Jarní část Věčné naděje zakončí jazzové a židovské písně v podání Petra Ernyei Quartet

Jarní část sedmého ročníku festivalu Věčná naděje zakončí dva dramaturgicky výjimečné koncerty formace Petra Ernyei Quartet v čelákovické vile Volman. Pásmo jazzových a židovských písní odehrají 21. a 28. dubna, součástí akce bude také komentovaná prohlídka vily. Pořadatelé již odhalují podzimní program festivalu.

Petra Ernyei vyrůstala v hudebním prostředí, v osmnácti letech uskutečnila své první zahraniční angažmá v USA na jazzovém festivalu v Kalifornii, Sacramento. Její pěvecká cesta byla doposud jazzová (Originální Pražský Synkopický Orchestr, Pražský swingový orchestr, Petra Ernyei Quartet). Zásadní bylo setkání s potomky výjimečné osobnosti a přeživší holocaustu Doris Grozdanovičové. Petra byla oslovena, aby zazpívala na jejím pohřbu židovské písně a právě tam se zrodila myšlenka zabývat se židovskou hudbou více.

S programem Písně židovských autorů vystoupila Ernyeiová v synagogách po České republice v rámci projektu 10 hvězd. V červnu 2023 zazpívala na hudebním festivalu v Židovském centru ve Vancouveru v Kanadě. Roku 2020 vydala album To jsem já  věnované židovským autorům. Ve vVile Volman ji doprovodí špičkoví hudebníci – kytarista Adam Tvrdý, basista Petr Dvorský a akordeonista Aliaksandr Yasinski. V programu zazní i nová skladba, inspirovaná básněmi Ilse Weberové, komponovaná přímo pro festival Věčná naděje.

Ilse Weber byla básnířka, autorka knížek pro děti a amatérská hudebnice (11. 1. 1903 – 6. 10. 1944). S manželem a mladším synem byla roku 1942 odvlečena do Terezína, kde se starala o děti jako ošetřovatelka. Willi Weber byl roku 1944 zařazen do transportu do Osvětimi a Ilse Weber se synem šli dobrovolně s ním. Weber válku přežil, ale jeho žena a synek byli v říjnu 1944 zavražděni v plynové komoře.

Podzimní část festivalu zahájí v polovině září projekt Poslední terezínský trumpetista v podání dánského uskupení The Prince of Denmark Air Force Band. Půjde o hudebně-literární program přinášející příběh Paula Sandforta, mladého trumpetisty, který byl nucen část života pobývat v ghettu Terezín. Zazní hudba Hanse Krásy, Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka, Bohuslava Martinů, Anderse Koppola či Jacoba Gadeho.

V listopadu, ve spolupráci s projektem Kultura v srdci Prahy, uvede Věčná naděje komponovaný pořad klavírní hudby a mluveného slova věnovaný 100. výročí narození Franze Kafky. Pětivětý klavírní cyklus českého skladatele Petra Ebena Dopisy Mileně je psán na motivy Kafkových dopisů české spisovatelce a novinářce Mileně Jesenské. Program bude zahrnovat četbu dopisů a klavírní skladby Petra Ebena, doplněné skladbami českých autorů 20. století v podání přední klavíristky Terezie Fialové.

Letošní festivalový ročník vyvrcholí koncertem významného smyčcového kvarteta Fama Quartet a skladeb terezínských autorů v konotaci s českou poválečnou avantgardou, spolu s v pořadí 2.skladbou skladatelské soutěže. Vstupenky na festival zakoupíte v prodejní síti GoOut.

 

 

 

Dvoudenní ráj pro milovníky květin a udržitelnosti: HYB4 SWAP & KYTKY nabídne kromě swapování také květinové workshopy, kreativní dílny i filmové pásmo

Po úspěšné první edici HYB4 SWAP & HADRY, která se věnovala módě a textilu, se Kampus Hybernská opět otevře swapovací akci, tentokrát zaměřené na rostliny. Vedle výměny květin se můžete těšit na inspirativní workshopy, přednášku o biodiverzitě, filmové promítání a řadu rukodělných dílen, které k jaru patří. Zelená oáza v centru Prahy bude otevřena od pátku
26. do soboty 27. dubna.

 

 

Akce se koná díky finanční podpoře Magistrátu hlavního města Prahy, který se zasazuje o přechod na cirkulární ekonomiku. “Podpora cirkulární ekonomiky je jedním z pilířů Klimatického plánu Prahy. Vzhledem k rostoucí oblibě swapů si troufám tvrdit, že pevně zakořenily v mysli ekologicky smýšlejících lidí. Akce podobné právě této v Kampusu Hybernská ale dávají celou myšlenku výměnného obchodu do kontextu rozšiřují ji ještě dál. Pro město je Kampus Hybernská důležitým partnerem. Pokojovky jsou nejlepší dekorací domova, nikdy z nich totiž nebude odpad,” říká náměstkyně primátora Jana Komrsková.

 

 

 

Nápady, které inspirují

“Celým záměrem naší edice HYB4 SWAP je, abychom se na běžné věci kolem nás začali dívali ze zcela jiné perspektivy, dodali jim udržitelný a hlavně praktický charakter. Namísto toho, abychom novou rostlinku pořídili v supermarketu, lze ji jednoduše opatřit na swapu. Chceme tak podtrhnout nejen cirkulární a udržitelné aktivity samotného Kampusu, ale ukázat i v praxi, jak sdílet radost, know-how či nápady, které inspirují ostatní,” říká programová ředitelka Kampusu Hybernská Veronika Vlachová.

 

“Určitě budeme v edici HYB4 SWAP pokračovat i nadále, věnovat se různým tématům a vyzývat další partnery ke spolupráci a k rozrůstání komunity, pro kterou není udržitelnost jen marketingové heslo,” dodává Vlachová.

 

Brány Kampusu se pro swapující otevřou v pátek v 15 hodin, kdy začíná výměna rostlin a první workshopy. Ke swapu bude možné donést 5 vlastních rostlin, případně libovolný počet semínek
a potřeb na pěstování. Swap bude v prostorách Cirkulárního hubu přístupný až do 20:00.

 

Na návštěvníky čeká v pátek řada doprovodných akcí. Například Kolektiv Knedlík z UMPRUM chystá tvůrčí koutek s vyráběním korálků z hlíny a dalších, Jana Vlková z Kytek k jídlu zve na kulinární workshop na téma  Jarní salát z divokých bylin. Zájemci si budou moci vyzkoušet také výrobu pleťového oleje s výtažky z léčivého konopí.

 

Od 17:30 do 21:00 pak bude probíhat dílna Vázy z Jesmonitu a cementu, kde se návštěvníci budou moci naučit techniku odlévání různých funkčních objektů z Jesmonitu a cementu. Projdeme společně celým procesem od vytvoření vlastní formy a pigmentace Jesmonitu, po samotné odlévání. Workshop s omezenou kapacitou stojí 750 Kč, vstupenky je možné zakoupit na GoOut.

Přednáška o biodiverzitě
Od 18:00 se bude konat přednáška o biodiverzitě v Česku. Manažerka Cirkulární akademie společnosti CIRA Advisory Dagmar Milerová Prášková představí současné trendy udržitelného rozvoje a problematiky planetárních mezí.

 

Sobota už od 11:00
V sobotu startuje SWAP už v 11 hodin dopoledne a potrvá do 18:00. Kromě výměny rostlin budou opět připraveny dílny a workshopy. Ve 12 hodiny začíná  workshop Vyrábění sošek z trávy pod taktovkou kolektivu Knedlík, a také dva květinové workshopy od květinového ateliéru Verbaskum: Výroba jarních dekoračních věnečků a benefiční workshop Vázání kytic.

 

Benefiční workshop se uskuteční ve spolupráci
s Magistrátem hlavního města Prahy. Za příspěvek se můžete od lektorek z Verbaskum naučit vázat zdobnou kytici, kterou si můžete následně za 300,- odnést domů, nebo ji po dokončení ponechat za symbolických 150,- na místě a předat tak radost dál. Všechny ponechané vyhotovené kytice totiž budou následně předány do Domova seniorů Chodov, aby potěšily zdejší klienty.

Od 14 do 18 bude připravena také květinová dílna pro děti od 4 let s lektorkou Janou Jirouškovou.

 

Pro zájemce o výrobu květináčů z recyklovaných materiálů je určený workshop Upcykláče, který proběhne od 13:00 do 18:00 hodin v Cirkulární dílně. Zde se s lektorem Martinem Gálisem naučíte vytvořit si květináče či truhlíky ze zbytkového materiálu, vyzkoušíte si práci se dřevem a povrchovou úpravu materiálů. Veškerý používaný materiál je zahrnut v ceně workshopu, který je určen jak pro české, tak i anglicky mluvící zájemce. Vstupenky na kapacitně omezený workshop je možné zakoupit přes GoOut.

Filmová zahrada
Ve spolupráci s VOD platformou DAFilms uvádíme pásmo krátkých filmů s tématem zahrady a rostlin. Projekce Filmová zahrada začíná v 18 hodin a uvede například půvabné animované snímky Lucie Sunkové Zuza v zahradáchStrom, které jsou vytvořené vzácnou technikou malby na sklo. Film O plotech a lidech Petra Michala přináší lyrické obrazy a ruchy ze života zahrádkářské kolonie, které se střídají s výjevy z neudržovaných zahrad, starých plotů a nekončící snahy o jejich zachování. Experimentální film Stopy, střepy, kořeny Květy Chaloupkové Přibylové přináší originální pásmo obrazů a zvuků umocněné působivými záběry šestnáctimilimetrové kamery.

Projekce jsou ENG friendly.

 

KOMPLETNÍ PROGRAM NAJDETE ZDE

Festival Pop Messe přidává legendy Leftfield, Warhaus, Františka Skálu i virtuální hvězdu Nivva: Nově návštěvníkům nabídne propojení s brněnskými turistickými cíly i mezinárodní konferenci

Brněnský hudební festival Pop Messe, naše přední akce zaměřená na současnou pop, elektronickou, rap a indie scénu, která proběhne od 25. do 27. července, zveřejňuje téměř finální podobu svého historicky nejrozsáhlejšího line-upu. Vedle již oznámených Sleaford Mods, GusGus, Kiasmos nebo české legendy The Ecstasy Of Saint Theresa, tak v létě do Brna přijedou například světové legendy devadesátkové taneční scény Leftfield, zasmušilí belgičtí melancholici Warhaus, čerstvý držitel největší ostrovní ceny Brit Awards v kategorii Rap/Grime Casisdead, australský taneční producent Partiboi69, kanadská klubová provokatérka Marie Davidson, špička současné britské klubové scény Blawan nebo dvojice newyorských rapperů v čele s billym woodsem, Armand Hammer. Z České republiky pak například Bert & Friends nebo František Skála a Provodovjané. Celkově vystoupí přes padesát zahraničních i domácích kapel, hudebníků a DJs. Vedle prodloužení na tři plnohodnotné programové dny festival připravuje další novinky – možnost zakoupit si speciální ÖFF MÅSSE BRNOPAS, který vedle dopravy brněnskou MHD zdarma nabídne slevy či volné vstupy do městských turistických cílů. Festival se také stěhuje do většího areálu brněnského Velodromu a jeho okolí na výstavišti BVV, který nabídne sedm nejen hudebních scén – od velkých venkovních až kryté klubové. Program vedle koncertů a party zahrne nově i mezinárodní konferenci a třeba Kinostage České televize. Třídenní i jednodenní vstupenky jsou v prodeji zde. Více informací na www.popmesse.cz.

„Čtvrtý ročník bude bez nadsázky nabitý, s nejsilnějším program za naši krátkou historii! Nejen že se rozšiřujeme o jeden festivalový den, ale posilujeme program, který je založen na nejzajímavějších současných jménech z mnoha žánrů – od taneční elektroniky, přes elektro-soul, dub, rap až po jazz,” zdůrazňuje na úvod programový ředitel festivalu Tomáš Kelar.

Letošnímu line-upu vévodí britští králové devadesátkového i současné taneční scény  Leftfield. „Leftfield natočili totální albové klasiky Leftism nebo Rhythm and Stealth s hity jako Open Up, Dusted nebo Afrika Shox. Objevili se ale také na soundtracku k Trainspottingu a remixovali Davida Bowieho,” přibližuje programový ředitel festivalu Tomáš Kelar. Warhaus původně vznikli jako vedlejší projekt Maartena Devoldereho, zpěváka a skladatele belgické poprockové skupiny Balthazar. „Warhaus se postupně stali kultovní skupinou všech, kteří v alternativním rocku hledají oporu pro své temné stavy,” říká Kelar. Jako čerstvý držitel Brit Awards přijíždí do Brna aktuální senzace britského rapu maskovaný londýnský rapper Casisdead. K dalším velkým letošním jménům patří britská provokativní elektro punková dvojice Sleaford Mods, islandské elektronické legendy GusGusKiasmos. Australský hudebník Partiboi69 o sobě tvrdí, že je víc než jen DJ a producent, místo toho se prohlašuje za „proroka“ a „ikonu“ a na YouTube ho následují statisíce fanoušků. Kanadská hudebnice a producentka Marie Davidson vytváří chytlavou klubovou hudbu napěchovanou provokativními politickými tématy. „Míchá slogany mluveného slova, taneční slast a znepokojující prvky disonancí,” dodává Kelar. Mezi různými současnými mutacemi post-dubstepu, UK bass a techna je rozkročený Jamie Roberts aka Blawan, který patří mezi absolutní špičku současné britské klubové hudby. Pod hlavičkou Armand Hammer se skrývají newyorští rappeři billy woods a ELUCID, „spasitelé newyorského rapu a kronikáři společenského rozpadu.

A i další nabídka zahraničních jmen je letos výjimečná: na Pop Messe přijede spoluzakladatel a polovina švédského dua The Knife Olof Dreijer, belgická elektro-soulová zpěvačka Charlotte Adigéry s producentem Bolis Pupulem, britský saxofonista, skladatel, básník a aktivista Alabaster DePlume se spirituálním jazzem, dubem a minimalismem, rakouský syntezátorový guru Dorian Concept a jazzový bubeník a producent Cid Rim s třaskavou fúzi elektroniky a jazzových polyrytmů, kanadský trance a techno producent Nathan Micay míchající elektroniku se zvukem bendža, londýnská hudebnice s pakistánskými kořeny Nabihah Iqbal vydávající na labelu Ninja Tune, jedna z největších polských rappových hvězd Zdechły Osa nominovaný dvakrát na hudební cenu Fryderyk a belgická dvojice Asa Moto čerpající z dřevního elektrosoundu a diska. Američtí Hotline TNT předvedou vzdušný shoegaze střižený power popem a emo, německé „psychedelic ghetto rave“ trio Carl Gari se na pódiu sejde s egyptským básníkem, hudebníkem a uhrančivým zpěvákem Abdullahem Miniawym. Londýnský Iglooghost přiveze do Brna svoji image výstředního elektronického vědátora kříženého s laptop-punkerem. John Maus, americký hudebník a performer, se stal jedním z hudebníků vlny tzv. hypnagogického popu, oslavovaným experimentátorem s formátem provinilých potěšení. „Když spustí svoji divokou performanci, boří se všechny hranice dobrého vkusu,” dodává Kelar. Jonas Rönnberg aka Varg2TM je švédský titán klubové techno hudby, DJ a producent s obrovským vlivem v současném tanečním undergroundu. Bad Nerves, pětičlennou powerpop-rock´n´rollovou kapelu z východního Londýna, obdivuje i Mick Jagger z The Rolling Stones, který o ní prohlásil, že je to „nejlepší kapela na planetě”. Dublinská rocková pětice Gurriers přiveze syrovou post-punkovou smršť s ohlasy noise rocku i shoegaze. Nebude chybět ani mystika starých tanečních rituálů peruánského DJ a producenta Ceasara Chunka skrytého za vlastnoručně vyrobenou maskou. Žhavými beaty z Brazílie roztančí návštěvníky DJ Cashu, která je důležitou postavou undergroundové queer scény v Sao Paolo.

Slovenští sousedé budou mít na Pop Messe zastoupení v osobě špičkového slovenského producenta, multiinstrumentalisty, zpěváka a DJ FVLCRVM, pop-rockových Billy Barman, držitelů sedmi ocenění Radio_Head Award, a drum´n´bass popových Meowlau x Val.

Z domácí scény na letošním Pop Messe zahrají Bert & Friends, DVA, František Skála a Provodovjané, The Ecstasy of Saint Theresa, 1flfsoap, Anna Vaverková, Badfocus, Burian, Dukla, Rohony, Hrtl, Mat213, Mucha a také virtuální hvězda Nivva, anonymní projekt pražské hudebnice a grafičky pracující v oblasti 3D technologií.

Festival  připravuje ve spolupráci s TIC BRNO ÖFF MÅSSE BRNOPAS, tedy speciální rozšíření vstupenky o zajímavé vstupy do několika turistických cílů. „Uvědomujeme si význam a turistický potenciál, který představují návštěvníci velkých brněnských festivalů, jako je právě Pop Messe. Turistickou kartu BRNOPAS, jež přináší řadu slev a vstupů zdarma, nabízíme již řadu let. Nyní jsme ji však posunuli ještě o úroveň výš – s organizátory jsme vytvořili speciální limitovanou edici ušitou zcela na míru festivalovým návštěvníkům. S ÖFF MÅSSE BRNOPAS získají během jednoho víkendu nejen skvělou hudební nálož, ale mohou tuto zkušenost obohatit o autentické brněnské zážitky. Ty chceme podpořit také naší chill-out zónou, kterou připravujeme přímo v místě konání festivalu,” uvedla Jana Janulíková, ředitelka TIC BRNO. ÖFF MÅSSE BRNOPAS bude k dispozici ve dvou cenových variantách (450 a 690 Kč) a vedle třídenní dopravy MHD zdarma nabídne dle varianty slevy či vstupy zdarma například na architektonické procházky, do Vodojemů Žlutý kopec, do vily Stiassni i na koupaliště Riviéra.

Návštěvníci také poprvé zažijí unikátní místo konání – brněnský Velodrom, nejstarší cyklistickou dráhu svého druhu na světě. „Velodrom fanouškům možná připomene stadion Za Lužánkami, kde jsme pořádali první ročníky. Nabídne ale více prostoru i lepší zázemí – celkem pět hudebních scén – tři open-air a dvě indoor – a dvě pro doprovodný program,” přibližuje Kelar. Historie Velodromu sahá až do roku 1889, kdy byla na dnešním místě zřízena hliněná cyklistická dráha. Za dobu svého fungování byl Velodrom dějištěm několika sportovních a kulturních svátků, namátkou: mistrovství světa v dráhové cyklistice (1969, 1981), nebo koncert The Cure (1998). A nyní také festival Pop Messe.

Třídenní i jednodenní vstupenky jsou v prodeji zde.

Více informací na www.popmesse.cz.

Bratři Orffové vyráží na turné, vystoupí v šesti městech

 

Na podzimní vydání reedic alba Šero a Bingriwingri Bratří Orffů u labelu Minority Records navazuje v dubnu turné, během kterého kapela vystoupí v šesti městech – 17. dubna v Jazz Tibet Clubu v Olomouci, 18. dubna v Docku v Ostravě, 19. dubna v Kostele sv. Janů v Opavě, 24. dubna v Kabinetu Múz v Brně, 25. 4. v Kasárnách Karlín v Praze a  26. dubna v Divadle Oskara Nedbala v Táboře.

 

„Malý nebo velký klub, je to úplně jedno. Pořád nás překvapuje, že si na nás lidi dokáží najít čas a my ho s nimi moc rádi strávíme,“ říká k nadcházející šňůře kytarista Lukáš Novotný.

 

Pro fanoušky navíc přichystali Bratři Orffové i malé překvapení – vydání Písně pro Stefanii Sauer na streamovacích platformách.

 

„Vrátili jsme se skoro o třicet let zpátky, kdy tato píseň vznikla a znovu jsme ji natočili v jednoduchém aranžmá hlasu jen s doprovodem mladého šikovného krnovského klavíristy Matěje Černého,“ vzpomíná zpěvák a kytarista Ivan Gajdoš. Rozjímavou Píseň pro Stefanii Sauer doprovází videoklip, za kterým stojí členové kapely i tatérka a kreslířka Nella Vilímková.

 

Bratři Orffové, odkazující svým názvem k dílu Carla Orffa, vznikli roku 2002. O tři roky později vydali debut Bingriwingri, následující Šero (2013) jim vyneslo ocenění Anděl v kategorii Skupina roku a Cenu hudební kritiky Apollo za album roku. Současnou sestavu tvoří kytarista a zpěvák Ivan Gajdoš, kytarista Lukáš Novotný, trumpetista Libor Martiník, bubeník Petr Odstrčil, basák Břetislav Koláček a klávesista a hráč na syntezátory Zdeněk Henych.

 

Ana Carla Maza ztělesní emancipovaný kubánský šarm

Zpěvačka, violoncellistka a písničkářka se sofistikovanou klasickou průpravou a zároveň žhavou latinskoamerickou krví vzala svoji hudební dráhu do vlastních rukou. Bez producentů a vůbec mužských rádců. Temperamentní muzikantskou vizi nabídne posluchačům 25. dubna 2024 v pražském divadle Dobeška.

 

„V latinské muzice je to tak, že ženy zpívají a muži dělají všechno ostatní. Jenže já jsem se rozhodla udělat tentokrát všechno jinak. Bez producenta. Napsat si všechny partitury, nahrávat pod vlastním vedením. Mám klasické vzdělání. Můžu hrát Brahmse nebo Šostakoviče, což je pořádně komplikovaná muzika. Tak proč bych nepřijala tuhle malou výzvu a nenatočila latinskou desku tak, aby odrážela jen a jen moji ženskou empatii? Moji vášeň pro pozitivní oslavy a jako výraz spontánní radosti?“ položila si Ana Carla Maza řečnickou otázku. A hned na ni odpověděla aktuálním albem Caribe (2023).

Jak pevně si i bez mužské podpory stojí v kramflecích ostatně sympatická hudebnice dokazuje i na famózních koncertech. Ani hra na violoncello přitom neudrží Anu v klidu. Ač samozřejmě hraje v sedě, soustředěně, s nespornou virtuozitou, jako kdyby tančila. Nebo s ní šili všichni muzikantští čerti. Její nespoutaná energie se pak velmi rychle přelije i do hlediště. Což neznamená, že by Ana Carla Maza nedokázala podat také tklivé, něžné balady. Dokáže, a s jakým citem!

Aně ještě nebylo třicet, s nadsázkou o sobě říká, že se „narodila na Kubě v době, kdy Wim Wenders točil Buena Vista Social Club“, ale už má za sebou úctyhodnou dráhu. Hudbu má v krvi. S průpravou začala od útlého věku, vždyť máma je sbormistryně dětského sboru a táta Carlos Maza, známý jazzman s chilskými a mapučskými (Mapučové jsou původním latinskoamerickým indiánským národem) kořeny. V pěti začala chodit „do klavíru“, ovšem ne jen tak k leckomu. O muzikantské základy se talentovanému děvčátku starala Miriam Valdés, sestra samotného legendárního „Chucho“ Valdése. Více než klavír ale Aně učarovalo violoncello. První veřejné vystoupení v roli cellistky odehrála už jako desetiletá a od té doby se v neúnavném objíždění pódií nezastavila. Mimochodem, jen za rok 2022 absolvovala na 150 koncertů.

Ostatně také „kočování“ má Ana v krvi. Její děda i s rodinou, včetně tehdy malého Carlose, utekl na Kubu z Chile před Pinochetovým režimem. Jí samotné pak nedělalo problém přesídlit s rodinou ve dvanácti do Španělska a později už samostatně pokračovat do Paříže, k úspěšným studiím na konzervatoři.

Cestu do většího posluchačského povědomí odstartovala Maza v roce 2020 hned dvěma alby, debutovým záznamem sólového akustického koncertu a pár měsíců poté i studiovým titulem La Flor. Na nahrávce přetavila do osobitého tvaru autorských kompozic hudbu, kterou poslouchala odmala. S elegantní samozřejmostí se tu setkávají chytlavé popové melodie, základy klasické techniky, jazz a samozřejmě kubánská tradiční muzika i brazilská bossa nova. Ještě větší věhlas Aně přineslo album Bahía (2022), s láskou věnované svéráznému havanskému sousedství a komunitě, ve které vyrůstala jako dítě, „a všem ženám, které mě v té době vychovávaly a podporovaly“. Album Caribe (2023) znamenalo posun od sólových titulů, autorka si tu napsala aranžmá pro septeto. Což však neznamená, že by zanevřela na nelehkou a krásou disciplínu sólových akustických recitálů, při kterých dokáže bez pomoci elektroniky rozeznít cello a hlasivky tak naplno, že v aranžmá neslyšíte žádné prázdné místo.

Sólový koncert odehraje Ana Carla Maza v rámci série Jazz Meets World.

 

Letní Letná vstupuje do své třetí dekády a pozvala si hosty z Francie a Taiwanu

Festival představuje svůj zahraniční program, kterému dominují Francouzi

 

Závěrečné týdny letních prázdnin si už po jednadvacáté podmaní novocirkusové umění na pražské Letné. Největší český festival nového cirkusu a divadla, Letní Letná, otevře 15. srpna svá šapitó návštěvníkům všech generací i rozličných zájmů. Zahraničnímu programu vévodí francouzské star nového cirkusu jako jsou Les Rois Vagabonds, Cirque Le Roux či Cirque Inextremiste i s živým hudebním doprovodem v podání Surnatural Orchestra. Francouzské trio nevšedně doplní novocirkusové osvěžení z Asie, taiwanské Eye Catching Circus. Předprodej vstupenek na zahraniční program je právě v prodeji na webu festivalu. Akrobacie světové úrovně, která dovede vyprávět příběh i vyvolat emoce, bude na Letní Letné k vidění od 15. srpna do 1. září.

 

Letos v létě uplyne přesně dvacet let od prvního představení a zahájení Letní Letné.  Za dvě desítky let se festival stal v Česku synonymem nového cirkusu. Nejen, že diváky seznámil s tímto žánrem, ale naučil je na něj i chodit. Atraktivita nového cirkusu a vrcholné akrobatické show přilákají na Letnou každý rok desítky tisíc lidí, od dětských diváků až po jejich prarodiče. Kromě zahraničních hostů, kteří letos přijedou především z Francie, je festival také přehlídkou české novocirkusové scény. „Loni jsme pokořili hranici 600 000 návštěvníků od počátku festivalu a těší nás, že Letní Letná už dvacet let baví naše publikum, které je opravdu různorodé. Každý rok chceme návštěvníkům představit to nejlepší, co evropská i světová novocirkusová scéna zná a aktuálně nabízí. Letos jsme do Prahy přizvali celkem netradičně i artistky z Taiwanu, což s sebou přinese jak trochu odlišný styl nového cirkusu, tak otevře i důležité téma postavení žen v taiwanské společnosti,” dodává k programu ředitel festivalu, Jiří Turek. S čím konkrétně se tedy představí umělci ze země galského kohouta? A čím uchvátí artistky z Taiwanu?

 

Adrenalinová show s názvem PIC je dílem souboru Cirque Inextremiste, který pro tuto inscenaci ztrácí pud sebezáchovy a posouvá hranice nebezpečí. Spolu s nimi se na jevišti objeví 18členný orchestr Surnatural Orchestra, který je nejen ve Francii, ale i ve světě známý svým jedinečným přístupem k hudbě a ve svém početném složení dokáže improvizovat od jazzu přes současnou hudbu až po balkánský popík. Spojením těchto dvou uskupení vznikl velkolepý, dramatický, a přitom chvílemi velmi intimní tvar. 34 umělců, 3 dimenze, 360° a jedna obří trampolína v extrémní show, která se vzpírá gravitaci, a ze které si přítomní odnesou jedinečný zážitek a nezůstanou chvíli nohama na zemi.

 

Šest taiwanských artistek ze souboru Eye Catching Circus otevře téma, jaké to je být ženou v jejich zemi. Nabourávají a zpochybňují tradiční pojetí ženství a snaží se udržet rovnováhu v moderní společnosti prostřednictvím cirkusového umění. Inscenace #Since1994 odkazuje k roku, okolo kterého se každá z nich narodila. Aktuální a pulzující společenské téma své země zpracovaly formou svůdné a akrobaticky vycizelované show.

 

Celkem potřetí se na festivalové scéně na Letné představí francouzští Cirque Le Roux. Diváky vezmou na cestu časem, na rozcestí mezi snem a realitou, do hodiny mezi psem vlkem, kdy se rozostřuje rozdíl mezi přítelem a nepřítelem. V působivé pohybové inscenaci kombinující akrobacii, tanec i divadlo devět umělců popírá zákony gravitace, aby vyprávěli o každodenním životě tří žen žijících v letech 1850, 1960 a 2023. Příběh s názvem Entre Chiens et Louves se odvíjí jako ve filmu a je univerzální výpovědí o stavu našeho světa a lidstva.

 

Rovněž z Francie dorazí Královští tuláci! Les Rois Vagabonds spojují pantomimu, akrobacii a hudbu. Se svým Concerto pour deux Clowns putovali napříč celým světem, od Barcelony po Kyjev, od Dillí po Alžír, od Quita po Buenos Aires… a nyní se představí i publiku v Praze! Dva tuláci s červenými nosy, bílými tvářemi a extravagantním oblečením hovoří univerzálním jazykem, kterému rozumí ti nejmenší, stejně dobře jako ti nejstarší. Dva básníci akce, kterým nebude na jevišti chybět ani Vivaldi, Strauss či Bach, a především svět bezbřehé fantazie.

 

Vstupenky na osvěžující novocirkusové zážitky jsou nyní v prodeji na letniletna.cz. Jediná přehlídka svého druhu a rozsahu v Česku i okolních zemích letos potrvá od 15. srpna do 1. září, a kromě večerních představení světových i českých novocirkusových špiček zve také na doprovodný program, zahrnující workshopy a open-air akce. Děti a teenageři se cirkusovým disciplínám přiučí na oblíbeném příměstském táboře Letní Letňák. Rodiče budou mít opět možnost své ratolesti starší 4 let svěřit do rukou zkušených nočních hlídačů během večerních představení.

Mladí ladí jazz zvou zdarma na Karlovo náměstí na Jazzanovu nebo Prago Union

30. dubna bude Karlovo náměstí patřit jazzu i dalším hudebním žánrům. Pod taktovkou festivalu Mladí ladí jazz proběhne na největším náměstí v Praze velkolepá oslava Mezinárodního dne jazzu. Na zdarma přístupném Open airu vystoupí berlínští Jazzanova, belgická free jazzová formace Don Kapot nebo německá fusion kapela Searching for Home. Festivalovým highlightem bude vystoupení legendární skupiny Prago Union s frontmanem Katem doplněné o dechovou sekci v podobě čtveřice Krotitelé Dechů. „Festival je opět koncipován jako setkání s předními domácími i zahraničními formacemi, které jazz prezentují v jeho nejaktuálnější podobě s přesahy do mnoha jiných žánrů včetně elektroniky, funku nebo rapu,“ říká ředitel festivalu Jan Gregar. Stejně jako v předchozích letech bude program na Karlově náměstí živě přenášet Český rozhlas Vltava a bude jej moderovat David Brada, Jan Gregar, Marta Kloučková a Sára Vondrášková.

Mladí ladí jazz Open air je přístupný zdarma, ale je možné jej podpořit nákupem dobrovolné vstupenky: https://goout.net/cs/listky/mladi-ladi-jazz-open-air-2024/olww/. Více informací je k dispozici na www.mladiladijazz.cz. Spolupořadatelem akce je městská část Praha 2.

 

Organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu (UNESCO) vyhlásila již před 13 lety 30. duben jako Mezinárodní den jazzu. Po celém světě se v tento den konají různé koncerty a připomínkové akce. Open air na Karlově náměstí v Praze je každoročně největší akcí v České republice, jež se k Mezinárodnímu dni jazzu hlásí a zároveň prvním venkovním festivalem tohoto jara. Mezi účinkujícími se i letos objeví přední zahraniční soubory přesahující jazzové hranice. Skupina Jazzanova vznikla v roce 1995 a tvoří ji šestice berlínských DJů a producentů. Má za sebou několik remixových kompilací i studiových desek, které vydává na svém labelu Sonar Kollektiv. Nejnovějším albem těchto předních představitelů nu-jazzu, chilloutu a jazz housu je nahrávka Face at My Window z roku 2023. Domácí scénu na open air na Karlově náměstí zastoupí pražská hip-hopová legenda Prago Union soustředěná kolem „mistra slova“, rapujícího básníka Adama Svatoše známého pod nickem Kato. Skupina ověnčená několika cenami Anděl vydala své dosud poslední, osmé album Příduhned v roce 2022. Na festivalu vystoupí tak, jak ji ještě většina lidí neslyšela – v jedinečné show obohacené o trumpetu, saxofon, trombon a tubu svébytného „brass bandu“ Krotitelé Dechů.

Belgičtí Don Kapot kombinují free jazz, afrobeat a krautpunk a před nedávnem vydali svou čtvrtou desku I Love Tempo, na níž nešetří nejrůznějšími zvuky, samply ani sebeironií, jež v jejich hudbě hraje velkou roli. Německá fusion parta Searching for Home vystupuje od roku 2016 a poslední album Hidden Errors vydala v roce 2022. V loňském roce zvítězila v soutěži Jazzfruit pořádanou Mladí ladí jazz. U její kolébky stáli dva bubeníci, postupem času se však skupina rozrostla v jedenáctičlenný band studovaných muzikantů, kteří se nebojí kořenit své pojetí jazzu a fusion třeba o trapové beaty nebo africký folklor. Tradičně se mohou návštěvníci těšit na stage Českého rozhlasu Vltava a jejich rozhovory se zajímavými hosty a chill out zónu.

Speciálním partnerem Mladí ladí jazz Open Air je Budějovický Budvar a o čerstvě čepovaný Budvar budou moci během festivalového dne návštěvníci soutěžit. O pohodlné sezení návštěvníků se postará Pražská plynárenská, která bude rozdávat speciální podsedáky. Na místě nebude také chybět cisterna s pitnou vodou zdarma, kterou zajišťují Pražské vodovody a kanalizace.  V průběhu odpoledne i večera bude pro návštěvníky připravena i celá řada stánků s občerstvením nabízejících nejrůznější druhy jídel, kávu nebo prosecco.

Herec Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023

Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec má vedle mnoha rolí v divadle, filmu, televizi, dabingu či rozhlase na kontě více než stovku audioknih a dramatizací jako například Největší z Pierotů, Řek Zorba, Šógun nebo Vinnetou. Členové Asociace vydavatelů audioknih, kteří Osobnost roku volí v tajném hlasování, oceňují jeho pečlivost, rychlost, přípravu, naprostou profesionalitu a v neposlední řadě posluchači chválený bravurní přednes. Cenu obdrží Pavel Soukup z rukou loňské držitelky Tat´jany Medvecké 25. dubna během slavnostního vyhlášení Audioknihy roku, kdy budou oznámeny kompletní výsledky této ankety.

 

Danou osobnost oceňujeme za její výjimečný přístup, vysokou kvalitu a přínos pro rozvoj audioknih u nás. Takže jde vlastně o ´audioknižní Síň slávy´,” vysvětluje Kateřina Konopásková, předsedkyně Výboru Asociace vydavatelů audioknih (AVA) zastupující hlavní vydavatele v České republice. V minulých letech cenu obdrželi vedle Tat´jany Medvecké Viktor Preiss, Jiří Lábus, Martin Stránský, Hana Maciuchová, Jiří Dvořák, Josef Somr nebo Zdeněk Svěrák. „Letos bychom chtěli také in memoriam ocenit Norberta Lichého za jeho přínos pro celý náš obor,” doplňuje Konopásková.

 

Příjemný baryton Pavla Soukupa mohou posluchači slyšet ve více než stovce audioknih a dramatizací. „Co mě na audioknihách baví? Čtení. Jak prosté. Psát neumím, tak rád čtu,” říká oblíbený herec i dabér, jehož příprava před natáčením samozřejmě začíná přečtením dané knihy. „Když je těžká, strávím nad ní víc času než ve studiu. Jako například u Oka světa Roberta Jordana. Když jde o mého milovaného autora Bohumila Hrabala, beru natáčení jako svátek,” uvádí. Nejvíce Pavel Soukup vzpomíná na audioknihu Není římského lidu Jarmily Loukotkové. „Nic výjimečného nevznikne ode mne. Jen od autora. Já se mohu jen naladit, soustředit a zkusit nic nepokazit,” dodává k tomu, co je dle jeho názoru důležité pro vznik výjimečné audioknihy. A na to, zda v oblasti audioknih, má nějaké plány, odpovídá: „Ano, budete se mi smát. Pustím se do Karla Maye, Syna lovce medvědů, v překladu Vítězslava Kocourka. A mou ctižádostí je, zaujmout kluky od sedmi do sedmdesáti let.

 

Vyhlášení cen Audiokniha roku 2023 proběhne 25. dubna 2024. Nejvíce nominací získaly tituly z produkce vydavatelství Audiotéka a OneHotBook. Audiotéka má nominací třináct, OneHotBook devět. Zajímavostí je, že hned pět nominací si napříč kategoriemi odnesly audioknihy britské autorky detektivek Agathy Christie. O vítězích Audioknihy roku rozhoduje odborná porota. Výjimku představuje kategorie Cena posluchačů, v níž hlasuje veřejnost. Zvláštní postavení má i Cena za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova, kterou vybrané osobnosti udělují přímo členové AVA.

 

Více informací na www.audiokniharoku.cz.

Rapsodii v modrém odehraje šéfdirigent Davies v Brně i ve Vídni, tam plánuje otevřít koncertní cyklus

Na tento týden připravila brněnská filharmonie projekt Rapsodie v modrém 100, který zazní ve čtvrtek a pátek v Brně a v neděli ve Vídni. Tamní večer by měl být prvním ze zamýšleného koncertního cyklu, ve kterém se chce orchestr představovat vídeňským posluchačům. „Jsme přesvědčeni, že máme co nabídnout. Patříme k nejlepším tuzemským orchestrům a ve vysoké kvalitě tak můžeme rozšířit tu obrovskou škálu koncertů, která se tam prakticky každý den nabízí,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Na čtvrteční a páteční koncert zbývá posledních pár vstupenek, posluchači se ale mohou pohodlně vydat do Konzerthausu. Filharmonie pro ně připravila autobus, který je za 450 Kč odveze z Brna a po koncertu zase zpět. „Našim posluchačům navíc umíme nabídnout vstupenky do Konzertahusu s padesátiprocentní slevou a navíc ti, kdo už mají vstupenku na brněnský koncert, získají lístek do Vídně jako bonus k zakoupené cestě autobusem,“ zdůraznila Kučerová s tím, že cestu autobusem, stejně jako zlevněnou vstupenku, mohou lidé koupit ve filharmonickém předprodeji od středy do pátku od 13 do 18 hodin.

Zájezd na vídeňský koncert může být pro posluchače zajímavý i tím, že si mohou filharmoniky vychutnat v jednom z nejlepších rakouských sálů, který se pyšní skvělou akustikou. Po tomto koncertě následuje prosincový koncert ve vídeňském Musikvereinu, kde zazní Píseň žalobná Gustava Mahlera se sopranistkou Chein Reiss a Českým filharmonickým sborem Brno. V následujícím roce pak orchestr chystá v rakouské premiéře Concerto for piano and orchestra Philipa Glasse v podání Maki Namekawy.

 

Koncerty Rapsodie v modrém 100 otevře jazzově laděná Symfonie č. 2 Erwína Schulhoffa z roku 1932. „Představuje ho jako brilantního skladatele, který kombinuje vídeňské klasické modely s dráždivými disonancemi i lehkostí vypůjčenou z dobového jazzu a populární hudby,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal. Na Schulhoffa naváže George Gershwin se svojí Rapsodií v modrém, od jejíž premiéry letos uplynulo 100 let. Sólového partu se ujme šéfdirigent Dennis Russell Davies, který od klavíru povede orchestr v původním jazzovém obsazení. Leonard Bernstein o ní napsal, že se stala „revolučním počinem, který zatřásl městem New York, potom celou zemí, a nakonec celým civilizovaným světem“. Jedním z důkazů tohoto jazzového otřesu i za oceánem je právě hudba v Praze žijícího Schulhoffova.

Druhá půle koncertu patří Symfonii in Fis Ericha Wolfganga Korngolda, od jejíž premiéry letos uplyne 70 let. „Její hudba jako by stále znovu vystupovala z temnot, snažila se připomenout krásné předválečné časy ve Vídni, vystoupat k hollywoodskému slunci a sama zazářit. Zároveň se ale zdá, jako by ji při tom tížily těžké myšlenky zahalené vzpomínkami na nedávnou minulost a miliony zavražděných,“ popsal dílo Klepal.

Korngold byl brněnský rodák, který se proslavil jako skladatel filmové hudby v Hollywoodu, za kterou dvakrát získal sošku Oscara. S dvěma uvedenými autory jej pojí stejný osud: kvůli židovskému původu musel uprchnout ze své země. „Korngold spolu se Schulhoffem usazeným v Praze a hlásícím se k české kultuře navíc nastolují v Roce české hudby otázku, co vše je ještě česká hudba, co všechno jsme ochotni takto vnímat a pojmenovávat,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78  

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror. Název odkazuje k osobnímu hledání autenticity a „pravého“ já. Akrobacie a tanec na nejvyšší úrovni jsou zde doplněny inovativním designem, který využívá LED stěnu, kamery s živým přenosem a selfie tyče za doprovodu elektronické hudby a popových mashupů hudebníka Ekrema Eliho Phoenixe. The Mirror bude na Jatkách78 uváděno od 25. do 28. dubna, trailer je možné vidět zde, více informací i vstupenky najdou zájemci zde.

 

Umělci z australského souboru společně s režisérem Darcym Grantem zkoumají koncept zábavy prostřednictvím jazyka současného cirkusu a divadla. „Ptají se, co je pro moderního člověka zábavné. Co chceme ukazovat světu? A je to něco, co chtějí ostatní vidět? Co znamená autenticita, zejména v době všudypřítomných obrazovek a neustálé sebeprezentace?,“ přibližuje umělecký šéf Jatek78 Rostislav Novák ml.

 

Světová premiéra představení The Mirror proběhla v srpnu 2022 v berlínském Chamäleon Theatre, pro který Cirk La Putyka dříve na míru vytvořil představení Roots (2016) a Memories of Fools (2019). Z Berlína si také The Mirror přiváží nadšené recenze. „Australský soubor opět dokazuje, že patří k těm, kteří definují umění v žánru nového cirkusu,“ napsal Der Tagesspiegel. „Konceptuální zábava na vysoké umělecké úrovni. Současný cirkus ve své nejčistší podobě. Velký zážitek,“ lákal Berliner Morgenpost a ExBerliner zážitek ohodnotil: „Intimní a veselé představení souboru Gravity & Other Myths je jedinečné.

 

Soubor Gravity & Other Myths vznikl v australském Adelaide v roce 2009. Od té doby vytvořila šest vysoce ceněných představení, se kterými vystupovala v 34 zemích. Za svou tvorbu pravidelně získává prestižní ocenění a patří k předním světovým souborům nového cirkusu.

 

Gravity & Other Myths (Austrálie): The Mirror

  1. – 28. dubna 2024, Jatka78

 

Délka představení: 75 min.

Vhodné od 8 let

Bez jazykové bariéry

Premiéra: 17. 8. 2022, Presented by Chamäleon Theatre in Berlin, Germany

Upozorňujeme diváky, že v představení je použit stroboskop.

Gravity & Other Myths – The Mirror – trailer: