci budou uplatňovat názor, že nediskriminují ženy právě proto, že žena je šéfem této korporace…“
Myslíte si o sobě, že jste dobří při odhadu a posouzení charakteru? „Jo, je to hezké když zjistíte, že jste se moc nezmýlili,“ říká Budgie.
„Nevím“, přemýšlí Siouxsie, „stane se, že když posuzujete člověka, můžete sám sebe šokovat větou: Nenávidím toho člověka‘ , ale nemáte k tomu důvod a téměř sám sebe tělesně ztrestáte, že jste takhle neférový. A čas může plynout a vy objevíte, že jste měl pravdu. Je to forma instinktu, ten pocit je velmi primitivní a stává se, že někdy zůstanete úplně mimo, když se spolehnete pouze na tento instinkt.“
„Myslíš si, že jste vy ženy v tomhle lepší?“ ptá se Budgie.
„Ano,“ říká Siouxsie. „Když se držíš toho instinktu, pak směřuješ k tomu, abys ho přenesl i do své činnosti.“
Máte určitý druh přátel, jsou si v něčem podobní?
„Ano a předpokládám, že hlavní v čem si jsou podobní je, že je opravdu zajímá a baví to, co dělají. Nezajímají mě lidé, kteří jen dělají něco proto, aby vyplnili čas. Fakt nenávidím lidi, jejichž přístup je: ‚ Myslím si, že je to lepší, než nedělat nic.‘ „
Vy dva máte ovšem schopnosti, ale většina lidí projde životem, aniž by věděli, co mají na světě dělat…
„Nevím,“ říká Siouxsie. „Nejsem si jistá, zda věřím, že je to pravda.“
„Myslím,“ uvažuje Budgie, „že starší hůře rozumí lidské motivaci. Jsem si jist, že ostatní lidé nerozumí naší motivaci, nechápou proč to děláme. Předpokládám, že většina si musí myslet, že je to skutečně kouzelně magické.“
Hrozně se staráte o způsob, jakým se prezentujete…
„Ano,“ připouští Siouxsie. „Ale je to hlavně vědomí image, kterou máte… I neformální oblečení může být image, může to být zamýšlený image. Já osobně se ráda převlékám, užívám si tento rituál, zatímco idea některých lidí je trávit příjemný čas v džínách a nedělat nic.“
„Myslím, že celá věc, kterou děláme“, říká Budgie, „to co jsme vždy dělali, privilegia, která jsme měli, mají vytvářet vzácné, skvostné chvíle.“

Překlad: Pavla Kučerová, foto: archiv

Carter: The Unstoppable Sex Machine

„The Coldest Stream Guards of them all sang God Save the Queen, Bloodsport for All“ – tenhle refrén skladby „Bloodsport for All“ způsobil takový rozruch v BBC, že organizace vydala zákaz rozhlasového vysílání. Šlo totiž nejen o parafrázi na státní hymnu, ale hlavně o urážku britského aristokratického regimentu „Cold Stream Guards“. A to vše v atmosféře militantní nabubřelosti kolem války v Zálivu. Skladba, která kritizuje rasismus a šikanování v armádě, stačila před zákazem dosáhnout první příčky žebříčku „Indies“.
Viníkem toho všeho jsou Carter – the Unstoppable Sex Machine – tedy dvojice z Brixtonu Jim Bob (voc. g.) a Fruit Bat (g.).
Na začátku letošního roku vydali u „Rough Trade“ své druhé album „30 Something“ – jeden z mála svěžích nářezů bez křečí a vypočítavosti od dob „Psychocandy“. Zvuk alba je vystavěn na symbióze kytarové stěny se syntezátory v orchestrálním zabarvení, snadno se posluchači vybaví povrchní zvuková podoba s Pet Shop Boys. Ostatně u nás je od Carter nejvíce známá starší věc „Rent“ – hardcorová verze hitu Pet Shop Boys, jak Carter říkají napůl vtip a napůl poklona.
Britská kritika napsala o albu „30 Something“ – „Jestliže tohle nerozpumpuje adrenalin ve vaší krvi, tak jste asi dlouho brali nějaký špatný drogy“. Vřele souhlasím, každá skladba totiž nápaditě graduje k ničivému závěru a po pětatřiceti minutách palby album zvolna přechází k baladě „Falling on a Bruise“ a kocovině z toho všeho „The Final Comedown“.
Carter si berou na mušku válku v Perském zálivu – „pokud to neumíš říct květinou, neříkej radši vůbec nic“ (Say it with Flowers), vysmívají se komerčnímu průmyslu a bezhlavému konzumu – „kamkoliv přijdeš, všude je nádhernej svět, na kterým můžeš něco trhnout“ (Anytime Anyplace Anywhere), násilí, alkohol…
Ale nejen to, Carter skládají výstřižky z popové kultury (samply z filmů, TV) do příběhu obyčejných lidí. Krátce po vydání debutového alba „101 Damnations“ na jaře 90 koncertovali Carter i u nás, tedy v zemi „kde kapely zněj i vypadaj jako Dire Straits“. Byly to čtyři výborné koncerty v Praze a Pardubicích a na ten pražský v ÚLUVu vzpomínají jako na nejpod i vnější vůbec: „Když jsme vylezli na pódium napadlo nás, že je to stupidní hrát v místnosti narvané obrazama a sochama. Kolem 3 ráno jsme končili a polovina těch věcí už byla rozflákaná těma zlitejma Čechama a skupinou Američanů kolem Ginsberga. Vopřel jsem se o jednu sochu a rozbil ji…“ Nadhled se správnou dávkou drzosti a ironie, přímočaré epické texty, vlastně nic nového od zlatého roku 77, přesto se tenhle pocit v Británii trochu utápí v záplavě kýčovitých Inspiral Carpets nebo Farm…
Na dotaz „Co pozitivního přinášíte?“ Carter jednomu novináři odpověděli: „Asi je náš přínos větší než skupin jako Happy Mondays a dalších, my totiž napravujeme tu škodu, jsme takovej nezávislej Cliff Richard. Většina skupin totiž říká: „Vyraž si ven, užívej si, nacpi se drogama, proháněj holky a chovej se jako bastard“. Kdežto my říkáme: „Trochu se napij, vem si trochu drog a buď divokej – někdy“.

sinekfilmizle.com