Virginia Woolfová: Orlando

Slavná hra Edwarda Albeeho Kdo se bojí Virginie Woolfové byla v Československu souhrou neuvěřitelně příznivých náhod uvedena již rok po své americké premiéře, tedy 1963, Václavem Lohniským v tehdejším Divadle S.K. Neumanna (jedná se o to libeňské, nyní Divadlo pod Palmovkou), avšak pro nedostatek obeznámenosti… Číst dál...

Roland Schimmelpfennig: Říše zvířat, Studio Hrdinů

Studio Hrdinů, o jehož uměleckých počátcích jsem psal v květnovém čísle UNI, otevřelo nový „hrací rok“ jako první ze všech pražských divadel, a to hned 31. srpna. Pro divadelnické klima hlavního města není ovšem asi důležité, že to bylo především kvůli dalšímu vytížení režisérky Kamily Polívkové v zahraničí (do… Číst dál...

Drábkova poťouchlá i spravedlivá nostalgie

Divadelní sezóna končila v červnu už podvacáté královéhradeckým festivalem (oficiální název akce zní Divadlo evropských regionů), slavnostní jubilejní ráz ovšem tradiční setkání trochu postrádalo, také proto, že KLICPEROVO DIVADLO a vedení festivalu opouští ředitel Ladislav Zeman (i ze zdravotních důvodů). Jeho zásluhy o vybudování… Číst dál...

Májový divadelní slalom

Po rozdělení Československa zesílil vztah citlivějších Čechů ke slovenskému umění, pro oblast divadla to platí zvlášť výrazně. Špičky slovenského herectví účinkovaly v  rodném jazyce (některé i v českém) ve zdejších inscenacích, začasté si také odnášely prestižní herecká ocenění (s ohlasem se tak setkaly například… Číst dál...

Nastoupili noví hrdinové

Po rozpuštění Pražského komorního divadla, které působilo v prostorách Divadla Komedie, schází hlavnímu městu soubor s tak vyhraněnou, navíc umělecky úspěšnou poetikou. Neúhybná dramaturgie, která neodlehčuje repertoár kvůli návštěvnosti konvenčnějšími tituly, na pražské divadelní mapě už vlastně neexistuje (naděje se dostavila… Číst dál...

Chvála bláznovství, potřeba a Tichý Tarzan

Podivíni, blázni a šašci vždy přitahovali. Někdy více, někdy méně. Někdy byli doslova adorováni, jak ukazuje Erasmova Chvála bláznovství a značná část renesance, jindy zůstávali trochu stranou a jindy naopak byli odstraňováni z očí veřejnosti, protože mohli – jako jedni z mála – říkat, co každý viděl, ale muselo se o tom… Číst dál...

Jahodový jam

Druhý ročník festivalu amatérského divadla a filmu Jahodový jam proběhne 8. září v prostorách Modřanského biografu pod konferenciérským dohledem Tomáše Vorla. V divadelní části festivalu vystoupí tři spolky – dva z Prahy a jeden z Pardubic. Neomluvené divadlo uvede hru Horor Arnošta Goldflama,… Číst dál...

Jsme čím dál rozcapenější

Rozhovor s Petrem Pýchou, spoluautorem hry Léto v Laponsku. Publicista, dramatik a spisovatel Petr Pýcha se narodil v roce 1972 v Mostě. Na základní škole v Lomnici nad Popelkou poznal Jaroslava Rudiše, s nímž napsal Léto v Laponsku – hru, která získala 2. cenu v Dramatické… Číst dál...